Sticky

Belangrijke bestemming op de overzichtsborden, wat vind jij?

• 4 februari 2019
  • 14 reacties
  • 1228 Bekeken

We zijn bezig met het verbeteren van de reisinformatieborden op onze stations, en we horen graag wat jullie ervan vinden.

Op dit moment staat op de reisinformatieborden de eindbestemming heel prominent vermeld. Samen met de vertrektijd vormt dit namelijk een belangrijk punt van herkenning. Sommige belangrijke stations staan daardoor niet altijd duidelijk vermeld. Denk bijvoorbeeld aan de Intercity naar Enkhuizen die ook stopt op Amsterdam Centraal, een station waar veel reizigers naartoe moeten. Of wanneer toeristen van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen en daarbij de Sprinter naar Amersfoort Vathorst moeten nemen. Dit kan tot verwarring leiden en klachten.

Voor sommige treinseries zijn aanpassingen gedaan om een belangrijke bestemming wel prominent op de borden te krijgen, maar dit bracht helaas ook problemen met zich mee, zoals bijvoorbeeld een reisadvies met onterechte overstap op dezelfde trein. We willen dit daarom verbeteren door bestemmingen waar veel reizigers naartoe gaan, toe te voegen aan de eindbestemming van de trein. Dat willen we niet bij alle treinen doen, maar wel op die trajecten die voor onduidelijkheid zorgen, of waar het van toegevoegde waarde kan zijn.

Evenementen en toeristische bestemmingen

De eerste vraag gaat over stations die interessant zijn voor evenementen, toeristisch zijn of waar veel reizigers naar toe willen. Het filmpje hierboven zie je op Utrecht Centraal. Het gaat over de IC van 19:38 naar Den Helder, die ook “via Amsterdam Centraal” gaat. Dit is voor de doelgroep toerisme, maar kan ook voor minder ervaren reizigers handig zijn.

Hetzelfde filmpje wisselt bij de sprinter van 19:52 Almere Centrum af met “via Almere Poort”. Dichtbij dit station wordt jaarlijks de Libelle Zomerweek gehouden. Deze optie is gemaakt voor de reizigersdoelgroep naar evenementen.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Extra ritbeschrijving

Het bovenstaande display toont de huidige weergave op station Hoorn. De sprinters van 19:21 en 19:51 rijden van Alkmaar naar Beverwijk en dan verder door naar Haarlem en Amsterdam Centraal. Om te voorkomen dat reizigers met bestemming Amsterdam in deze trein stappen tonen we momenteel niet Amsterdam Centraal als bestemming, maar Beverwijk. Er gaan namelijk snellere treinen vanuit Hoorn naar Amsterdam Centraal.

De oplossing van het niet tonen van de eindbestemming van de sprinter, zoals in het display in Hoorn, kan ook opgelost worden door een belangrijk tussenstation ‘als via’ toe te voegen aan de eindbestemming, bijvoorbeeld Alkmaar. Het doel is om hiermee de reizigers beter te informeren over de route van de trein.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?

Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen

Als er op dag zelf iets gebeurt op het spoor, kan het effect zijn dat de belangrijke bestemming niet meer bereikt wordt. Bijvoorbeeld de IC van 19:38 uit Utrecht Centraal naar Den Helder rijdt niet verder dan Amsterdam Amstel. Of de IC van 19:52 uit Utrecht Centraal naar Almere Centrum rijdt in zijn geheel niet.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

14 reacties

Reputatie 1
Wat toeristische bestemmingen betreft; veruit het belangrijkste station waar deze onduidelijkheden zich afspelen is op Amsterdam Centraal, want vanaf daar heeft geen enkele trein Schiphol als eindbestemming. Voor toeristen enorm verwarrend, want moeten ze nu de Sprinter naar Den Haag Centraal of naar Hoofddorp pakken? En mogen ze wel met de Intercity naar Rotterdam, of Breda, of Brussel? En mag de Thalys dan ook?

Ik weet het antwoord wel, maar voor toeristen is het merkbaar erg verwarrend. De beste oplossing lijkt me, zoals er vroeger ook hing, één vertrektijdenbord met exclusief treinen naar Schiphol. Op Schiphol hangt wel een omgekeerde variant ("Trains to Amsterdam"), terwijl elke ICD juist al duidelijk Amsterdam Centraal als eindbestemming heeft.

Maar waarschijnlijk is een dergelijk Schiphol-vertrektijdenbord veel te moeilijk aangezien het ProRail al jaren niet lukt om überhaupt de normale reisinformatieborden op Asd langer dan 15 minuten werkend en geüpdate te houden.

Wat betreft extra ritbeschrijving: mijn voorkeur is wel om altijd de daadwerkelijke eindbestemming te blijven benoemen. Dit zorgt nu al voor verwarring in bijvoorbeeld Eindhoven waar de IC Amsterdam Centraal op de borden staat aangegeven maar reizigers in de reisplanner krijgen te zien dat ze de IC naar Enkhuizen moeten nemen ("Is dat dezelfde trein? Waarom dan niet dezelfde bestemming?").

