Betalen voor toilet op station

• 4 oktober 2018
  • 91 reacties
  • 4507 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Het is absoluut absurd dat er 70cent moet worden betaald voor toiletten op stations van de NS. Ok je krijgt. 50 cent korting bij aankoop van een consumptie van meer dan 2,50. maar het je basisbehoeften dienen niet gekoppeld te worden aan commercie. de toiletten worden verzorgd door sanifair maar NS zou dit in beheer moeten hebben en als service gratis moeten verlenen en niet als een gretig hollands gebruik overal geld voor vragen. De treinkaartjes zijn al duur genoeg en door de ov poortjes komen er ook geen ‘ongewenste gasten’ Dus NS laat. je etische kant zien.

91 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik zou het helemaal geen gek idee vinden om iedereen een klein bedrag extra te laten betalen voor een reis met de trein wanneer dat geoormerkt geld is voor betere en gratis toiletvoorzieningen. Denk daarbij aan een bedrag als 10 cent per incheck (bij reizen op saldo) en een vast bedrag bij abonnementen.

Tegelijkertijd zijn toiletvoorzieningen iets dermate fundamenteels voor een reis dat daar best van overheidswege aan mag worden bijgedragen. Nederland scoort al bedroevend slecht wanneer het gaat om openbare toiletten.

Op Schiphol betaal je als reiziger ook niet voor het toilet. Dus waarom op een station wel?
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt wel eisen dat alles maar "gratis" is. Nog even en mensen verlangen dat de koffie in de trein ook gratis is. Daar komt bij dat "gratis" niet bestaat, het is een eufemisme voor "een ander moet maar voor mijn wensen betalen".
Reputatie 6
In die landen waar het dan zogenaamd gratis is dat natuurlijk ook niet zo dan betaal je het via prijzen of de belastingen of op nog andere manier.
Hier in Nederland moest ik vijftig jaar geleden al betalen,
Al met al een onzindiscussie het blijft broekzak vestzak politiek betalen doe je toch.

Niets in deze wereld is gratis al geloven veel Nederlanders dat wel zie het geloop op allerlei zo genaamde gratis aanbiedingen en acties alsof sinterklaas nog bestaat.
Betaal graag voor een schoon toilet. Daarnaast betreft het over het algemeen geen reststoffen van producten die op het station zijn aangeschaft. Die reststoffen komen pas veel later nadat het bonnetje is ingewisseld bij de kiosk. Zo het bonnetje al wordt ingewisseld.
Reputatie 5
Er zou geen minimumbedrag moeten zijn en ook geen grens van maximaal 1 waardebon per keer. Laatst trouwens helemaal een mooie: een waardebon kan ook niet ingeleverd worden samen met een kortingsbon uit Spoor. 'U mag acties niet combineren meneer' Nee, het is geen combinatie van acties, het is een waardebon en een kortingsbon, dat zijn twee hele verschillende dingen....
Reputatie 5

Dat probleem heb je alleen maar als er geen toezicht is op stations, maar juist dat personeel is wegbezuinigd, want een camera is véél veiliger....Misschien kunt U zich eens verdiepen in de kosten van personeel anno 2018, U lijkt nog te leven in de jaren 60.
Nee hoor, zelfs in de jaren '90 was personeel op stations nog heel gewoon.

En ook toen waren de kosten voor personeel al dermate hoog dat de NS aan het kijken was om dit te kunnen verminderen. Als het personeel niks koste en camerasystemen 4x zo duur dan stond er op ieder station zolang dat de treinen rijden wel minimaal 1 NS medewerker. Helaas moet de NS ook winst maken en willen wij met zijn allen geen 30 euro betalen in de 2e klasse voor een enkeltje tussen Helmond en Eindhoven om dat personeel te kunnen betalen.
in mijn ogen is het heel simpel. je gaat naar het toilet je verbruikt daar water en stroom want in het donker plassen is ook niks. dit kost geld (station afhankelijk) soms veel geld.en daarnaast wil iedereen die naar dit toilet gaat een schoon toilet ook dit kost geld. je kan een bonnetje krijgen als je iets koopt daardoor kost het de reiziger minder geld. het zou niet eerlijk zijn alles in de kaartjes te laten doorberekenen want er zijn ook mensen die op open stations gebruik maken van het toilet terwijl deze niet reizen. en ja dit gebeurt ook veel. er had ook besloten kunnen worden geen toilet voorziening te plaatsen dit was goedkoper geweest. maar niet erg klant vriendelijk. dus mijn enige conclusie is dat dit een goede tussen oplossing is.
Reputatie 7
Badge +3
Maak desnoods de treinkaartjes een beetje duurder zodat iedereen zonder verdere kosten naar het toilet kan.
Gezien de al extreem hoge tarieven in Nederland moet je mijns inziens absoluut niet nog meer extra kosten gaan toevoegen want voor je het weet wordt het weer een extraatje hier en een extraatje daar dat in de tarieven wordt omgeslagen. We zitten hier in Nederland inmiddels echt aan de grens van wat de gemiddelde burger nog voor de trein kan en wil betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft voor mij de vraag waarom er zo'n groot verschil tussen NL en Nieuw-Zeeland/Japan is, waar zit het mogelijke cultuurverschil in ?
Japan ken ik heel goed omdat ik er lang gewoond heb, over Nieuw Zeeland doe ik geen uitspraken.

