Sticky

Belangrijke bestemming op de overzichtsborden, wat vind jij?

  • 4 februari 2019
  • 35 reacties
  • 3220 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

@WBij

we bedienen zoveel stations in Nederland dat wordt wel een heel groot bord met stations als je ze allemaal wilt laten zien. Vraag je dan eens af of er wel ruimte is voor zo'n immens bord met bestemmingen. Maar gelukkig hebben we een reisplanner en die geeft aan welke bestemming je trein heeft en vanaf welk perron deze vertrekt.

 

Mee eens, Jeroen.

Ik pak effe “een willekeurig stationnetje”: Utrecht-Centraal, met 137 rechtstreekse verbindingen.
De screenprint hierboven heeft 14 regels; wellicht kunnen er met een kleiner lettertype meer op. Laten we uitgaan van 10 flatscreens. Is dat ondoenlijk?
Let wel: de lijst met bestemmingen wijzigt niet, dus je kijkt al snel (ongeveer) naar het juiste scherm.
Op heel veel stations volstaan 2 `a 3 schermen. Hilversum bijv heeft maar 25 online bestemmingen.

 

Utrecht Centraal

  1. Abcoude
  2. Alkmaar
  3. Alkmaar Noord
  4. Almelo
  5. Almere Buiten
  6. Almere Centrum
  7. Almere Muziekwijk
  8. Almere Oostvaarders
  9. Almere Parkwijk
  10. Almere Poort
  11. Alphen a/d Rijn
  12. Amersfoort Centraal
  13. Amersfoort Schothorst
  14. Amersfoort Vathorst
  15. Amsterdam
  16. Amsterdam Amstel
  17. Amsterdam Centraal
  18. Amsterdam Holendrecht
  19. Amsterdam Muiderpoort
  20. Amsterdam Sloterdijk
  21. Amsterdam Zuid
  22. Anna Paulowna
  23. Apeldoorn
  24. Arnhem Centraal
  25. Assen
  26. Baarn
  27. Best
  28. Bijlmer ArenA
  29. Bilthoven
  30. Blerick
  31. Bodegraven
  32. Boskoop
  33. Boskoop Snijdelwijk
  34. Bovenkarspel Flora
  35. Bovenkarspel-Grootebroek
  36. Boxtel
  37. Breukelen
  38. Bunnik
  39. Bussum Zuid
  40. Capelle
  41. Castricum
  42. Culemborg
  43. Den Dolder
  44. Den Haag Centraal
  45. Den Haag Ypenburg
  46. Den Helder
  47. Den Helder Zuid
  48. Deurne
  49. Deventer
  50. Driebergen-Zeist
  51. Duivendrecht
  52. Ede-Wageningen
  53. Eindhoven
  54. Eindhoven Centraal
  55. Enkhuizen
  56. Enschede
  57. Ermelo
  58. Geldermalsen
  59. Gouda
  60. Gouda Goverwelle
  61. Groningen
  62. Harderwijk
  63. Heerenveen
  64. Heerhugowaard
  65. Heerlen
  66. Heiloo
  67. Helmond
  68. Hengelo
  69. Hilversum
  70. Hilversum Media Park
  71. Hilversum Sportpark
  72. Hollandsche Rading
  73. Hoogkarspel
  74. Hoorn
  75. Hoorn Kersenboogerd
  76. Horst-Sevenum
  77. Houten
  78. Houten Castellum
  79. Lansingerland-Zoetermeer
  80. Leeuwarden
  81. Leiden Centraal
  82. Leiden Lammenschans
  83. Maarn
  84. Maarssen
  85. Maastricht
  86. Meppel
  87. Naarden-Bussum
  88. Nieuwerkerk a/d IJssel
  89. Nijkerk
  90. Nijmegen
  91. Nunspeet
  92. Oosterbeek
  93. Putten
  94. Rhenen
  95. Roermond
  96. Rotterdam Alexander
  97. Rotterdam Centraal
  98. Rotterdam Noord
  99. s-Hertogenbosch
  100. Schagen
  101. Schiphol Airport
  102. Schollevaar
  103. Sittard
  104. Soest Soestdijk
  105. Soest Zuid
  106. Steenwijk
  107. Strijp-S
  108. t Harde
  109. Tiel
  110. Tiel Passewaaij
  111. Uitgeest
  112. Utrecht Leidsche Rijn
  113. Utrecht Lunetten
  114. Utrecht Overvecht
  115. Utrecht Terwijde
  116. Utrecht Vaartsche Rijn
  117. Utrecht Zuilen
  118. Veenendaal Centrum
  119. Veenendaal West
  120. Veenendaal-De Klomp
  121. Venlo
  122. Vleuten
  123. Voorburg
  124. Vught
  125. Waddinxveen
  126. Waddinxveen Noord
  127. Waddinxveen Triangel
  128. Weert
  129. Weesp
  130. Wezep
  131. Woerden
  132. Wolfheze
  133. Zaandam
  134. Zaltbommel
  135. Zoetermeer
  136. Zoetermeer Oost
  137. Zwolle

