Blauwnet in Overijssel per 10 december 2017

  • 12 November 2017
  • 44 reacties
  • 5362 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12273 reacties
Wellicht handig om te weten voor iedereen die wel eens met de trein reist in Overijssel. Met ingang van zondag 10 december wordt al het treinverkeer (m.u.v. NS uiteraard) aangeboden onder de merknaam "Blauwnet", onafhankelijk van welke vervoerder de dienst uitvoert. Bovendien komen alle overstapkosten te vervallen bij een overstap van bus op Blauwnet-trein (en omgekeerd) in de hele provincie. En er zijn nog wat kleine wijzigingen/verbeteringen.
http://www.overijssel.nl/thema%27s/bereikbaar/openbaar-vervoer/blauwnet/
http://www.overijssel.nl/thema's/bereikbaar/openbaar-vervoer/blauwnet/@MCi/uitchecken-overstap/

Het wordt wel erg onhandig dat NS in Overijssel nu een vreemde eend in de bijt gaat worden. Er gaan een hoop misverstanden komen met verkeerd inchecken op het traject Wierden-Almelo-Enschede. Maar in ieder geval heeft de provincie Overijssel concrete maatregelen genomen om het reizen met het openbaar vervoer in de provincie eenvoudiger en goedkoper te maken.

44 reacties

Badge +3
Ik woon er niet maar wat zijn eigenlijk overstapkosten/overstaptarief bij reizen met bus en trein?

Edit: Ik zie het al, dat is het basistarief dus. Lijkt me dan lonend om één halte voor een station eerst een bus te nemen, dat zou hier bij een overstap (naar NS) al gauw € 1,50 schelen.
Er gaan een hoop misverstanden komen met verkeerd inchecken op het traject Wierden-Almelo-Enschede.
Vooral fijn als je het hele traject wil, Zwolle-Enschede. Sta je op spoor 9/10, blijkt de stoptrein naar Enschede uit te vallen, pak je aan de andere kant de trein naar Deventer. Ohja wacht, je had nu bij NS in moeten checken :?
Deze is trouwens wel leuk, uit de concessie Zl-Es/Kpn:

C.3.1 Punctualiteit
1. De treinen rijden punctueel:
a. Een trein mag nooit eerder vertrekken dan de in de Dienstregeling vermelde vertrektijd
van het betreffende Station.
[...]
2. De Concessiehouder begint pas met het sluiten/vergrendelen van de deuren na het springen van de klok.
Badge +3
Bingo, zó hoort het! Een seconde of 10 daarvoor fluiten (niet meer instappen) en klaar.
Het wordt nog even spannend hoe de provincie het precies wil gaan opnemen in rapportages, maar het feit dat het in de concessie staat is in ieder geval een heel begin 🙂
Nou, gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van Blauwnet (zondag). Ik heb een weekendvrijabonnement en checkte in op Almere bij NS, dit ging prima. Vervolgens kom ik in Zwolle aan en check uit bij de NS en probeer in te checken bij Blauwnet. Wat schetst mijn verbazing: mijn saldo is te laag om in te checken. Moet ik eerst mijn saldo opladen, terwijl ik een weekendvrijabonnement heb. Daardoor de overstap gemist en een uur in de kou gestaan. Ik gebruik overigens nooit mijn OV chipkaart anders dan in het weekend, dus staat er doelloos 10 euro op waar nooit iets mee gebeurt.
Deze is trouwens wel leuk, uit de concessie Zl-Es/Kpn:

C.3.1 Punctualiteit
1. De treinen rijden punctueel:
a. Een trein mag nooit eerder vertrekken dan de in de Dienstregeling vermelde vertrektijd
van het betreffende Station.
[...]
2. De Concessiehouder begint pas met het sluiten/vergrendelen van de deuren na het springen van de klok.


⌛⌚?
Hmm, ik ben niet bekend met de voorwaarden van Blauwnet bierbarrybonsma. Bij NS hoef je in ieder geval niet minimaal 10 euro op de kaart te hebben staan met je vrij-product. Maar dat wist je al. Ik adviseer je even contact met Blauwnet te zoeken, om dit in ieder geval bij hun neer te leggen. Wellicht kunnen ze dit in de toekomst aanpassen.
Niet heel toevallig negatief saldo op de kaart? Dat is ook bij Arriva reden om inchecken te weigeren, ook met een geldig, volledig afgekocht reisproduct. En aangezien TLS (en NS met de kaartautomaat) het niet mogelijk willen maken om aanvullen tot 0 mogelijk te maken............. 😞
Reputatie 1
Ik heb gisteren gewoon bij Blauwnet kunnen inchecken met 31 cent saldo icm weekend vrij, saldo mag idd niet negatief zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Punt C.3.1.1a leest alsof een trein moet wachten tot de vertrektijd van het fysieke stationsgebouw is aangebroken. Alleen gaan die dingen lang mee...
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb gisteren gewoon bij Blauwnet kunnen inchecken met 31 cent saldo icm weekend vrij, saldo mag idd niet negatief zijn.
''Moet ik eerst mijn saldo opladen (..), dus staat er doelloos 10 euro op waar nooit iets mee gebeurt.'' is dus gelukkig totaal verkeerde informatie. bijdragevandennis
Reputatie 5
Vreemd inderdaad. Verder loopt het allemaal wel lekker met hun. Alleen wat kinderziektes qua vertraging, maar dat NS ook vorig jaar en kan ik hen niet echt aanrekenen. Ondertussen blijft de NS lekker meer treinlengte schrappen in Twente, terwijl Blauwnet juist langere treinen in zet.

