Boete in Eindhoven omdat poortjes op groen staan

Mijn zoon kwam gisteren vanuit school met de bus (lijndienst) aan bij station Eindhoven.

Hij wilde nog naar GLOW in Eindhoven gaan liep en het station binnen (bus-zijde) om aan de andere kant (centrum) van het station te komen. Diverse openstaande poortjes waren groen en hij liep dus door bij een van deze openstaande poortjes.
Er waren diverse ns-medewerkers aanwezig, maar niemand die hem erop wees dat je niet zomaar door mag lopen. Toen hij aan de andere kant van het station via de poortjes het station wilde verlaten, waren de uitgangspoortjes echter allemaal dicht.
Hij vroeg daarom aan een ns-medewerker die bij de poortjes stond om het poortje voor hem open te maken om het station te kunnen verlaten. Lijkt me logisch.
Hierop gaf deze NS-medewerker mijn zoon een boete, omdat hij geen geldig vervoersbewijs kon tonen.
Zonder enig overleg of wat dan ook.
Mijn zoon stelde nog voor om de OV-kaart te checken dat hij net was uitgestapt bij de bus

Mijn zoon legde aan hem uit dat hij net bij de bus had uitgecheckt en alleen maar de stad in wilde en pas enkele uren later met de trein zou reizen.
Bij de ingangspoortjes aan de kant waar de bussen staan, heeft mijn zoon nergens zien staan dat je moet inchecken om door het station te lopen. Er is hem ook door niemand op gewezen. De poortjes stonden open en waren groen.

Sterker nog: ik heb dat zelf ook al diverse keren aan den lijve ondervonden dat de poortjes op groen staan en dat je gewoon kunt door doorlopen naar de andere kant. Ik heb niet eens een OV-kaart.
En da's altijd zonder problemen gegaan.

Ik ervaar dit als een bijzonder klant onvriendelijke benadering van je eigen klanten.
Als je al een boete geeft, zorg er dan z'n minst voor dat je klanten vooraf goed geinformeerd zijn en ga niet chagrijnig en willekeurig boetes uitdelen.

Wat gaan jullie NS aan doen?
Boete kwijtschelden lijkt me nu wel de meeste klantvriendelijke oplossing van dit debacle.
Goed en duidelijk instrueren van medewerkers en klanten lijkt me ook geen overbodige luxe
(Oh ja, chatten met de NS werkt ook niet, ik heb al een paar uur een chat openstaan maar de andere kant van de lijn geeft niet thuis)

Paul

114 reacties

Reputatie 5
Uw zoon heeft volgens mij een boete gekregen omdat hij zonder in te checken een poortje is gepasseerd. Volgens mij moet je ingecheckt zijn om in het gedeelte te mogen zijn die naar de perrons leidt. Ook al staan de poortjes open. Ik denk dat u dit het beste met de klantenservice van NS kan bespreken. Wellicht zit kwijtschelding er in.
Reputatie 7
Badge +4
Of de poortjes open staan of niet, in- en uitchecken moet altijd. Hij had zonder inchecken ook met de trein kunnen reizen. Het is een constateerbaar feit dat hij niet was ingecheckt, dat is niet toegestaan en het verhaal erbij van het is niet mijn schuld doet er niet toe. Het lijkt me logisch dat die poortjes er staan om in te checken.

Als u dat elke keer zonder problemen hebt kunnen doen, had u geluk. U kunt daar echter geen rechten aan ontlenen dat het kennelijk wel mag. Vaak is die controle er niet. Als u dat doet, zit u echter fout. U moet altijd in- en uitchecken en zonder ov-chipkaart of ander geldig vervoersbewijs mag u zich er zelfs niet bevinden. Dat is gewoon de wetgeving. Het werkt dus heel anders dan u mogelijk veronderstelt.

Leuk of niet, de boete was terecht. Wat u aandraagt aan argumenten, is ook niet erg overtuigend.