Japan is een extreem service gericht land waar hoffelijkheid tegenover de klant een absolute must is. Personeel gedraagt zich overal als een knipmes tegenover de klant. Veel Japanse toeristen die voor het eerst in Europa komen zijn vaak dan ook geschokt over de onverschilligheid en lompheid van personeel in de dienstensector hier.

Anderzijds berust de Japanse maatschappij volledig op eigen verantwoordelijkheid, je moet je eigen broek ophouden en dat betekent geen subsidies, uitkeringen, inkomenstoeslagen, etc. en veel grotere inkomensverschillen dan in Nederland. Dat komt voort uit de Boedistische cultuur die veel nadruk legt op presteren en eigen verantwoordelijkheid en dat tref je dan ook in alle niet-islamitische landen in Azië aan. Ik denk dat het verschil tussen christendom en boedisme dan ook de belangrijkste factor is.
Reputatie 6

‘Vroeger’ werden in warenhuizen en winkelcentra de ‘twaletten’ vaak verpacht en waren de breiende en poetsende ‘juffrouwen van de retirade’, zelfstandig ondernemer, al dan niet met personeel. Of dat ook op het station het geval was, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het kenmerkende beeld van de toiletjuffrouw met op een formica tafeltje een schoteltje, dat was zeker op de grotere stations een bekend beeld.

Zo’n juffrouw is natuurlijk vreselijk inefficiënt. Tegenwoordig is het veel beter geregeld.

In het geval iemand met weinig richtingsgevoel naast de pot plast, kan de volgende zeikerd dat ‘ergens’ melden. De assistent-stationsmanager neemt een kijkje, geeft de melding door aan de stationsmanager, die vervolgens het schoonmaakbedrijf opdracht geeft voor een extra schoonmaakbeurt. Hoe snel de opvolging is laat zich raden: in ieder geval lang genoeg om geblinddoekt het toilet te vinden: ga op de geur af.

De toiletdeuren zijn hi-techinstallaties geworden en wanneer die onverhoopt defect gaan, dan duurt het door de ‘efficiënte processen’ weken voor de toiletten weer toeganglijk zijn…

Bij nader inzien… die juffrouw van de retirade was toch zo gek nog niet... 

Te lering ende vermaeck:

Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou dat in hemelsnaam gratis moeten zijn? Iemand moet de kosten betalen en dan moeten als het "gratis" is de tarieven nog meer omhoog (NS maakt vrijwel geen winst). Het lijkt me daarom redelijk dat de gebruiker van de toiletten dus een deel van de kosten zelf betaalt.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me niet meer dan redelijk dat wanneer er eten en drinken verkocht wordt op een station er ook de mogelijkheid geboden wordt om de reststoffen gratis aan het riool af te staan. In een horecagelegenheid betaal je over het algemeen ook niet voor toiletbezoek.
Maak er dan maar meteen 20 cent van om ook maar meteen de werking van Wifi te verbeteren.
Het zou inderdaad netjes van NS zijn als ze gratis toilet aanbieden op starions zolang ze nog met wc-loze treinen rondrijden.

Zat vorige jaar op een vervelend traject (meerdere sprinters zonder toilet achter elkaar) en als ik niet vertrok met een lege blaas / iets teveel koffie op had dan kon ik weer 0,70cent betalen. Al miminaal 100,- uitgegeven aan het station toilet in Amsterdam.

