Bezettingsgraad

• 13 december 2017
  • 47 reacties
  • 1300 Bekeken

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar de winkelfunctie binnen het centraal station van Breda. Ik doe dit in opdracht van Avans Hogeschool te Breda, opleiding commerciële economie.

De bezettingsgraad en gevestigde winkels spelen een belangrijke rol in mijn onderzoek. Heeft u een overzicht van de op dit moment gevestigde winkels en een overzicht van de panden die op dit moment nog te koop/huur staan op Breda centraal station?

Daarnaast is de bezettingsgraad van groot belang in mijn onderzoek. Is er een overzicht van het aantal panden dat verkocht/verhuurd is ten opzichte van het totaal beschikbare winkelunits uitgedrukt in een percentage. Heeft u deze gegevens ook van de grotere stations in Nederland?

Ik hoor graag van u!

47 reacties

Hallo jasperveldman en welkom op het NS Forum,

Leuk dat je hier onderzoek naar doet. Ik durf niet te zeggen of wij deze gegevens hebben en/of wij deze mogen communiceren. Ik zal mijn best doen om dit voor je te achterhalen.
Bedankt voor uw reactie!

Ik hoop dat deze gegevens bestaan en dat ze met mij gedeeld kunnen worden. De gegevens zullen uitsluitend gebruikt worden voor dit onderzoek. Wanneer denkt u mij iets meer te kunnen laten weten?
Er zit op dit momenteel wat haast achter.

Ik wacht uw reactie af.
Ook dat durf ik niet te zeggen. Ik geef in ieder geval wekelijks een update over mijn bevindingen. Indien ik dit niet mag communiceren zal ik je dat waarschijnlijk binnen een week laten weten.
Reputatie 6
Badge
Je zou eens veldonderzoek op het station kunnen doen. Je kunt dan gelijk een schatting maken van wat er leeg staat. Verder zul je zien, hoe vol (of leeg...) de winkels daar zijn.

Andere grote stations hebben veelal wel een bezettingsgraad boven de 90 tot 100 pct is mijn ervaring. Zie zelf eigenlijk nooit iets leeg staan. Je kunt je ook afvragen of Breda -gekeken- naar de reizigersaantallen een groot station is. Qua m2 is het een bijzonder groot station natuurlijk! 🙂
Reputatie 7
Zal morgen wel eens even kijken op het station zelf, heb er morgen dienst. (als ik het niet vergeet haha)

Maar zoals Raymond ook al zegt, als je in Breda studeert, kom je vast ook wel eens op het station, dan kun je met een rondje lopen snel genoeg een telling maken 🙂
Kijk eens op http://www.hurenopstations.nl/huurobjecten/breda-stationsgebouw-185m2.html

Als je op de afbeelding klikt zie je op het tweede plaatje wat er nog te huur staat en al verhuurd is.

En http://www.hurenopstations.nl/zoeken?zoekterm=Breda

Geen idee hoe up to date de info is, maar om er een rondje te lopen en zelf te inventariseren kan de moeite waard zijn.

Of probeer zelf even contact met nsstations op te nemen.

En zie ook https://www.ns.nl/stationsinformatie#/bd/breda
Reputatie 7
Die foto klopt helaas voor geen meter..
Die foto klopt helaas voor geen meter..

Ik ben er al zeker twee jaar niet geweest. 😉
Reputatie 7
Ik heb alleen gekeken naar de winkels in de hal of met een ingang in de hal.

Er staan er op dit moment 5 helemaal leeg.
Vanaf het centrum gezien bij binnenkomst de eerste 2 aan de rechterkant, tussen tickets en service en de kiosk nog 1, helemaal aan het eind van de gang richting kantoren oost nog 2

Er zijn er 2 tijdelijk gevuld (Playmobil en Van Gogh)

Er zijn 13 winkels gevuld
Reputatie 7
De 5 lege units zijn nog nooit gevuld geweest sinds de oplevering. Er zou een Jamin en een Hema komen, deze kwamen niet. Direct buiten aan de Belcrumzijde (weet niet of je die ook mee moet tellen) zit ook nog een lege unit ( hier zat The Hen House), deze is sindskort gesloten. Ik veronderstel dat dat nog wel met meer zaken zal gebeuren zodra het huurcontract verloopt, vooral bij de zaken helemaal achterin richting de kantoren. Daar komt bijna niemand, is een dode hoek.
Reputatie 6
Badge
.....Terwijl het allemaal ook zo mooi had kunnen zijn, als juist de centrumzijde het commerciële centrum van NS zou zijn......
Reputatie 7
21 dec gaat aan de centrumzijde de Amerikaanse fastfoodketen Taco Bell open. Dit is dan wel buiten het station. Misschien dat dat gaat lopen. Coffee Fellows zit ernaast, maar daar zit ook nooit veel volk. Waarom zou je daar ook gaan zitten in zo'n ongezellige bakstenen hoek. Zowel de De centrumzijde (eigenlijk de achteringang van het gebouw) is een vrij dooie boel, de voorzijde ook trouwens.
Reputatie 7
Hoorde dat de Coffee Fellows ook weer weggaat daar..

