Sticky

Belangrijke bestemming op de overzichtsborden, wat vind jij?

  • 4 februari 2019
  • 35 reacties
  • 3203 Bekeken

We zijn bezig met het verbeteren van de reisinformatieborden op onze stations, en we horen graag wat jullie ervan vinden.

Op dit moment staat op de reisinformatieborden de eindbestemming heel prominent vermeld. Samen met de vertrektijd vormt dit namelijk een belangrijk punt van herkenning. Sommige belangrijke stations staan daardoor niet altijd duidelijk vermeld. Denk bijvoorbeeld aan de Intercity naar Enkhuizen die ook stopt op Amsterdam Centraal, een station waar veel reizigers naartoe moeten. Of wanneer toeristen van Schiphol naar Amsterdam Centraal willen en daarbij de Sprinter naar Amersfoort Vathorst moeten nemen. Dit kan tot verwarring leiden en klachten.

Voor sommige treinseries zijn aanpassingen gedaan om een belangrijke bestemming wel prominent op de borden te krijgen, maar dit bracht helaas ook problemen met zich mee, zoals bijvoorbeeld een reisadvies met onterechte overstap op dezelfde trein. We willen dit daarom verbeteren door bestemmingen waar veel reizigers naartoe gaan, toe te voegen aan de eindbestemming van de trein. Dat willen we niet bij alle treinen doen, maar wel op die trajecten die voor onduidelijkheid zorgen, of waar het van toegevoegde waarde kan zijn.

Evenementen en toeristische bestemmingen

De eerste vraag gaat over stations die interessant zijn voor evenementen, toeristisch zijn of waar veel reizigers naar toe willen. Het filmpje hierboven zie je op Utrecht Centraal. Het gaat over de IC van 19:38 naar Den Helder, die ook “via Amsterdam Centraal” gaat. Dit is voor de doelgroep toerisme, maar kan ook voor minder ervaren reizigers handig zijn.

Hetzelfde filmpje wisselt bij de sprinter van 19:52 Almere Centrum af met “via Almere Poort”. Dichtbij dit station wordt jaarlijks de Libelle Zomerweek gehouden. Deze optie is gemaakt voor de reizigersdoelgroep naar evenementen.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?


Extra ritbeschrijving


Het bovenstaande display toont de huidige weergave op station Hoorn. De sprinters van 19:21 en 19:51 rijden van Alkmaar naar Beverwijk en dan verder door naar Haarlem en Amsterdam Centraal. Om te voorkomen dat reizigers met bestemming Amsterdam in deze trein stappen tonen we momenteel niet Amsterdam Centraal als bestemming, maar Beverwijk. Er gaan namelijk snellere treinen vanuit Hoorn naar Amsterdam Centraal.


De oplossing van het niet tonen van de eindbestemming van de sprinter, zoals in het display in Hoorn, kan ook opgelost worden door een belangrijk tussenstation ‘als via’ toe te voegen aan de eindbestemming, bijvoorbeeld Alkmaar. Het doel is om hiermee de reizigers beter te informeren over de route van de trein.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?


Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen


Als er op dag zelf iets gebeurt op het spoor, kan het effect zijn dat de belangrijke bestemming niet meer bereikt wordt. Bijvoorbeeld de IC van 19:38 uit Utrecht Centraal naar Den Helder rijdt niet verder dan Amsterdam Amstel. Of de IC van 19:52 uit Utrecht Centraal naar Almere Centrum rijdt in zijn geheel niet.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

35 reacties

Reputatie 7
Nu neem ik dus het risico om de vis te verzuipen door er nog een parameter in te gooien, maar...

indien je dit grondig wilt aanpakken, dan moet je ook kijken hoe de NS App en de spoortabellen zijn vormgegeven.

De buitenlander en de niet-ervaren treinreiziger moet met één blik op zijn smartphone én op die borden daar zien "Da's mijn trein !"