Wordt misschien eens tijd dat het 2025 wordt en dat hoofdrailnet voor NS pleite gaat.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb gisteren gewoon bij Blauwnet kunnen inchecken met 31 cent saldo icm weekend vrij, saldo mag idd niet negatief zijn.
Dat is dan hetzelfde als bij Connexxion. bijdragevandennis
Reputatie 1
Ik heb gisteren gewoon bij Blauwnet kunnen inchecken met 31 cent saldo icm weekend vrij, saldo mag idd niet negatief zijn.
''Moet ik eerst mijn saldo opladen (..), dus staat er doelloos 10 euro op waar nooit iets mee gebeurt.'' is dus gelukkig totaal verkeerde informatie. bijdragevandennis


Je kunt ook via de NS automaat je saldo laten aanvullen tot 4 euro 🙂
Reputatie 7
Voor het eerst gereisd met Blauwnet. Compliment voor de mooie trein, de blauw/grijs/witte inrichting, de grote duidelijke schermen en het zitcomfort. Ook de incheckpalen perfect: werkt vlot en heeft een duidelijk, helder scherm met prettig lettertype. Al met al een hele verbetering op Zwolle- Enschede. De rode Syntustrein met daarop "Twents" naar Zutphen is er nog wel, terwijl het paaltje blauw is. Beetje verwarrend. Wordt deze trein nog overgespoten?
Ja, de treinen Oldenzaal-Zutphen worden overgespoten, bij een deel is dat al gebeurd.

De treinen naar Gronau en naar Bentheim houden daarentegen hun Duitse outfit.
Badge +3
.... aangezien TLS (en NS met de kaartautomaat) het niet mogelijk willen maken om aanvullen tot 0 mogelijk te maken............. :(
Toevallig gisteren op Twitter iemand met dezelfde vraag (kaart met Traject Vrij per ongeluk gebruikt voor een busreis). Hij wilde daar geen saldo op hebben maar liever ook niet in de min staan.

Dus maar naar een balie verwezen, misschien zou het daar wel kunnen die paar euro erbij aanvullen tot 0?
Bij een balie kunnen alle bedragen erop:)
Hoezo "concrete maatregelen genomen om het reizen met het openbaar vervoer in de provincie eenvoudiger en goedkoper te maken."? Gevolg is dat ik nu niet meer met de dalvrijkaart kan reizen omdat niet langer de instaptijd in Kampen geldt maar de overstap tijd in Zwolle. Dit klopt gewoon echt niet. Heel irritant zo'n uitspraak eenvoudiger en goedkoper...het is ingewikkelder en veel duurder (koop maar een gewone jaarkaart was het antwoord, die kost 6500 euro). Ik vind het echt schandalig en absoluut niet nodig.
Per saldo is het lood om oud ijzer. Het heeft voordelen rond 9.00 en 18.30 uur en nadelen rond 6.30 en 16.00 uur. Het grootste aantal reizigers dat er iets van merkt zijn overigens die rond 9.00 uur en die worden er juist beter van.
Reputatie 7
Badge
Het lood om oud ijzer gehalte is (sterk) afhankelijk van de afstand die je reist voor en na de omcheck, in beide richtingen.

En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders last van een sterke verslechtering.

En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders last van een sterke verslechtering.

En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders een verbetering.

En iemand die van bus op trein overstapt heeft het nadeel met overstappen in de spits trouwens altijd en die mensen hoor ik ook niet allemaal constant klagen.
Dus maar naar een balie verwezen, misschien zou het daar wel kunnen die paar euro erbij aanvullen tot 0?
Niks persoonlijks, maar als ik iets de grootst mogelijke onzin vind, dan is het wel dat ik een uur bij een overbelaste balie in de rij mag gaan staan om het technisch falen van TLS op te lossen.

Opheffen die club, maar dat roep ik al jaren.

Wat betreft vervoersbewijzen kwam ik erachter dat andere vervoerders geen klassewissel op een BC snappen. Vet, mogen we dat weer uit gaan vechten om het als wijziging op de kaart te gaan krijgen 😞
Reputatie 5
De meesten zijn al blauw. Volgens mij nog 2 of 3 vd 11 zijn nog rood.
Die incheckpalen zijn verder idd dikke prima.

Ook in Enschede mooi opgelost. deel rond spoor 3 en 4 is blauw, deel rond 1 en 2 is geel. Mooi 50/50

Reageer