Betalen voor toilet op station

  • 4 oktober 2018
  • 91 reacties
  • 4507 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Het is absoluut absurd dat er 70cent moet worden betaald voor toiletten op stations van de NS. Ok je krijgt. 50 cent korting bij aankoop van een consumptie van meer dan 2,50. maar het je basisbehoeften dienen niet gekoppeld te worden aan commercie. de toiletten worden verzorgd door sanifair maar NS zou dit in beheer moeten hebben en als service gratis moeten verlenen en niet als een gretig hollands gebruik overal geld voor vragen. De treinkaartjes zijn al duur genoeg en door de ov poortjes komen er ook geen ‘ongewenste gasten’ Dus NS laat. je etische kant zien.

91 reacties

Reputatie 6

Tegenwoordig hebben die toiletten modieuze namen zoals Sanifair en 2theloo oftewel toedeloe. En ze werken ook nog eens met vouchers. Leve de vooruitgang.

Reputatie 3

@Tijdvoorje geeft mij wel een stempeltje, maar bent bang zelf een stempel te krijgen?

Ongepaste berichten kun je overigens melden via de 3 puntjes.

Reageer meer in 'algemeen' belang. Fijn dat er wederom een vanuit jou een retorische reactie komt. 

Vooruit, speciaal voor jou dien ik hierbij een klacht in tegen MoDe? Op moet ik op .... ..... .... ... klikken. ...👍

 

Mijn stempeltje doe ik cadeau aan j&u. 🤗

Reputatie 7
Badge +3

@Tijdvoor je geeft mij wel een stempeltje, maar bent bang zelf een stempel te krijgen?

Ongepaste berichten kun je overigens melden via de 3 puntjes.

Reputatie 6

‘Vroeger’ werden in warenhuizen en winkelcentra de ‘twaletten’ vaak verpacht en waren de breiende en poetsende ‘juffrouwen van de retirade’, zelfstandig ondernemer, al dan niet met personeel. Of dat ook op het station het geval was, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het kenmerkende beeld van de toiletjuffrouw met op een formica tafeltje een schoteltje, dat was zeker op de grotere stations een bekend beeld.

Zo’n juffrouw is natuurlijk vreselijk inefficiënt. Tegenwoordig is het veel beter geregeld.

In het geval iemand met weinig richtingsgevoel naast de pot plast, kan de volgende zeikerd dat ‘ergens’ melden. De assistent-stationsmanager neemt een kijkje, geeft de melding door aan de stationsmanager, die vervolgens het schoonmaakbedrijf opdracht geeft voor een extra schoonmaakbeurt. Hoe snel de opvolging is laat zich raden: in ieder geval lang genoeg om geblinddoekt het toilet te vinden: ga op de geur af.

De toiletdeuren zijn hi-techinstallaties geworden en wanneer die onverhoopt defect gaan, dan duurt het door de ‘efficiënte processen’ weken voor de toiletten weer toeganglijk zijn…

Bij nader inzien… die juffrouw van de retirade was toch zo gek nog niet... 

Te lering ende vermaeck:

 

Reputatie 3

@maaltijdgezien de naam hou je van eten en zal dat ook op stations doen. Je kunt dan een kortingsbon vragen bij aankoop van een maaltijd op een station.

De wc's in de trein zijn gratis.

Ik snap niet wat slaven lonen te maken hebben met een gratis toilet.

Toiletten moeten schoongemaakt worden en zeker in deze tijd. Een schoonmaker doet dat niet voor niets en zal betaald moeten worden.

De 1e klas is al duur genoeg, waarom zouden degenen die een 1e klas kaartje kopen nog meer moeten betalen om mensen met een 2e klas kaartje nog meer voordelen te geven?

De trein goedkoper maken zodat mensen met een krappere beurs meer reisjes kunnen gaan maken is een slecht idee in een tijd dat reizen met de trein voor niet noodzakelijke reizen ontmoedigd wordt. En wie legt dat verschil bij?

