beantwoord

beklimmen kap CS Amsterdam

Op YouTube staat een video dat iemand met een camera overdag de kap van CS Amsterdam beklimt.

hoe is dit mogelijk levens gevaarlijke beklimming .ergens staat kennelijk  een deur los.

half maart j.l opgenomen. https://www.youtube.com/watch?v=TrcDbmGuCWY&list=RDCMUCCbkDvw6wI4Z5VX3BhSuw7w&index=4.

Dit is misschien niet het juiste kanaal om dit te melden. Ik kan niets anders vinden om de NS te bereiken

Gelieve dit bericht naar de juiste afdeling door te sturen

Met vriendelijke groet

C v.d Put

icon

Beste antwoord door Edwin 9 mei 2020, 17:21

Met dank voor de tip.

Ik heb 'm intern even algemeen gemeld, aangezien ook ik niet precies weet waar ie heen moet.

Mogelijk heeft 1 van de Mods een andere ingang (t.i. ik heb op Yammer GJ al getagged).

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge

Met dank voor de tip.

Ik heb 'm intern even algemeen gemeld, aangezien ook ik niet precies weet waar ie heen moet.

Mogelijk heeft 1 van de Mods een andere ingang (t.i. ik heb op Yammer GJ al getagged).

Reputatie 7
Badge +2

hoe is dit mogelijk levens gevaarlijke beklimming .ergens staat kennelijk  een deur los.

Goed dat je dit even meldt.

Er staat volgens mij geen deur los, maar het is blijkbaar gewoon erg makkelijk om daar naar boven te klimmen. Er vertrekken van dat deel spoor ook vrijwel geen treinen (volgens mij alleen de ICE) en personeel is er zelden of nooit te bekennen. Hij heeft daar gewoon vrij spel. 

Er is daar wel een rookzone die ik wel eens gebruikt hebt toen ik nog rookte en behalve vage gasten die aan het drinken of roken waren vrijwel nooit iemand gezien daar. Beetje een stukje niemandsland op Amsterdam CS.

Reputatie 7
Badge +3

En de HSL ligt er weer 's uit … :smile:

Reputatie 3

Op hetzelfde peron zit iets verderop volgens mij zelfs de politie. Daarnaast zijn er in gewone tijden met enige regelmaat wel een paar V&S medewerkers zichtbaar aanwezig. Wel vreemd eigenlijk dat die er niet zijn. Op Koningsdag moest ik via Schiphol naar CS. Op Schiphol was de marechaussee paraat en op CS was er nagenoeg niemand. Een paar reizigers en een conducteur. Wel erg vreemd dat dit mogelijk is. 🤔

Doet iemand misschien niet zijn werk?🙄

(Ligt het aan de NS, Prorail of de Politie.) 

Reputatie 6
Badge

De lui van Seekrs, een kanaal van een paar Freerunning-jongens, hebben ooit ook eens in het dak van Almere Centrum geklommen. Het is inmiddels een jaar of wat geleden, maar het was gewoon levensgevaarlijk hoe ze boven het spoor klommen.

Respect voor freerunners, die echt letterlijk als een aap zonder enige last van hoogtevrees te hebben, ergens op klimmen. Maar dit van hun is gewoon zwaar not-done. Net als deze dwaze stuntpiloot uit het filmpje in dit topic.

Reputatie 3

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, want anders haal je zomaar de krant. Zie dit bericht van vorig jaar. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/12/ns-sluit-stopcontacten-op-station-groningen-af-a3952952

😱

Reputatie 7
Badge +2

Op hetzelfde peron zit iets verderop volgens mij zelfs de politie. 

Dat is aan de andere kant van het perron. Er loopt zelden een agent of V&S-medewerker tot dit deel van het perron. Die gaan al eerder met de trap of roltrap naar beneden. Dit is vanaf de politie gezien al een aardig stuk voorbij de trap naar de Oosttunnel en zelfs zover komen ze meestal niet op spoor 2.

Reputatie 3

Om van de ene kant naar de andere kant van het perron te lopen is misschien wel te veel van het goede. Maar wie doet nu niet zijn werk? Op Schiphol zie je de marechaussee en op CS niemand? 

(Buiten stonden op koningsdag wel agenten in groepjes een enkeling te controleren. En toen ik door de poortjes ging liep er nog snel iemand zonder in te checken achter mij aan. En ja, dat was goed mogelijk zonder personeel.)

Badge

Op hetzelfde peron zit iets verderop volgens mij zelfs de politie. Daarnaast zijn er in gewone tijden met enige regelmaat wel een paar V&S medewerkers zichtbaar aanwezig. Wel vreemd eigenlijk dat die er niet zijn. Op Koningsdag moest ik via Schiphol naar CS. Op Schiphol was de marechaussee paraat en op CS was er nagenoeg niemand. Een paar reizigers en een conducteur. Wel erg vreemd dat dit mogelijk is. 🤔

Het ligt aan de persoon die zo’n domme actie gaat doen, we hoeven toch niet in een politiestaat te leven zodat dit soort dingen voorkomen kunnen worden?

Er kan nu eenmaal niet overal toezicht gehouden worden.

Reputatie 3

Het ligt aan de persoon die zo’n domme actie gaat doen, we hoeven toch niet in een politiestaat te leven zodat dit soort dingen voorkomen kunnen worden?