Als het de eerste boete is, kunt u kwijtschelding aanvragen. Hou het boetekenmerk bij de hand, Het is een letter met zes cijfers. Als degene die de boete heeft gegeven geen lelijke dingen over uw zoon heeft geschreven, is de kans redelijk aanwezig dat hij kwijtgescholden kan worden via Klantenservice. Er is een wachttijd, na een uur of tien gaat het beter en een andere weg is er niet.
Aan de Noordzijde kan ik me niet indenken in Eindhoven dat daar poortjes standaard open staan. Als er treinvervangend vervoer is, dan zal men aan de centrumzijde een poortje open zetten voor de doorreizigers. In Eindhoven zijn momenteel acties tegen oa tailen en het niet hebben van ofwel een passagerecht of vervoersbewijs.
De collega's hebben gewoon hun werk gedaan en de klantenservice kan u hier verder mee helpen, hoe vervelend het ook klinkt.
Reputatie 1
Op zich heb ik er begrip voor als er acties zijn maar als je een net verhaal hebt iemand bekeuren vindt ik ook niet helemaal netjes. Zeker gezien de zoon van @Overweger zelf het personeel aan sprak (Een crimineel zou dit zeker niet doen ivb met de hoge pak kans).

Deze fout is voor mij begrijpelijk, kan gebeuren lijkt mij. Een waarschuwing was naar mijn mening netter geweest.
Reputatie 7
Badge +4
Hulde voor de aanpak daar. Dat zou men op meer stations moeten doen.
Reputatie 7
Badge +4
Op zich heb ik er begrip voor als er acties zijn maar als je een net verhaal hebt iemand bekeuren vindt ik ook niet helemaal netjes. Zeker gezien de zoon van @Overweger zelf het personeel aan sprak (Een crimineel zou dit zeker niet doen ivb met de hoge pak kans).

Een gehaaide wel hoor, met dichte poortjes en aanwezig personeel. De pakkans is zo hoog dat je het nog met een naïef verhaal kunt proberen.

De jongens hebben altijd een net verhaal. Een variant op:

ik wist het niet;

het is niet mijn schuld;

het is de schuld van een ander;

het is onrecht dat ik moet betalen;

ik ben zielig en praat je een schuldgevoel aan;

ik ben een jurisukkel die bluft, en daarmee probeert ik te intimideren;

ik ben heel beleefd en blijf dat ook, wie weet laten ze me lopen;

als je aan mijn geld komt, heb ik het recht verbale agressie toe te passen en me intimiderend te gedragen;

het is oneerlijk dat ik word bekeurd, veel anderen betalen ook niet;

etc.

Dat een conducteur meegaat in een redenering voorkomt veel ellende en is wijs als hij nog aan de boerenkool wil zitten zonder beschadigingen of verwensingen. Het is wel erg dat het moet. De man doet gewoon zijn werk.

Dat kan waar zijn als de 'vergissing' in het eigen nadeel is. Is de vergissing in het eigen voordeel, dan is het realistisch dat het soms wel, maar meestal niet waar is.

Je bent buitengewoon naïef als je ze de kans geeft niet te beboeten omdat het waar zou kunnen zijn. De moraal is de eigen portemonnee. Iedereen die zich vergist in het eigen voordeel heeft juist iets uit te leggen. Vraag eens aan conducteurs hoeveel mensen zich vergissen in het eigen nadeel. Het komt wel eens voor, zij het niet vaak en de conducteur zal ze vriendelijk er op wijzen.

De instructie was ooit bij geen geldig kaartje een uvb en je verhaal doe je maar bij klantenservice. Het lijkt me een verstandige aanpak.

Het is inderdaad wel sneu dat de goeden dan onder de vele kwaden lijden maar andersom is ook geen realistische en eerlijke aanpak. De parasitaire mentaliteit is niet uitzonderlijk en in een klimaat van weinig controle en handhaving stimuleer je dat alleen maar.

