Bezettingsgraad

• 13 december 2017
  • 47 reacties
  • 1300 Bekeken

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar de winkelfunctie binnen het centraal station van Breda. Ik doe dit in opdracht van Avans Hogeschool te Breda, opleiding commerciële economie.

De bezettingsgraad en gevestigde winkels spelen een belangrijke rol in mijn onderzoek. Heeft u een overzicht van de op dit moment gevestigde winkels en een overzicht van de panden die op dit moment nog te koop/huur staan op Breda centraal station?

Daarnaast is de bezettingsgraad van groot belang in mijn onderzoek. Is er een overzicht van het aantal panden dat verkocht/verhuurd is ten opzichte van het totaal beschikbare winkelunits uitgedrukt in een percentage. Heeft u deze gegevens ook van de grotere stations in Nederland?

Ik hoor graag van u!

47 reacties

Reputatie 7
Je mist gewoon winkels en wat gezelligheid in die onderdoorgang. Alleen AH to Go en Kiosk zit er, tegenover elkaar aan het eind. Dan is de gang in Eindhoven tot heel wat beter geslaagd. Maar je moet ook beseffen dat de architect van dit gebouw het ook niet puur als station heeft ontworpen, maar als zogezegd "nieuw stadsdeel" met daarin naast een combi van wonen, werken, recreëren en ook nog een transporthub. Er is dan ook geen echte hoofdingang.

Hieronder nog twee foto's (uit november van dit jaar). Voor degenen die er nog nooit geweest zijn. De eerste is aan de Belcrumzijde genomen (noordkant), de ingang ligt onder straatniveau. Ook 2 lege winkels zichtbaar. De tweede is een deel van de hal aan de noordkant van het gebouw met in de verte het winkelgedeelte zichtbaar, waarin dus meerdere units leeg staan en de wel bezette ruimtes weinig aanloop kennen. Daarachter loopt het voor de meeste reizigers dood (alleen toegang tot kantoren en een weggestopte trap die helemaal achteraan op het busplatform uitkomt). Derde foto blik op de sporen en perrons.
Je mist gewoon winkels en wat gezelligheid in die onderdoorgang. Alleen AH to Go en Kiosk zit er, tegenover elkaar aan het eind. Dan is de gang in Eindhoven tot heel wat beter geslaagd. Maar je moet ook beseffen dat de architect van dit gebouw het ook niet puur als station heeft ontworpen, maar als zogezegd "nieuw stadsdeel" met daarin naast een combi van wonen, werken, recreëren en ook nog een transporthub. Er is dan ook geen echte hoofdingang.

Hieronder nog twee foto's (uit november van dit jaar). Voor degenen die er nog nooit geweest zijn. De eerste is aan de Belcrumzijde genomen (noordkant), de ingang ligt onder straatniveau. Ook 2 lege winkels zichtbaar. De tweede is een deel van de hal aan de noordkant van het gebouw met in de verte het winkelgedeelte zichtbaar, waarin dus meerdere units leeg staan en de wel bezette ruimtes weinig aanloop kennen. Daarachter loopt het voor de meeste reizigers dood (alleen toegang tot kantoren en een weggestopte trap die helemaal achteraan op het busplatform uitkomt). Derde foto blik op de sporen en perrons.

Stadsdeel of station, ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Mijn hemel, wat een trieste, desolate en deprimerende omgeving...En dan, áls je nog niet dood bent, ook nog uitkijken dat je geen vallen gesteente op je hoofd krijgt...
Helaas is mijn contactpersoon hiervoor nog tijdelijk afwezig. Ik hoop volgende week een update te ontvangen.
Ik heb weer niets vernomen. Aangezien jasperveldman al een tijd niet meer actief is geweest ben ik bang dat het al te laat is. Met spijt laat ik dit topic los. Als ik wel een terugkoppeling krijg zal ik dat hier melden.
Reputatie 7
Vandaag om 9.30 uur weer eens langs de winkels gelopen op station Breda. Hoe verder weg van de perrons, hoe stiller. Je kan achterin de gang een speld horen vallen. Bij Bruna, Sissy Boy en Holland & Barrett niemand te zien, bij Etos en Starbucks 1 klant. Hoe lang nog.
Reputatie 7
Badge
Niks levendigheid. Gebrek aan voorbijgangers naar bus of trein, overstappers die even tijd hebben zal een probleem blijven. Die paar mensen die de verblijfsruimte wel gebruiken zijn te weinig om alles draaiende te houden. Ook zichtbaar aan de openingstijden. Als op andere stations zoals Tilburg of Eindhoven de winkels nog open zijn (deels achter de poortjes) is in Breda alles al gesloten (terwijl voor iedereen bereikbaar voor de poortjes). Planologisch zal hier toch echt een flinke aanpassing moeten komen voordat de meeste winkels weg zijn en er een enorme lege vlakte extra ontstaat in het al zo leeg aanvoelende station.

