Betalen voor toilet op station

• 4 oktober 2018
  • 91 reacties
  • 4507 Bekeken

Toon eerste bericht

91 reacties

Waarom komen in de als voorbeeld genoemde landen, met een vergelijkbaar welvaartspeil als NL, overal publiek toegankelijke toiletten voor en in NL niet (meer) ?
Reputatie 5
Bijna elk bedrijf heeft een toilet voor de klanten. Zijn de NS reizigers ineens geen klanten meer?
Reputatie 7
Badge +3
Bijna elk bedrijf heeft een toilet voor de klanten. Zijn de NS reizigers ineens geen klanten meer?
Voor NS reizigers zijn er toiletten in de treinen. Overigens heeft bijv. de gemiddelde winkel of marktkraam ook geen toilet voor zijn klanten.
Meen te kunnen constateren dat het aantal toiletten bij bedrijven sterk afneemt.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom komen in de als voorbeeld genoemde landen, met een vergelijkbaar welvaartspeil als NL, overal publiek toegankelijke toiletten voor en in NL niet (meer) ?
Je kunt je geld maar één keer uitgeven. In Nederland geeft de overheid bijv. oeverloze bedragen uit aan zorg en aan sociale uitkeringen. In Japan is de zorg een privezaak en sociale uitkeringen kennen ze daar niet (ook geen AOW) en dan blijft er dus een hoop geld over voor andere leuke dingen.

Waarom komen in de als voorbeeld genoemde landen, met een vergelijkbaar welvaartspeil als NL, overal publiek toegankelijke toiletten voor en in NL niet (meer) ?Je kunt je geld maar één keer uitgeven. In Nederland geeft de overheid bijv. oeverloze bedragen uit aan zorg en aan sociale uitkeringen. In Japan is de zorg een privezaak en sociale uitkeringen kennen ze daar niet (ook geen AOW) en dan blijft er dus een hoop geld over voor andere leuke dingen.

Blijft intrigerend waarom de keuzes mbt dergelijke noodzakelijke voorzieningen zo kunnen verschillen. Denk hierbij toch ook aan een cultuurverschil, maar kan er verder weinig invulling aan geven.
Reputatie 7
Badge +3
Het ene land is natuurlijk niet met het andere te vergelijken. Er spelen inderdaad cultuurverschillen. Wij komen een paar keer per jaar in het Verenigd Koninkrijk en daar waren van oudsher redelijk veel openbare toiletten die door de gemeenten onderhouden werden. Onder druk van bezuinigingen hebben veel gemeenten die voorzieningen helaas gesloten. Tegelijkertijd is het opvallend dat in (bijna) alle grote supermarkten toiletten aanwezig zijn. Maar dat hangt dan weer samen met het feit dat alle grote supermarkten horecavoorzieningen hebben. De Britse supermarkten zijn qua schaalgrootte niet te vergelijken met die in Nederland. Het zijn enorme winkels buiten het centrum, vaak ook nog met een benzinestation.

Hier een aardig artikel (in het Engels) hoe er tegen de Nederlandse toiletvoorzieningen wordt aangekeken.

Hier in de regio zijn wel een paar winkelcentra waar gratis toiletten zijn. Die worden bekostigd door de gezamenlijke winkels in het winkelcentrum die daarvoor meebetalen in de huur. Dat lijkt me een prima model.

Verder blijf ik het tamelijk zot vinden dat we in Nederland op stations voor de toiletvoorzieningen moeten betalen. Maak desnoods de treinkaartjes een beetje duurder zodat iedereen zonder verdere kosten naar het toilet kan.
Lang niet in GB geweest maar de verschillen binnen het VK zijn op dit gebied, als ik het zo lees, wel enorm te noemen.
In Nieuw-Zeeland is werkelijk altijd een publiek toegankelijk toilet binnen handbereik. Zelfs in het kleinste dorp kun je (nagenoeg) altijd gratis en altijd voorzien van alles wat je daarbij nodig zou kunnen hebben op decente wijze je behoeften doen.
Hoe zijn deze grote verschillen, zelfs binnen het VK, te verklaren ?
Reputatie 7
Badge +3
Maak desnoods de treinkaartjes een beetje duurder zodat iedereen zonder verdere kosten naar het toilet kan.
Gezien de al extreem hoge tarieven in Nederland moet je mijns inziens absoluut niet nog meer extra kosten gaan toevoegen want voor je het weet wordt het weer een extraatje hier en een extraatje daar dat in de tarieven wordt omgeslagen. We zitten hier in Nederland inmiddels echt aan de grens van wat de gemiddelde burger nog voor de trein kan en wil betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Met dergelijke hoge tarieven als bij ons in Nederland zouden daar best gratis toiletvoorzieningen van betaald kunnen worden. Er moet dan nodig eens kritisch gekeken worden naar het kostenniveau van de spoorsector.

