Binnen gesloten poortjes is een automaat nodig waarop je je transacties kan bekijken.

• 10 april 2015
  • 27 reacties
  • 1138 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
N.a.v. https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-uitcheck-hierdoor-10-euro-saldo-afgeschreven-7263/index1.html#post73423:

Op station Delft staat er alleen een kleine automaat (AVM Light) binnen de poortjes, in plaats van een platte NS-kaartautomaat (of grotere AVM). Probleem daarmee is dat je geen transacties kunt inzien. Als je bijvoorbeeld rond het begin van de spits het station binnengekomen bent en de bedoeling had in de daluren in te checken, kan je niet zien of je te laat was. Ook voor het moeten vertrekken binnen een half uur na inchecken, en voor het 6 uur geldig zijn van een check-in als je elders bent ingecheckt moet je weten hoe laat je bent ingecheckt.

@NS: kan "tranacties" in de titel even verbeterd worden tot "transacties"?

27 reacties

Je ziet toch bij het inchecken op het display of je wel of geen korting hebt?
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb het erover dat je na het inchecken twijfelt over wat er op het scherm stond.
Reputatie 6
Badge +2
Je kan op een AVM-light wel je saldo bekijken. Met Dal Vrij kan je, als je je saldo vóór inchecken weet, daaruit afleiden of je vrij reizen hebt. Maar je kan verder niet zien hoe laat je bent ingecheckt.

Ik vind dit wel een ernstige verslechtering. Tot nu toe werd (voor zover ik heb gezien) op een station waar de poortjes dichtgingen altijd een platte NS-kaartautomaat binnen de poortjes geplaatst. Een volwaardige AVM is ook voldoende, maar een AVM-light is onder de maat.
Ik heb het erover dat je na het inchecken twijfelt over wat er op het scherm stond.

Ik probeerde die automaat te gebruiken om de incheck te controleren, omdat ik een geel scherm had gekregen, maar het poortje wel openging.
Reputatie 6
Badge +2
Ik probeerde die automaat te gebruiken om de incheck te controleren, omdat ik een geel scherm had gekregen, maar het poortje wel openging.
Vreemd. Heb je niet de tekst gelezen?
Ik had per ongeluk een andere RFID-pas te dicht bij de lezer gehouden tijdens het inchecken en het scherm verzocht me slechts 1 OV-chipkaart aan te bieden. Toch ging het poortje open. Ik denk dat eerst mijn OV-chipkaart correct werd gelezen en het incheckscherm een fractie van een seconde later werd vervangen door de foutmelding. Achteraf was er niets vreemds op mijn transactieoverzicht te zien, maar dat kon ik op dat moment dus niet controleren zonder het risico te lopen op een uitcheck-zonder-incheck-boete.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou verwachten dat je niet bent ingecheckt als je daarvan geen bevestiging op het scherm hebt gehad. Dat zou betekenen dat je niet door moet lopen voordat je die gezien en gelezen hebt. Bedoel je met "niets vreemds" dat je wel was ingecheckt?

Hoe dan ook, de mogelijkheid binnen de poortjes je transacties te controleren is nog belangrijker dan ik dacht.

Anders moet het via de servicezuil, als dat kan.
Ik bedoel dat in het transactieoverzicht staat dat er gewoon 1 keer is ingecheckt rond die tijd.
Reputatie 6
Badge +2
Dat zou een indicatie kunnen zijn dat het opengaan van het poortje een betrouwbaarder indicator van het in-/uitchecken is dan het scherm.

Verder kan je in geval van twijfel beter buiten de poortjes blijven resp. komen dan erbinnen, zowel wegens de aanwezige volwaardige automaat als wegens het feit dat oningecheckt binnen de poortjes zijn lastiger is dan ingecheckt erbuiten, omdat dit laatste verholpen kan worden met een extra kaart.
Verder kan je in geval van twijfel beter buiten de poortjes blijven resp. komen dan erbinnen, zowel wegens de aanwezige volwaardige automaat als wegens het feit dat oningecheckt binnen de poortjes zijn lastiger is dan ingecheckt erbuiten, omdat dit laatste verholpen kan worden met een extra kaart.
Dat klopt, zo snel niet bij nagedacht.
Bedankt voor dit signaal, ik zal melden dat deze functie gemist wordt.
Reputatie 7
Badge +3

Dan moet je wel een extra kaart hebben én daar genoeg saldo op hebben om met de trein te reizen. Momenteel heb ik wel een extra kaart, maar deze verloopt dit jaar december. Dit is een kaart die ik al had voor ik mijn Traject Vrij jaarkaart met daarbij een nieuwe OV-chipkaart aanschafde en die ik de hele enkele keer dat ik met de bus ga gebruik. Wanneer deze verloopt zal ik hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe hiervoor aanvragen en de kaart waarop mijn Traject Vrij staat gebruiken om met de bus te reizen.

In een dergelijke situatie als geschetst door Pe_pe loopt ik liever het risico niet ingecheckt op station Delft de trein in te stappen. Ik heb een Traject Vrij en zou dus bij controle op mijn vaste traject geen UvB moeten krijgen en op mijn aankomst station zijn geen poortjes maar paaltjes. Wanneer ik dus toch niet ingecheckt zou zijn in Delft, zou ik op De Vink op het paaltje na het uitstappen moeten zien dat ik incheck. Dan kan ik daarna weer uitchecken.

