Sticky

Belangrijke bestemming op de overzichtsborden, wat vind jij?

• 4 februari 2019
  • 35 reacties
  • 3223 Bekeken

We zijn bezig met het verbeteren van de reisinformatieborden op onze stations, en we horen graag wat jullie ervan vinden.

Op dit moment staat op de reisinformatieborden de eindbestemming heel prominent vermeld. Samen met de vertrektijd vormt dit namelijk een belangrijk punt van herkenning. Sommige belangrijke stations staan daardoor niet altijd duidelijk vermeld. Denk bijvoorbeeld aan de Intercity naar Enkhuizen die ook stopt op Amsterdam Centraal, een station waar veel reizigers naartoe moeten. Of wanneer toeristen van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen en daarbij de Sprinter naar Amersfoort Vathorst moeten nemen. Dit kan tot verwarring leiden en klachten.

Voor sommige treinseries zijn aanpassingen gedaan om een belangrijke bestemming wel prominent op de borden te krijgen, maar dit bracht helaas ook problemen met zich mee, zoals bijvoorbeeld een reisadvies met onterechte overstap op dezelfde trein. We willen dit daarom verbeteren door bestemmingen waar veel reizigers naartoe gaan, toe te voegen aan de eindbestemming van de trein. Dat willen we niet bij alle treinen doen, maar wel op die trajecten die voor onduidelijkheid zorgen, of waar het van toegevoegde waarde kan zijn.

Evenementen en toeristische bestemmingen

De eerste vraag gaat over stations die interessant zijn voor evenementen, toeristisch zijn of waar veel reizigers naar toe willen. Het filmpje hierboven zie je op Utrecht Centraal. Het gaat over de IC van 19:38 naar Den Helder, die ook “via Amsterdam Centraal” gaat. Dit is voor de doelgroep toerisme, maar kan ook voor minder ervaren reizigers handig zijn.

Hetzelfde filmpje wisselt bij de sprinter van 19:52 Almere Centrum af met “via Almere Poort”. Dichtbij dit station wordt jaarlijks de Libelle Zomerweek gehouden. Deze optie is gemaakt voor de reizigersdoelgroep naar evenementen.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Extra ritbeschrijving

Het bovenstaande display toont de huidige weergave op station Hoorn. De sprinters van 19:21 en 19:51 rijden van Alkmaar naar Beverwijk en dan verder door naar Haarlem en Amsterdam Centraal. Om te voorkomen dat reizigers met bestemming Amsterdam in deze trein stappen tonen we momenteel niet Amsterdam Centraal als bestemming, maar Beverwijk. Er gaan namelijk snellere treinen vanuit Hoorn naar Amsterdam Centraal.

De oplossing van het niet tonen van de eindbestemming van de sprinter, zoals in het display in Hoorn, kan ook opgelost worden door een belangrijk tussenstation ‘als via’ toe te voegen aan de eindbestemming, bijvoorbeeld Alkmaar. Het doel is om hiermee de reizigers beter te informeren over de route van de trein.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?

Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen

Als er op dag zelf iets gebeurt op het spoor, kan het effect zijn dat de belangrijke bestemming niet meer bereikt wordt. Bijvoorbeeld de IC van 19:38 uit Utrecht Centraal naar Den Helder rijdt niet verder dan Amsterdam Amstel. Of de IC van 19:52 uit Utrecht Centraal naar Almere Centrum rijdt in zijn geheel niet.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

35 reacties

@WBijje noemt nu alleen de direct bereikbare stations maar uiteindelijk zijn veel treinreizen gebaseerd op overstappen. Als je dan de andere stations allemaal niet meeneemnt heeft het maar bepertke meerwaarde voor mensen.

Daarbij is het steeds meer de bedoeling dat mensen hun reis van tevoren al plannen en anders via de app plannen, de informatie op de stations is gebaseerd op het reisadvies wat mensen hebben uit de reisplanner.