In het VK verschilt het niveau van de openbare voorzieningen per regio of gemeente. In de ene regio hakken de bezuinigingen die zijn opgelegd door de landelijke overheid er harder in dan in andere. Of worden andere prioriteiten gesteld. Voorzieningen als openbare toiletten zijn dan vaak de eerste zaken die sneuvelen. In dit artikel op de website van de BBC is te lezen dat er sinds 2010 veel minder openbare toiletten zijn. Maar ook dat er enorme regionale verschillen zijn. In Cornwall zijn er nog maar 14 van de 247 over. Terwijl er in een paar plaatsen zelfs toiletten zijn bijgekomen.
@ iMark, excuus, zie dat ik een fout heb gemaakt. Daar waar bij mij VK staat had Gemenebest moeten staan.

Maar nu ben ik er wel achter gekomen dat er binnen VK ook grote verschillen bestaan en dan is een vergelijking met NL niet zo zinvol.
Blijft voor mij de vraag waarom er zo'n groot verschil tussen NL en Nieuw-Zeeland/Japan is, waar zit het mogelijke cultuurverschil in ?
Reputatie 7
Badge +3
Met dergelijke hoge tarieven als bij ons in Nederland zouden daar best gratis toiletvoorzieningen van betaald kunnen worden. Er moet dan nodig eens kritisch gekeken worden naar het kostenniveau van de spoorsector.
Die tarieven zijn zo hoog doordat er bij NS erg veel personeel rond loopt en door de hoge belastingen op treinreizen in Nederland. Je kunt eventueel eens voorstellen om conducteurs in te wisselen tegen toiletjuffrouwen.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft voor mij de vraag waarom er zo'n groot verschil tussen NL en Nieuw-Zeeland/Japan is, waar zit het mogelijke cultuurverschil in ?
Japan ken ik heel goed omdat ik er lang gewoond heb, over Nieuw Zeeland doe ik geen uitspraken.

Japan is een extreem service gericht land waar hoffelijkheid tegenover de klant een absolute must is. Personeel gedraagt zich overal als een knipmes tegenover de klant. Veel Japanse toeristen die voor het eerst in Europa komen zijn vaak dan ook geschokt over de onverschilligheid en lompheid van personeel in de dienstensector hier.

Anderzijds berust de Japanse maatschappij volledig op eigen verantwoordelijkheid, je moet je eigen broek ophouden en dat betekent geen subsidies, uitkeringen, inkomenstoeslagen, etc. en veel grotere inkomensverschillen dan in Nederland. Dat komt voort uit de Boedistische cultuur die veel nadruk legt op presteren en eigen verantwoordelijkheid en dat tref je dan ook in alle niet-islamitische landen in Azië aan. Ik denk dat het verschil tussen christendom en boedisme dan ook de belangrijkste factor is.
Reputatie 7
Ook in Duitsland steeds minder openbare toiletten. Op stations ook al bijna niet meer. En ook daar wordt erover geklaagd... wat vroeger normaal was, kan in deze tijd niet meer. Overal moet extra voor betaald worden: chipkaartje uit automaat, lokettoeslag, toilet, wie weet straks misschien voor het vragen reisadvies aan een medewerker op het perron (met als argument dat je ook zelf op internet kan vinden...). Het lijkt Ryanair wel, voor iedere service apart dokken naast je basistarief. Ik zag een leuke Duitse app die je laat zien waar je in een bepaalde straal rondom ieder station gratis naar de wc kan. Misschien een idee om zo'n app ook hier te introduceren.