Zwartrijden loont en niet zo weinig ook. De actie in Eindhoven zal er niet voor niks zijn.
Ik weet niet wat hun instructie is. Als ik het zo lees is het direct handhaven. Er is een tijd geweest dat men waarschuwde en inlichtte, maar ik denk dat dat nu niet het geval is. Ik weet verder ook niet exact hoe het gegaan is, daar kan ik geen standpunt over innemen, aangezien ik er niet bij ben geweest.
Reputatie 7
Zeker gezien de zoon van @Overweger zelf het personeel aan sprak (Een crimineel zou dit zeker niet doen ivb met de hoge pak kans).

Het zal je verbazen, het tegendeel is in de praktijk waar. Ze proberen goodwill te creëren om er zo mee weg te komen, omdat ze anders sowieso de klos zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Voor station Eindhoven is wel een gratis passagepas aan te vragen. Dan is inchecken met een OV-chipkaart niet nodig.
https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/eindhoven.html
Reputatie 1

Zeker gezien de zoon van @Overweger zelf het personeel aan sprak (Een crimineel zou dit zeker niet doen ivb met de hoge pak kans).Het zal je verbazen, het tegendeel is in de praktijk waar. Ze proberen goodwill te creëren om er zo mee weg te komen, omdat ze anders sowieso de klos zijn.

Serieus? Ik zou zeggen dat als de poortjes op een station "gewoon open staan" dat je daar makkelijker er uit kan lopen zonder gecontroleerd te worden. Naja, het zijn en blijven criminelen.
Reputatie 7
Badge +3
Voor station Eindhoven is wel een gratis passagepas aan te vragen. Dan is inchecken met een OV-chipkaart niet nodig.
https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/eindhoven.html

Dat is alleen voor buurtbewoners die rond het station wonen.
Reputatie 7
Badge +3
Er is gisteren een langdurige controle actie geweest van spoorwegpolitie en gewone politie vanwege de grote overlast die mensen veroorzaken door allerlei regels aan hun laars te lappen. De kans op kwijtschelding lijkt me in dit geval daarom nul.
Reputatie 7
Badge +3
Er staat "Heeft u geen OV-chipkaart, dan kunt u als inwoner van de stad Eindhoven een zogenaamde “passagepas Eindhoven” aanvragen. " Dat zie ik niet als alleen buurtbewoners, maar iedereen die in Eindhoven woont.
Reputatie 5
Ja maar zoon ging even naar centrum en daarna pas met de trein dus waarschijnlijk niet uit Eindhoven zoals ik het lees.
Ik check bij elk station of de poortjes nou open zijn of dicht in en uit ook als ik er alleen maar doorloop.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanvragen-passagepas-station.html

Er vindt een postcodecheck plaats aangezien het niet de bedoeling is dat half Eindhoven zo'n pas krijgt.
Reputatie 7
Badge +3
Ja maar zoon ging even naar centrum en daarna pas met de trein dus waarschijnlijk niet uit Eindhoven zoals ik het lees
Er is 40 meter verder een gewone openbare tunnel en dus sowieso geen noodzaak om door het station te gaan. Wie niet incheckt In Eindhoven heeft dan ook meestal andere bedoelingen dan een passage vandaar dat S&V niet zo goed van vertrouwen is.
Heerlijk topic! 💋

Denk dat TS hier snel afhaakt. 🤔

Dat is natuurlijk niet echt leuk.......

Ga nog wat oude topics lezen. O.a. https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/juridische-basis-incheckplicht-en-sluiten-van-de-poortjes-11554/index1.html

(Morgen even de mail checken i.v.m. mijn avg bestand. Gaat iets omslachtiger dan gewenst. 🐣🐤🐥)
Reputatie 7
Badge +4
Het is hier genoemd dat er een tunnel vlakbij is, dus die passagepassen zijn nergens voor nodig.

