Betalen voor toilet op station

• 4 oktober 2018
  • 91 reacties
  • 4507 Bekeken

Toon eerste bericht

91 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Thany
In Japan zijn de toiletten op de stations gratis omdat er (behalve in de Shinkansen en enkele langeafstandtreinen met zware toeslagen) nergens meer toiletten in de treinen zijn. Dat is in de jaren tachtig zo afgesproken toen JR de toiletten in de treinen heeft opgedoekt in het kader van bezuinigingen vanwege het beëindigen van de overheidsubsidies voor de exploitatie. Als NS de toiletten in de treinen mag opdoeken kunnen met het uitgespaarde geld de toiletten op de stations hier ook makkelijk gratis gemaakt worden.

Steeds meer voorzieningen eisen die maar moeten worden doorberekend in de prijs van de treinkaartjes kan niet, de treinkaartjes in Nederland zijn nu al bijna de duurste van de wereld. Toiletvoorzieningen zijn daarnaast extreem duur omdat er extra personeel voor nodig is, bij een roltrap of lift heb je dat niet. De huidige oplossing waarbij de gebruiker een kleine bijdrage betaalt lijkt me daarom heel redelijk.
Als NS de toiletten in de treinen mag opdoeken kunnen met het uitgespaarde geld de toiletten op de stations hier ook makkelijk gratis gemaakt worden.

Dat heeft de NS gedaan met de sprinters en de toiletten werden niet gratis, integendeel. Ik ben het wel met Thany eens; aan een primaire levensbehoefte zou je niet moeten verdienen. Bovendien hoeft het netto niet eens veel (of ook maar iets) te kosten; in een omgeving waar ik gratis voorzieningen heb, ben ik eerder geneigd tijd te spenderen en geld uit te geven. Als b.v. Schiphol Plaza geld gaat vragen voor de toiletten, dan ga ik daar niks meer uitgeven. Hetzelfde geldt voor gratis parkeren; toen Almere-centrum nog gratis parkeergarages had, ging ik er wel eens winkelen en liet het geld rollen. Dat is nu over.

Op micro niveau alles "eerlijk" en kostendekkend maken kan je op macro niveau toch nog de kop kosten.
Reputatie 7
Badge
Tja....ik begrijp ook echt niet waarom de wc niet gewoon gratis is op het station hoor.
Het lijkt mij ook gewoon knap lastig als je een keer eens geen kleingeld bij je hebt maar echt heel nodig naar de wc moet. 😌
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me of gratis toiletten in de trein of gratis toiletten in op het station maar niet beide. Daarnaast worden de toiletten op het station ook nog eens vooral gebruikt door mensen die helemaal niet met de trein gaan en NS is nu eenmaal geen gratis openbare toiletvoorziening op kosten van de treinreiziger. In een warenhuis moet je om die reden ook betalen voor het toilet.

@Trein-D
Je kunt ook met je pinpas betalen dus dat laatste is gewoon een flauwe smoes.
Reputatie 7
Badge +3
De discussie over openbare toiletten mag van mij wel wat breder getrokken worden. Nederland scoort niet best wanneer het gaat om mogelijkheden om gratis naar het toilet te kunnen. Bedrijven als 2theloo (een Nederlands bedrijf met niet eens een website in het Nederlands) kunnen alleen maar bestaan omdat andere partijen het hebben laten afweten.

Helaas lijkt het erop dat we in Nederland alleen nog de keuze hebben tussen helemaal geen openbare toiletten of betaalde voorzieningen. Typerend is in dit verband het gloednieuwe metrostation Noord in Amsterdam. Dat is een knooppunt geworden van buslijnen en het P+R-terrein met aansluitingen op de metro. Maar in het hele station is geen toilet te vinden, zelfs geen betaald toilet.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D

Je kunt ook met je pinpas betalen dus dat laatste is gewoon een flauwe smoes.

