Sticky

Belangrijke bestemming op de overzichtsborden, wat vind jij?

  • 4 februari 2019
  • 28 reacties
  • 2237 Bekeken

We zijn bezig met het verbeteren van de reisinformatieborden op onze stations, en we horen graag wat jullie ervan vinden.

Op dit moment staat op de reisinformatieborden de eindbestemming heel prominent vermeld. Samen met de vertrektijd vormt dit namelijk een belangrijk punt van herkenning. Sommige belangrijke stations staan daardoor niet altijd duidelijk vermeld. Denk bijvoorbeeld aan de Intercity naar Enkhuizen die ook stopt op Amsterdam Centraal, een station waar veel reizigers naartoe moeten. Of wanneer toeristen van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen en daarbij de Sprinter naar Amersfoort Vathorst moeten nemen. Dit kan tot verwarring leiden en klachten.

Voor sommige treinseries zijn aanpassingen gedaan om een belangrijke bestemming wel prominent op de borden te krijgen, maar dit bracht helaas ook problemen met zich mee, zoals bijvoorbeeld een reisadvies met onterechte overstap op dezelfde trein. We willen dit daarom verbeteren door bestemmingen waar veel reizigers naartoe gaan, toe te voegen aan de eindbestemming van de trein. Dat willen we niet bij alle treinen doen, maar wel op die trajecten die voor onduidelijkheid zorgen, of waar het van toegevoegde waarde kan zijn.

Evenementen en toeristische bestemmingen

De eerste vraag gaat over stations die interessant zijn voor evenementen, toeristisch zijn of waar veel reizigers naar toe willen. Het filmpje hierboven zie je op Utrecht Centraal. Het gaat over de IC van 19:38 naar Den Helder, die ook “via Amsterdam Centraal” gaat. Dit is voor de doelgroep toerisme, maar kan ook voor minder ervaren reizigers handig zijn.

Hetzelfde filmpje wisselt bij de sprinter van 19:52 Almere Centrum af met “via Almere Poort”. Dichtbij dit station wordt jaarlijks de Libelle Zomerweek gehouden. Deze optie is gemaakt voor de reizigersdoelgroep naar evenementen.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?


Extra ritbeschrijving


Het bovenstaande display toont de huidige weergave op station Hoorn. De sprinters van 19:21 en 19:51 rijden van Alkmaar naar Beverwijk en dan verder door naar Haarlem en Amsterdam Centraal. Om te voorkomen dat reizigers met bestemming Amsterdam in deze trein stappen tonen we momenteel niet Amsterdam Centraal als bestemming, maar Beverwijk. Er gaan namelijk snellere treinen vanuit Hoorn naar Amsterdam Centraal.


De oplossing van het niet tonen van de eindbestemming van de sprinter, zoals in het display in Hoorn, kan ook opgelost worden door een belangrijk tussenstation ‘als via’ toe te voegen aan de eindbestemming, bijvoorbeeld Alkmaar. Het doel is om hiermee de reizigers beter te informeren over de route van de trein.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?


Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen


Als er op dag zelf iets gebeurt op het spoor, kan het effect zijn dat de belangrijke bestemming niet meer bereikt wordt. Bijvoorbeeld de IC van 19:38 uit Utrecht Centraal naar Den Helder rijdt niet verder dan Amsterdam Amstel. Of de IC van 19:52 uit Utrecht Centraal naar Almere Centrum rijdt in zijn geheel niet.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

28 reacties

Reputatie 3
Wat toeristische bestemmingen betreft; veruit het belangrijkste station waar deze onduidelijkheden zich afspelen is op Amsterdam Centraal, want vanaf daar heeft geen enkele trein Schiphol als eindbestemming. Voor toeristen enorm verwarrend, want moeten ze nu de Sprinter naar Den Haag Centraal of naar Hoofddorp pakken? En mogen ze wel met de Intercity naar Rotterdam, of Breda, of Brussel? En mag de Thalys dan ook?

Ik weet het antwoord wel, maar voor toeristen is het merkbaar erg verwarrend. De beste oplossing lijkt me, zoals er vroeger ook hing, één vertrektijdenbord met exclusief treinen naar Schiphol. Op Schiphol hangt wel een omgekeerde variant ("Trains to Amsterdam"), terwijl elke ICD juist al duidelijk Amsterdam Centraal als eindbestemming heeft.