Naar mijn mening heb ik daarmee meteen antwoord op één van je vragen. Ik speelde even met het reisadvies "Leiden Lammenschans naar Groningen"
Een van de instructies is (vanaf Utrecht) "Intercity richting Leeuwarden, uitstappen in Zwolle".
Welnu, als de bestemming Leeuwarden dan van de elektronische borden is geschrapt - want die trein stopt vandaag even niet in Leeuwarden - dan hang ik dus mooi in de prijzen.
Kijk dus uit met de eindbestemming te veranderen, ook al stopt die trein toevallig net niet op de eindbestemming.
Reputatie 3
Wat toeristische bestemmingen betreft; veruit het belangrijkste station waar deze onduidelijkheden zich afspelen is op Amsterdam Centraal, want vanaf daar heeft geen enkele trein Schiphol als eindbestemming. Voor toeristen enorm verwarrend, want moeten ze nu de Sprinter naar Den Haag Centraal of naar Hoofddorp pakken? En mogen ze wel met de Intercity naar Rotterdam, of Breda, of Brussel? En mag de Thalys dan ook?

Ik weet het antwoord wel, maar voor toeristen is het merkbaar erg verwarrend. De beste oplossing lijkt me, zoals er vroeger ook hing, één vertrektijdenbord met exclusief treinen naar Schiphol. Op Schiphol hangt wel een omgekeerde variant ("Trains to Amsterdam"), terwijl elke ICD juist al duidelijk Amsterdam Centraal als eindbestemming heeft.

Maar waarschijnlijk is een dergelijk Schiphol-vertrektijdenbord veel te moeilijk aangezien het ProRail al jaren niet lukt om überhaupt de normale reisinformatieborden op Asd langer dan 15 minuten werkend en geüpdate te houden.


Wat betreft extra ritbeschrijving: mijn voorkeur is wel om altijd de daadwerkelijke eindbestemming te blijven benoemen. Dit zorgt nu al voor verwarring in bijvoorbeeld Eindhoven waar de IC Amsterdam Centraal op de borden staat aangegeven maar reizigers in de reisplanner krijgen te zien dat ze de IC naar Enkhuizen moeten nemen ("Is dat dezelfde trein? Waarom dan niet dezelfde bestemming?").

De huidige oplossing "IC Heerlen is eerder in Amsterdam" lijkt me zodoende duidelijker dan het weglaten van de daadwerkelijke eindbestemming. Dit geldt evengoed voor afwijkende ritten.

Samengevat: in mijn ogen is het tonen van de daadwerkelijke eindbestemming bijna altijd het duidelijkst voor de reiziger, met als enige uitzondering toeristen die van Amsterdam Centraal naar Schiphol willen en waarvoor een stationsspecifieke toevoeging in de vorm van een toegewijd Schiphol-vertrektijdenbord veruit de beste oplossing is.
Ik sta vaak op Schiphol en merk dat toeristen daar vaak geen flauw idee hebben waar ze naar toe moeten, borden worden niet gelezen of totaal verkeerd geïnterpreteerd. 'Does this train go to Amsterdam central station?' (of 'to Shiphol?' op AMS Lelylaan) is mij al erg vaak gesteld. Ik wil niet weten hoe vaak de mensen op de ICD op een dag moeten uitleggen over de 'surcharge'.

Is het niet handiger om op de kaartautomaten (en online) een wizard te tonen ('where to do want to go?') met als resultaat een vervoersbewijs + reisbeschrijving?
Reputatie 7
Badge +3

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Ik vind beide opties een enorme verbetering, zeker als dat ook op borden op de treinen zelf komt te staan. In het buitenland is het de normaalste zaak van de wereld dat ook een via-station vermeld wordt.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke eindbestemming 'Amsterdam Centraal'... 'via Alkmaar'?

In dit geval vind ik het minder belangrijk. Je wilt voorkomen dat reizigers die vanuit Utrecht Centraal naar Leiden Centraal reizen niet in Utrecht op de Sprinter stappen die via Hilversum, Weesp en Schiphol naar Leiden rijdt. Maar dan moet in Utrecht niet Leiden als bestemming op de trein staan maar moet dat congruent zijn aan wat op het perron getoond wordt.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

Dat lijkt me geen goed idee. Net zoals ik dat geen goed idee vind bij geplande werkzaamheden. Het is veel duidelijker om dan op het bord te zetten: IC naar Maastricht. Busvervoer tussen Roermond en Sittard. En dat natuurlijk ook op de trein zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Te ingewikkeld. Gewoon de eindbestemming via de belangrijkste tussenstations. Als er te veel belangrijke of toeristische tussenstations zijn kun je die gewoon scrollen.
Reputatie 7
Badge
Ik persoonlijk zou bij die sprinter wel degelijk als eindbestemming Alkmaar en/of Hoorn zetten in plaats van naar Beverwijk. Ook al zijn er snellere treinen naar Alkmaar en Hoorn. Maar stel nou dat die snellere treine uitvalen dan is het altijd handig om een plan B te hebben. Dat kan deze sprinter dan zijn. Want die gaat ook gewoon naar Alkmaar en Hoorn toe. En andersom natuurlijk ook weer van Hoorn en Alkmaar weer terug naar Amsterdam Centraal toe. 😌
Reputatie 3
Evenementen en toeristische bestemmingen
Super handig, ik zeg doen!