Sorry, maar ik ga niet betalen voor de wc. Dan plas ik wel gewoon in de bosjes. Of in de trein als ik op dat moment toevallig in de trein zit en er een wc in de buurt is.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
NS is geen openbare voorziening en een station is geen openbare ruimte. Een discussie over openbare toiletten mag natuurlijk maar past dus niet in dit kader.
Reputatie 6
Naar wat ik mij herinner heb ik op het station altijd moeten betalen en vindt dat helemaal niet erg.
Ik betaal liever 0,70 euro dan een boete voor wildplassen.
Trouwens ook voor openbare toiletten heb ik geen enkele moeite met een bijdrage, de urinoirs van vroeger waren dan wel gratis en gratis tussen aanhalingstekens in dit geval want betaald uit belastinggelden maar zie ik liever niet terug vanwege de stank en ook nog alleen bestemd voor mannen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap inderdaad ook niet waarom dit nu plotseling een issue is terwijl je 50 jaar geleden bij juffrouw Annie ook al moest betalen via het schoteltje.
Reputatie 7
Badge
Ik snap inderdaad ook niet waarom dit nu plotseling een issue is terwijl je 50 jaar geleden bij juffrouw Annie ook al moest betalen via het schoteltje.

Dat moest niet. Dat mocht. Het werd alleen als zeer onfatsoenlijk gezien als je niet (na het plassen) een muntje deed in het schoteltje. Maar ik ging in de tijd gewoon naar de wc toe en daarna gaf ik niks en liep gewoon weg. Zonder problemen verder.
In de Hema ook. Daar had je ook een tijdje (misschien nu nog steeds) dat er zo´n vrouwtje zat met een schoteltje om muntjes op te vangen. Ik deed er nooit wat in.

Tegenwoordig zit er gewoon een slot op de wc. Dus je moet wel betalen want anders kom je de wc gewoon niet in.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
NS is geen openbare voorziening en een station is geen openbare ruimte. Een discussie over openbare toiletten mag natuurlijk maar past dus niet in dit kader.

Het is maar hoe je het bekijkt. Juist omdat de openbare toiletvoorzieningen in Nederland nogal bedroevend zijn, zijn goede toiletvoorzieningen bij of in stations des te belangrijker.
Reputatie 6
Op het centraal station Rotterdam moest je langs een soort loket en daar kwam je echt niet voorbij zonder betalen.
En bij de meeste Hema's zit nog steeds een toiletjuffrouw en vindt ik het fatsoenlijk om te betalen na gebruik dat behoorde ook tot mijn opvoeding.
Reputatie 7
Badge +3

@iMark

Het is maar hoe je het bekijkt. Juist omdat de openbare toiletvoorzieningen in Nederland nogal bedroevend zijn, zijn goede toiletvoorzieningen bij of in stations des te belangrijker.

NS kan als niet-gesubsidieerd bedrijf er natuurlijk niet aan beginnen om gratis openbare voorzieningen aan te bieden. Dat lijkt me een taak van de gemeente en ook die zal zoiets overigens niet gratis gaan doen.
Reputatie 7
Badge
Op het centraal station Rotterdam moest je langs een soort loket en daar kwam je echt niet voorbij zonder betalen.
En bij de meeste Hema's zit nog steeds een toiletjuffrouw en vindt ik het fatsoenlijk om te betalen na gebruik dat behoorde ook tot mijn opvoeding.

Nou dat is toch hartstikke goed van je verder. 😌
Reputatie 7
Badge
NS kan als niet-gesubsidieerd bedrijf er natuurlijk niet aan beginnen om gratis openbare voorzieningen aan te bieden. Dat lijkt me een taak van de gemeente en ook die zal zoiets niet gratis gaan doen.

Tja...tegenwoordig kost alles geld he.
En als ik zo eventjes in mijn glazen bol kijk....dan voorzie ik dat we in de toekomst mogelijk zelfs zullen moeten betalen om adem te halen. 😌
Reputatie 6
De enige gratis voorziening die ik mij op dit gebied kan herinneren waren de ijzeren of betonnen urinoirs geplaatst door de gemeente en die waren smerig en stonken uren in de wind.
Die zijn uiteindelijk weggehaald.
De gemeente doet niets meer op dit gebied en ik verwacht niet dat dit zal veranderen.
in mijn ogen is het heel simpel. je gaat naar het toilet je verbruikt daar water en stroom want in het donker plassen is ook niks. dit kost geld (station afhankelijk) soms veel geld.en daarnaast wil iedereen die naar dit toilet gaat een schoon toilet ook dit kost geld. je kan een bonnetje krijgen als je iets koopt daardoor kost het de reiziger minder geld. het zou niet eerlijk zijn alles in de kaartjes te laten doorberekenen want er zijn ook mensen die op open stations gebruik maken van het toilet terwijl deze niet reizen. en ja dit gebeurt ook veel. er had ook besloten kunnen worden geen toilet voorziening te plaatsen dit was goedkoper geweest. maar niet erg klant vriendelijk. dus mijn enige conclusie is dat dit een goede tussen oplossing is.
Reputatie 7
Nu ben ik alleen nog benieuwd waarom toiletten op vliegvelden zo ongeveer overal ter wereld wel "gratis" zijn (de kosten zitten natuurlijk wel ergens in verdisconteerd). Vliegvelden zijn tegenwoordig nog de enige uitzondering op de regel dat je moet betalen voor je wc-bezoek. Een historisch gegroeid cultuurverschil? Waarom geen Sanifair op Schiphol of Eindhoven.
Reputatie 7
Badge +3
En in diezelfde redenatie zou je dus ook moeten betalen voor het toilet in de trein, niet alleen op het station.