Hilversum

  1. Almelo
  2. Almere Buiten
  3. Almere Centrum
  4. Almere Muziekwijk
  5. Almere Oostvaarders
  6. Almere Parkwijk
  7. Almere Poort
  8. Amersfoort Centraal
  9. Amersfoort Schothorst
  10. Amsterdam Centraal
  11. Amsterdam Zuid
  12. Apeldoorn
  13. Bussum Zuid
  14. Deventer
  15. Duivendrecht
  16. Enschede
  17. Hengelo
  18. Hilversum Media Park
  19. Hilversum Sportpark
  20. Hollandsche Rading
  21. Naarden-Bussum
  22. Schiphol Airport
  23. Utrecht Centraal
  24. Utrecht Overvecht
  25. Weesp

Mvrgr
Winfried Bij

 

 

PS.
ik zie dat de internationale bestemmingen niet zijn opgenomen.
Dat scheelt natuurlijk wel flink wat regeltjes.

 

Badge

@WBij je noemt nu alleen de direct bereikbare stations maar uiteindelijk zijn veel treinreizen gebaseerd op overstappen. Als je dan de andere stations allemaal niet meeneemnt heeft het maar bepertke meerwaarde voor mensen.

Daarbij is het steeds meer de bedoeling dat mensen hun reis van tevoren al plannen en anders via de app plannen, de informatie op de stations is gebaseerd op het reisadvies wat mensen hebben uit de reisplanner.

Het is een illusie dat zo'n systeem op elk station opgehangen gaat worden alleen al vanwege de extreme kosten die zoiets met zich mee brengt.

@WBijje noemt nu alleen de direct bereikbare stations maar uiteindelijk zijn veel treinreizen gebaseerd op overstappen. Als je dan de andere stations allemaal niet meeneemnt heeft het maar bepertke meerwaarde voor mensen.

Daarbij is het steeds meer de bedoeling dat mensen hun reis van tevoren al plannen en anders via de app plannen, de informatie op de stations is gebaseerd op het reisadvies wat mensen hebben uit de reisplanner.

Het is een illusie dat zo'n systeem op elk station opgehangen gaat worden alleen al vanwege de extreme kosten die zoiets met zich mee brengt.


Ja, het zijn alleen de rechtstreekse diensten.
Het hele netwerk weergeven (Utrecht-Winschoten bijv) heeft geen zin en is te omvangrijk.
Tien beeldschermen op Utrecht Centraal is al veel.

De hoogte van de kosten voor de ontwikkeling en uitvoering ervan kan ik niet inschatten.

Reputatie 7

@WBijje noemt nu alleen de direct bereikbare stations maar uiteindelijk zijn veel treinreizen gebaseerd op overstappen. Als je dan de andere stations allemaal niet meeneemnt heeft het maar bepertke meerwaarde voor mensen.

Daarbij is het steeds meer de bedoeling dat mensen hun reis van tevoren al plannen en anders via de app plannen, de informatie op de stations is gebaseerd op het reisadvies wat mensen hebben uit de reisplanner.