ik heb met moderator Klaas-Jan recent al een pittige discussie gehad over de opdringerige NS retail voorzieningen op stations, waar NS en ProRail de beschutte verwarmde wachtruimten op perrons weglaten/weghalen. "Ga maar lekker in de warme AH2go staan wachten" is het motto, maar daar is geen zitgelegenheid en word je na paar minuten niet-consumeren zeer vriendelijk gevraagd "buiten" te wachten. Er is gewoon voor de forenzen en meeste dagjes-reizigers (net als op luchthavens) geen behoefte aan dat opgedrongen "shoppen" geld kloppen. Alleen als je er 20x7 gevarieerde goedkope horeca (met koffie voor max 1 euro) met zitgelegenheid, WiFi en inpandige real time vertrekdisplays in zet, zal het wat wachters aantrekken. Je blijft alleen onrustig in die kelder of je trein niet intussen van ander perron vertrekt en je dan vastloopt in die verrekte poortjes...
Reputatie 2
Buiten dat er in Breda voor is gekozen de winkels in een verblijfsruimte te stoppen ipv de verkeersruimte zoals op alle andere stations is er inderdaad helemaal geen treininfo in de doorgaande tunnel zelf te vinden, wat op andere stations wel zo is. De CTA's hangen uit het oog in het tunnelgedeelte achter de poortjes. De meeste reizigers zullen dus inderdaad meteen achter de poortjes verdwijnen en daar gaan wachten om op de hoogte te blijven van vertrektijden- of sporen. En al koop ik best nog wel eens bij een kiosk of (te dure) Starbucks, in Breda kom ik er nooit omdat ik dan flink om moet lopen.
Reputatie 7
Naar ik destijds heb begrepen mogen er in de centrale tunnel geen CTA's of andere borden/schermen gehangen worden. De architect wil dat niet. Breda wilde ontzettend graag iets unieks om mee te showen en bijvoorbeeld rivaal Tilburg mee de loef af te steken. Dat hebben ze nu: een multifunctioneel, donker, kolossaal gebouw met allerlei geïntegreerde functies. Wonen, werken en recreëren. Ja, het heeft een architectenprijs gewonnen voor Beste Gebouw. Waar Breda maar wat trots op is. Maar het loopt nog steeds niet zoals destijds vanachter de tekentafel en computers verwacht was. En als je in het enorme gebouw rondloopt en om je heenkijkt, verbaast dat totaal niet. Dat meerdere winkels 's avonds gaandeweg steeds eerder sloten en 's ochtends later openden, was al een veeg teken.
Reputatie 7
Badge
Naar ik destijds heb begrepen mogen er in de centrale tunnel geen CTA's of andere borden/schermen gehangen worden. De architect wil dat niet. Breda wilde ontzettend graag iets unieks om mee te showen en bijvoorbeeld rivaal Tilburg mee de loef af te steken. Dat hebben ze nu: een multifunctioneel, donker, kolossaal gebouw met allerlei geïntegreerde functies. Wonen, werken en recreëren. Ja, het heeft een architectenprijs gewonnen voor Beste Gebouw. Waar Breda maar wat trots op is. Maar het loopt nog steeds niet zoals destijds vanachter de tekentafel en computers verwacht was. En als je in het enorme gebouw rondloopt en om je heenkijkt, verbaast dat totaal niet. Dat meerdere winkels 's avonds gaandeweg steeds eerder sloten en 's ochtends later openden, was al een veeg teken.
zo te lezen en te merken is er niet naar het gebruiksresultaat gekeken, maar naar budget en loef. Ga zo door... Over een paar jaar is het een getto en rijp voor de sloop
Reputatie 7
Het station is inmiddels al een x aantal jaar oud, waardoor de architect minder te vertellen heeft. Er wordt nu gekeken naar de CTA's en borden en schermen etc
Reputatie 7
Badge
Het station is inmiddels al een x aantal jaar oud, waardoor de architect minder te vertellen heeft. Er wordt nu gekeken naar de CTA's en borden en schermen etc
Dan hoop ik dat ze het OV aan beide zijden meer gaan intregeren, zoals op andere plaatsen ook al gebeurt. Dat maakt het "heimischer" voor reizigers.
Het ligt niet aan de technologie. In bus 20 van Best naar Waalre, die via Eindhoven Airport rijdt, worden tijdens het tijden op de monitor afwisselend de actuele haltes, en vertrektijden van aansluitende vliegtuigen, bussen en treinen weergegeven.
Reputatie 2
Goed nieuws Slidestops. Eindelijk is de tijd gekomen om het station voor de reiziger wat efficiënter en gebruiksvriendelijker te maken. Hopelijk wordt er ook wat warmte en gezelligheid in de ingrediënten meegenomen ☺️
Reputatie 7
Ik heb alleen maar geruchten uit het roddelcircuit. Misschien toch de centrumzijde lichter, daar een klein Ticket en Service lijstje of info balie, een halaanwijzer tussen de poortrijen. Zou iig beter zijn
Reputatie 7
Na een aantal maanden nog altijd dezelfde rust en leegte in de winkels op station Breda. Ook staan dezelfde units momenteel nog leeg. Ik hoor dat men rekent op meer toeloop zodra de nieuwe rechtbank bij het station in juni geopend wordt. Denk niet dat dat veel effect zal hebben.
Reputatie 7
Eindelijk wordt dan de unit waar de Jamin destijds zou komen, opgevuld.
Er komt een kapperszaak in. Lijkt me ook écht nodig.... 🤔
Reputatie 7
Cut 'N go 🙂 wordt wel erg goedkoop (10tje knippen).

