Betalen voor toilet op station

• 4 oktober 2018
  • 91 reacties
  • 4507 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Het is absoluut absurd dat er 70cent moet worden betaald voor toiletten op stations van de NS. Ok je krijgt. 50 cent korting bij aankoop van een consumptie van meer dan 2,50. maar het je basisbehoeften dienen niet gekoppeld te worden aan commercie. de toiletten worden verzorgd door sanifair maar NS zou dit in beheer moeten hebben en als service gratis moeten verlenen en niet als een gretig hollands gebruik overal geld voor vragen. De treinkaartjes zijn al duur genoeg en door de ov poortjes komen er ook geen ‘ongewenste gasten’ Dus NS laat. je etische kant zien.

91 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou dat in hemelsnaam gratis moeten zijn? Iemand moet de kosten betalen en dan moeten als het "gratis" is de tarieven nog meer omhoog (NS maakt vrijwel geen winst). Het lijkt me daarom redelijk dat de gebruiker van de toiletten dus een deel van de kosten zelf betaalt.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me niet meer dan redelijk dat wanneer er eten en drinken verkocht wordt op een station er ook de mogelijkheid geboden wordt om de reststoffen gratis aan het riool af te staan. In een horecagelegenheid betaal je over het algemeen ook niet voor toiletbezoek.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt wel eisen dat alles maar "gratis" is. Nog even en mensen verlangen dat de koffie in de trein ook gratis is. Daar komt bij dat "gratis" niet bestaat, het is een eufemisme voor "een ander moet maar voor mijn wensen betalen".
Betaal graag voor een schoon toilet. Daarnaast betreft het over het algemeen geen reststoffen van producten die op het station zijn aangeschaft. Die reststoffen komen pas veel later nadat het bonnetje is ingewisseld bij de kiosk. Zo het bonnetje al wordt ingewisseld.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou het helemaal geen gek idee vinden om iedereen een klein bedrag extra te laten betalen voor een reis met de trein wanneer dat geoormerkt geld is voor betere en gratis toiletvoorzieningen. Denk daarbij aan een bedrag als 10 cent per incheck (bij reizen op saldo) en een vast bedrag bij abonnementen.

Tegelijkertijd zijn toiletvoorzieningen iets dermate fundamenteels voor een reis dat daar best van overheidswege aan mag worden bijgedragen. Nederland scoort al bedroevend slecht wanneer het gaat om openbare toiletten.

Op Schiphol betaal je als reiziger ook niet voor het toilet. Dus waarom op een station wel?
Maak er dan maar meteen 20 cent van om ook maar meteen de werking van Wifi te verbeteren.
Reputatie 7
Geen probleem als tarieven een paar cent stijgen, als je daarvoor op ieder station kosteloos naar het toilet kan. In principe betaalt een ander dan dus mee aan je toiletbezoek, maar dat is toch ook zo met veel andere zaken in de maatschappij waar je voor moet betalen terwijl je er zelf misschien zelden of nooit gebruik van maakt: verzekeringspremies e.d.
Reputatie 5
Iedereen heeft wel een beetje gelijk, het zou gratis moeten zijn, het schoonhouden kost geld. Maar om koffieslurpers nou 50 cent korting te geven op een toiletbezoek....
Er is natuurlijk wel een oplossing...….. laat de winkeltjes op de stations ook de toiletten beheren en onderhouden.
Dan is er ineens een aanspreekpunt, personeel en controle
Je weet hoelang een schoonmaker krijgt om een toilet te reinigen of wat hij er voor krijgt? Ga zelf maar even rekenen. Salaris tussen de €10 en €15 tijd: max 5 min. per toilet als het toilet 2 of meer keer per dag gereinigd wordt.
Geen probleem als tarieven een paar cent stijgen, als je daarvoor op ieder station kosteloos naar het toilet kan. In principe betaalt een ander dan dus mee aan je toiletbezoek, maar dat is toch ook zo met veel andere zaken in de maatschappij waar je voor moet betalen terwijl je er zelf misschien zelden of nooit gebruik van maakt: verzekeringspremies e.d.