Ik ervaar dit als een bijzonder klant onvriendelijke benadering van je eigen klanten.

Je bent alleen maar klant als je betaalt. Voor mensen die dat niet doen, hoef je dus niet klantvriendelijk te zijn. Ze zijn namelijk helemaal geen klant.

Je kunt gewoon zonder kosten met een ov-chipkaart door de poortjes. Klant tegen nultarief. Dan krijg je echt geen boete.
Reputatie 5
Trouwens als je met de bus bent gekomen later nog met de trein gaat en een OV pas hebt kun je ook bij open poortje toch gewoon inchecken en aan de andere kant weer uitchecken.
Is er helemaal niets aan de hand waarom risico nemen als het legaal kan..
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je toch niet wilt reizen omdat je alleen maar naar de andere kant wil is de neiging om bij een open poortje gewoon door te lopen zonder in te checken wel erg groot. Zo iemand gaat er dan van uit dat aan de andere kant de poortjes ook open staan. Ze moeten dan dus consequent aan beide kanten dicht zijn.
Met poortjes aan slechts één kant open begint het wel een beetje op uitlokking te lijken, kijken hoeveel er in trappen.
Reputatie 7
Badge +4
Uitlokking is een juridische term en in die zin is een open poortje geen uitlokking.

De poortjes horen, calamiteiten uitgezonderd, dicht te zijn.
Reputatie 7
Badge +3

Serieus? Ik zou zeggen dat als de poortjes op een station "gewoon open staan" dat je daar makkelijker er uit kan lopen zonder gecontroleerd te worden. Naja, het zijn en blijven criminelen.

In dit geval stonden de poortjes aan 1 kant open.
Reputatie 5
Zeker gezien de zoon van @Overweger zelf het personeel aan sprak (Een crimineel zou dit zeker niet doen ivb met de hoge pak kans)
Je hebt echt geen idee hoe criminelen (zwartrijders) te werk gaan. Zelfde geldt voor veel winkeldieven, ze spreken je juist aan om te voorkomen dat jij vermoedes gaat krijgen.
Badge +3
Dat is alleen voor buurtbewoners die rond het station wonen.
Mwah, als je heel het 56×× postcodegebied als 'buurtbewoners' wil zien dan klopt dat ;-)

De gemeente heeft heel lang kunnen afdwingen dat er poortjes open bleven (25%) maar nu zijn ze toch echt dicht. De eis voor passagepassen is daarom nogal ruim genomen (iedereen in Eindhoven kan die krijgen).

Maar goed, ik vind het een raar verhaal dat er aan de noordkant (Neckerspoel/busstation/TUe) zijde poortjes open staan, terwijl de centrumzijde hermetisch afgesloten is.

De kleur van het poortje (groene pijl of rood kruis) geeft enkel de looprichting aan. Zolang het schermpje in/uitchecken (plus eventueel 'scan ticket' voor e-tickets) aangeeft kan je dat gewoon doen.

Je zoon had ook gewoon het station kunnen verlaten door uit te checken, met als gevolg een gemiste incheck. Dat kost €10 als je een NS abonnement hebt of student bent. Zonder abonnement €20. Moet je wel voldoende saldo hebben natuurlijk....

Die gemiste incheck krijg je 100% terug (in ieder geval 3 keer per jaar, meen ik) na contact met de klantenservice.

Een boete vind ik het niet waard, want dan had zoonlief net zo goed even terug kunnen lopen naar de open poortjes aan de noordzijde en in kunnen checken (of 100m omlopen en via de Vestdijktunnel kunnen gaan bij onvoldoende saldo).

We waren er niet bij, dus waarom is je zoon niet op die manier (gewoon uitchecken) door de poortjes aan de centrumzijde gelopen (met een gemiste incheck maar geen boete dus als gevolg)?
Reputatie 5
Volgens mij kan je niet uitchecken als je niet ingecheckt bent.

Reageer