Andersom heb ik wel eens twijfel of ik 's morgens heb ingecheckt op De Vink omdat het intussen een automatisme is geworden. Nu stap ik altijd over op Laan van NOI waar ik het wel zou kunnen controleren, dus tot nu ervaar ik het nog niet als een probleem.
Maar ik kan me voorstellen dat anderen wel graag de mogelijkheid om te controleren of men ingecheckt is binnen de poortjes wil hebben.
Reputatie 1
Ter aanvulling op het bovenstande, het zou ook wel heel mooi zijn wanneer we met onze (met NFC uitgeruste) smartphone onze chipkaart konden uitlezen voor checkin, checkuit en saldo informatie. En liefst op zoveel mogelijk platforms (heb zelf een Lumia Windows phone).

Op android kon dat ooit offcieus met wat handigheid en het oude model chipkaart, maar met de nieuwere kaarten is dat gat gedicht.
Reputatie 6
Badge
Ik weet dat enkele veel gebruikte Samsung telefoons (S3 en mogelijk de S4) afwijkende hardware hebben waarbij de OV-chipkaart (MiFare-chip) niet kan worden uitgelezen. Verder denk ik ook dat vanuit beveiligingsoogpunt er geen app voor zal komen. Gelukkig kunnen we het saldo al in de NS-app zien, die gesynchroniseerd wordt via internet.
Aan de onbetrouwbare verouderde momentopnames van de NS-app kun je weinig waarde hechten. Het blijft volslagen krankjorum dat ik als kaarthouder verantwoordelijk ben voor de inhoud van mijn kaart, maar dat het me ondertussen ontzettend moeilijk wordt gemaakt om deze informatie zelf te raadplegen.
Misschien dat ze in een volgende versie van de kaart iets kunnen opnemen dat je visueel kan zien of je in of uit gechecked bent.

Zie ook voorbeelden van deze techniek in bankpassen.
Reputatie 1
Voor mijn Windows phone bestaat geen NS app. Ik zit nu in de avondspits in de trein, als ik even had willen nazien of ik wel goed had ingechecked kan ik met mijn laptop op Mijn NS ook niets. Ik weet dat ik 40min geleden heb ingechecked, maar de laatste actie die ik nu op mijn NS zie is van vanochtend.
Eigenlijk ontstijgt deze kwestie de NS. TLS zou iets moeten maken dat voor het hele ov chipkaart systeem werkt, ongeacht de vervoerder.
Veiligheid lijkt me ook een slecht argument waarom dit niet zou kunnen. Apps draaien in een sandbox, daar valt niet veel aan af te luisteren wanneer alles goed is dichtgetimmerd en encrypted. Ik heb niet veel behoefte aan hacken en aanpassen van mijn saldo, maar uitlezen van de huidige status van mijn kaart lijkt me niet een onredelijke vraag.
Sinds maart zit ik aan de trajectvrij vanaf een poortjes vrij station, ik heb al een paar keer twijfel gehad of ik wel had ingechecked zonder manier om dat nat te zien.
Reputatie 4
Badge
TLS zou iets moeten maken dat voor het hele ov chipkaart systeem werkt, ongeacht de vervoerder.

Dan zullen eerst alle automaten in bussen e.d. vervangen moeten worden, want de huidige apparaten krijgen regelmatig geen internetverbinding opgezet voor het updaten van o.a. de kaartnummerblacklist en het versturen van de transactiegegevens terwijl een realtime website met incheckgegevens continue verbinding met alle check-in apparatuur vereist.
Verder denk ik ook dat vanuit beveiligingsoogpunt er geen app voor zal komen.

Hoe zou dat bij moeten dragen aan beveiliging? :?
NS is natuurlijk weer bang dat er fraude mee wordt gepleegd 😃
Je wordt toch al geacht te weten of je wel of niet bent ingecheckt. Ik zou niet weten hoe je zou kunnen frauderen met een app waarmee je die informatie kunt controleren.
Reputatie 1
TLS zou iets moeten maken dat voor het hele ov chipkaart systeem werkt, ongeacht de vervoerder.

Dan zullen eerst alle automaten in bussen e.d. vervangen moeten worden,

Ik doelde hiermee op een app die met behulp van NFC je kaart kan uitlezen zonder afhankelijk te zijn van een centrale server. Daarmee omzeil je juist dat probleem.

Was er laatst niet een gerucht dat NS ermee bezig was? Weet iemand hier meer van? Het bericht is alweer een jaar oud, het gaat in elk geval niet snel....
Reputatie 6
Badge +2
Je kan op een AVM-light wel je saldo bekijken. Met Dal Vrij kan je, als je je saldo vóór inchecken weet, daaruit afleiden of je vrij reizen hebt. Maar je kan verder niet zien hoe laat je bent ingecheckt.

Ik vind dit wel een ernstige verslechtering. Tot nu toe werd (voor zover ik heb gezien) op een station waar de poortjes dichtgingen altijd een platte NS-kaartautomaat binnen de poortjes geplaatst. Een volwaardige AVM is ook voldoende, maar een AVM-light is onder de maat.

Tot mijn genoegen staat nu op Rtd binnen de poortjes een automaat voor opladen en transacties bekijken, een nieuw type.
Reputatie 6
Badge +2
Tot mijn genoegen staat nu op Rtd binnen de poortjes een automaat voor opladen en transacties bekijken, een nieuw type.
Zowel aan de noord- als aan de zuidzijde staat binnen de poortjes zo'n NS-AVM.
Reputatie 6
Badge +2
Zowel aan de noord- als aan de zuidzijde staat binnen de poortjes zo'n NS-AVM.
Zie https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scheidt_%26_Bachmann_ST-20_voor_NS.jpg.

Reageer