Zo bekeken ben ik er toch niet zo voor. Liever betalen naar gebruik dan het subsidieren van het toiletbezoek.
Het zou inderdaad netjes van NS zijn als ze gratis toilet aanbieden op starions zolang ze nog met wc-loze treinen rondrijden.

Zat vorige jaar op een vervelend traject (meerdere sprinters zonder toilet achter elkaar) en als ik niet vertrok met een lege blaas / iets teveel koffie op had dan kon ik weer 0,70cent betalen. Al miminaal 100,- uitgegeven aan het station toilet in Amsterdam.

Nu vind ik trouwens wat geld betalen voor mijn toilet bezoek niet zo erg.. Maar zorg er dan wel voor schone toiletten! Toch zeker helft van de keren is er geen toiletpapier / zeep / handdoekrol op. Dan vind ik 70cent betalen wel storend. Owh, en die toiletbrillen zijn ook zwaar aan vervanging toe in Amsterdam. Lijkt soms wel een crackhuis
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou het helemaal geen gek idee vinden om iedereen een klein bedrag extra te laten betalen voor een reis met de trein wanneer dat geoormerkt geld is voor betere en gratis toiletvoorzieningen. Denk daarbij aan een bedrag als 10 cent per incheck (bij reizen op saldo) en een vast bedrag bij abonnementen.
Ik heb begrepen dat nog geen 10% van de treinreizigers gebruik maakt van toiletten, dus waarom moet die andere 90% daar aan mee gaan betalen? Het is typisch van dat SP-denken dat op allerlei gebied de kosten van voorzieningen maar ongevraagd hoofdelijk moeten worden omgeslagen over mensen die daar helemaal geen gebruik van maken.

En die toeslag van 10 cent gaat die dan ook gelden voor studenten met een SOV-kaart of worden die zoals gebruikelijk weer vrijgesteld net als bij de BTW-verhoging komend januari?

Tegelijkertijd zijn toiletvoorzieningen iets dermate fundamenteels voor een reis dat daar best van overheidswege aan mag worden bijgedragen. Nederland scoort al bedroevend slecht wanneer het gaat om openbare toiletten.

Dat de overheid regelt dat dergelijke voorzieningen er zijn prima, maar dat hoeft dan nog niet gratis te zijn. Parkeergarages worden ook door de overheid geregeld maar daar moet ook gewoon betaald worden.
Reputatie 7
Badge +3
Nu vind ik trouwens wat geld betalen voor mijn toilet bezoek niet zo erg.. Maar zorg er dan wel voor schone toiletten! Toch zeker helft van de keren is er geen toiletpapier / zeep / handdoekrol op. Dan vind ik 70cent betalen wel storend. Owh, en die toiletbrillen zijn ook zwaar aan vervanging toe in Amsterdam. Lijkt soms wel een crackhuis
Daar heeft U zeker een punt. In Amsterdam moet worden betaald terwijl de voorzieningen daar een aanfluiting zijn.
Reputatie 6
Ik vind de grens van 2,50 besteden jammer. Als ik van het toilet gebruik maak dan is het vaak voordat ik een trein in ga. Op Haarlem zit ie zelfs op het perron. Ik bewaar de bonnetjes en dan telkens weer net te weinig uitgegeven. Op Alkmaar station moet ik regelmatig lang wachten op een aansluitende bus. Daar geef ik vaak wel meer uit maar dit station kent geen Sanitair dus doet niet mee.