Taco Bell verwacht ik wel dat die goed gaat lopen
Ik kom regelmatig op station Hannover, en de doorgang in het station is één grote winkelgalerij. In de afgelopen 15 jaar nog nooit een unit leeg zien staan. Er zitten bloemenwinkels, koffieshops, een paar cafés, winkels met snuisterijen à la Blokker, snoepwinkels, broodjeszaken en andere kleine horeca, drogisterijen en parfumeriën, wat zaken met kleding... en belangstelling genoeg, omdat het door de mensen wordt gezien als een regulier winkelgebied, een soort overdekt winkelcentrum, dus het trekt niet alleen reizigers/stationsklanten, maar ook veel mensen die in het centrum gaan winkelen. Maar tja... je hoeft dan ook geen poortjes door om dat winkelgebied te bereiken, misschien helpt dat ook...
Reputatie 7
In Breda zit ook alles buiten de poortjes, dat argument gaat hier niet op.
In Breda zit ook alles buiten de poortjes, dat argument gaat hier niet op.

Waarschijnlijk sluit het dan niet goed genoeg aan op het bestaande winkelgebied. In Breda ligt het station een eindje van het stadscentrum af, dus geen mens die speciaal naar het station komt voor die paar winkeltjes daar. Komt nog bij dat het nieuwe station Breda één van de meest naargeestige omgevingen is die je je maar kan indenken, met die donkere gangen met donkere wandbekleding, de tochtgaten van perrons die er uitzien alsof ze in een oude bunker zijn gebouwd, enz. dus tja, niet erg aantrekkelijk. Een soort van Oostblokbouw uit het diepepunt van het Oostblok.
Reputatie 7
Het winkelgebied ligt inderdaad een eind van het station af. Daar was met de verbouwing weinig over te zeggen, een station even verplaatsen is vrij lastig. Breda is vooral op de groei gemaakt, omdat het aan de HSL ligt en straks een internationaal station wordt. Dat jij het geen mooi gebouw vindt, wil nog niet zeggen dat het geen mooi gebouw is. Het heeft toch een prijs gewonnen. Maar smaken verschillen.
Reputatie 7
Het heeft toch een prijs gewonnen. Maar smaken verschillen.

Smaken verschillen inderdaad. Maar ik begrijp maar niet waarom ze die prijs wonnen 😛. Ook veel Bredanaars zelf niet..... Het is zonder meer goedkoop gebouwd - er waren vallende stenen (hangt nu al tijden een net onder), al vanaf het begin lekkages, uitstraling blokkendoos..... Het is eigenlijk geen echt station, het is bedoeld als een winkel/woon/werkcomplex met toevallig ook nog sporen en een busplatform erin.
Reputatie 7
Ik kom regelmatig op station Hannover, en de doorgang in het station is één grote winkelgalerij. In de afgelopen 15 jaar nog nooit een unit leeg zien staan. Er zitten bloemenwinkels, koffieshops, een paar cafés, winkels met snuisterijen à la Blokker, snoepwinkels, broodjeszaken en andere kleine horeca, drogisterijen en parfumeriën, wat zaken met kleding... en belangstelling genoeg, omdat het door de mensen wordt gezien als een regulier winkelgebied, een soort overdekt winkelcentrum, dus het trekt niet alleen reizigers/stationsklanten, maar ook veel mensen die in het centrum gaan winkelen. Maar tja... je hoeft dan ook geen poortjes door om dat winkelgebied te bereiken, misschien helpt dat ook...

Is inderdaad mooi daar. Veel grotere Duitse steden hebben zo'n soort galerij op het station. Vaak met een heel grote boekhandel zelfs (zoals op Düsseldorf Hbf). En overal is het even druk. Maar die steden zijn ook veel drukker dan Breda zelf. Breda is natuurlijk geen Hannover of Düsseldorf.
Die nieuwe winkelgang in station Eindhoven vind ik wel geslaagd. Sfeervol, reizigers komen er massaal langs, een leuke mix van winkels (hoewel wel weer veel van de geijkte zaken). Daar gaat men het wel redden. In Breda niet.
Ik heb helaas nog geen informatie tot mij gekregen, jasperveldman. Mag ik vragen wat de deadline is voor jouw project?