Eerste klas dalvrij is niet duur. Pensionado kunnen namelijk zeer voordelig met de trein 1e klas reizen evenals de gewone reizigers 'buiten' de spits. De reactie van mode is dan ook ongepast en van het niveau "kansloos". 

Gaat de NS nog wat doen met de abonnees om het aantal reizigers te beperken? 

 


Leg mij maar uit wat in mijn reactie ongepast is.

Maar goed we kunnen ook al die goedkope 1e klas weekend en Dalvrij abonnementen duurder maken, om mensen gratis naar stations toiletten te kunnen gaan. Er is alleen 1 probleempje. Die toiletten van €0,70 zijn niet van NS. Dus dat betekent dat NS ze eerst moet opkopen om ze gratis te beschikbaar stellen.

Vragen staat vrij... Zelfs als het een kortingsbon bij aankoop van een maaltijd betreft. Voor de rest wil ik best ingaan op je reactie, maar voordat je het weet krijg je hier het stempeltje. 👼

Reputatie 7
Badge +3

@maaltijdgezien de naam hou je van eten en zal dat ook op stations doen. Je kunt dan een kortingsbon vragen bij aankoop van een maaltijd op een station.

De wc's in de trein zijn gratis.

Ik snap niet wat slaven lonen te maken hebben met een gratis toilet.

Toiletten moeten schoongemaakt worden en zeker in deze tijd. Een schoonmaker doet dat niet voor niets en zal betaald moeten worden.

De 1e klas is al duur genoeg, waarom zouden degenen die een 1e klas kaartje kopen nog meer moeten betalen om mensen met een 2e klas kaartje nog meer voordelen te geven?

De trein goedkoper maken zodat mensen met een krappere beurs meer reisjes kunnen gaan maken is een slecht idee in een tijd dat reizen met de trein voor niet noodzakelijke reizen ontmoedigd wordt. En wie legt dat verschil bij?

Eerste klas dalvrij is niet duur. Pensionado kunnen namelijk zeer voordelig met de trein 1e klas reizen evenals de gewone reizigers 'buiten' de spits. De reactie van mode is dan ook ongepast en van het niveau "kansloos". 

Gaat de NS nog wat doen met de abonnees om het aantal reizigers te beperken? 

 


Leg mij maar uit wat in mijn reactie ongepast is.

Maar goed we kunnen ook al die goedkope 1e klas weekend en Dalvrij abonnementen duurder maken, om mensen gratis naar stations toiletten te kunnen gaan. Er is alleen 1 probleempje. Die toiletten van €0,70 zijn niet van NS. Dus dat betekent dat NS ze eerst moet opkopen om ze gratis te beschikbaar stellen.

Reputatie 3

@maaltijdgezien de naam hou je van eten en zal dat ook op stations doen. Je kunt dan een kortingsbon vragen bij aankoop van een maaltijd op een station.

De wc's in de trein zijn gratis.

Ik snap niet wat slaven lonen te maken hebben met een gratis toilet.

Toiletten moeten schoongemaakt worden en zeker in deze tijd. Een schoonmaker doet dat niet voor niets en zal betaald moeten worden.

De 1e klas is al duur genoeg, waarom zouden degenen die een 1e klas kaartje kopen nog meer moeten betalen om mensen met een 2e klas kaartje nog meer voordelen te geven?

De trein goedkoper maken zodat mensen met een krappere beurs meer reisjes kunnen gaan maken is een slecht idee in een tijd dat reizen met de trein voor niet noodzakelijke reizen ontmoedigd wordt. En wie legt dat verschil bij?

Eerste klas dalvrij is niet duur. Pensionado kunnen namelijk zeer voordelig met de trein 1e klas reizen evenals de gewone reizigers 'buiten' de spits. 

Gaat de NS nog wat doen met de abonnees om het aantal reizigers te beperken? 