Het is een illusie dat zo'n systeem op elk station opgehangen gaat worden alleen al vanwege de extreme kosten die zoiets met zich mee brengt.

 

Correct, Jeroen. Dat heette ‘spoorboekje’ en dat was een hele dikke kloefert.

En dan nog: om het ‘boekje’nog enigszins draagbaar te houden, was er een hele methode om je reis uit te stippelen. Je moest eerst de gebruiksaanwijzing doorakkeren, voordat je het spoorboekje kon gebruiken.

Nu kunnen we het spoorboekje natuurlijk wel aan een draadje hangen bij de ingang van elk station, maar dan gaat het spoorboekje hetzelfde trieste lot tegemoet als de telefoonboeken in de telefooncel. Die waren immers ook altijd rap verdwenen. Of de pagina die je nodig had was er uit gescheurd.

Come to think of it: de telefoonboeken zijn niet alleen pleite, de complete telefooncel is weg !

Even ter aanvulling…
Op grote stations is een een op strategisch geplaatste informatiezuil wellicht een alternatief.
Zie hier enkele voorbeelden:
https://www.jcdecaux.nl/digitale-buitenreclame

 

Op kleinere stations zijn er veel minder rechtstreekse verbindingen. Wormerveer heeft er bijv 23.
Daar volstaan waarschijnlijk 2 traditionele beeldschermen.

Alkmaar / Alkmaar Noord / Amsterdam Amstel / Amsterdam Centraal / Amsterdam Sloterdijk / Anna Paulowna / Arnhem Centraal / Castricum / Den Helder / Den Helder Zuid / Eindhoven Centraal / Heerhugowaard / Heiloo / Koog aan de Zaan / Krommenie-Assendelft / Maastricht / Nijmegen / Schagen / Uitgeest / Utrecht Centraal / Zaandam / Zaandijk / Zaanse Schans.

 

Op station Almere Parkwijk zijn er maar 12 regels.
Almere Buiten / Almere Centrum / Almere Muziekwijk / Almere Oostvaarders / Almere Poort / Amsterdam RAI / Amsterdam Zuid / Diemen Zuid / Duivendrecht / Hoofddorp / Schiphol Airport / Weesp.

 

Kijk voor een impressie ook eens naar de schermen in de aankomsthal van Schiphol *).
Wie weet is deze manier van presenteren toch haalbaar.
Mij lijkt het ideaal.

 

Mvrgr
W.Bij

 

 

 

*)
“Probleem” daar is echter, dat commerciële vluchtnummers i.p.v. operationele vluchtnummers te zien zijn, waardoor er uit Kopenhagen om 07:25 behalve KL1924 nòg 11 vluchten lijken aan te komen: AZ2911, CZ7604, DL9270, EY7301, G35686, GA9759, KQ1124, MF9660, PS9427, UX3756 en VS5841. Dat maakt het er niet overzichtelijker op.
Die andere maatschappijen, waaronder (Garuda Indonesia (GA) verkopen misschien 1 of 2 stoelen op de KLM-vlucht, in aansluiting op hun eigen dienstregeling.

Reputatie 6

Mijn herinnering kan me parten spelen, maar vroeger, voor er nog digitale schermen waren, en er die “omklapschermen” op de perrons hingen, stonden alle eindbestemmingen én tussengelegen stations er gewoon op, en bij storingen, stond er dan bijv. “trein rijdt niet verder dan...". En ging een intercity/sneltrein na een bepaald station elk station aandoen, dan stond er gewoon op het bord: na Helmond verder als stoptrein naar…. met de stations.

Waarom is dat in het digitale tijdperk zo'n probleem?