Het is een illusie dat zo'n systeem op elk station opgehangen gaat worden alleen al vanwege de extreme kosten die zoiets met zich mee brengt.

Ja, het zijn alleen de rechtstreekse diensten.
Het hele netwerk weergeven (Utrecht-Winschoten bijv) heeft geen zin en is te omvangrijk.
Tien beeldschermen op Utrecht Centraal is al veel.

De hoogte van de kosten voor de ontwikkeling en uitvoering ervan kan ik niet inschatten.

Reputatie 7

@WBijje noemt nu alleen de direct bereikbare stations maar uiteindelijk zijn veel treinreizen gebaseerd op overstappen. Als je dan de andere stations allemaal niet meeneemnt heeft het maar bepertke meerwaarde voor mensen.

Daarbij is het steeds meer de bedoeling dat mensen hun reis van tevoren al plannen en anders via de app plannen, de informatie op de stations is gebaseerd op het reisadvies wat mensen hebben uit de reisplanner.

Het is een illusie dat zo'n systeem op elk station opgehangen gaat worden alleen al vanwege de extreme kosten die zoiets met zich mee brengt.

Correct, Jeroen. Dat heette ‘spoorboekje’ en dat was een hele dikke kloefert.

En dan nog: om het ‘boekje’nog enigszins draagbaar te houden, was er een hele methode om je reis uit te stippelen. Je moest eerst de gebruiksaanwijzing doorakkeren, voordat je het spoorboekje kon gebruiken.

Nu kunnen we het spoorboekje natuurlijk wel aan een draadje hangen bij de ingang van elk station, maar dan gaat het spoorboekje hetzelfde trieste lot tegemoet als de telefoonboeken in de telefooncel. Die waren immers ook altijd rap verdwenen. Of de pagina die je nodig had was er uit gescheurd.

Come to think of it: de telefoonboeken zijn niet alleen pleite, de complete telefooncel is weg !

Even ter aanvulling…
Op grote stations is een een op strategisch geplaatste informatiezuil wellicht een alternatief.
Zie hier enkele voorbeelden:
https://www.jcdecaux.nl/digitale-buitenreclame

Op kleinere stations zijn er veel minder rechtstreekse verbindingen. Wormerveer heeft er bijv 23.
Daar volstaan waarschijnlijk 2 traditionele beeldschermen.

Alkmaar / Alkmaar Noord / Amsterdam Amstel / Amsterdam Centraal / Amsterdam Sloterdijk / Anna Paulowna / Arnhem Centraal / Castricum / Den Helder / Den Helder Zuid / Eindhoven Centraal / Heerhugowaard / Heiloo / Koog aan de Zaan / Krommenie-Assendelft / Maastricht / Nijmegen / Schagen / Uitgeest / Utrecht Centraal / Zaandam / Zaandijk / Zaanse Schans.

Op station Almere Parkwijk zijn er maar 12 regels.
Almere Buiten / Almere Centrum / Almere Muziekwijk / Almere Oostvaarders / Almere Poort / Amsterdam RAI / Amsterdam Zuid / Diemen Zuid / Duivendrecht / Hoofddorp / Schiphol Airport / Weesp.

Kijk voor een impressie ook eens naar de schermen in de aankomsthal van Schiphol *).
Wie weet is deze manier van presenteren toch haalbaar.
Mij lijkt het ideaal.

Mvrgr
W.Bij

*)
“Probleem” daar is echter, dat commerciële vluchtnummers i.p.v. operationele vluchtnummers te zien zijn, waardoor er uit Kopenhagen om 07:25 behalve KL1924 nòg 11 vluchten lijken aan te komen: AZ2911, CZ7604, DL9270, EY7301, G35686, GA9759, KQ1124, MF9660, PS9427, UX3756 en VS5841. Dat maakt het er niet overzichtelijker op.
Die andere maatschappijen, waaronder (Garuda Indonesia (GA) verkopen misschien 1 of 2 stoelen op de KLM-vlucht, in aansluiting op hun eigen dienstregeling.