 

Reputatie 7
Badge +3

@maaltijdgezien de naam hou je van eten en zal dat ook op stations doen. Je kunt dan een kortingsbon vragen bij aankoop van een maaltijd op een station.

De wc's in de trein zijn gratis.

Ik snap niet wat slaven lonen te maken hebben met een gratis toilet.

Toiletten moeten schoongemaakt worden en zeker in deze tijd. Een schoonmaker doet dat niet voor niets en zal betaald moeten worden.

De 1e klas is al duur genoeg, waarom zouden degenen die een 1e klas kaartje kopen nog meer moeten betalen om mensen met een 2e klas kaartje nog meer voordelen te geven?

De trein goedkoper maken zodat mensen met een krappere beurs meer reisjes kunnen gaan maken is een slecht idee in een tijd dat reizen met de trein voor niet noodzakelijke reizen ontmoedigd wordt. En wie legt dat verschil bij?

Maak desnoods de treinkaartjes een beetje duurder zodat iedereen zonder verdere kosten naar het toilet kan.


Gezien de al extreem hoge tarieven in Nederland moet je mijns inziens absoluut niet nog meer extra kosten gaan toevoegen want voor je het weet wordt het weer een extraatje hier en een extraatje daar dat in de tarieven wordt omgeslagen. We zitten hier in Nederland inmiddels echt aan de grens van wat de gemiddelde burger nog voor de trein kan en wil betalen.

 

Misschien kunnen die meer verdisconteerd worden in de 1steklas treinkaartjes? 

Wat te denken van mensen met een ooievaarspasje of laag inkomen die een beetje korting zouden kunnen krijgen op een 2deklaskaartje? Voor hen is reizen met de trein, ook met een voordeelurenabonnement zo duur dat ze het vaak laten of heel kortje reisjes maken of weinig reizen

 

 

We zijn inderdaad ook zo`n arm land dat dit er absoluut niet meer af kan

 

Jaja. Geen gratis toiletten willen voorzien voor mensen met dringende levensbehoeften (nog niet te denken aan ouderen, zieken, mensen die vaker dan gewoonlijk moeten plassen e.d.) maar wel uitzendkrachten uit slavische landen tegen slavenlonen laten werken in onze sectoren en ze met 10 op 1 kamer laten hokken tegen woekerprijzen. Netjes, Nederland, netjes.

Reputatie 7
Badge +3
Ik ben deze week in Duitsland en daar kost het toilet op het station overal €1. Dus hoezo duur in Nederland?
Reputatie 1
Je kan aan de rails in stations als amsterdam en utrecht en elders wel zien dat 70 cent voor een toiletbezoek veel te duur is. overal uitgereden stront met toiletpapier op rails en wissels. jammer dat van een noodzakelijke levensbehoefte een goudmijnjte word gemaakt.
Reputatie 6
En nog een opmerking openbare gelegenheid en openbaar terrein en voorzieningen daarop betaal je via de belastingen van rijk en gemeente.
Het stationstoilet is op privaat terrein van de NS en zal je apart moeten betalen of via de prijs van het vervoerbewijs.
Bij de toiletjuffrouw van vroeger betaalde je 15 cent tot een kwartje maar daar doet ze het nu niet meer voor.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt beter vergelijk met landen waar ze wél snappen hoe het beter kan, zoals Nieuw-Zeeland, de USA, en Japan. Wat betreft de toiletten dan heh.
Als je had meegelezen had je kunnen weten dat er in Japan gratis toiletten op de stations zijn omdat de toiletten in de treinen zijn afgeschaft (afgezien van in de Shinkansen). In de VS zijn al die openbare toiletten me overigens nog nooit opgevallen.
Reputatie 7
Badge +3
Maar waarom zouden niet-reiziger geen gebruik mogen maken van de toiletten? Waar moet je anders gaan plassen als je nergens in winkels, warenhuizen, winkelcentra, of andere gebouwen kunt of mag gaan? Als je in Nederland woont, kun je nog wel gauw naar huis, want dat lijkt je enige uitweg. Maar een toerist? Ik vind het dus ook zwaar anti-toerisme om te moeten betalen voor toiletten. In dat geval is het gewoon pesten.
Het is natuurlijk dwaasheid om te gaan eisen dat NS voor gratis toiletten moet zorgen voor niet-reizigers. NS is een bedrijf dat zijn eigen broek moet ophouden en geen sociale voorziening.
Reputatie 6
In die landen waar het dan zogenaamd gratis is dat natuurlijk ook niet zo dan betaal je het via prijzen of de belastingen of op nog andere manier.
Hier in Nederland moest ik vijftig jaar geleden al betalen,
Al met al een onzindiscussie het blijft broekzak vestzak politiek betalen doe je toch.