Maar laat ik NS maar niet op een idee brengen.
Reputatie 5
Nu ben ik alleen nog benieuwd waarom toiletten op vliegvelden zo ongeveer overal ter wereld wel "gratis" zijn (de kosten zitten natuurlijk wel ergens in verdisconteerd). Vliegvelden zijn tegenwoordig nog de enige uitzondering op de regel dat je moet betalen voor je wc-bezoek. Een historisch gegroeid cultuurverschil? Waarom geen Sanifair op Schiphol of Eindhoven.
Een vliegveld is nogal wat anders dan een treinstation. Even een korte uitleg:
Een vliegveld doet er zoveel mogelijk aan om jou als reiziger zo lang mogelijk te laten verblijven op het vliegveld. Hoe langer jij er bent hoe meer jij geneigd bent iets te kopen, wat weer goed is voor het vliegveld. Zij willen het jou dus zo comfortabel mogelijk maken om op het vliegveld te verblijven.

Stations zijn meer gemaakt voor snel gemak, ze verwachten niet dat jij voor je treinreis 3 uur lang op het station rondloopt. Sterker nog, dat willen ze niet eens want er is geen ruimte voor.
Reputatie 7
Badge
Veiliger niet, goedkoper wel. En aangezien wij allemaal niet willen dat de treinkaartjes nog duurder gaan worden is dit de oplossong voor de toekomst. Wen er maar aan.
Net als dat bij veel supermarkten de kassa's langzaam minder worden en er meer zelfscan kassa's bijkomen. Een goed voorbeeld is de AH, waar 1-3 man (afhankelijk can de drukte en het aantal zelfscan kassa's) nu 8-14 kassa's kunnen bemannen. Daarnaast is het vaak nog vele malen sneller ook.

Uh...de treinkaartje worden sowieso wel duurder dus. Hoe bedoel je?
Reputatie 7
Badge +3
Nu ben ik alleen nog benieuwd waarom toiletten op vliegvelden zo ongeveer overal ter wereld wel "gratis" zijn (de kosten zitten natuurlijk wel ergens in verdisconteerd).
Luchthavenbelasting, iets van €20 pp. Verder moeten passagiers daar 2 tot 3 uur van te voren aanwezig zijn, dat is niet vergelijkbaar met de trein en vereist andere voorzieningen.
Hoe komt het toch dat men in landen als Japan en Nieuw-Zeeland overal publiek toegankelijke toiletten tegenkomt en het er hier in NL op lijkt dat bijna niemand voor de kosten wil opdraaien ? De gebruiker niet, overheden niet en bedrijven niet.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe komt het toch dat men in landen als Japan en Nieuw-Zeeland overal publiek toegankelijke toiletten tegenkomt en het er hier in NL op lijkt dat bijna niemand voor de kosten wil opdraaien ? De gebruiker niet, overheden niet en bedrijven niet.
Er is natuurlijk geen bedrijf dat op eigen kosten publiek toegankelijke toiletten plaatst, hooguit toiletten voor eigen klanten. Toiletten in de openbare ruimte zal de overheid (en dus de belastingbetaler) moeten betalen voor zover ze niet kostendekkend zijn via een tarief voor de gebruiker.
Reputatie 7
Badge +3
Uh...de treinkaartje worden sowieso wel duurder dus. Hoe bedoel je?
Treinkaartjes zijn sinds 2000 inderdaad fors duurder geworden, maar afgezien van de inflatie is dat volledig een gevolg van een eindeloze reeks belastingverhogingen (infraheffing, btw, enz.). Dat geld is dus niet bij NS terechtgekomen.

Reageer