We zijn bezig met het verbeteren van de reisinformatieborden op onze stations, en we horen graag wat jullie ervan vinden.

Op dit moment staat op de reisinformatieborden de eindbestemming heel prominent vermeld. Samen met de vertrektijd vormt dit namelijk een belangrijk punt van herkenning. Sommige belangrijke stations staan daardoor niet altijd duidelijk vermeld. Denk bijvoorbeeld aan de Intercity naar Enkhuizen die ook stopt op Amsterdam Centraal, een station waar veel reizigers naartoe moeten. Of wanneer toeristen van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen en daarbij de Sprinter naar Amersfoort Vathorst moeten nemen. Dit kan tot verwarring leiden en klachten.

Voor sommige treinseries zijn aanpassingen gedaan om een belangrijke bestemming wel prominent op de borden te krijgen, maar dit bracht helaas ook problemen met zich mee, zoals bijvoorbeeld een reisadvies met onterechte overstap op dezelfde trein. We willen dit daarom verbeteren door bestemmingen waar veel reizigers naartoe gaan, toe te voegen aan de eindbestemming van de trein. Dat willen we niet bij alle treinen doen, maar wel op die trajecten die voor onduidelijkheid zorgen, of waar het van toegevoegde waarde kan zijn.

Evenementen en toeristische bestemmingen

De eerste vraag gaat over stations die interessant zijn voor evenementen, toeristisch zijn of waar veel reizigers naar toe willen. Het filmpje hierboven zie je op Utrecht Centraal. Het gaat over de IC van 19:38 naar Den Helder, die ook “via Amsterdam Centraal” gaat. Dit is voor de doelgroep toerisme, maar kan ook voor minder ervaren reizigers handig zijn.

Hetzelfde filmpje wisselt bij de sprinter van 19:52 Almere Centrum af met “via Almere Poort”. Dichtbij dit station wordt jaarlijks de Libelle Zomerweek gehouden. Deze optie is gemaakt voor de reizigersdoelgroep naar evenementen.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Extra ritbeschrijving

Het bovenstaande display toont de huidige weergave op station Hoorn. De sprinters van 19:21 en 19:51 rijden van Alkmaar naar Beverwijk en dan verder door naar Haarlem en Amsterdam Centraal. Om te voorkomen dat reizigers met bestemming Amsterdam in deze trein stappen tonen we momenteel niet Amsterdam Centraal als bestemming, maar Beverwijk. Er gaan namelijk snellere treinen vanuit Hoorn naar Amsterdam Centraal.

De oplossing van het niet tonen van de eindbestemming van de sprinter, zoals in het display in Hoorn, kan ook opgelost worden door een belangrijk tussenstation ‘als via’ toe te voegen aan de eindbestemming, bijvoorbeeld Alkmaar. Het doel is om hiermee de reizigers beter te informeren over de route van de trein.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?

Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen

Als er op dag zelf iets gebeurt op het spoor, kan het effect zijn dat de belangrijke bestemming niet meer bereikt wordt. Bijvoorbeeld de IC van 19:38 uit Utrecht Centraal naar Den Helder rijdt niet verder dan Amsterdam Amstel. Of de IC van 19:52 uit Utrecht Centraal naar Almere Centrum rijdt in zijn geheel niet.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

De NS heeft in zijn wijsheid besloten om veel van de gele infoborden weg te halen, en nu gaan ‘meedenken’ over oplossingen? Gele borden overal terug!

Reputatie 7
Badge +3

De vertrekstaten zijn van veel minder waarde sinds NS bij geplande wijzigingen de afwijkingen op de jaardienst niet meer toont in de reisinformatiesystemen. Je krijgt dan enorme verschillen tussen wat er op de gele borden staat en wat er werkelijk rijdt. In het verleden werd dat opgelost door tijdelijke blauwe vertrekstaten over de gele te hangen. Ik weet eigenlijk niet of dat nog steeds gebeurt.