Reputatie 3
Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?


ps. Ik denk dat ik in mijn vorige bericht deze vraag niet goed beantwoord heb. Ik zou wel altijd de originele eindbestemming blijven tonen, maar tussenliggende belangrijke bestemmingen die niet meer bereikt kunnen worden, zou ik weglaten.
Reputatie 3

Uiteindelijk gaat die trein daar ook gewoon naartoe. Ik ben dan ook van mening dat dat er gewoon bij moet staan. 😌



Hm, ik zie je punt, maar dan wel op zijn minst met de opmerking erbij “IC Heerlen is eerder in Amsterdam”.

Hoorn>Amsterdam is 21 minuten per Intercity en 1:28 uur per Sprinter via Beverwijk...

ik ben benieuwd wat er achter de schermen gebeurt.

zijn er al besluiten genomen?

 

We zijn bezig met het verbeteren van de reisinformatieborden op onze stations, en we horen graag wat jullie ervan vinden.

Op dit moment staat op de reisinformatieborden de eindbestemming heel prominent vermeld. Samen met de vertrektijd vormt dit namelijk een belangrijk punt van herkenning. Sommige belangrijke stations staan daardoor niet altijd duidelijk vermeld. Denk bijvoorbeeld aan de Intercity naar Enkhuizen die ook stopt op Amsterdam Centraal, een station waar veel reizigers naartoe moeten. Of wanneer toeristen van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen en daarbij de Sprinter naar Amersfoort Vathorst moeten nemen. Dit kan tot verwarring leiden en klachten.

Voor sommige treinseries zijn aanpassingen gedaan om een belangrijke bestemming wel prominent op de borden te krijgen, maar dit bracht helaas ook problemen met zich mee, zoals bijvoorbeeld een reisadvies met onterechte overstap op dezelfde trein. We willen dit daarom verbeteren door bestemmingen waar veel reizigers naartoe gaan, toe te voegen aan de eindbestemming van de trein. Dat willen we niet bij alle treinen doen, maar wel op die trajecten die voor onduidelijkheid zorgen, of waar het van toegevoegde waarde kan zijn.

Evenementen en toeristische bestemmingen

De eerste vraag gaat over stations die interessant zijn voor evenementen, toeristisch zijn of waar veel reizigers naar toe willen. Het filmpje hierboven zie je op Utrecht Centraal. Het gaat over de IC van 19:38 naar Den Helder, die ook “via Amsterdam Centraal” gaat. Dit is voor de doelgroep toerisme, maar kan ook voor minder ervaren reizigers handig zijn.

Hetzelfde filmpje wisselt bij de sprinter van 19:52 Almere Centrum af met “via Almere Poort”. Dichtbij dit station wordt jaarlijks de Libelle Zomerweek gehouden. Deze optie is gemaakt voor de reizigersdoelgroep naar evenementen.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?


Extra ritbeschrijving


Het bovenstaande display toont de huidige weergave op station Hoorn. De sprinters van 19:21 en 19:51 rijden van Alkmaar naar Beverwijk en dan verder door naar Haarlem en Amsterdam Centraal. Om te voorkomen dat reizigers met bestemming Amsterdam in deze trein stappen tonen we momenteel niet Amsterdam Centraal als bestemming, maar Beverwijk. Er gaan namelijk snellere treinen vanuit Hoorn naar Amsterdam Centraal.


De oplossing van het niet tonen van de eindbestemming van de sprinter, zoals in het display in Hoorn, kan ook opgelost worden door een belangrijk tussenstation ‘als via’ toe te voegen aan de eindbestemming, bijvoorbeeld Alkmaar. Het doel is om hiermee de reizigers beter te informeren over de route van de trein.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?


Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen


Als er op dag zelf iets gebeurt op het spoor, kan het effect zijn dat de belangrijke bestemming niet meer bereikt wordt. Bijvoorbeeld de IC van 19:38 uit Utrecht Centraal naar Den Helder rijdt niet verder dan Amsterdam Amstel. Of de IC van 19:52 uit Utrecht Centraal naar Almere Centrum rijdt in zijn geheel niet.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

De NS heeft in zijn wijsheid besloten om veel van de gele infoborden weg te halen, en nu gaan ‘meedenken’ over oplossingen? Gele borden overal terug!

Reageer