Extra ritbeschrijving
ik vrees dat veel mensen slecht lezen en dan de ‘verkeerde’ trein zullen pakken. Van Hoorn naar Amsterdam via Alkmaar&Beverwijk is echt een enorme omweg, ik zou daarom ‘Amsterdam’ als eindbestemming überhaupt niet tonen.

Afwijkingen op ritten met belangrijke bestemmingen
ik zou wel altijd de originele eindbestemming laten zien, omdat veel mensen (oa toeristen) dit gebruiken als referentie uit de reisplanner. Anders denken ze misschien dat het een andere trein is. Stukje houvast dus, qua eenduidige herkenning van welke trein het is.


goed bezig qua ideeën!
Reputatie 6
Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Als vaste reiziger die veel met dezelfde treinen reist, werp ik een blik op de borden terwijl ik er langs loop en blijf ik als ik niets geks zie geen seconden lang staan kijken. De eindbestemming is echt een eye catcher die in deze situatie helpt om heel snel je eigen trein te vinden. Die - ook al is het maar kort - uit beeld halen, zou ik dus niet handig vinden. Wellicht is het een optie een bepaalde bestemming in de lijst met 'via' stations wat meer op te laten vallen zonder de eindbestemming te vervangen, door bijvoorbeeld verschil in kleur en/of lettergrootte. Dit antwoord geldt ook voor de tweede vraag.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

Hier heb ik geen moeite mee. Als ik een specifieke trein zoek, kijk ik naar de eindbestemming en als ik een trein naar een bepaalde bestemming zoek, is het niet relevant dat een specifieke trein daar die dag niet komt.

In het algemeen ben ik ook erg gecharmeerd van het idee van @PaulN. Voor bestemmingen die altijd voor veel mensen relevant zijn, kan een apart bord volgens mij prima. Op Amsterdam Centraal zie ik hieraan inderdaad een grote behoefte voor de richting Schiphol. Als reiziger naar Sloterdijk (op de route naar Schiphol) krijg ik meerdere keren per week de vraag of de trein waar ik in zit naar Schiphol gaat. Meestal wordt die vraag gesteld door mensen in een groep, met koffers, in gebroken Engels (zeer waarschijnlijk toeristen dus...). Voor evenementen biedt het bord met opmerkingen hiervoor wellicht een uitkomst? Daar zou best iets op kunnen staan als: reis voor de Libelle zomerweek naar station Almere Poort. De eerstvolgende trein richting dit station vertrekt om ... van spoor ...

Waarom wordt er nooit gebruik gemaakt van de treinserienummers als lijnnummer? Je kan het wel al zien wat voor ritnummer een bepaalde trein heeft bijvoorbeeld: 2248. Ik weet dan dat dit de 2200 is die van Amsterdam naar Vlissingen rijd via Haarlem, Den Haag, Dordrecht ect. Met de handige spoorkaart met alle lijnen erop kan je ook precies zien welke lijn waar rijd en stopt omdat elke treinserie ook zijn eigen kleur heeft. Op de treinen en CTA kun je dan bijvoorbeeld IC 22 Vlissingen zetten. Intern werkt het al weet ik veel hoe lang al. En voor de frequente reiziger zou dit ook snel wennen zijn. Voor wat betreft de Schiphol reizigers is het gewoon niet duidelijk. Zou Schiphol Airport dikgedrukt en of grotere lettertype voor gebruiken op de CTA's desnoods met een vliegtuig icoontje. 

Reputatie 7
Badge
Extra ritbeschrijving
ik vrees dat veel mensen slecht lezen en dan de ‘verkeerde’ trein zullen pakken. Van Hoorn naar Amsterdam via Alkmaar&Beverwijk is echt een enorme omweg, ik zou daarom ‘Amsterdam’ als eindbestemming überhaupt niet tonen.


Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk gaat die trein daar ook gewoon naartoe. Ik ben dan ook van mening dat dat er gewoon bij moet staan. 😌
Reputatie 1
Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

Prima oplossing, alleen niet overdrijven. Zou het alleen voor de grote steden doen (Amsterdam in de meeste gevallen). Voor evenementen tijdelijke borden plaatsen. Is voor onervaren reizigers een stuk herkenbaarder.

Vraag: wat vind je van het weglaten van de belangrijke bestemming (bij de eindbestemming) als deze niet meer bereikt kan worden?

Om zo min mogelijk verwarring te zaaien: toon de eindbestemming. Als de IC naar Den Haag niet verder rijdt als Gouda, is de eindbestemming dus Gouda. Dan is het ook meteen duidelijk dat je niet naar Den Haag kunt, in elk geval niet via Gouda.
Reputatie 1

Idee!


Misschien is het een idee als er een totaal nieuw bord systeem komt en dat je meteen kan zien waar de trein echt overal stopt want dit is namelijk erg irritant je moet echt helemaal naar het perron zelf om te zien waar de Trein stopt misschien gewoon een idee om het soort van te maken zoals de SGMm informatie borden dat het zeg maar zo heen en weer gaat op een langzame manier dan kan je het veel beter zien het zou wel een goed idee wezen om een soort timer er onder te doen dat je nog weet hoelang je nog heb is het zowiezo geen idee om digitale klokken op de CTA schermen te plaatsen? Ik vind het fijner om digitaal te kijken dan zo'n anologe klok

Reputatie 7
Badge +3

De vertrekstaten zijn van veel minder waarde sinds NS bij geplande wijzigingen de afwijkingen op de jaardienst niet meer toont in de reisinformatiesystemen. Je krijgt dan enorme verschillen tussen wat er op de gele borden staat en wat er werkelijk rijdt. In het verleden werd dat opgelost door tijdelijke blauwe vertrekstaten over de gele te hangen. Ik weet eigenlijk niet of dat nog steeds gebeurt.

Het kunnen kijken in de jaardienst is vooral nog interessant wanneer je patroontijden wilt weten. Of treinen werkelijk rijden kun je beter op de dag zelf verifiëren.

De tijden zijn natuurlijk wel veranderd sinds de komst van smartphones. Ik kan me de tijd nog herinneren dat je ergens naartoe ging en bij aankomst op de gele vertrekstaat keek hoe laat de treinen terug reden. Sinds ik een smartphone heb kijk ik nog wel eens op een vertrekstaat maar als die er niet meer zou hangen zou dat geen verlies zijn. 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er nog heel veel mensen zonder smartphone zijn en voor die groep reizigers zijn de gele vertrekstaten een essentieel reisplanningsmiddel voor bijvoorbeeld een terugreis later op de dag.

 

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

 

Ik vind dit geen goed idee. Het is belangrijk om in één oogopslag te kunnen zien met welke trein je te maken hebt. De eindbestemming (hier bijvoorbeeld Den Helder) is hier het meest relevant voor. Als die om de zoveel seconden van de borden weg is, om het tussenstation te tonen (hier Amsterdam Centraal), lijkt me dat niet handig. Mij lijkt het logischer om dan iets te doen als “Amsterdam Centraal, Den Helder” in één regel. Dan is de eindbestemming én het belangrijke tussenstation altijd te zien.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'? En hoe vind je dat bij 'Almere Centrum' ... 'via Almere Poort'?

 

Ik vind dit geen goed idee. Het is belangrijk om in één oogopslag te kunnen zien met welke trein je te maken hebt. De eindbestemming (hier bijvoorbeeld Den Helder) is hier het meest relevant voor. Als die om de zoveel seconden van de borden weg is, om het tussenstation te tonen (hier Amsterdam Centraal), lijkt me dat niet handig. Mij lijkt het logischer om dan iets te doen als “Amsterdam Centraal, Den Helder” in één regel. Dan is de eindbestemming én het belangrijke tussenstation altijd te zien.

 

Mee eens, Thijs. Het wisselen vind ik beslist geen goed idee: hoe kort blijft de tekst namelijk staan?
Slechtzienden en mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn (zoals sommige buitenlanders bijv) hebben meer tijd nodig dan anderen, en missen dan nèt de essentie. Laat je de bestemming wat langer staan, dan vergt dat van rappe lezers “eindeloos” geduld. Het is “nooit goed”.