Zou deze NS Community trouwens ook "gratis" zijn, of zitten de kosten ervoor ook in de treintarieven verwerkt😉. Deze community is immers ook een leuk extraatje voor klanten en treinliefhebbers.
@ Tamzin Dank voor de heldere uiteenzetting. Besef terdege dat het van enige lompheid getuigt om het verschil in toiletdichtheid in verband te willen brengen met een geloofsrichting, maar doe het toch.
Zou er een verband kunnen bestaan tussen het grote aantal publiek toegankelijke toiletten in Japan en het boeddhisme ?
Eigenlijk zou je kunnen verwachten dat deze dichtheid juist in een verzorgingsstaat als de onze groter zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@ Tamzin Dank voor de heldere uiteenzetting. Besef terdege dat het van enige lompheid getuigt om het verschil in toiletdichtheid in verband te willen brengen met een geloofsrichting, maar doe het toch.
Zou er een verband kunnen bestaan tussen het grote aantal publiek toegankelijke toiletten in Japan en het boeddhisme ?
Eigenlijk zou je kunnen verwachten dat deze dichtheid juist in een verzorgingsstaat als de onze groter zou zijn.

Die toiletten in Japan komen puur voort uit de service cultuur. Je zou die toiletten misschien hier ook verwachten maar dan vanuit de gedachte van de verzorgingsstaat maar het probleem is dat de kosten van de verzorgingsstaat ons langzamerhand boven het hoofd zijn gegroeid en er steeds meer pijnlijke prioriteiten gesteld moeten worden.
Badge +3
Zou deze NS Community trouwens ook "gratis" zijn, of zitten de kosten ervoor ook in de treintarieven verwerkt😉. Deze community is immers ook een leuk extraatje voor klanten en treinliefhebbers.
Uiteraard zullen alle kosten van NS in de treintarieven verwerkt zijn, maar de kosten van een community zijn echt minimaal t.o.v. alle andere kosten (materieel, personeel, energie, gebouwen).

Bovendien bespaart de community als kennisbank en klant-helpt-klant platform NS rond de anderhalf miljoen per jaar aan klantenservice, dus als het bestaan ervan al uit zou maken voor de prijs van een treinkaartje dan zou die zonder community hoger zijn :D

Er zou wat voor te zeggen zijn om (een deel van) die besparing te gebruiken voor fatsoenlijke (en gratis) toiletten, maar dat is natuurlijk wishful thinking.

Of iets met een toilet-abonnement op een ov-chipkaart, i.p.v. gedoe met muntjes of de sleutel moeten halen bij Kiosk (die natuurlijk altijd dicht is als je nodig moet), om maar te zwijgen over toiletten die je zou kunnen openen door een SMS te sturen met het nummer (wat bij mij nog nooit gewerkt heeft)...
Reputatie 7
Denk ook dat veel mensen best wat willen betalen om naar het toilet te gaan, maar het bedrag ervoor inmiddels niet meer in verhouding vinden met de geleverde dienst.
Reputatie 5

Uh...de treinkaartje worden sowieso wel duurder dus. Hoe bedoel je?

Zie reactie tamzin

Uh...de treinkaartje worden sowieso wel duurder dus. Hoe bedoel je?Treinkaartjes zijn sinds 2000 inderdaad fors duurder geworden, maar afgezien van de inflatie is dat volledig een gevolg van een eindeloze reeks belastingverhogingen (infraheffing, btw, enz.). Dat geld is dus niet bij NS terechtgekomen.
Reputatie 7
Badge +3

Of iets met een toilet-abonnement op een ov-chipkaart, i.p.v. gedoe met muntjes of de sleutel moeten halen bij Kiosk (die natuurlijk altijd dicht is als je nodig moet), om maar te zwijgen over toiletten die je zou kunnen openen door een SMS te sturen met het nummer (wat bij mij nog nooit gewerkt heeft)...

Goed idee. Plassen en poepen op rekening. Vervolgens kan NS precies zien hoe vaak je naar het toilet gaat. Een paar weken later krijg je dan automatisch een aanbieding van Tena.
Goh, dacht toch echt dat jullie veel jonger waren. Als ik zo naar de foto van @Robert B 😉 kijk kan hij daar toch zeker nog niet aan toe zijn . Dat je je daar zo in kunt vergissen , ongelofelijk.
Het lijkt me of gratis toiletten in de trein of gratis toiletten in op het station maar niet beide. Daarnaast worden de toiletten op het station ook nog eens vooral gebruikt door mensen die helemaal niet met de trein gaan en NS is nu eenmaal geen gratis openbare toiletvoorziening op kosten van de treinreiziger. In een warenhuis moet je om die reden ook betalen voor het toilet.

