BOA weigert zich te identificeren | NS Community
beantwoord

BOA weigert zich te identificeren

  • 5 November 2020
  • 15 reacties
  • 4019 Bekeken

Wat als je een klacht tegen een BOA in wilt dienen maar de BOA in kwestie weigert zijn ‘id nummer’ te geven? Wat zijn je rechten?

icon

Beste antwoord door Mark NS 5 November 2020, 21:25

Bekijk origineel

15 reacties

Ook zonder id nummer kun je een klacht tegen een BOA indienen, maar om de desbetreffende BOA dan te kunnen identificeren, zal wat aanvullende informatie nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan datum, tijd, locatie en signalement. Indien er een proces verbaal of een boete is uitgeschreven, dan kan dat ook helpen. Je kunt hier ook het één en ander vinden.

Wat als je een klacht tegen een BOA in wilt dienen maar de BOA in kwestie weigert zijn ‘id nummer’ te geven? Wat zijn je rechten?

Geen idee wat een ‘id nummer’ is, maar in ieder besluit BOA zal zijn opgenomen dat het legitimatiebewijs aanstonds wordt getoond. Een nummer, standplaats, dienstnummer is geen legitimatiebewijs. Het ministerie heeft een modellegitimatiebewijs boa, en dat is wat getoond dient te worden. Momenteel is dat een blauw/witte pas, zeg ik uit mijn hoofd.

 

Op dit forum is al eens discussie geweest over ‘tonen’, en vooral hoe lang dat dan is. Ik persoonlijk vraag er nooit naar, behalve als daar een goede reden voor is (vnml klacht idd), en ga dan vrolijk de gegevens noteren (geen foto maken!). Denk dat ik, als ik echt een punt wil maken, zou gaan bellen over een gek die zich onterecht uitgeeft als BOA. Maar dan moet je een lange adem en wat tijd over hebben. In de praktijk sta je met je rug tegen de muur en kan je op het moment zelf heel weinig doen.

Het is ook van belang of de betreffende BOA op het moment van vragen naar legitimatie ook als BOA aan het optreden was, dus als hij of zij met opsporingstaken bezig is. Op het moment dat de BOA daar niet mee bezig is, hoeft men in beginsel ook geen legitimatie te tonen. Ik wil hiermee aangeven dat als ik gewoon op het station loop en een reiziger ineens mijn BOA-legitimatie wil zien, ik daar geen gehoor aan zal geven.

Ik ging er gevoeglijk vanuit dat het om een situatie ging waarin er al daadwerkelijk interactie was met de boa, maar je hebt zeker gelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat het voor de gemiddelde burger duidelijk is wanneer een BOA van NS specifiek bezig is opsporingstaken.

Ik neem voor het gemak aan dat het controleren van vervoerbewijzen geen opsporingstaak is. Maar die controle kan misschien leiden tot op een opsporingstaak wanneer een zwartrijder geen geldig vervoerbewijs kan tonen en zijn identiteitsbewijs niet wil laten zijn. Ik kan me voorstellen dat je als reiziger altijd naar het legitimatiebewijs van de BOA kunt vragen wanneer er een boete wordt geschreven. Of geldt dat niet wanneer het een boete voor het niet hebben van een vervoerbewijs betreft? 

Als de wettelijke verhoging en ritprijs direct worden betaald blijft het een toezichthoudende bevoegdheid.

Zodra dat niet gebeurt gaan we staande houden en dan is het de BOA bevoegdheid.

Gelukkig geldt voor toezichthouders ook een legitimatieplicht (Awb 5:12).

 

Ik zou zelf in een situatie zoals Mark omschrijft, en wanneer iemand een boa insigne draagt, nog wel durven beargumenteren dat het dragen van het insigne genoeg weegt om naar bijbehorende legitimatie te vragen. Maar dat is echt mijn eigen opvatting, los van de vraag van TS.

Ik denk dat deze vraag van TS verband houdt met het andere topic dat hij vrijwel tegelijk heeft geopend. Dat gaat over het feit dat hij is aangesproken door een machinist tijdens het fotograferen/filmen op het station. 

Omdat een machinist geen BOA bevoegdheid heeft is hij dan door de machinist aangesproken als personeelslid (bijv. als hij zich op een gevaarlijke plaats bevond) of als privépersoon (bijv. omdat hij de machinist zonder diens toestemming heeft gefotografeerd).

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat dit topic mogelijk een verband heeft met een recente aflevering van het BNNVARA programma #BOOS, waarbij er een conflict was tussen een reiziger en aantal BOA's. Uiteraard kan het ook een persoonlijk incident zijn waar TS bij betrokken was. 

Een machinist is geen BOA, maar enkel een toezichthouder, dus ik zie het verband dan niet echt tussen de twee topics. Er wordt in dit topic meerdere keren geschreven dat het over een BOA gaat. 

@loklok8 

Hoe weet TS zo zeker dat het om een BOA gaat als de betrokkene geen BOA legitimatie laat zien?

Ik vermoed dat dit topic mogelijk een verband heeft met een recente aflevering van het BNNVARA programma #BOOS, waarbij er een conflict was tussen een reiziger en aantal BOA's. Uiteraard kan het ook een persoonlijk incident zijn waar TS bij betrokken was. 

Een machinist is geen BOA, maar enkel een toezichthouder, dus ik zie het verband dan niet echt tussen de twee topics. Er wordt in dit topic meerdere keren geschreven dat het over een BOA gaat. 

Nee dat staat er los van. Had veel eerder wat nare ervaringen met NS BOA's gehad, niets mee gedaan omdat ik geen gegevens had. Helaas.

Je hebt letterlijk helemaal niets aan de antwoorden hierboven, je zou bijna zeggen dat het allemaal boa's zijn.

Ergste antwoord is nog wel van NS zelf "maar om de desbetreffende BOA dan te kunnen identificeren, zal wat aanvullende informatie nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan datum, tijd, locatie en signalement. Indien er een proces verbaal of een boete is uitgeschreven, dan kan dat ook helpen" als je namelijk deze route volgt, loop je tegen dichte deur van privacy aan!

Ik heb letterlijk nooit een klacht van mij netjes of correct behandeld zien worden door NS. Ik zat tot voor kort 4keer per dag en 7 dagen per week in de trein. Ik zit nu heerlijk in mijn auto !

Reputatie 7
Badge

Dan zat u wel heel vaak in de trein. Vaak problemen met BOA’s gehad? Maar u zit nu in de auto en daar heeft u geen last van ze!

Reputatie 6

Dan zat u wel heel vaak in de trein. Vaak problemen met BOA’s gehad? Maar u zit nu in de auto en daar heeft u geen last van ze!

Wat een rare reactie. Waarom is het normaal dat een klacht tegen een handhaver niet mag worden geuit?

Reputatie 7
Badge

Ik zeg nergens dat een klacht indienen niet mag.

Reageer