 

Zoals ik eerder bij dit item probeerde aan te geven, denk ik dat een lijst met 3 kolommen op een beeldscherm vanuit de klant geredeneerd het overzichtelijkste is.

Zet in kolom
1 alle bestemmingen in alfabetische volgorde(!) die vanaf je vertrekpunt rechtstreeks kunt bereiken
2 de vertrektijd/het perron/de reisduur van de eerstvolgende trein
3 de vertrektijd/het perron/de reisduur van de trein daarna.

Bijv
Amerongen 11:22 - 4 - 13 / 11:37 - 4 - 28
Amersfoort 11:15 - 3 - 27 / 11:25 - 5 - 37
U bent dus over resp 13 of 28 minuten in Amerongen.
(Er kàn voor gekozen worden om de resterende wachttijd te vermelden ipv de vertrektijd:
Over 9 minuten en over 24 minuten vertrekt de trein naar Amerongen; over 2 en 12 minuten naar Amersfoort). Als de reisduur te veel informatie en verwarring oplevert, laat je die weg.

Kolom 1 met de bestemmingen van A t/m Z is constant; kolommen 2 en 3 veranderen elke minuut.
Op grote stations met veel rechtstreekse verbindingen staan beeldschermen zo groot als reclamezuilen. Op kleine stations zijn één, twee of misschien drie TV-screens, hangend naast elkaar, voldoende.
Eventueel kun je verschillende schrijfwijzen voor steden apart opnemen: ‘s Hertogenbosch en Den Bosch, ‘s Gravenhage en Den Haag, Leeuwarden en Ljouwert.

 

 

Reputatie 1

Reisinformatie blijft altijd een lastig item waarbij gepoogd wordt een zo breed mogelijk publiek te bedienen, met als onvermijdelijk gevolg dat er mensen buiten de boot vallen - het is net openbaar vervoer! Nog los van het gegeven dat mensen op verschillende tijdstippen en locaties verschillende wensen hebben. Voorbeeld: als ik forens in de spits vind ik het onzin om tussen Woerden en Utrecht alle aansluitende treinen in twee talen om te roepen en te herhalen. Als ik buiten de spits recreatief onderweg ben in een gebied waar ik minder bekend ben vind ik de omroepberichten daarentegen wel weer prettig. Dat even als achtergrond, op naar de vragen over reisinformatie.

Vraag 1: via-bestemmingen alternerend met eindbestemming tonen. Lijkt me niet handig, vooral voor de minder geroutineerde reiziger. Deze mensen oriënteren zich op de opgaaf van de reisinformatie, waarin staat dat ze de trein van Eindhoven naar Den Helder moeten nemen en in Uitrecht moeten overstappen op de IC naar Leiden. Die mensen zoeken dus de trein naar Den Helder op de displays, als er wat anders staat stappen ze niet in. In de kleine tekst onder de bestemming (op de ‘verzameldisplays’) kan de betere zoeker de overige tussenstations vinden, idem op de perronaanwijzers. Als je specifieke tussenstops beter wil belichten zou deze in de onderteksten beter zichtbaar kunnen maken, bijvoorbeeld door gebruik van hoofdletters, cursieve, vette en/of gekleurde tekst. Discussiepunt zal altijd en eeuwig blijven waarom bepaalde plaatsen wel (extra) vermeld worden en andere niet. Bijzondere evenementen zou je eventueel extra kunnen vermelden bij de tussen- of eindstations, bijvoorbeeld door opvallende tekst achter de betreffende stationsnaam te zetten. Bijvoorbeeld voor IC Rotterdam - Utrecht de ondertekst ‘via Alexander, Gouda’ aanpassen tot ‘via Alexander, Gouda  kaarsjesavond ‘. Al zal ook hier de discussie over welk evenement wel en niet vermeld wordt eeuwigdurend zijn.  

Vraag 2: eigenlijk hetzelfde als in vraag 1, dus niet doen. Het filmpje in het voorbeeld is overigens erg ongelukkig, omdat met het alternerende alternatief ook de relevante informatie dat de trein via Beverwijk en Haarlem rijdt is verdwenen. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je aangeeft dat de trein vanaf Beverwijk doorrijdt als stoptrein naar Amsterdam Centraal in een tekstregel die alterneert met de tussenstops. Tot slot vraag ik me af waarom die trein niet gewoon in Haarlem eindigt, in Beverwijk heb je daar volgens mij helemaal geen mogelijkheden voor.