De toiletten kunnen ook ná de incheckpoortjes. En op station Utrecht is dat ook zo.
Maar waarom zouden niet-reiziger geen gebruik mogen maken van de toiletten? Waar moet je anders gaan plassen als je nergens in winkels, warenhuizen, winkelcentra, of andere gebouwen kunt of mag gaan? Als je in Nederland woont, kun je nog wel gauw naar huis, want dat lijkt je enige uitweg. Maar een toerist? Ik vind het dus ook zwaar anti-toerisme om te moeten betalen voor toiletten. In dat geval is het gewoon pesten.

Naar wat ik mij herinner heb ik op het station altijd moeten betalen en vindt dat helemaal niet erg.
Ik betaal liever 0,70 euro dan een boete voor wildplassen.
Trouwens ook voor openbare toiletten heb ik geen enkele moeite met een bijdrage, de urinoirs van vroeger waren dan wel gratis en gratis tussen aanhalingstekens in dit geval want betaald uit belastinggelden maar zie ik liever niet terug vanwege de stank en ook nog alleen bestemd voor mannen.

Dat is natuurlijk veel te klein gedacht. Want zo kun je ook wel een tientje vragen voor een toiletbezoek. Want dat is nog steeds goedkoper dan een boete wildplassen. Het gaat om het principe. Je hebt een ongemak, bijvoorbeeld dat je slecht ter been bent of een zware koffer bij je hebt. Je moet dan gebruik maken van de lift. Gelukkig is die gratis. Nu heb je het volgende ongemak: je moet nodig plassen. Gelukkig zijn er dan toiletten. Alleen daarvoor moet je opeens betalen?!
In Nieuw-Zeeland is werkelijk altijd een publiek toegankelijk toilet binnen handbereik. Zelfs in het kleinste dorp kun je (nagenoeg) altijd gratis en altijd voorzien van alles wat je daarbij nodig zou kunnen hebben op decente wijze je behoeften doen.

En zo hoort het. Het is een incentive om te blijven, in de mooie parken, winkelcentra, of andere POI's. Geen toilet (betaald toilet noem ik "geen toilet") is hetzelfde als mensen wegjagen.

En als je dan moet wildplassen en een boete krijgt, zou ik de NS gewoon verantwoordelijk stellen. Immers is er geen toilet, dus wat moet je dan? In je broek plassen??
Ook in Duitsland steeds minder openbare toiletten. Op stations ook al bijna niet meer. En ook daar wordt erover geklaagd... wat vroeger normaal was, kan in deze tijd niet meer. Overal moet extra voor betaald worden: chipkaartje uit automaat, lokettoeslag, toilet, wie weet straks misschien voor het vragen reisadvies aan een medewerker op het perron (met als argument dat je ook zelf op internet kan vinden...). Het lijkt Ryanair wel, voor iedere service apart dokken naast je basistarief. Ik zag een leuke Duitse app die je laat zien waar je in een bepaalde straal rondom ieder station gratis naar de wc kan. Misschien een idee om zo'n app ook hier te introduceren.

Aanhalen hoe slecht het is in andere landen, is geen reden om het hier ook zo slecht te hebben. Anders kun je wel zeggen, als er iemand vermoord wordt: "ach, in Zuid-Afrika is dit normaal, just move on..."
Je kunt beter vergelijk met landen waar ze wél snappen hoe het beter kan, zoals Nieuw-Zeeland, de USA, en Japan. Wat betreft de toiletten dan heh.
Reputatie 6
In die landen waar het dan zogenaamd gratis is dat natuurlijk ook niet zo dan betaal je het via prijzen of de belastingen of op nog andere manier.
Hier in Nederland moest ik vijftig jaar geleden al betalen,
Al met al een onzindiscussie het blijft broekzak vestzak politiek betalen doe je toch.

Niets in deze wereld is gratis al geloven veel Nederlanders dat wel zie het geloop op allerlei zo genaamde gratis aanbiedingen en acties alsof sinterklaas nog bestaat.

Reageer