Maar waarschijnlijk is een dergelijk Schiphol-vertrektijdenbord veel te moeilijk aangezien het ProRail al jaren niet lukt om überhaupt de normale reisinformatieborden op Asd langer dan 15 minuten werkend en geüpdate te houden.


Wat betreft extra ritbeschrijving: mijn voorkeur is wel om altijd de daadwerkelijke eindbestemming te blijven benoemen. Dit zorgt nu al voor verwarring in bijvoorbeeld Eindhoven waar de IC Amsterdam Centraal op de borden staat aangegeven maar reizigers in de reisplanner krijgen te zien dat ze de IC naar Enkhuizen moeten nemen ("Is dat dezelfde trein? Waarom dan niet dezelfde bestemming?").

De huidige oplossing "IC Heerlen is eerder in Amsterdam" lijkt me zodoende duidelijker dan het weglaten van de daadwerkelijke eindbestemming. Dit geldt evengoed voor afwijkende ritten.

Samengevat: in mijn ogen is het tonen van de daadwerkelijke eindbestemming bijna altijd het duidelijkst voor de reiziger, met als enige uitzondering toeristen die van Amsterdam Centraal naar Schiphol willen en waarvoor een stationsspecifieke toevoeging in de vorm van een toegewijd Schiphol-vertrektijdenbord veruit de beste oplossing is.
Reputatie 7
Badge +3

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Ik vind beide opties een enorme verbetering, zeker als dat ook op borden op de treinen zelf komt te staan. In het buitenland is het de normaalste zaak van de wereld dat ook een via-station vermeld wordt.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?

In dit geval vind ik het minder belangrijk. Je wilt voorkomen dat reizigers die vanuit Utrecht Centraal naar Leiden Centraal reizen niet in Utrecht op de Sprinter stappen die via Hilversum, Weesp en Schiphol naar Leiden rijdt. Maar dan moet in Utrecht niet Leiden als bestemming op de trein staan maar moet dat congruent zijn aan wat op het perron getoond wordt.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

Dat lijkt me geen goed idee. Net zoals ik dat geen goed idee vind bij geplande werkzaamheden. Het is veel duidelijker om dan op het bord te zetten: IC naar Maastricht. Busvervoer tussen Roermond en Sittard. En dat natuurlijk ook op de trein zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Te ingewikkeld. Gewoon de eindbestemming via de belangrijkste tussenstations. Als er te veel belangrijke of toeristische tussenstations zijn kun je die gewoon scrollen.
Reputatie 7
Badge
Ik persoonlijk zou bij die sprinter wel degelijk als eindbestemming Alkmaar en/of Hoorn zetten in plaats van naar Beverwijk. Ook al zijn er snellere treinen naar Alkmaar en Hoorn. Maar stel nou dat die snellere treine uitvalen dan is het altijd handig om een plan B te hebben. Dat kan deze sprinter dan zijn. Want die gaat ook gewoon naar Alkmaar en Hoorn toe. En andersom natuurlijk ook weer van Hoorn en Alkmaar weer terug naar Amsterdam Centraal toe. 😌
Reputatie 3
Evenementen en toeristische bestemmingen
Super handig, ik zeg doen!

Extra ritbeschrijving
ik vrees dat veel mensen slecht lezen en dan de ‘verkeerde’ trein zullen pakken. Van Hoorn naar Amsterdam via Alkmaar&Beverwijk is echt een enorme omweg, ik zou daarom ‘Amsterdam’ als eindbestemming überhaupt niet tonen.

Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen
ik zou wel altijd de originele eindbestemming laten zien, omdat veel mensen (oa toeristen) dit gebruiken als referentie uit de reisplanner. Anders denken ze misschien dat het een andere trein is. Stukje houvast dus, qua eenduidige herkenning van welke trein het is.


goed bezig qua ideeën!
Reputatie 3
Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?


ps. Ik denk dat ik in mijn vorige bericht deze vraag niet goed beantwoord heb. Ik zou wel altijd de originele eindbestemming blijven tonen, maar tussenliggende belangrijke bestemmingen die niet meer bereikt kunnen worden, zou ik weglaten.
Reputatie 7
Badge
Extra ritbeschrijving
ik vrees dat veel mensen slecht lezen en dan de ‘verkeerde’ trein zullen pakken. Van Hoorn naar Amsterdam via Alkmaar&Beverwijk is echt een enorme omweg, ik zou daarom ‘Amsterdam’ als eindbestemming überhaupt niet tonen.


Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk gaat die trein daar ook gewoon naartoe. Ik ben dan ook van mening dat dat er gewoon bij moet staan. 😌
Ik sta vaak op Schiphol en merk dat toeristen daar vaak geen flauw idee hebben waar ze naar toe moeten, borden worden niet gelezen of totaal verkeerd geïnterpreteerd. 'Does this train go to Amsterdam central station?' (of 'to Shiphol?' op AMS Lelylaan) is mij al erg vaak gesteld. Ik wil niet weten hoe vaak de mensen op de ICD op een dag moeten uitleggen over de 'surcharge'.

Is het niet handiger om op de kaartautomaten (en online) een wizard te tonen ('where to do want to go?') met als resultaat een vervoersbewijs + reisbeschrijving?
Reputatie 3

Uiteindelijk gaat die trein daar ook gewoon naartoe. Ik ben dan ook van mening dat dat er gewoon bij moet staan. 😌



Hm, ik zie je punt, maar dan wel op zijn minst met de opmerking erbij “IC Heerlen is eerder in Amsterdam”.

Hoorn>Amsterdam is 21 minuten per Intercity en 1:28 uur per Sprinter via Beverwijk...
Reputatie 6
Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Als vaste reiziger die veel met dezelfde treinen reist, werp ik een blik op de borden terwijl ik er langs loop en blijf ik als ik niets geks zie geen seconden lang staan kijken. De eindbestemming is echt een eye catcher die in deze situatie helpt om heel snel je eigen trein te vinden. Die - ook al is het maar kort - uit beeld halen, zou ik dus niet handig vinden. Wellicht is het een optie een bepaalde bestemming in de lijst met 'via' stations wat meer op te laten vallen zonder de eindbestemming te vervangen, door bijvoorbeeld verschil in kleur en/of lettergrootte. Dit antwoord geldt ook voor de tweede vraag.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

Hier heb ik geen moeite mee. Als ik een specifieke trein zoek, kijk ik naar de eindbestemming en als ik een trein naar een bepaalde bestemming zoek, is het niet relevant dat een specifieke trein daar die dag niet komt.

In het algemeen ben ik ook erg gecharmeerd van het idee van @PaulN. Voor bestemmingen die altijd voor veel mensen relevant zijn, kan een apart bord volgens mij prima. Op Amsterdam Centraal zie ik hieraan inderdaad een grote behoefte voor de richting Schiphol. Als reiziger naar Sloterdijk (op de route naar Schiphol) krijg ik meerdere keren per week de vraag of de trein waar ik in zit naar Schiphol gaat. Meestal wordt die vraag gesteld door mensen in een groep, met koffers, in gebroken Engels (zeer waarschijnlijk toeristen dus...). Voor evenementen biedt het bord met opmerkingen hiervoor wellicht een uitkomst? Daar zou best iets op kunnen staan als: reis voor de Libelle zomerweek naar station Almere Poort. De eerstvolgende trein richting dit station vertrekt om ... van spoor ...
Reputatie 1
Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Prima oplossing, alleen niet overdrijven. Zou het alleen voor de grote steden doen (Amsterdam in de meeste gevallen). Voor evenementen tijdelijke borden plaatsen. Is voor onervaren reizigers een stuk herkenbaarder.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

Om zo min mogelijk verwarring te zaaien: toon de eindbestemming. Als de IC naar Den Haag niet verder rijdt als Gouda, is de eindbestemming dus Gouda. Dan is het ook meteen duidelijk dat je niet naar Den Haag kunt, in elk geval niet via Gouda.
Reputatie 1

Idee!


