beantwoord

Beste handelwijze bij defecte kaartautomaat

• 21 april 2014
  • 6 reacties
  • 2160 Bekeken

Reputatie 1
Gisteravond wilde ik voorafgaand aan m'n reis terug naar huis op station Voorhout een kaartje kopen. Bij de kaartautomaten op spoor 2 bleek dat echter niet mogelijk: bij de ene kreeg ik wel de optie om te pinnen maar kwam de PIN-terminal niet verder dan vragen om m'n pas er verder in te steken (hij ging echter echt niet verder). Vervolgens het exemplaar ernaast geprobeerd, maar die had een zwart kruis door "Maestro" op het scherm staan en gaf als betaalopties uitsluitend muntgeld.
Uiteindelijk bleek even de tunnel door naar het andere perron wel een oplossing, die automaat werkte, maar echt handig is die situatie natuurlijk niet. Gelukkig duurde het nog wel even voor de trein zou komen.

Omdat ik deze situatie eigenlijk nog nooit gehad heb vraag ik me wel af wat nou eigenlijk de beste handelwijze in zo'n geval is. Ik besloot nu, na de uiteindelijk succesvolle poging op het andere perron, even de nummers van de defecte automaten via Twitter naar @NS_Online door te spelen.
Maar wat is nu de beste handelwijze: de conducteur informeren? (Die zich zelfs in een overzichtelijk treintype als een SLT nog wist te verstoppen overigens) Of bellen naar het nummer dat op de automaten staat? Nog wat anders? Of was dat tweetje al een hele goede?
icon

Beste antwoord door Loes 21 april 2014, 20:14

Hoi Daniel,

Die tweede oplossing is in principe de beste. Dat telefoonnummer dat erop staat, uit mijn hoofd 0800-0540 is het nummer om defecte automaten te melden. Op de kaartautomaat staat het nummer dat je hebt genoteerd en zij kunnen dan zorgen dat de automaat een reset krijgt. Vaak duurt dat een aantal minuten en werkt ie weer naar behoren.
Als je zelf daar geen tijd voor hebt, is die melding bekend en kan je je het beste bij de conducteur melden. Vervelend om te lezen dat die verstoppertje speelde, maar loop anders naar de machinist toe en vraag naar de conducteur, die zal hem voor je via zijn portofoon oppiepen.
Dan heb je je netjes van te voren gemeld en je hebt ervoor gezorgd dat er een melding was van de defecte kaartautomaat, dan wordt er wel een Uitstel van Betaling geschreven met de wettelijke verhoging (wij mogen die er nu eenmaal niet afhalen), maar dan zal klantenservice zien dat je geen mogelijkheid had om een kaartje te kopen door de defecte kaartautomaten en zal de wettelijke verhoging geschrapt worden.

Doorspelen naar Twitter en NS_online zijn ook goede opties. De conducteur had het trouwens ook kunnen doorbellen, nu je de nummers had van de machines.

Denk dat je al erg warm zat met alle bedachte oplossingen 😳.

Altijd vervelend om te lezen als ze niet goed functioneren overigens.
Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Daniel,

Die tweede oplossing is in principe de beste. Dat telefoonnummer dat erop staat, uit mijn hoofd 0800-0540 is het nummer om defecte automaten te melden. Op de kaartautomaat staat het nummer dat je hebt genoteerd en zij kunnen dan zorgen dat de automaat een reset krijgt. Vaak duurt dat een aantal minuten en werkt ie weer naar behoren.
Als je zelf daar geen tijd voor hebt, is die melding bekend en kan je je het beste bij de conducteur melden. Vervelend om te lezen dat die verstoppertje speelde, maar loop anders naar de machinist toe en vraag naar de conducteur, die zal hem voor je via zijn portofoon oppiepen.
Dan heb je je netjes van te voren gemeld en je hebt ervoor gezorgd dat er een melding was van de defecte kaartautomaat, dan wordt er wel een Uitstel van Betaling geschreven met de wettelijke verhoging (wij mogen die er nu eenmaal niet afhalen), maar dan zal klantenservice zien dat je geen mogelijkheid had om een kaartje te kopen door de defecte kaartautomaten en zal de wettelijke verhoging geschrapt worden.

Doorspelen naar Twitter en NS_online zijn ook goede opties. De conducteur had het trouwens ook kunnen doorbellen, nu je de nummers had van de machines.

Denk dat je al erg warm zat met alle bedachte oplossingen 😳.

Altijd vervelend om te lezen als ze niet goed functioneren overigens.
Reputatie 1
Mooi, dan weet ik dat voor de volgende keer. Mits ik het tegen die tijd nog niet vergeten ben tenminste want zoals ik al schreef tref ik eigenlijk zelden zo'n situatie (gelukkig).