Ik merk wel dat het drukker is geworden sinds de internationale over Breda rijdt
Reputatie 7
Het houdt nog niet over met die winkels hoor... die achterin, daar komt nog altijd niemand. Het is in ieder geval bij lange na niet wat men ervan had verwacht. Die krappe AH to Go is wel druk, maar ik ga liever naar de Spar City net buiten het station. Veel meer keuze, wat ander aanbod en veelal wat goedkoper.
Badge +3
Stationskappers doen best goede zaken soms. Ik ging vroeger vaak naar die in Eindhoven (tussen uitgang Centrum en de fietsenstalling, en mocht je gratis je auto parkeren op een klein NS parkeerterreintje om de hoek, als je de sleutel haalde)...

Maar die kost nu ook al € 18,- voor knippen geloof ik (en parkeerterreintje is dicht en verwaarloosd). Was vroeger wel druk altijd, dus was je soms een uur verder voor je frisse kapsel 😛
Reputatie 7
Nog altijd weinig aanloop in de winkels op station Breda. Ook bij de kapper zie je slechts af en toe iemand. Maar hij is er nog steeds. Met de overige zaken is het (op AH to Go na ) na alweer ruim een half jaar nog steeds niet optimaal, is mijn dagelijkse indruk. Ondanks dat de rechtbank allang open is en het daardoor wel "veel drukker zal worden". Van de Belgische gasten die massaal per trein naar Breda zouden gaan, merk ik helaas ook weinig. En dan wordt voorspeld dat de komende jaren de reizigersaantallen heel flink zullen stijgen - het station is op de groei gemaakt... geloof er niks van. Er wordt zoveel gezegd.

Offtopic: Vandaag in het nieuws dat er een steenstrip uit het plafond van station Breda is gevallen. Dit was al eerder het geval maar een oorzaak is niet te vinden. Het blijft klungelen helaas. Jammer.
Reputatie 2
Rechtbank is open en de IC Brussel stopt inmiddels ook al een half jaar op Breda. Waar ik al bang voor was: voor de rechtbankreizigers liggen de winkels ook te ver uit de route want in een te afgezonderde verblijfsruimte gelegen en voor de internationale reizigers te ver weg, buiten de poortjes. Je komt aan op Breda, moet overstappen en dit gebeurt binnen de poortjes. Maar een enkeling zal buiten de poortjes gaan en rechtsaf de hoek om om daar uiteindeling de winkels te vinden. Jammer van deze gemiste kans, vooral als ik nu al de drukte zie op Tilburg terwijl dit station nog grotendeels in de steigers staat.
Reputatie 2
Update over de vallende steenstrips: nu wordt er aan de noordzijde voor de in/uitgang een houten tunnel gebouwd ter bescherming tegen vallende steenstrips. Aan de zuidzijde hangen stalen netten. De aannemer wijst naar de onderaannemer, de vermaarde architect praat niet met de media en verwijst iedereen naar NS en NS en de gemeente zitten met dit debacle in hun maag en moeten uitvogelen welke oplossing er moet komen en waar de kosten te verhalen. De soap continues.....
Reputatie 2

Reageer