Misschien is het een idee als er een totaal nieuw bord systeem komt en dat je meteen kan zien waar de trein echt overal stopt want dit is namelijk erg irritant je moet echt helemaal naar het perron zelf om te zien waar de Trein stopt misschien gewoon een idee om het soort van te maken zoals de SGMm informatie borden dat het zeg maar zo heen en weer gaat op een langzame manier dan kan je het veel beter zien het zou wel een goed idee wezen om een soort timer er onder te doen dat je nog weet hoelang je nog heb is het zowiezo geen idee om digitale klokken op de CTA schermen te plaatsen? Ik vind het fijner om digitaal te kijken dan zo'n anologe klok

Reputatie 7
Nu neem ik dus het risico om de vis te verzuipen door er nog een parameter in te gooien, maar...

indien je dit grondig wilt aanpakken, dan moet je ook kijken hoe de NS App en de spoortabellen zijn vormgegeven.

De buitenlander en de niet-ervaren treinreiziger moet met één blik op zijn smartphone én op die borden daar zien "Da's mijn trein !"

Naar mijn mening heb ik daarmee meteen antwoord op één van je vragen. Ik speelde even met het reisadvies "Leiden Lammenschans naar Groningen"
Een van de instructies is (vanaf Utrecht) "Intercity richting Leeuwarden, uitstappen in Zwolle".
Welnu, als de bestemming Leeuwarden dan van de elektronische borden is geschrapt - want die trein stopt vandaag even niet in Leeuwarden - dan hang ik dus mooi in de prijzen.
Kijk dus uit met de eindbestemming te veranderen, ook al stopt die trein toevallig net niet op de eindbestemming.
Wie is verantwoordelijk voor de overzichtsborden op het perron? NS of Prorail? In ieder geval vind ik het belangrijk dat belangrijke informatie die binnenlandse reizigers nodig hebben om niet bij verrassing in het buitenland verzeild te raken op het overzichtsbord is te lezen. Grote Prorail werkzaamheden tussen Arnhem en Doetinchem heeft tijdelijk ook gevolgen voor de dienstregeling tussen Arnhem en Zevenaar van de Duits-Nederlandse RE19 treinen van NS dochter Abellio. Inmiddels zijn er bij ons al heel wat mensen die deze toch wel bijzondere Nederlands-Duitse treinverbinding waarderen als sneltreinverbinding tussen Arnhem Centraal en Zevenaar. Je kan er tussen Zevenaar en Arnhem gewoon met de Nederlandse OV chip kaart mee reizen. Momenteel echter stopt de RE19 tijdelijk niet in Zevenaar. Het lijkt mij (dat is mij gisteren bijna overkomen) voor een reiziger die met de sneltrein van Arnhem naar Zevenaar reist een rare verrassing als die pas in Duitsland kan uitstappen omdat er in Arnhem niet op het overzichtsbord wordt vermeld dat de RE19 trein momenteel NIET in Zevenaar stopt.

Waarom wordt er nooit gebruik gemaakt van de treinserienummers als lijnnummer? Je kan het wel al zien wat voor ritnummer een bepaalde trein heeft bijvoorbeeld: 2248. Ik weet dan dat dit de 2200 is die van Amsterdam naar Vlissingen rijd via Haarlem, Den Haag, Dordrecht ect. Met de handige spoorkaart met alle lijnen erop kan je ook precies zien welke lijn waar rijd en stopt omdat elke treinserie ook zijn eigen kleur heeft. Op de treinen en CTA kun je dan bijvoorbeeld IC 22 Vlissingen zetten. Intern werkt het al weet ik veel hoe lang al. En voor de frequente reiziger zou dit ook snel wennen zijn. Voor wat betreft de Schiphol reizigers is het gewoon niet duidelijk. Zou Schiphol Airport dikgedrukt en of grotere lettertype voor gebruiken op de CTA's desnoods met een vliegtuig icoontje. 

Reputatie 3

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'?


Volgens mij is de conclusie wel dat iedereen hier positief over is! Was al bekend of dit ook echt doorgevoerd gaat worden? Hopelijk komt het dan ook op de intercity van Den Helder náár Nijmegen, zodat je ook in de kop van Noord Holland direct de belangrijke bestemming ‘via Amsterdam Centraal’ ziet.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'?