Niets in deze wereld is gratis al geloven veel Nederlanders dat wel zie het geloop op allerlei zo genaamde gratis aanbiedingen en acties alsof sinterklaas nog bestaat.
Ook in Duitsland steeds minder openbare toiletten. Op stations ook al bijna niet meer. En ook daar wordt erover geklaagd... wat vroeger normaal was, kan in deze tijd niet meer. Overal moet extra voor betaald worden: chipkaartje uit automaat, lokettoeslag, toilet, wie weet straks misschien voor het vragen reisadvies aan een medewerker op het perron (met als argument dat je ook zelf op internet kan vinden...). Het lijkt Ryanair wel, voor iedere service apart dokken naast je basistarief. Ik zag een leuke Duitse app die je laat zien waar je in een bepaalde straal rondom ieder station gratis naar de wc kan. Misschien een idee om zo'n app ook hier te introduceren.

Zou deze NS Community trouwens ook "gratis" zijn, of zitten de kosten ervoor ook in de treintarieven verwerkt😉. Deze community is immers ook een leuk extraatje voor klanten en treinliefhebbers.


Aanhalen hoe slecht het is in andere landen, is geen reden om het hier ook zo slecht te hebben. Anders kun je wel zeggen, als er iemand vermoord wordt: "ach, in Zuid-Afrika is dit normaal, just move on..."
Je kunt beter vergelijk met landen waar ze wél snappen hoe het beter kan, zoals Nieuw-Zeeland, de USA, en Japan. Wat betreft de toiletten dan heh.
In Nieuw-Zeeland is werkelijk altijd een publiek toegankelijk toilet binnen handbereik. Zelfs in het kleinste dorp kun je (nagenoeg) altijd gratis en altijd voorzien van alles wat je daarbij nodig zou kunnen hebben op decente wijze je behoeften doen.

En zo hoort het. Het is een incentive om te blijven, in de mooie parken, winkelcentra, of andere POI's. Geen toilet (betaald toilet noem ik "geen toilet") is hetzelfde als mensen wegjagen.

En als je dan moet wildplassen en een boete krijgt, zou ik de NS gewoon verantwoordelijk stellen. Immers is er geen toilet, dus wat moet je dan? In je broek plassen??
Het lijkt me of gratis toiletten in de trein of gratis toiletten in op het station maar niet beide. Daarnaast worden de toiletten op het station ook nog eens vooral gebruikt door mensen die helemaal niet met de trein gaan en NS is nu eenmaal geen gratis openbare toiletvoorziening op kosten van de treinreiziger. In een warenhuis moet je om die reden ook betalen voor het toilet.

De toiletten kunnen ook ná de incheckpoortjes. En op station Utrecht is dat ook zo.
Maar waarom zouden niet-reiziger geen gebruik mogen maken van de toiletten? Waar moet je anders gaan plassen als je nergens in winkels, warenhuizen, winkelcentra, of andere gebouwen kunt of mag gaan? Als je in Nederland woont, kun je nog wel gauw naar huis, want dat lijkt je enige uitweg. Maar een toerist? Ik vind het dus ook zwaar anti-toerisme om te moeten betalen voor toiletten. In dat geval is het gewoon pesten.