Vraag 3: eindbestemming weglaten als deze niet meer bereikt kan worden? Nee, want mensen die een stukje met deze trein meerijden en helemaal geen hinder van de storing hebben nemen nog steeds de trein naar Den Helder en zoeken daar ook naar. Wel zou je de bestemming Den Helder in het rood in plaats van blauw kunnen zetten, zodat wat beter opvalt dat de trein Den Helder naar verwachting niet meer zal bereiken.    

 

Reputatie 3

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'?


Volgens mij is de conclusie wel dat iedereen hier positief over is! Was al bekend of dit ook echt doorgevoerd gaat worden? Hopelijk komt het dan ook op de intercity van Den Helder náár Nijmegen, zodat je ook in de kop van Noord Holland direct de belangrijke bestemming ‘via Amsterdam Centraal’ ziet.

Vraag: wat vind je van het afwisselend tonen van de eindbestemming met de belangrijke bestemming 'Den Helder' ... 'via Amsterdam Centraal'?


Volgens mij is de conclusie wel dat iedereen hier positief over is! Was al bekend of dit ook echt doorgevoerd gaat worden? Hopelijk komt het dan ook op de intercity van Den Helder náár Nijmegen, zodat je ook in de kop van Noord Holland direct de belangrijke bestemming ‘via Amsterdam Centraal’ ziet.

je reageert in een topic van 1 ½ jaar geleden. Ik neem aan dat het inmiddels oftewel is doorgevoerd oftewel dat men er van af heeft gezien.

Reputatie 5

Op station Helmond hangen de informatieborden/CTA's nog steeds op de plaats van vroeger, waar tegenwoordig geen treinen meer stoppen omdat het perron verlengd is. Heb er ooit een topic over geopend, maar blijkbaar is het niet belangrijk dat mensen de juiste reisinformatie krijgen op de plaats waar de trein stopt. Dus de situatie is nog steeds dat de enige CTA hangt op een volkomen onzichtbare plaats (mede dankzij het feit dat het spoor op station Helmond in een bocht ligt) voor de reizigers, verstopt achter het stationsgebouw. Dus laat staan dat je kan zien wat er op de CTA vermeld staat, want de treinen stoppen inmiddels 100 meter voorbij de CTA...

Wie is verantwoordelijk voor de overzichtsborden op het perron? NS of Prorail? In ieder geval vind ik het belangrijk dat belangrijke informatie die binnenlandse reizigers nodig hebben om niet bij verrassing in het buitenland verzeild te raken op het overzichtsbord is te lezen. Grote Prorail werkzaamheden tussen Arnhem en Doetinchem heeft tijdelijk ook gevolgen voor de dienstregeling tussen Arnhem en Zevenaar van de Duits-Nederlandse RE19 treinen van NS dochter Abellio. Inmiddels zijn er bij ons al heel wat mensen die deze toch wel bijzondere Nederlands-Duitse treinverbinding waarderen als sneltreinverbinding tussen Arnhem Centraal en Zevenaar. Je kan er tussen Zevenaar en Arnhem gewoon met de Nederlandse OV chip kaart mee reizen. Momenteel echter stopt de RE19 tijdelijk niet in Zevenaar. Het lijkt mij (dat is mij gisteren bijna overkomen) voor een reiziger die met de sneltrein van Arnhem naar Zevenaar reist een rare verrassing als die pas in Duitsland kan uitstappen omdat er in Arnhem niet op het overzichtsbord wordt vermeld dat de RE19 trein momenteel NIET in Zevenaar stopt.

SUPER !

Goed plan om de vertrekinfo anders te presenteren.
Als je van Utrecht naar Amsterdam wilt moet je de trein naar Den Helder pakken. Wat een onzin.

Mijn voorstel:

Maak een lijst met alle bestemmingen in alfabetische volgorde(!) die vanaf je vertrekpunt rechtstreeks bereiken kunt, en zet in de 2e kolom de eerstvolgende vertrektijd/het perron/de reistijd en in de 3e kolom die gegevens van de trein daarna.

Vanaf de grote, centraal gelegen knooppunten zijn alle bestemmingen niet op 1 scherm te krijgen.
Hang dan grote of een aantal schermen naast elkaar op.