Volgens mij is de conclusie wel dat iedereen hier positief over is! Was al bekend of dit ook echt doorgevoerd gaat worden? Hopelijk komt het dan ook op de intercity van Den Helder náár Nijmegen, zodat je ook in de kop van Noord Holland direct de belangrijke bestemming ‘via Amsterdam Centraal’ ziet.

je reageert in een topic van 1 ½ jaar geleden. Ik neem aan dat het inmiddels oftewel is doorgevoerd oftewel dat men er van af heeft gezien.

Reputatie 3

Op station Helmond hangen de informatieborden/CTA's nog steeds op de plaats van vroeger, waar tegenwoordig geen treinen meer stoppen omdat het perron verlengd is. Heb er ooit een topic over geopend, maar blijkbaar is het niet belangrijk dat mensen de juiste reisinformatie krijgen op de plaats waar de trein stopt. Dus de situatie is nog steeds dat de enige CTA hangt op een volkomen onzichtbare plaats (mede dankzij het feit dat het spoor op station Helmond in een bocht ligt) voor de reizigers, verstopt achter het stationsgebouw. Dus laat staan dat je kan zien wat er op de CTA vermeld staat, want de treinen stoppen inmiddels 100 meter voorbij de CTA...

SUPER !

Goed plan om de vertrekinfo anders te presenteren.
Als je van Utrecht naar Amsterdam wilt moet je de trein naar Den Helder pakken. Wat een onzin.

Mijn voorstel:

Maak een lijst met alle bestemmingen in alfabetische volgorde(!) die vanaf je vertrekpunt rechtstreeks bereiken kunt, en zet in de 2e kolom de eerstvolgende vertrektijd/het perron/de reistijd en in de 3e kolom die gegevens van de trein daarna.

Vanaf de grote, centraal gelegen knooppunten zijn alle bestemmingen niet op 1 scherm te krijgen.
Hang dan grote of een aantal schermen naast elkaar op.

De opsomming van de stations verandert niet, dus de lijstvolgorde is stationair.
De kolom met tijden en perrons verandert wel elke minuut.

Als op die dag de laatste trein vertrokken is zet je ofwel --:-- of de vertrektijd van de volgende ochtend (in het rood) op de lijst.

Niet alle stations zijn altijd rechtstreeks te bereiken: soms moet je overstappen.
Markeer de on-line overstapstations met een * of een andere achtergrond.

Veel vertrekstaten en andere digitale informatie is gebaseerd op de dienstregeling, op de productie, gezien vanuit het bedrijf. Mijn manier van presenteren is geredeneerd vanuit het klantperspectief.

Waarom wordt er nooit gebruik gemaakt van de treinserienummers als lijnnummer? Je kan het wel al zien wat voor ritnummer een bepaalde trein heeft bijvoorbeeld: 2248. Ik weet dan dat dit de 2200 is die van Amsterdam naar Vlissingen rijd via Haarlem, Den Haag, Dordrecht ect. Met de handige spoorkaart met alle lijnen erop kan je ook precies zien welke lijn waar rijd en stopt omdat elke treinserie ook zijn eigen kleur heeft. Op de treinen en CTA kun je dan bijvoorbeeld IC 22 Vlissingen zetten. Intern werkt het al weet ik veel hoe lang al. En voor de frequente reiziger zou dit ook snel wennen zijn. Voor wat betreft de Schiphol reizigers is het gewoon niet duidelijk. Zou Schiphol Airport dikgedrukt en of grotere lettertype voor gebruiken op de CTA's desnoods met een vliegtuig icoontje. 


Dag Cruzu,
Ik reis sporadisch met de trein, en heb werkelijk geen ideeee in welk treinserienummer ik stap.
Wel zie ik soms een wagennummer, en dan kom ik er in Zwolle achter dat ik in de voorste wagen had moeten zitten….

Ik wil zo snel en comfortabel mogelijk van hier (A) naar C, eventueel met een overstap in B.
Welk bedrijf me daar naartoe brengt en met welk type trein of lijnnummer interesseert me eigenlijk niet.
Ik onthou die nummers ook niet zo makkelijk, maar ik weet wel waar ik naar toe wil.
 