De conducteurs dachten die 1e Paasdag waarschijnlijk dat ze paaseieren waren want zowel heen (Amersfoort - Leiden - Voorhout) als terug (Voorhout - Leiden - Utrecht - Amersfoort) waren ze erg goed verstopt op de allerlaatste trein die ik had na.

Wat jij trouwens vast ook wel kan vertellen: ik beschik over een jaartrajectkaart Amersfoort - Utrecht, heb ik dan voor de heenweg het juiste gedaan door een kaartje Amersfoort - Voorhout te kopen of had dat net als de terugweg op een kaartje Utrecht - Voorhout i.c.m. m'n abonnement gemogen?
Heen gaf de reisplanner beide opties, maar terug mocht ik formeel niet via Utrecht (kwartier langer en overstap extra, maar door een spoorwijziging i.v.m. werkzaamheden was het nu even snel en minder rennen in Leiden)
Je bent vrij om een route te kiezen als je daar de juiste vervoersbewijzen voor hebt. Ik zie geen enkel probleem als je perse via Utrecht wilt reizen naar Voorhout om eerst met je abonnement van Amersfoort naar Utrecht te gaan en vanaf Utrecht een los kaartje naar Voorhout. Voor de terugweg hetzelfde, zou geen probleem zijn geweest.
Ik heb de reisplanner er even bij gepakt en zag wat je bedoelde, dat de terugreis in de avond alleen nog maar via Utrecht kon.
Dus als je gekozen had om van Amersfoort naar Voorhout te gaan via Utrecht Centraal was dat goed geweest met je traject abonnement en een los kaartje van Utrecht Centraal naar Voorhout.
Reputatie 1
Het ging om de andere versie he, dus met de in dit weekend rechtstreekse IC via Schiphol naar Leiden vanaf Amersfoort. Had ik die dan ook mogen nemen met een kaartje vanaf Utrecht i.c.m. m'n abonnement?

Apart dat jij wat anders uit de planner krijgt trouwens: ik kreeg alleen maar een overstap van 4 minuten in Leiden op de IC naar Schiphol - Amersfoort (doorgekoppeld wegens de werkzaamheden in Flevoland) voor de terugweg (rond 18.00 uur vertrokken)
Heen had ik de optie via Utrecht of de rechtstreekse IC via Schiphol. Daarbij zou ik dan tegelijk aankomen omdat de overstap in Leiden 33 minuten zou zijn, maar die haalde ik gelukkig gewoon in 3 minuten met even doorlopen.
Dit is een lastige, want wat je zegt, de heenreis geeft iets anders aan dan de terugweg. Als ik voor zondag 20 april kijk om van Amersfoort naar Voorhout te gaan, staan beide mogelijkheden erop, via Utrecht zelfs 15 minuten korter dan via Schiphol, terwijl voor de terugreis van Voorhout naar Amersfoort telkens alleen de mogelijkheid via Schiphol aangeeft en vanaf 22.07 alleen de mogelijkheid via Schiphol en dan is het wel 15 minuten later.

Zeer vreemd dat de route na een bepaalde tijd veranderd, dan zou het vervelend zijn als je een kaartje hebt en je moet een andere route volgen. Zelf zou ik daar niet moeilijk over doen, de reisplanner geeft in sommige gevallen beide mogelijkheden aan. Ik praat nu voor mezelf en ik weet dat sommige collega's heel zwart wit kijken en zeggen dat het niet mag. Wel een goede om eens verder in te duiken. Ik heb morgen weer dienst en zal bij de collega's eens navraag doen hoe die er naar kijken.

Dus hoe die ernaar kijken als je dus van Amersfoort naar Voorhout reist via Schiphol, of die dat met het trajectabonnement en het losse kaartje vanaf Utrecht ook goed zouden vinden.

De prijs voor beide routes is hetzelfde, vandaar dat ik het zeker zou toelaten namelijk. Ik kom er morgenavond op terug als ik meer weet ok?
Hoi Daniel,

Ik zou nog even op je vraag terugkomen. Echt veel collega's heb ik niet kunnen spreken, had mijn handen vol deze dienst en ben ook veel later thuis gekomen dan de bedoeling was. Zat even zwaar in de verstoring bij Nijmegen. De collega's die ik gevraagd heb, ongeveer een drietal, hadden allemaal een andere mening of je met je losse kaartje van Voorhout naar Utrecht en verder met je trajectkaart naar Amersfoort ook via Schiphol zou mogen reizen. Ze waren verdeeld. Ik ben er nog even verder over gaan nadenken en de reisplanner geeft beide mogelijkheden aan, dus ik zou het hoe dan ook goedkeuren, aangezien het vervoersbewijs van Voorhout tot Amersfoort geregeld is. Ik ga morgen nog meer navraag doen en hoop je nog meer info te kunnen geven. Ik hoop eruit te komen.

Reageer