beantwoord

Beverwijk als eindbestemming terwijl de trein doorrijdt naar Haarlem en Amsterdam C

Vanavond stond er op het vertrekbord bij de trein Hoorn-Obdam-Alkmaar de eindbestemming Beverwijk met vertrektijd 20:50. Ook op de vertrekstaat stond Beverwijk als eindbestemming. Nu was er vanavond een ongeluk gebeurt tussen Hoorn en Purmerend en dacht ik dat de trein daarom door zou rijden naar Haarlem en Amsterdam.
Na controle thuis door dezelfde trein een week later op te zoeken bleek dat de trein altijd doorrijdt naar Haarlem en Amsterdam C.
Waarom staat er dan als eindbestemming Beverwijk???
icon

Beste antwoord door Femke NS 7 augustus 2014, 14:00

Graag kom ik nog even terug op dit onderwerp. De digitale reisinformatie is al een stuk flexibeler dan dat het vroeger was, maar is nog steeds volop in ontwikkeling. Veel van jullie wensen staan dus ook al bij ons op de actielijst om komende jaren verwezenlijkt te worden. Ook de keuze om niet de eindbestemming te noemen als er een snellere reismogelijkheid naar die bestemming bestaat. Eerder is namelijk uit evaluaties gebleken dat onze reizigers dit op deze manier juist wenselijk vinden. Maar we nemen alle signalen serieus, dus ik zal jouw feedback ook intern doorgeven.
Bekijk origineel

11 reacties

Dat is omdat men het nog verwarrender vindt om Haarlem en/of Amsterdam op de borden te vermelden, terwijl het normaal gesproken sneller is om via Amsterdam Sloterdijk naar die stations te reizen.
Dat doen ze express omdat mensen denken dat vanuit Hoorn en Alkmaar gezien dat het sneller is als je via Beverwijk, Haarlem naar Amsterdam zou gaan Terwijl het sneller is om vanuit Alkmaar of Hoorn via Zaandam en of Amsterdam Sloterdijk te reizen. Hetzelfde geldt voor de sprinter van Utrecht Centraal via Hilversum, Weesp, Schiphol, Leiden en Den Haag. Op die borden staat erbij vermeldt dat de sprinter tot Weesp gaat, maar hij rijdt via Schiphol, Leiden naar Den Haag. Vanuit Utrecht gezien kan je dan beter via Gouda reizen om naar Den Haag te kunnen. Dat is ook sneller. Bovendien past niet alle stationsnamen op een bord en voor sprinters die omrijden is ook niet de snelste route, tenzij bij storingen of werkzaamheden kan het wel handiger zijn om zo te gaan.
Ik vind het verwarrend als de verkeerde eindbestemming op de borden staat. Ik dacht dat ik in Beverwijk moest overstappen op de sprinter Heemskerk-Haarlem-Amsterdam C. Overdag staat er wel Haarlem als eindbestemming.
Van 5:50 t/m 18:50 staat er Alkmaar-Castricum-Beverwijk-Haarlem, Intercity en vanaf 19:20 staat er Alkmaar-Beverwijk, sprinter.
Vanavond was ik met de fiets in de trein en dan is het prettig als je zonder overstappen naar Haarlem kan reizen.
Hoorn-Sloterdijk-Haarlem is sneller, maar dit vind ik geen reden om reizigers vals voor te lichten. Als ik via Alkmaar naar Haarlem wil zonder over te stappen, dan is dat mijn keus ook al ben ik veel langer onderweg.
De oude klapborden hadden daar al een eenvoudige, doch doeltreffende oplossing voor.

Bijvoorbeeld bij de stoptrein Utrecht C- Amsterdam C e.v. die toen altijd in Abcoude werd ingehaald door de IC, werd op het bord in Utrecht C een regeltje weergegeven dat ongeveer luidde: 'De intercity is eerder in Duivendrecht, Amsterdam Amstel en -Centraal'.
Wat toevallig, ik wilde dezelfde vraag nog stellen Rovo1968 🙂.

De oude klapborden hadden daar al een eenvoudige, doch doeltreffende oplossing voor.

Bijvoorbeeld bij de stoptrein Utrecht C- Amsterdam C e.v. die toen altijd in Abcoude werd ingehaald door de IC, werd op het bord in Utrecht C een regeltje weergegeven dat ongeveer luidde: 'De intercity is eerder in Duivendrecht, Amsterdam Amstel en -Centraal'.

De nieuwe CTA's doen dat ook, maar dan staat er slechts een station. Op Rotterdam Centraal staat bij de sprinter van .15 en .45 richting Dordrecht "De Intercity naar Venlo is eerder in Dordrecht".
Ik was het op de nieuwe borden nog nergens tegengekomen, maar mooi dat het bestaat. Dan is de vraag waarom dat niet wordt toegepast voor de avondsprinter Hoorn - Amsterdam C.
Ik was het op de nieuwe borden nog nergens tegengekomen, maar mooi dat het bestaat. Dan is de vraag waarom dat niet wordt toegepast voor de avondsprinter Hoorn - Amsterdam C.
Inderdaad. Op de sprinter Amsterdam - Haarlem - Uitgeest (overdag) staat Beverwijk trouwens ook als eindbestemming, zonder die balk.
Beste Rovo1968, ik weet het niet zeker maar volgens mij wordt dit zo gecommuniceerd omdat het normaal gesproken sneller is om via Amsterdam Sloterdijk naar die stations te reizen. Zoals Pe_pe dus ook aangeeft. Ik ga voor de zekerheid nog even op zoek naar meer informatie. Ik kom hier op terug!

PS: voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'op het station'.

Inderdaad. Op de sprinter Amsterdam - Haarlem - Uitgeest (overdag) staat Beverwijk trouwens ook als eindbestemming, zonder die balk.

Idem voor de sprinter Amersfoort Vathorst - Amsterdam C - Hoofdorp (5800). Die geeft in de ene richting Amsterdam Lelylaan als eindbestemming en in de andere richting Amsterdam Muiderpoort, dacht ik.
De sprinter (Den Haag C -) Leiden C - Weesp - Utrecht C (5700) geeft onderweg Weesp en Hilversum aan als eindbestemming.

Ook komt de eindbestemming op het display op de zijkant van de trein daardoor niet altijd overeen met de eindbestemming op de borden boven het perron, wat natuurlijk voor verwarring zorgt bij onervaren reizigers.

Het omgekeerde komt ook voor bij werkzaamheden e.d.: Dat er een eindbestemming op het bord staat die de trein niet zal bereiken. Een trein die op Leiden C bijvoorbeeld op het bord wordt aangegeven als "IC Leeuwarden, rijdt niet verder dan Schiphol, stopt ook in Duivendrecht" is natuurlijk verwarrend.
Graag kom ik nog even terug op dit onderwerp. De digitale reisinformatie is al een stuk flexibeler dan dat het vroeger was, maar is nog steeds volop in ontwikkeling. Veel van jullie wensen staan dus ook al bij ons op de actielijst om komende jaren verwezenlijkt te worden. Ook de keuze om niet de eindbestemming te noemen als er een snellere reismogelijkheid naar die bestemming bestaat. Eerder is namelijk uit evaluaties gebleken dat onze reizigers dit op deze manier juist wenselijk vinden. Maar we nemen alle signalen serieus, dus ik zal jouw feedback ook intern doorgeven.

Reageer