Reputatie 7
Badge +3

Op station Helmond hangen de informatieborden/CTA's nog steeds op de plaats van vroeger, waar tegenwoordig geen treinen meer stoppen omdat het perron verlengd is. Heb er ooit een topic over geopend, maar blijkbaar is het niet belangrijk dat mensen de juiste reisinformatie krijgen op de plaats waar de trein stopt. Dus de situatie is nog steeds dat de enige CTA hangt op een volkomen onzichtbare plaats (mede dankzij het feit dat het spoor op station Helmond in een bocht ligt) voor de reizigers, verstopt achter het stationsgebouw. Dus laat staan dat je kan zien wat er op de CTA vermeld staat, want de treinen stoppen inmiddels 100 meter voorbij de CTA...

Off-topic, maar je bent inmiddels op je wenken bediend. De CTA's zijn gisteren verplaatst :smiley:

Reputatie 7

En hoe is het met Sivans originele topic afgelopen ? Wordt de informatie nu anders gepresenteerd en staan de belangrijke/toeristische bestemmingen extra vermeld ?

Ik ben immers al een hele tijd niet meer met de trein geweest, laat staan de Nederlandse trein.

Badge

@WBij we bedienen zoveel stations in Nederland dat wordt wel een heel groot bord met stations als je ze allemaal wilt laten zien. Vraag je dan eens af of er wel ruimte is voor zo'n immens bord met bestemmingen. Maar gelukkig hebben we een reisplanner en die geeft aan welke bestemming je trein heeft en vanaf welk perron deze vertrekt.

 

@Ferdinand Delasoie Er wordt gewerkt aan een compleet nieuw systeem voor de reisinformatie voor heel Nederland waar verschillende wijzigingen in verwerkt zijn t.o.v. nu.  Helaas kan ik je niet meer vertellen omdat ik me er verder niet mee bezig hou,ik lees die artikelen alleen puur als leesvoer om te weten wat er een beetje speelt. 

Als ik het goed heb wordt het station voor station doorgevoerd en werken ze van kleine stations naar de grootste stations toe om zo goed zicht er op te houden of het overal werkt zoals bedoeld is.

 

 

@WBij

we bedienen zoveel stations in Nederland dat wordt wel een heel groot bord met stations als je ze allemaal wilt laten zien. Vraag je dan eens af of er wel ruimte is voor zo'n immens bord met bestemmingen. Maar gelukkig hebben we een reisplanner en die geeft aan welke bestemming je trein heeft en vanaf welk perron deze vertrekt.

 

Mee eens, Jeroen.

Ik pak effe “een willekeurig stationnetje”: Utrecht-Centraal, met 137 rechtstreekse verbindingen.
De screenprint hierboven heeft 14 regels; wellicht kunnen er met een kleiner lettertype meer op. Laten we uitgaan van 10 flatscreens. Is dat ondoenlijk?
Let wel: de lijst met bestemmingen wijzigt niet, dus je kijkt al snel (ongeveer) naar het juiste scherm.
Op heel veel stations volstaan 2 `a 3 schermen. Hilversum bijv heeft maar 25 online bestemmingen.

 