Nu vind ik trouwens wat geld betalen voor mijn toilet bezoek niet zo erg.. Maar zorg er dan wel voor schone toiletten! Toch zeker helft van de keren is er geen toiletpapier / zeep / handdoekrol op. Dan vind ik 70cent betalen wel storend. Owh, en die toiletbrillen zijn ook zwaar aan vervanging toe in Amsterdam. Lijkt soms wel een crackhuis
Reputatie 7
Badge +3
Dat probleem heb je alleen maar als er geen toezicht is op stations, maar juist dat personeel is wegbezuinigd, want een camera is véél veiliger....
Misschien kunt U zich eens verdiepen in de kosten van personeel anno 2018, U lijkt nog te leven in de jaren 60.
Het is absoluut absurd ja.

Punt 1. Een toiletbezoek is een primaire levensbehoefte, en we leven niet in een of ander arm derdewereldland, waar alles en iedereen geld moet uitzuigen over de ruggen van andermans noodzakelijke ongemakken.

Punt 2. De roltrappen en liften zijn ook gratis, en die zijn VEEL duurder dan een paar plees. Het lijkt vooral in Nederland dat er een bepaalde groep mensen is, die het normaal vind dat er voor een wc betaald moet worden, omdat dat overal al moet. Waarom moet dat? Als je moet, dan moet je. Wildplassen is verboden, dus je wordt geforceerd om een onmogelijk hoog bedrag (voor wat je ervoor terug krijgt) neer te leggen, of iets illegaals te doen. Ophouden kan niet en is ongezond.

Punt 3. Dan kan ik nog een vergelijk trekken met de meeste andere ontwikkelde landen. Ik ben momenteel in Japan, en ALLE toiletten OVERAL zijn ALTIJD gratis. Neem bijvoorbeeld station Shinjuku. Die verplaatst in één dag net zoveel reizigers als Utrecht in een heel jaar. De toiletten zijn gratis. En er zijn er veel. En zowel vóór als ná de poortjes. Maar ook de kleinste stationsgebouwtjes, waar nog geen 100 mensen per dag heen komen. Gratis toiletten.

Waarom? Omdat het een primaire levensbehoefte is. Simpel zat.
Geen geld verdienen over andermans ongemakken. Dat doe je gewoon niet.

Als ik thuis visite heb, ga ik ook geen 70 cent vragen als ze naar het toilet willen. Ik zou ze niet allemaal op een rijtje hebben als ik dat zou doen. Je haalt het gewoon niet eens in je hersens om geld te vragen als iemand gewoon nodig moet. Hoe kun je!

Punt 4. De kosten: zoals ik al zei, roltrappen en liften zijn ook gratis. En toch worden daar dikke knaken in gestoken. Maar wie moet de toiletten dan schoonmaken? Dat kost toch geld? Ja. Dat kost geld. Dus? De rest van het station wordt toch ook schoon gehouden? De ticket offices (of hoe heet dat) worden ook verwarmt. De perrons worden geveegd. Als de NS het niet kan betalen, moet het gewoon doorberekend worden in het treinkaartje. Vergeet niet dat treinen in Nederland verschrikkelijk goedkoop is! Het is bijna niet te geloven dat je voor €40 een voltarief retourtje Utrecht-Hengelo hebt!

Punt 5. Schiphol kun je wel degelijk vergelijken met een station. Er zijn ook zat vliegvelden in de wereld die kleiner zijn dan station Utrecht. En toiletten op vliegvelden zijn altijd gratis. Zowel vóór als ná de security check (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Reputatie 7
Badge +3
@Thany
In Japan zijn de toiletten op de stations gratis omdat er (behalve in de Shinkansen en enkele langeafstandtreinen met zware toeslagen) nergens meer toiletten in de treinen zijn. Dat is in de jaren tachtig zo afgesproken toen JR de toiletten in de treinen heeft opgedoekt in het kader van bezuinigingen vanwege het beëindigen van de overheidsubsidies voor de exploitatie. Als NS de toiletten in de treinen mag opdoeken kunnen met het uitgespaarde geld de toiletten op de stations hier ook makkelijk gratis gemaakt worden.