De opsomming van de stations verandert niet, dus de lijstvolgorde is stationair.
De kolom met tijden en perrons verandert wel elke minuut.

Als op die dag de laatste trein vertrokken is zet je ofwel --:-- of de vertrektijd van de volgende ochtend (in het rood) op de lijst.

Niet alle stations zijn altijd rechtstreeks te bereiken: soms moet je overstappen.
Markeer de on-line overstapstations met een * of een andere achtergrond.

Veel vertrekstaten en andere digitale informatie is gebaseerd op de dienstregeling, op de productie, gezien vanuit het bedrijf. Mijn manier van presenteren is geredeneerd vanuit het klantperspectief.

Waarom wordt er nooit gebruik gemaakt van de treinserienummers als lijnnummer? Je kan het wel al zien wat voor ritnummer een bepaalde trein heeft bijvoorbeeld: 2248. Ik weet dan dat dit de 2200 is die van Amsterdam naar Vlissingen rijd via Haarlem, Den Haag, Dordrecht ect. Met de handige spoorkaart met alle lijnen erop kan je ook precies zien welke lijn waar rijd en stopt omdat elke treinserie ook zijn eigen kleur heeft. Op de treinen en CTA kun je dan bijvoorbeeld IC 22 Vlissingen zetten. Intern werkt het al weet ik veel hoe lang al. En voor de frequente reiziger zou dit ook snel wennen zijn. Voor wat betreft de Schiphol reizigers is het gewoon niet duidelijk. Zou Schiphol Airport dikgedrukt en of grotere lettertype voor gebruiken op de CTA's desnoods met een vliegtuig icoontje. 


Dag Cruzu,
Ik reis sporadisch met de trein, en heb werkelijk geen ideeee in welk treinserienummer ik stap.
Wel zie ik soms een wagennummer, en dan kom ik er in Zwolle achter dat ik in de voorste wagen had moeten zitten….

Ik wil zo snel en comfortabel mogelijk van hier (A) naar C, eventueel met een overstap in B.
Welk bedrijf me daar naartoe brengt en met welk type trein of lijnnummer interesseert me eigenlijk niet.
Ik onthou die nummers ook niet zo makkelijk, maar ik weet wel waar ik naar toe wil.
 

Reputatie 7
Badge +3

Op station Helmond hangen de informatieborden/CTA's nog steeds op de plaats van vroeger, waar tegenwoordig geen treinen meer stoppen omdat het perron verlengd is. Heb er ooit een topic over geopend, maar blijkbaar is het niet belangrijk dat mensen de juiste reisinformatie krijgen op de plaats waar de trein stopt. Dus de situatie is nog steeds dat de enige CTA hangt op een volkomen onzichtbare plaats (mede dankzij het feit dat het spoor op station Helmond in een bocht ligt) voor de reizigers, verstopt achter het stationsgebouw. Dus laat staan dat je kan zien wat er op de CTA vermeld staat, want de treinen stoppen inmiddels 100 meter voorbij de CTA...

Off-topic, maar je bent inmiddels op je wenken bediend. De CTA's zijn gisteren verplaatst :smiley:

Reputatie 7

En hoe is het met Sivans originele topic afgelopen ? Wordt de informatie nu anders gepresenteerd en staan de belangrijke/toeristische bestemmingen extra vermeld ?

Ik ben immers al een hele tijd niet meer met de trein geweest, laat staan de Nederlandse trein.

Badge

@WBij we bedienen zoveel stations in Nederland dat wordt wel een heel groot bord met stations als je ze allemaal wilt laten zien. Vraag je dan eens af of er wel ruimte is voor zo'n immens bord met bestemmingen. Maar gelukkig hebben we een reisplanner en die geeft aan welke bestemming je trein heeft en vanaf welk perron deze vertrekt.

 

@Ferdinand Delasoie Er wordt gewerkt aan een compleet nieuw systeem voor de reisinformatie voor heel Nederland waar verschillende wijzigingen in verwerkt zijn t.o.v. nu.  Helaas kan ik je niet meer vertellen omdat ik me er verder niet mee bezig hou,ik lees die artikelen alleen puur als leesvoer om te weten wat er een beetje speelt. 

Als ik het goed heb wordt het station voor station doorgevoerd en werken ze van kleine stations naar de grootste stations toe om zo goed zicht er op te houden of het overal werkt zoals bedoeld is.

 

 

Reageer