beantwoord

Binnen 30 min na incheck beginnen aan je reis

De regel luid dat je binnen 30 min na incheck moet beginnen aan je reis. Alleen stel:
Ik ben extreem vroeg op station Akkrum in het weekend (of ik mis de trein en moet een uur wachten). Er rijd maar 1x per uur een trein. Als ik 45 min voor de eerstvolgende trein incheck kan ik natuurlijk niet binnen een halfuur beginnen aan m'n reis. Zou dit betekenen dat ik moet wachten met mijn incheck een halfuur voordat de trein komt?

De situatie is vrij onwaarschijnlijk, alleen heb ik dit eerder gehad toen ik op station Heerenveen de trein miste en 45 min moest wachten op de volgende. Vroeg het me dus af.
icon

Beste antwoord door Chiel NS 11 juni 2017, 15:32

Ik stel voor om het bij de vraag te houden, en niet uit te gaan wijden over hoe de regels beter zouden kunnen of wat je persoonlijk beter lijkt. Lijkt me voor kyravink niet nuttig.

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe de conducteurs dit beoordelen, ik kan me goed voorstellen dat ze er niet moeilijk over doen als je er geen voordeel uit haalt. Toch zou ik je aanraden even opnieuw in en uit te checken, als je dat binnen een uur doet dan krijg je gewoon je incheck terug.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als de eerstvolgende trein pas na meer dan 30 minuten vertelt mag je die nemen.
Reputatie 4
Weer een van de vele onzinnige regeltjes....
Badge +3
In dit geval nogal onzinnig ja, maar het is meer bedoeld voor in daluren inchecken en dan uitgebreid gaan eten of winkelen en veel later (in de spits) pas gaan reizen. Met name als er geen (of open) poortjes zijn waardoor je na het inchecken gewoon de stad in kunt.
Het is meer onzinnig omdat voor de OV Chipkaart de tijd dat je in de trein zat gewoon bepaalde of je mocht reizen of niet met korting.

Toen werd er bedacht dat de computer dat moest doen, alleen kan het systeem dat helemaal niet.

Bovendien werd het toen mogelijk om eerder in te checken dan te reizen (iets wat met dichte poortjes feitelijk weinig zin zal hebben) en daarom moest deze regel bedacht worden.

Je had ook gewoon simpeler kunnen doen, maar dat is blijkbaar niet mogelijk.
Reputatie 4
In dit geval nogal onzinnig ja, maar het is meer bedoeld voor in daluren inchecken en dan uitgebreid gaan eten of winkelen en veel later (in de spits) pas gaan reizen. Met name als er geen (of open) poortjes zijn waardoor je na het inchecken gewoon de stad in kunt.

Is het niet gewoon logischer dat je met daluren korting niet in de spits in de trein mag zijn? Ook een regeltje, maar wel een die logisch klinkt.
En als dat de reden is, waarom geldt die regel dan niet alleen voor mensen die met dalurenkorting reizen?
Reputatie 7
Badge +4
Het beleid in dezen is soepel, de conducteurs weten dat er een uurdienst is en zullen nergens een probleem van maken. In het weekend speelt dal en spits niet. De regel is soms niet toe te passen en het beleid is daar op afgestemd. De halfuursregel is ook ten dele voor de spits ingesteld en er is geen spits. De vraag is of je iets of iemand benadeelt en dat is niet het geval in deze situatie. Niks aan de hand. Er zijn wel regels maar er is ook beleid.
@Arie_H

Ongetwijfeld omdat men dacht dat conducteurs overbodig zouden zijn en dat dan niet meer te controleren zou zijn.
Ik stel voor om het bij de vraag te houden, en niet uit te gaan wijden over hoe de regels beter zouden kunnen of wat je persoonlijk beter lijkt. Lijkt me voor kyravink niet nuttig.

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe de conducteurs dit beoordelen, ik kan me goed voorstellen dat ze er niet moeilijk over doen als je er geen voordeel uit haalt. Toch zou ik je aanraden even opnieuw in en uit te checken, als je dat binnen een uur doet dan krijg je gewoon je incheck terug.
Reputatie 7
Badge +3
Nee Arie, want dan gaan er in de middagspits allemaal mensen in de spits in de trein zitten die beweren een aansluiting gemist te hebben. En dan heb je het gezeur weer terug van al die mensen die toch weer voor 9.00 uur vertrekken met een kortingkaartje.