De huidige oplossing "IC Heerlen is eerder in Amsterdam" lijkt me zodoende duidelijker dan het weglaten van de daadwerkelijke eindbestemming. Dit geldt evengoed voor afwijkende ritten.

Samengevat: in mijn ogen is het tonen van de daadwerkelijke eindbestemming bijna altijd het duidelijkst voor de reiziger, met als enige uitzondering toeristen die van Amsterdam Centraal naar Schiphol willen en waarvoor een stationsspecifieke toevoeging in de vorm van een toegewijd Schiphol-vertrektijdenbord veruit de beste oplossing is.
Badge +3

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Ik vind beide opties een enorme verbetering, zeker als dat ook op borden op de treinen zelf komt te staan. In het buitenland is het de normaalste zaak van de wereld dat ook een via-station vermeld wordt.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?

In dit geval vind ik het minder belangrijk. Je wilt voorkomen dat reizigers die vanuit Utrecht Centraal naar Leiden Centraal reizen niet in Utrecht op de Sprinter stappen die via Hilversum, Weesp en Schiphol naar Leiden rijdt. Maar dan moet in Utrecht niet Leiden als bestemming op de trein staan maar moet dat congruent zijn aan wat op het perron getoond wordt.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

Dat lijkt me geen goed idee. Net zoals ik dat geen goed idee vind bij geplande werkzaamheden. Het is veel duidelijker om dan op het bord te zetten: IC naar Maastricht. Busvervoer tussen Roermond en Sittard. En dat natuurlijk ook op de trein zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Te ingewikkeld. Gewoon de eindbestemming via de belangrijkste tussenstations. Als er te veel belangrijke of toeristische tussenstations zijn kun je die gewoon scrollen.
Reputatie 7
Badge
Ik persoonlijk zou bij die sprinter wel degelijk als eindbestemming Alkmaar en/of Hoorn zetten in plaats van naar Beverwijk. Ook al zijn er snellere treinen naar Alkmaar en Hoorn. Maar stel nou dat die snellere treine uitvalen dan is het altijd handig om een plan B te hebben. Dat kan deze sprinter dan zijn. Want die gaat ook gewoon naar Alkmaar en Hoorn toe. En andersom natuurlijk ook weer van Hoorn en Alkmaar weer terug naar Amsterdam Centraal toe. 😌
Reputatie 2
Evenementen en toeristische bestemmingen
Super handig, ik zeg doen!

Extra ritbeschrijving
ik vrees dat veel mensen slecht lezen en dan de ‘verkeerde’ trein zullen pakken. Van Hoorn naar Amsterdam via Alkmaar&Beverwijk is echt een enorme omweg, ik zou daarom ‘Amsterdam’ als eindbestemming überhaupt niet tonen.

Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen
ik zou wel altijd de originele eindbestemming laten zien, omdat veel mensen (oa toeristen) dit gebruiken als referentie uit de reisplanner. Anders denken ze misschien dat het een andere trein is. Stukje houvast dus, qua eenduidige herkenning van welke trein het is.

goed bezig qua ideeën!
Reputatie 2

ps. Ik denk dat ik in mijn vorige bericht deze vraag niet goed beantwoord heb. Ik zou wel altijd de originele eindbestemming blijven tonen, maar tussenliggende belangrijke bestemmingen die niet meer bereikt kunnen worden, zou ik weglaten.
Reputatie 7
Badge
Extra ritbeschrijving
ik vrees dat veel mensen slecht lezen en dan de ‘verkeerde’ trein zullen pakken. Van Hoorn naar Amsterdam via Alkmaar&Beverwijk is echt een enorme omweg, ik zou daarom ‘Amsterdam’ als eindbestemming überhaupt niet tonen.

Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk gaat die trein daar ook gewoon naartoe. Ik ben dan ook van mening dat dat er gewoon bij moet staan. 😌
Ik sta vaak op Schiphol en merk dat toeristen daar vaak geen flauw idee hebben waar ze naar toe moeten, borden worden niet gelezen of totaal verkeerd geïnterpreteerd. 'Does this train go to Amsterdam central station?' (of 'to Shiphol?' op AMS Lelylaan) is mij al erg vaak gesteld. Ik wil niet weten hoe vaak de mensen op de ICD op een dag moeten uitleggen over de 'surcharge'.

Is het niet handiger om op de kaartautomaten (en online) een wizard te tonen ('where to do want to go?') met als resultaat een vervoersbewijs + reisbeschrijving?
Reputatie 2

Uiteindelijk gaat die trein daar ook gewoon naartoe. Ik ben dan ook van mening dat dat er gewoon bij moet staan. 😌

Hm, ik zie je punt, maar dan wel op zijn minst met de opmerking erbij “IC Heerlen is eerder in Amsterdam”.