Ik vind het prima te betalen voor het toilet. Vraag me wel af waarom de prijs naar 70 ct moest en of het niet goedkoper kan zonder de korting voor versnaperingen.
Reputatie 5
Er zou geen minimumbedrag moeten zijn en ook geen grens van maximaal 1 waardebon per keer. Laatst trouwens helemaal een mooie: een waardebon kan ook niet ingeleverd worden samen met een kortingsbon uit Spoor. 'U mag acties niet combineren meneer' Nee, het is geen combinatie van acties, het is een waardebon en een kortingsbon, dat zijn twee hele verschillende dingen....
Reputatie 7
Er maken weinig mensen gebruik van de toiletten omdat ze veel moeten betalen denk ik zo. Tenzij het erg dringend is zou ik ook geen 50 of 70 eurocent betalen. Zie vaak genoeg mensen er naartoe lopen maar ze gaan snel weer weg als ze merken wat de kosten zijn. Dat zijn toch geen prijzen meer. Ik mis de toiletjuffrouw van weleer, die gaf ik graag een kwartje (of soms wat meer). Daar had ik het wel voor over. Maar het is allemaal verzakelijkt.
@iMark noemde de kosteloze toiletten op Schiphol. Wie betaalt daar de kosten dan van? Meegenomen in luchthavenbelastingen zeker?
Schiphol kun je toch niet vergelijken met een station.
Het kwartje van weleer was toen volgens mij niet veel minder waard als 70 eurocent nu. Wat kon je vroeger allemaal wel niet voor een kwartje kopen.
Ik vind het niet erg 50 of 70 cent te betalen voor het toilet. Als ik er dan maar van uit kan gaan dat ik een schoon en fris toilet aantref. Helaas is dat vaak niet zo, op zijn best smoezelig. Dat was vroeger wel anders, toen er nog een kranige toiletdame met borstel en schoonmaakmiddelen aanwezig was.
Reputatie 5
Het probleem met openbare gratis toiletten is dat een deel van onze bevolking er niet mee om kan gaan en het nodig vind om het maar te slope. Daarnaast komen zwervers en junks er ook graag op af, om diezelfde reden zijn op sommige stations de toiletten weg of kan je alleen met een sleutel de deur openen nadat je deze ergens anders hebt afgehaald.
Het probleem met openbare gratis toiletten is dat een deel van onze bevolking er niet mee om kan gaan en het nodig vind om het maar te slope. Daarnaast komen zwervers en junks er ook graag op af, om diezelfde reden zijn op sommige stations de toiletten weg of kan je alleen met een sleutel de deur openen nadat je deze ergens anders hebt afgehaald.
Dat probleem heb je alleen maar als er geen toezicht is op stations, maar juist dat personeel is wegbezuinigd, want een camera is véél veiliger....
Reputatie 5

Het probleem met openbare gratis toiletten is dat een deel van onze bevolking er niet mee om kan gaan en het nodig vind om het maar te slope. Daarnaast komen zwervers en junks er ook graag op af, om diezelfde reden zijn op sommige stations de toiletten weg of kan je alleen met een sleutel de deur openen nadat je deze ergens anders hebt afgehaald.Dat probleem heb je alleen maar als er geen toezicht is op stations, maar juist dat personeel is wegbezuinigd, want een camera is véél veiliger....

Veiliger niet, goedkoper wel. En aangezien wij allemaal niet willen dat de treinkaartjes nog duurder gaan worden is dit de oplossong voor de toekomst. Wen er maar aan.
Net als dat bij veel supermarkten de kassa's langzaam minder worden en er meer zelfscan kassa's bijkomen. Een goed voorbeeld is de AH, waar 1-3 man (afhankelijk can de drukte en het aantal zelfscan kassa's) nu 8-14 kassa's kunnen bemannen. Daarnaast is het vaak nog vele malen sneller ook.
Reputatie 7
Badge +3
Dat probleem heb je alleen maar als er geen toezicht is op stations, maar juist dat personeel is wegbezuinigd, want een camera is véél veiliger....
Misschien kunt U zich eens verdiepen in de kosten van personeel anno 2018, U lijkt nog te leven in de jaren 60.

Dat probleem heb je alleen maar als er geen toezicht is op stations, maar juist dat personeel is wegbezuinigd, want een camera is véél veiliger....Misschien kunt U zich eens verdiepen in de kosten van personeel anno 2018, U lijkt nog te leven in de jaren 60.

Nee hoor, zelfs in de jaren '90 was personeel op stations nog heel gewoon.
Badge +3
Personeel zat op de grotere stations, zij het in kleine info-standjes op de grotere stations, of 's avonds laat de perroncontroles, bij elke (rol)trap 4 man/vrouw...