Utrecht Centraal

  1. Abcoude
  2. Alkmaar
  3. Alkmaar Noord
  4. Almelo
  5. Almere Buiten
  6. Almere Centrum
  7. Almere Muziekwijk
  8. Almere Oostvaarders
  9. Almere Parkwijk
  10. Almere Poort
  11. Alphen a/d Rijn
  12. Amersfoort Centraal
  13. Amersfoort Schothorst
  14. Amersfoort Vathorst
  15. Amsterdam
  16. Amsterdam Amstel
  17. Amsterdam Centraal
  18. Amsterdam Holendrecht
  19. Amsterdam Muiderpoort
  20. Amsterdam Sloterdijk
  21. Amsterdam Zuid
  22. Anna Paulowna
  23. Apeldoorn
  24. Arnhem Centraal
  25. Assen
  26. Baarn
  27. Best
  28. Bijlmer ArenA
  29. Bilthoven
  30. Blerick
  31. Bodegraven
  32. Boskoop
  33. Boskoop Snijdelwijk
  34. Bovenkarspel Flora
  35. Bovenkarspel-Grootebroek
  36. Boxtel
  37. Breukelen
  38. Bunnik
  39. Bussum Zuid
  40. Capelle
  41. Castricum
  42. Culemborg
  43. Den Dolder
  44. Den Haag Centraal
  45. Den Haag Ypenburg
  46. Den Helder
  47. Den Helder Zuid
  48. Deurne
  49. Deventer
  50. Driebergen-Zeist
  51. Duivendrecht
  52. Ede-Wageningen
  53. Eindhoven
  54. Eindhoven Centraal
  55. Enkhuizen
  56. Enschede
  57. Ermelo
  58. Geldermalsen
  59. Gouda
  60. Gouda Goverwelle
  61. Groningen
  62. Harderwijk
  63. Heerenveen
  64. Heerhugowaard
  65. Heerlen
  66. Heiloo
  67. Helmond
  68. Hengelo
  69. Hilversum
  70. Hilversum Media Park
  71. Hilversum Sportpark
  72. Hollandsche Rading
  73. Hoogkarspel
  74. Hoorn
  75. Hoorn Kersenboogerd
  76. Horst-Sevenum
  77. Houten
  78. Houten Castellum
  79. Lansingerland-Zoetermeer
  80. Leeuwarden
  81. Leiden Centraal
  82. Leiden Lammenschans
  83. Maarn
  84. Maarssen
  85. Maastricht
  86. Meppel
  87. Naarden-Bussum
  88. Nieuwerkerk a/d IJssel
  89. Nijkerk
  90. Nijmegen
  91. Nunspeet
  92. Oosterbeek
  93. Putten
  94. Rhenen
  95. Roermond
  96. Rotterdam Alexander
  97. Rotterdam Centraal
  98. Rotterdam Noord
  99. s-Hertogenbosch
  100. Schagen
  101. Schiphol Airport
  102. Schollevaar
  103. Sittard
  104. Soest Soestdijk
  105. Soest Zuid
  106. Steenwijk
  107. Strijp-S
  108. t Harde
  109. Tiel
  110. Tiel Passewaaij
  111. Uitgeest
  112. Utrecht Leidsche Rijn
  113. Utrecht Lunetten
  114. Utrecht Overvecht
  115. Utrecht Terwijde
  116. Utrecht Vaartsche Rijn
  117. Utrecht Zuilen
  118. Veenendaal Centrum
  119. Veenendaal West
  120. Veenendaal-De Klomp
  121. Venlo
  122. Vleuten
  123. Voorburg
  124. Vught
  125. Waddinxveen
  126. Waddinxveen Noord
  127. Waddinxveen Triangel
  128. Weert
  129. Weesp
  130. Wezep
  131. Woerden
  132. Wolfheze
  133. Zaandam
  134. Zaltbommel
  135. Zoetermeer
  136. Zoetermeer Oost
  137. Zwolle

Hilversum

  1. Almelo
  2. Almere Buiten
  3. Almere Centrum
  4. Almere Muziekwijk
  5. Almere Oostvaarders
  6. Almere Parkwijk
  7. Almere Poort
  8. Amersfoort Centraal
  9. Amersfoort Schothorst
  10. Amsterdam Centraal
  11. Amsterdam Zuid
  12. Apeldoorn
  13. Bussum Zuid
  14. Deventer
  15. Duivendrecht
  16. Enschede
  17. Hengelo
  18. Hilversum Media Park
  19. Hilversum Sportpark
  20. Hollandsche Rading
  21. Naarden-Bussum
  22. Schiphol Airport
  23. Utrecht Centraal
  24. Utrecht Overvecht
  25. Weesp

Mvrgr
Winfried Bij

 

 

PS.
ik zie dat de internationale bestemmingen niet zijn opgenomen.
Dat scheelt natuurlijk wel flink wat regeltjes.

 

Badge

@WBij je noemt nu alleen de direct bereikbare stations maar uiteindelijk zijn veel treinreizen gebaseerd op overstappen. Als je dan de andere stations allemaal niet meeneemnt heeft het maar bepertke meerwaarde voor mensen.

Daarbij is het steeds meer de bedoeling dat mensen hun reis van tevoren al plannen en anders via de app plannen, de informatie op de stations is gebaseerd op het reisadvies wat mensen hebben uit de reisplanner.

Het is een illusie dat zo'n systeem op elk station opgehangen gaat worden alleen al vanwege de extreme kosten die zoiets met zich mee brengt.

Reageer