Naar wat ik mij herinner heb ik op het station altijd moeten betalen en vindt dat helemaal niet erg.
Ik betaal liever 0,70 euro dan een boete voor wildplassen.
Trouwens ook voor openbare toiletten heb ik geen enkele moeite met een bijdrage, de urinoirs van vroeger waren dan wel gratis en gratis tussen aanhalingstekens in dit geval want betaald uit belastinggelden maar zie ik liever niet terug vanwege de stank en ook nog alleen bestemd voor mannen.


Dat is natuurlijk veel te klein gedacht. Want zo kun je ook wel een tientje vragen voor een toiletbezoek. Want dat is nog steeds goedkoper dan een boete wildplassen. Het gaat om het principe. Je hebt een ongemak, bijvoorbeeld dat je slecht ter been bent of een zware koffer bij je hebt. Je moet dan gebruik maken van de lift. Gelukkig is die gratis. Nu heb je het volgende ongemak: je moet nodig plassen. Gelukkig zijn er dan toiletten. Alleen daarvoor moet je opeens betalen?!
Goh, dacht toch echt dat jullie veel jonger waren. Als ik zo naar de foto van @Robert B 😉 kijk kan hij daar toch zeker nog niet aan toe zijn . Dat je je daar zo in kunt vergissen , ongelofelijk.
Reputatie 7
Badge +3

Of iets met een toilet-abonnement op een ov-chipkaart, i.p.v. gedoe met muntjes of de sleutel moeten halen bij Kiosk (die natuurlijk altijd dicht is als je nodig moet), om maar te zwijgen over toiletten die je zou kunnen openen door een SMS te sturen met het nummer (wat bij mij nog nooit gewerkt heeft)...

Goed idee. Plassen en poepen op rekening. Vervolgens kan NS precies zien hoe vaak je naar het toilet gaat. Een paar weken later krijg je dan automatisch een aanbieding van Tena.
Reputatie 5

Uh...de treinkaartje worden sowieso wel duurder dus. Hoe bedoel je?

Zie reactie tamzin

Uh...de treinkaartje worden sowieso wel duurder dus. Hoe bedoel je?Treinkaartjes zijn sinds 2000 inderdaad fors duurder geworden, maar afgezien van de inflatie is dat volledig een gevolg van een eindeloze reeks belastingverhogingen (infraheffing, btw, enz.). Dat geld is dus niet bij NS terechtgekomen.
Reputatie 7
Denk ook dat veel mensen best wat willen betalen om naar het toilet te gaan, maar het bedrag ervoor inmiddels niet meer in verhouding vinden met de geleverde dienst.
Badge +3
Zou deze NS Community trouwens ook "gratis" zijn, of zitten de kosten ervoor ook in de treintarieven verwerkt😉. Deze community is immers ook een leuk extraatje voor klanten en treinliefhebbers.
Uiteraard zullen alle kosten van NS in de treintarieven verwerkt zijn, maar de kosten van een community zijn echt minimaal t.o.v. alle andere kosten (materieel, personeel, energie, gebouwen).

Bovendien bespaart de community als kennisbank en klant-helpt-klant platform NS rond de anderhalf miljoen per jaar aan klantenservice, dus als het bestaan ervan al uit zou maken voor de prijs van een treinkaartje dan zou die zonder community hoger zijn :D

Er zou wat voor te zeggen zijn om (een deel van) die besparing te gebruiken voor fatsoenlijke (en gratis) toiletten, maar dat is natuurlijk wishful thinking.

Of iets met een toilet-abonnement op een ov-chipkaart, i.p.v. gedoe met muntjes of de sleutel moeten halen bij Kiosk (die natuurlijk altijd dicht is als je nodig moet), om maar te zwijgen over toiletten die je zou kunnen openen door een SMS te sturen met het nummer (wat bij mij nog nooit gewerkt heeft)...

Reageer