Steeds meer voorzieningen eisen die maar moeten worden doorberekend in de prijs van de treinkaartjes kan niet, de treinkaartjes in Nederland zijn nu al bijna de duurste van de wereld. Toiletvoorzieningen zijn daarnaast extreem duur omdat er extra personeel voor nodig is, bij een roltrap of lift heb je dat niet. De huidige oplossing waarbij de gebruiker een kleine bijdrage betaalt lijkt me daarom heel redelijk.
Reputatie 6
Naar wat ik mij herinner heb ik op het station altijd moeten betalen en vindt dat helemaal niet erg.
Ik betaal liever 0,70 euro dan een boete voor wildplassen.
Trouwens ook voor openbare toiletten heb ik geen enkele moeite met een bijdrage, de urinoirs van vroeger waren dan wel gratis en gratis tussen aanhalingstekens in dit geval want betaald uit belastinggelden maar zie ik liever niet terug vanwege de stank en ook nog alleen bestemd voor mannen.
Reputatie 6
Op het centraal station Rotterdam moest je langs een soort loket en daar kwam je echt niet voorbij zonder betalen.
En bij de meeste Hema's zit nog steeds een toiletjuffrouw en vindt ik het fatsoenlijk om te betalen na gebruik dat behoorde ook tot mijn opvoeding.
Reputatie 6
De enige gratis voorziening die ik mij op dit gebied kan herinneren waren de ijzeren of betonnen urinoirs geplaatst door de gemeente en die waren smerig en stonken uren in de wind.
Die zijn uiteindelijk weggehaald.
De gemeente doet niets meer op dit gebied en ik verwacht niet dat dit zal veranderen.
Reputatie 7
Nu ben ik alleen nog benieuwd waarom toiletten op vliegvelden zo ongeveer overal ter wereld wel "gratis" zijn (de kosten zitten natuurlijk wel ergens in verdisconteerd). Vliegvelden zijn tegenwoordig nog de enige uitzondering op de regel dat je moet betalen voor je wc-bezoek. Een historisch gegroeid cultuurverschil? Waarom geen Sanifair op Schiphol of Eindhoven.
Reputatie 5
Nu ben ik alleen nog benieuwd waarom toiletten op vliegvelden zo ongeveer overal ter wereld wel "gratis" zijn (de kosten zitten natuurlijk wel ergens in verdisconteerd). Vliegvelden zijn tegenwoordig nog de enige uitzondering op de regel dat je moet betalen voor je wc-bezoek. Een historisch gegroeid cultuurverschil? Waarom geen Sanifair op Schiphol of Eindhoven.
Een vliegveld is nogal wat anders dan een treinstation. Even een korte uitleg:
Een vliegveld doet er zoveel mogelijk aan om jou als reiziger zo lang mogelijk te laten verblijven op het vliegveld. Hoe langer jij er bent hoe meer jij geneigd bent iets te kopen, wat weer goed is voor het vliegveld. Zij willen het jou dus zo comfortabel mogelijk maken om op het vliegveld te verblijven.

Stations zijn meer gemaakt voor snel gemak, ze verwachten niet dat jij voor je treinreis 3 uur lang op het station rondloopt. Sterker nog, dat willen ze niet eens want er is geen ruimte voor.
Reputatie 7
Badge +3
Nu ben ik alleen nog benieuwd waarom toiletten op vliegvelden zo ongeveer overal ter wereld wel "gratis" zijn (de kosten zitten natuurlijk wel ergens in verdisconteerd).
Luchthavenbelasting, iets van €20 pp. Verder moeten passagiers daar 2 tot 3 uur van te voren aanwezig zijn, dat is niet vergelijkbaar met de trein en vereist andere voorzieningen.
Reputatie 7
Badge +3
Uh...de treinkaartje worden sowieso wel duurder dus. Hoe bedoel je?
Treinkaartjes zijn sinds 2000 inderdaad fors duurder geworden, maar afgezien van de inflatie is dat volledig een gevolg van een eindeloze reeks belastingverhogingen (infraheffing, btw, enz.). Dat geld is dus niet bij NS terechtgekomen.

Waarom komen in de als voorbeeld genoemde landen, met een vergelijkbaar welvaartspeil als NL, overal publiek toegankelijke toiletten voor en in NL niet (meer) ?Je kunt je geld maar één keer uitgeven. In Nederland geeft de overheid bijv. oeverloze bedragen uit aan zorg en aan sociale uitkeringen. In Japan is de zorg een privezaak en sociale uitkeringen kennen ze daar niet (ook geen AOW) en dan blijft er dus een hoop geld over voor andere leuke dingen.

Blijft intrigerend waarom de keuzes mbt dergelijke noodzakelijke voorzieningen zo kunnen verschillen. Denk hierbij toch ook aan een cultuurverschil, maar kan er verder weinig invulling aan geven.

Reageer