Mag wat kosten, maar is de 100% controle (ook voor naar buiten) wel waard denk ik, al is het maar voor de Veiligheid en minder voor de Service, want even een babbeltje maken hebben ze geen tijd voor natuurlijk.

Dat je dan ook gewoon de lift kan nemen is een ander verhaal 😛
Reputatie 5

Dat probleem heb je alleen maar als er geen toezicht is op stations, maar juist dat personeel is wegbezuinigd, want een camera is véél veiliger....Misschien kunt U zich eens verdiepen in de kosten van personeel anno 2018, U lijkt nog te leven in de jaren 60.
Nee hoor, zelfs in de jaren '90 was personeel op stations nog heel gewoon.

En ook toen waren de kosten voor personeel al dermate hoog dat de NS aan het kijken was om dit te kunnen verminderen. Als het personeel niks koste en camerasystemen 4x zo duur dan stond er op ieder station zolang dat de treinen rijden wel minimaal 1 NS medewerker. Helaas moet de NS ook winst maken en willen wij met zijn allen geen 30 euro betalen in de 2e klasse voor een enkeltje tussen Helmond en Eindhoven om dat personeel te kunnen betalen.
Het is absoluut absurd ja.

Punt 1. Een toiletbezoek is een primaire levensbehoefte, en we leven niet in een of ander arm derdewereldland, waar alles en iedereen geld moet uitzuigen over de ruggen van andermans noodzakelijke ongemakken.

Punt 2. De roltrappen en liften zijn ook gratis, en die zijn VEEL duurder dan een paar plees. Het lijkt vooral in Nederland dat er een bepaalde groep mensen is, die het normaal vind dat er voor een wc betaald moet worden, omdat dat overal al moet. Waarom moet dat? Als je moet, dan moet je. Wildplassen is verboden, dus je wordt geforceerd om een onmogelijk hoog bedrag (voor wat je ervoor terug krijgt) neer te leggen, of iets illegaals te doen. Ophouden kan niet en is ongezond.

Punt 3. Dan kan ik nog een vergelijk trekken met de meeste andere ontwikkelde landen. Ik ben momenteel in Japan, en ALLE toiletten OVERAL zijn ALTIJD gratis. Neem bijvoorbeeld station Shinjuku. Die verplaatst in één dag net zoveel reizigers als Utrecht in een heel jaar. De toiletten zijn gratis. En er zijn er veel. En zowel vóór als ná de poortjes. Maar ook de kleinste stationsgebouwtjes, waar nog geen 100 mensen per dag heen komen. Gratis toiletten.

Waarom? Omdat het een primaire levensbehoefte is. Simpel zat.
Geen geld verdienen over andermans ongemakken. Dat doe je gewoon niet.

Als ik thuis visite heb, ga ik ook geen 70 cent vragen als ze naar het toilet willen. Ik zou ze niet allemaal op een rijtje hebben als ik dat zou doen. Je haalt het gewoon niet eens in je hersens om geld te vragen als iemand gewoon nodig moet. Hoe kun je!

Punt 4. De kosten: zoals ik al zei, roltrappen en liften zijn ook gratis. En toch worden daar dikke knaken in gestoken. Maar wie moet de toiletten dan schoonmaken? Dat kost toch geld? Ja. Dat kost geld. Dus? De rest van het station wordt toch ook schoon gehouden? De ticket offices (of hoe heet dat) worden ook verwarmt. De perrons worden geveegd. Als de NS het niet kan betalen, moet het gewoon doorberekend worden in het treinkaartje. Vergeet niet dat treinen in Nederland verschrikkelijk goedkoop is! Het is bijna niet te geloven dat je voor €40 een voltarief retourtje Utrecht-Hengelo hebt!

Punt 5. Schiphol kun je wel degelijk vergelijken met een station. Er zijn ook zat vliegvelden in de wereld die kleiner zijn dan station Utrecht. En toiletten op vliegvelden zijn altijd gratis. Zowel vóór als ná de security check (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Reageer