Er kan nu eenmaal niet overal toezicht gehouden worden.

Op een nagenoeg leeg Amsterdan CS is het zelfs lastig om toezicht te houden? 😭 Geloof je deze onzin nou zelf ook? 😨 Wat betreft een politiestaat lees ik graag uw mening, visie, onderbouwing, etc. Altijd fijn dat personeel op persoonlijke titel reacties plaatst. 🤗

Badge +3

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, want anders haal je zomaar de krant. Zie dit bericht van vorig jaar. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/12/ns-sluit-stopcontacten-op-station-groningen-af-a3952952

😱

Grr… al die kranten en hun paywalls tegenwoordig. Kom er niet doorheen, ook niet met cookies verwijderen wegens te veel gelezen ‘gratis/premium’ artikelen.. :disappointed_relieved:

Reputatie 6
Badge

😱

Grr… al die kranten en hun paywalls tegenwoordig. Kom er niet doorheen, ook niet met cookies verwijderen wegens te veel gelezen ‘gratis/premium’ artikelen.. :disappointed_relieved:

Snel bij het laden op Escape drukken in dit geval!

Reputatie 7
Badge +2

Snel bij het laden op Escape drukken in dit geval!

Ja of snel op het kruisje (in de adresbalk) van je browser klikken. Dat werkt ook op je mobiel.

Je mist volgens mij ook niet zoveel. Het was een artikel over het afsluiten van de stopcontacten door NS in Groningen om daklozen te weren. Je vindt dat bijvoorbeeld ook op nos.nl , maar ik mis zelf even het verband met de YouTube-video.

Reputatie 3

@masd 

Mij ging het om het nieuws. Die drie stopcontacten is geen nieuws. Dat zoiets de krant haalt met commentaar van een woordvoerder... 😭

Wat wel nieuws is, is dat er in deze tijd geen toezicht is op CS en een persoon ongestoord het dak op kan. Als er slechts 10 procent reizigers zijn, dan hebben de BOA's van de NS toch alle tijd om te handhaven? Wel zullen ze zelf een boterhammetje, wat drinken en eventueel een rokertje mee moeten nemen als de meeste winkels gesloten zijn. 

(Of ligt het toch aan de politie of Prorail?)

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij het meest opvalt is dat er blijkbaar niet erg goed wordt opgelet door de mensen die bij het cameratoezicht werken. Die had het toch moeten opvallen dat iemand naar boven aan het klimmen was?

Reputatie 7
Badge +3

Wat wel nieuws is, is dat er in deze tijd geen toezicht is op CS en een persoon ongestoord het dak op kan. Als er slechts 10 procent reizigers zijn, dan hebben de BOA's van de NS toch alle tijd om te handhaven?

De video was live gestreamd op 12 maart, dus nog net voor het ingaan van de Corona maatregelen. Op dat moment was het nog niet zo dat er slechts 10% reizigers waren.

Reputatie 6

Ik begrijp ook niet waarom iemand 2 maanden erna pas melding maakt hiervan. Dit is mosterd na de maaltijd. En het gebeurt wel vaker dat mensen onopgemerkt daken beklimmen.

Hallo kees14, welkom op de NS Community.

Fijn dat je dit deelt. Ik denk dat ik het niet beter kan doorzetten dan dat Edwin nu heeft gedaan, maar ik heb het ook via een andere weg even gemeld. 

@Vareo als je het niet eerder ziet, dan kan je het niet eerder melden. Ik weet ook niet of er wel wat mee kan worden gedaan nu, maar daarom is het niet verkeerd om het alsnog door te geven.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht kan door de melding de video van YouTube gehaald worden, iets wat toendertijd ook gebeurd is met de video's van de treinsurfer. Een video als dit kan anderen inspireren om het zelf ook te gaan doen.

Reputatie 6

Okee, dat is dan ook handig als studiemateriaal voor de V&S opleiding. 

Reputatie 7

Want?

Reputatie 6

Dat je waakzaam moet blijven om dit soort dingen te voorkomen?

Reputatie 7

Uhu, met 2 man op tienduizenden vierkante meters met allerlei hoekjes en gaatjes continu alles moeten zien.

Reputatie 6

Ik zie vaak meer dan 2 mensen van V&S op stations. Maar ik begrijp ook dat je niet alles kan zien. En dat beklimmers vaak ervaren zijn in het ontwijken van regels. Toch denk ik dat NS niet blij is met dit soort waaghalzerij.

Badge

Wellicht kan door de melding de video van YouTube gehaald worden, iets wat toendertijd ook gebeurd is met de video's van de treinsurfer. Een video als dit kan anderen inspireren om het zelf ook te gaan doen.

In ieder geval kan er op de plek zelf gekeken worden naar maatregelen om herhaling te gaan voorkomen.

@iMark het is natuurlijk ook de vraag of dit plekje achter de paal zichtbaat is op de camera's, daarbij hangen er zoveel camera’s dat niet elk beeld continu bekeken kan worden.  Als je op zo'n centrale werkzaam bent let je vooral op afwijkende dingen en gedrag. Zolang jij heel gewoon doet wek je geen argwaan en zullen ze je niet volgen/in de gaten houden.

Reageer