Het kunnen kijken in de jaardienst is vooral nog interessant wanneer je patroontijden wilt weten. Of treinen werkelijk rijden kun je beter op de dag zelf verifiëren.

De tijden zijn natuurlijk wel veranderd sinds de komst van smartphones. Ik kan me de tijd nog herinneren dat je ergens naartoe ging en bij aankomst op de gele vertrekstaat keek hoe laat de treinen terug reden. Sinds ik een smartphone heb kijk ik nog wel eens op een vertrekstaat maar als die er niet meer zou hangen zou dat geen verlies zijn. 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er nog heel veel mensen zonder smartphone zijn en voor die groep reizigers zijn de gele vertrekstaten een essentieel reisplanningsmiddel voor bijvoorbeeld een terugreis later op de dag.

ik ben benieuwd wat er achter de schermen gebeurt.

zijn er al besluiten genomen?

Ik vind dit geen goed idee. Het is belangrijk om in één oogopslag te kunnen zien met welke trein je te maken hebt. De eindbestemming (hier bijvoorbeeld Den Helder) is hier het meest relevant voor. Als die om de zoveel seconden van de borden weg is, om het tussenstation te tonen (hier Amsterdam Centraal), lijkt me dat niet handig. Mij lijkt het logischer om dan iets te doen als “Amsterdam Centraal, Den Helder” in één regel. Dan is de eindbestemming én het belangrijke tussenstation altijd te zien.

Ik vind dit geen goed idee. Het is belangrijk om in één oogopslag te kunnen zien met welke trein je te maken hebt. De eindbestemming (hier bijvoorbeeld Den Helder) is hier het meest relevant voor. Als die om de zoveel seconden van de borden weg is, om het tussenstation te tonen (hier Amsterdam Centraal), lijkt me dat niet handig. Mij lijkt het logischer om dan iets te doen als “Amsterdam Centraal, Den Helder” in één regel. Dan is de eindbestemming én het belangrijke tussenstation altijd te zien.

Mee eens, Thijs. Het wisselen vind ik beslist geen goed idee: hoe kort blijft de tekst namelijk staan?
Slechtzienden en mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn (zoals sommige buitenlanders bijv) hebben meer tijd nodig dan anderen, en missen dan nèt de essentie. Laat je de bestemming wat langer staan, dan vergt dat van rappe lezers “eindeloos” geduld. Het is “nooit goed”.

Zoals ik eerder bij dit item probeerde aan te geven, denk ik dat een lijst met 3 kolommen op een beeldscherm vanuit de klant geredeneerd het overzichtelijkste is.

Zet in kolom
1 alle bestemmingen in alfabetische volgorde(!) die vanaf je vertrekpunt rechtstreeks kunt bereiken
2 de vertrektijd/het perron/de reisduur van de eerstvolgende trein
3 de vertrektijd/het perron/de reisduur van de trein daarna.

Bijv
Amerongen 11:22 - 4 - 13 / 11:37 - 4 - 28
Amersfoort 11:15 - 3 - 27 / 11:25 - 5 - 37
U bent dus over resp 13 of 28 minuten in Amerongen.
(Er kàn voor gekozen worden om de resterende wachttijd te vermelden ipv de vertrektijd:
Over 9 minuten en over 24 minuten vertrekt de trein naar Amerongen; over 2 en 12 minuten naar Amersfoort). Als de reisduur te veel informatie en verwarring oplevert, laat je die weg.

Kolom 1 met de bestemmingen van A t/m Z is constant; kolommen 2 en 3 veranderen elke minuut.
Op grote stations met veel rechtstreekse verbindingen staan beeldschermen zo groot als reclamezuilen. Op kleine stations zijn één, twee of misschien drie TV-screens, hangend naast elkaar, voldoende.
Eventueel kun je verschillende schrijfwijzen voor steden apart opnemen: ‘s Hertogenbosch en Den Bosch, ‘s Gravenhage en Den Haag, Leeuwarden en Ljouwert.