Hoorn>Amsterdam is 21 minuten per Intercity en 1:28 uur per Sprinter via Beverwijk...
Reputatie 5

Als vaste reiziger die veel met dezelfde treinen reist, werp ik een blik op de borden terwijl ik er langs loop en blijf ik als ik niets geks zie geen seconden lang staan kijken. De eindbestemming is echt een eye catcher die in deze situatie helpt om heel snel je eigen trein te vinden. Die - ook al is het maar kort - uit beeld halen, zou ik dus niet handig vinden. Wellicht is het een optie een bepaalde bestemming in de lijst met 'via' stations wat meer op te laten vallen zonder de eindbestemming te vervangen, door bijvoorbeeld verschil in kleur en/of lettergrootte. Dit antwoord geldt ook voor de tweede vraag.

Hier heb ik geen moeite mee. Als ik een specifieke trein zoek, kijk ik naar de eindbestemming en als ik een trein naar een bepaalde bestemming zoek, is het niet relevant dat een specifieke trein daar die dag niet komt.

In het algemeen ben ik ook erg gecharmeerd van het idee van @PaulN. Voor bestemmingen die altijd voor veel mensen relevant zijn, kan een apart bord volgens mij prima. Op Amsterdam Centraal zie ik hieraan inderdaad een grote behoefte voor de richting Schiphol. Als reiziger naar Sloterdijk (op de route naar Schiphol) krijg ik meerdere keren per week de vraag of de trein waar ik in zit naar Schiphol gaat. Meestal wordt die vraag gesteld door mensen in een groep, met koffers, in gebroken Engels (zeer waarschijnlijk toeristen dus...). Voor evenementen biedt het bord met opmerkingen hiervoor wellicht een uitkomst? Daar zou best iets op kunnen staan als: reis voor de Libelle zomerweek naar station Almere Poort. De eerstvolgende trein richting dit station vertrekt om ... van spoor ...
Reputatie 1

Prima oplossing, alleen niet overdrijven. Zou het alleen voor de grote steden doen (Amsterdam in de meeste gevallen). Voor evenementen tijdelijke borden plaatsen. Is voor onervaren reizigers een stuk herkenbaarder.

Om zo min mogelijk verwarring te zaaien: toon de eindbestemming. Als de IC naar Den Haag niet verder rijdt als Gouda, is de eindbestemming dus Gouda. Dan is het ook meteen duidelijk dat je niet naar Den Haag kunt, in elk geval niet via Gouda.
Reputatie 1

Idee!

Misschien is het een idee als er een totaal nieuw bord systeem komt en dat je meteen kan zien waar de trein echt overal stopt want dit is namelijk erg irritant je moet echt helemaal naar het perron zelf om te zien waar de Trein stopt misschien gewoon een idee om het soort van te maken zoals de SGMm informatie borden dat het zeg maar zo heen en weer gaat op een langzame manier dan kan je het veel beter zien het zou wel een goed idee wezen om een soort timer er onder te doen dat je nog weet hoelang je nog heb is het zowiezo geen idee om digitale klokken op de CTA schermen te plaatsen? Ik vind het fijner om digitaal te kijken dan zo'n anologe klok

Reputatie 6
Nu neem ik dus het risico om de vis te verzuipen door er nog een parameter in te gooien, maar...

indien je dit grondig wilt aanpakken, dan moet je ook kijken hoe de NS App en de spoortabellen zijn vormgegeven.

De buitenlander en de niet-ervaren treinreiziger moet met één blik op zijn smartphone én op die borden daar zien "Da's mijn trein !"

Naar mijn mening heb ik daarmee meteen antwoord op één van je vragen. Ik speelde even met het reisadvies "Leiden Lammenschans naar Groningen"
Een van de instructies is (vanaf Utrecht) "Intercity richting Leeuwarden, uitstappen in Zwolle".
Welnu, als de bestemming Leeuwarden dan van de elektronische borden is geschrapt - want die trein stopt vandaag even niet in Leeuwarden - dan hang ik dus mooi in de prijzen.
Kijk dus uit met de eindbestemming te veranderen, ook al stopt die trein toevallig net niet op de eindbestemming.
Wie is verantwoordelijk voor de overzichtsborden op het perron? NS of Prorail? In ieder geval vind ik het belangrijk dat belangrijke informatie die binnenlandse reizigers nodig hebben om niet bij verrassing in het buitenland verzeild te raken op het overzichtsbord is te lezen. Grote Prorail werkzaamheden tussen Arnhem en Doetinchem heeft tijdelijk ook gevolgen voor de dienstregeling tussen Arnhem en Zevenaar van de Duits-Nederlandse RE19 treinen van NS dochter Abellio. Inmiddels zijn er bij ons al heel wat mensen die deze toch wel bijzondere Nederlands-Duitse treinverbinding waarderen als sneltreinverbinding tussen Arnhem Centraal en Zevenaar. Je kan er tussen Zevenaar en Arnhem gewoon met de Nederlandse OV chip kaart mee reizen. Momenteel echter stopt de RE19 tijdelijk niet in Zevenaar. Het lijkt mij (dat is mij gisteren bijna overkomen) voor een reiziger die met de sneltrein van Arnhem naar Zevenaar reist een rare verrassing als die pas in Duitsland kan uitstappen omdat er in Arnhem niet op het overzichtsbord wordt vermeld dat de RE19 trein momenteel NIET in Zevenaar stopt.

Reageer