P.s. ik heb een reminder verstuurd.
Reputatie 2
Station Breda blijft een planologisch raadsel. je verwacht de hoofdingang aan de centrumzijde maar deze bevindt zich voor iedereen die logisch denkt aan de achterzijde. Hier valt deze hoofdingang compleet weg doordat deze ingegraven is in een enorm gat, te bereiken via hellingbanen die op 50-70 meter links en rechts van de ingang zijn aangelegd of via een verborgen trap met loopbrug naar straatniveau. Vanaf de nieuwe stationslaan is de ingang niet te zien en vice versa. De zo gewenste verbinding met de wijk Belcrum is zo compleet teniet gedaan. De winkelunits buiten het station bevinden zich te ver van de ingang waardoor de loop van stationsgebruikers naar deze units minimaal is. Aan de Belcrumzijde zit alleen nog het GWK, op 70 meter van de ingang naast de in-en uitrit van het parkeerdek. Voor een gemiddelde reiziger dus niet te vinden of te ver weg. Aan de centrumzijde idem dito; Coffee Lovers en Taco Bell bevinden zich in een hoek, 40 meter uit de looproute naar het centrum, in een verkeersluwe eenrichtingsverkeersstraat. Binnen het station is het in de tunnel koud en tochtig, zelfs in de zomer. Geen prettige verblijfsruimte. Terwijl men de winkels dus wel in een verblijfsruimte heeft gesitueerd omdat er in de verkeersruimte (ingangen en tunnel) te weinig plek had. In alle grote stations vind je voornamelijk verkeersruimtes waarin ook de winkels zijn gesitueerd. Prachtige voorbeelden zijn Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Tilburg en nu ook Eindhoven. Zelfs afgesloten met poortjes leeft het hier en lopen er altijd klanten. Bij overstappen op een ander perron kom je er ook langs. In Breda is er in een uithoek, buiten de poortjes maar ook buiten de routes naar trein en bus en de ingangen dus buiten de verkeersruimte een enorme verblijfsruimte gemaakt waar het, hoe verder je er in loopt, het steeds stiller wordt. Niks levendigheid. Gebrek aan voorbijgangers naar bus of trein, overstappers die even tijd hebben zal een probleem blijven. Die paar mensen die de verblijfsruimte wel gebruiken zijn te weinig om alles draaiende te houden. Ook zichtbaar aan de openingstijden. Als op andere stations zoals Tilburg of Eindhoven de winkels nog open zijn (deels achter de poortjes) is in Breda alles al gesloten (terwijl voor iedereen bereikbaar voor de poortjes). Planologisch zal hier toch echt een flinke aanpassing moeten komen voordat de meeste winkels weg zijn en er een enorme lege vlakte extra ontstaat in het al zo leeg aanvoelende station.
Reputatie 7
Ik kom er dagelijks maar het wil niet wennen. Ik blijf maar vergelijken met veel andere stations waarin je graag even verblijft of wat winkeltjes inloopt. Zo'n gemiste kans. Architect en NS geven dat niet toe en hameren er maar op dat het z'n tijd moet hebben en dat het "straks" heus wel beter zal gaan met die winkels als de in aanbouw zijnde rechtbank naast het gebouw eenmaal operationeel is. Wie dat gelooft.... Ook de gemeente houdt vol en meldt steeds maar uiterst trots dat deze "Parel" landelijk verkozen is tot Beste Gebouw 2017.
Op de foto een doordeweekse middag om 13.30 uur. De achteringang, gelegen aan de binnenstadszijde richting Valkenbergpark. Achter de pilaren zijn 2 van de meerdere lege winkelunits in het gebouw te zien. Deze zichtbare 2 units staan al vanaf de opening leeg (9 september 2016). Verder een onbegrijpelijk laag plafond waardoor de entree vaak erg donker is. Koud en leeg van sfeer.

Reputatie 5
Haha ben nog nooit in Breda geweest, maar dit ziet er echt wel triest uit. Zelfs de tunnel van Hengelo ziet er nog sfeervoller uit dan dit. Staaltje dramatische architectuur.
Spijtig dat dit station niet bij jullie in de smaak valt. Ik heb een reminder verstuurd en hoop alsnog een antwoord te krijgen. Ondanks dat denk ik wel dat ik al te laat ben voor de deadline van jasperveldman.
Om eerlijk te zijn, die gang ziet eruit als het meest trieste voorbeeld van Oostblokarchitectuur, we hebben inmiddels mogen ervaren dat bepaalde elementen van het station nú al instorten, en de perrons, die ook al in een donker gat liggen, zijn ijskoude waaigaten zonder enige beschutting. Wat is nou eigenlijk het geweldige succes van dit station?

Reageer