Reputatie 1

Reisinformatie blijft altijd een lastig item waarbij gepoogd wordt een zo breed mogelijk publiek te bedienen, met als onvermijdelijk gevolg dat er mensen buiten de boot vallen - het is net openbaar vervoer! Nog los van het gegeven dat mensen op verschillende tijdstippen en locaties verschillende wensen hebben. Voorbeeld: als ik forens in de spits vind ik het onzin om tussen Woerden en Utrecht alle aansluitende treinen in twee talen om te roepen en te herhalen. Als ik buiten de spits recreatief onderweg ben in een gebied waar ik minder bekend ben vind ik de omroepberichten daarentegen wel weer prettig. Dat even als achtergrond, op naar de vragen over reisinformatie.

Vraag 1: via-bestemmingen alternerend met eindbestemming tonen. Lijkt me niet handig, vooral voor de minder geroutineerde reiziger. Deze mensen oriënteren zich op de opgaaf van de reisinformatie, waarin staat dat ze de trein van Eindhoven naar Den Helder moeten nemen en in Uitrecht moeten overstappen op de IC naar Leiden. Die mensen zoeken dus de trein naar Den Helder op de displays, als er wat anders staat stappen ze niet in. In de kleine tekst onder de bestemming (op de ‘verzameldisplays’) kan de betere zoeker de overige tussenstations vinden, idem op de perronaanwijzers. Als je specifieke tussenstops beter wil belichten zou deze in de onderteksten beter zichtbaar kunnen maken, bijvoorbeeld door gebruik van hoofdletters, cursieve, vette en/of gekleurde tekst. Discussiepunt zal altijd en eeuwig blijven waarom bepaalde plaatsen wel (extra) vermeld worden en andere niet. Bijzondere evenementen zou je eventueel extra kunnen vermelden bij de tussen- of eindstations, bijvoorbeeld door opvallende tekst achter de betreffende stationsnaam te zetten. Bijvoorbeeld voor IC Rotterdam - Utrecht de ondertekst ‘via Alexander, Gouda’ aanpassen tot ‘via Alexander, Gouda  kaarsjesavond ‘. Al zal ook hier de discussie over welk evenement wel en niet vermeld wordt eeuwigdurend zijn.  

Vraag 2: eigenlijk hetzelfde als in vraag 1, dus niet doen. Het filmpje in het voorbeeld is overigens erg ongelukkig, omdat met het alternerende alternatief ook de relevante informatie dat de trein via Beverwijk en Haarlem rijdt is verdwenen. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je aangeeft dat de trein vanaf Beverwijk doorrijdt als stoptrein naar Amsterdam Centraal in een tekstregel die alterneert met de tussenstops. Tot slot vraag ik me af waarom die trein niet gewoon in Haarlem eindigt, in Beverwijk heb je daar volgens mij helemaal geen mogelijkheden voor.

Vraag 3: eindbestemming weglaten als deze niet meer bereikt kan worden? Nee, want mensen die een stukje met deze trein meerijden en helemaal geen hinder van de storing hebben nemen nog steeds de trein naar Den Helder en zoeken daar ook naar. Wel zou je de bestemming Den Helder in het rood in plaats van blauw kunnen zetten, zodat wat beter opvalt dat de trein Den Helder naar verwachting niet meer zal bereiken.    

Reputatie 6

Mijn herinnering kan me parten spelen, maar vroeger, voor er nog digitale schermen waren, en er die “omklapschermen” op de perrons hingen, stonden alle eindbestemmingen én tussengelegen stations er gewoon op, en bij storingen, stond er dan bijv. “trein rijdt niet verder dan...". En ging een intercity/sneltrein na een bepaald station elk station aandoen, dan stond er gewoon op het bord: na Helmond verder als stoptrein naar…. met de stations.

Waarom is dat in het digitale tijdperk zo'n probleem?

Reageer