Als de eerste trein later vertrekt dan een half uur na incheck hoef je echt niet opnieuw in te checken Chiel NS, Tamzin heeft daar gelijk in.
Reputatie 4
Er blijken sinds ik op dit forum ben gewoon veel meer onzin regeltjes te zijn dan ik wist.
Laatst zou ik met mijn zoon reizen. Ik werk in Rotterdam, hij zou eerst daar naartoe reizen en daarna zouden we samen verder reizen. Ik ben ingecheckt op Rotterdam CS, stuurt hij een berichtje dat hij de trein gemist heeft en een half uur later komt. Ik ben dus bij een van de vele gelegenheden tussen de hekjes rustig een kop koffie gaan drinken en heb op hem gewacht.
Ik had echt geen idee dat ik daarmee in overtreding was. Ik heb via mijn werkgever een NS vrij abonnement dus ook geen enkel financieel voordeel met niet opnieuw inchecken. Als vaste klant vind ik het onzin om met dit soort administratieve rompslomp te worden opgezadeld en dan nog de kans te lopen op een boete als ik het vergeet (of gewoonweg de regel niet ken).
Ik haal dit uit de voorwaarden:

Als u na het inchecken uw
treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw
Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.

Dus: Als de trein door een storing later vertrekt, of niet vertrekt dan zit je goed. Was je te laat op het station, zou je eigenlijk opnieuw in moeten checken.

Ik heb het ook intern even overlegd, en bij ons is er geen uitzondering bekend over een situatie dat er geen andere trein binnen een uur vertrekt. Nou mis ik natuurlijk soms een uitzondering, maar ik vind hier in de voorwaarden niets over terug.
Reputatie 1
Dit vind ik heel vage voorwaarden. Het KAN gevolgen hebben, staat er. En dus niet: het HEEFT gevolgen. Maar wanneer wel en wanneer niet?
En wat zijn die gevolgen dan?

Waarom staat er niet gewoon dat het vervoerbewijs niet geldig is als... tenzij....?
Badge +3
Dit vind ik heel vage voorwaarden. Het KAN gevolgen hebben, staat er. En dus niet: het HEEFT gevolgen. Maar wanneer wel en wanneer niet?

Lijkt me duidelijk uitgelegd in vorige reacties. Als je bijv. voor 16:00 incheckt (daluren) wordt er verwacht dat je toch echt voor 17:35 gaat reizen en niet pas om 18:00. De (mogelijke) gevolgen zijn €50 boete plus het verschil spits/dal, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik mag toch hopen dat dit advies als grapje is bedoeld en je dit niet serieus meent.
Badge +3
Ik mag toch hopen dat dit advies als grapje is bedoeld en je dit niet serieus meent.
Op de genoemde stations zijn geen poortjes, maar (waarschijnlijk) gewoon paaltjes op het perron. Daar ga je (in geval van een uurdienst) in het algemeen niet voor je lol >35 minuten wachten op een trein (en horeca-voorzieningen zijn er ook al niet) dus kleine moeite om dan inderdaad te wachten met inchecken totdat er daadwerkelijk een trein komt. Maar zoals gezegd, het maakt niet uit in het genoemde geval.
Behalve als je een overijverige conducteur treft die de regels hanteert.

Het moet feitelijk gewoon in de voorwaarden staan bij tenzij, tenzij de eerstvolgende trein later dan 35 minuten vertrekt. Het kan wel van belang zijn als je incheckt met korting nog en de eerstvolgende trein komt echt 45 minuten later, ook al komt dat erg weinig voor.

En het is inderdaad een kleine moeite om te wachten met inchecken, maar dan bevindt je je zonder geldig vervoersbewijs op het perron en dat mag al helemaal niet.
Reputatie 7
Badge

Nee, het is geen grapje.
Heerlen en Maastricht zijn geen kleine stations. Op beide rijden in opdracht van NS treinen in een uurdienst naar andere Nederlandse stations.
Badge +3
Heerlen en Maastricht zijn geen kleine stations. Op beide rijden in opdracht van NS treinen in een uurdienst naar andere Nederlandse stations.
Touché... daar heb je gelijk in natuurlijk 😛
Reputatie 1

Lijkt me duidelijk uitgelegd in vorige reacties. Als je bijv. voor 16:00 incheckt (daluren) wordt er verwacht dat je toch echt voor 17:35 gaat reizen en niet pas om 18:00. De (mogelijke) gevolgen zijn €50 boete plus het verschil spits/dal, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik wilde vooral zeggen:
Als je voorwaarden opschrijft, maak ze dan helder. En niet dat je op vage forums moet gaan zoeken wat er nu eigenlijk bedoeld wordt. Of dat je overgeleverd bent aan de luimen van de conducteur.

Reageer