Boete in Eindhoven omdat poortjes op groen staan

Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U betrekt alles op zichzelf. Mijn bestrijden van het Geenstijlniveau en rechtsautonoom taalgebruik heeft zelfs niets met u te maken. Ik doe dat hier al meer dan vier jaar.

Wat jurisprudentie is, zou ik toch nog eens opzoeken als ik u was, zeker in combinatie met een uitspraak van een geschillencommissie. Denkt u in ernst dat de uitspraak van de geschillencommissie aangaande het geschil met Arriva over het gebruik van een persoonlijke ov-chipkaart de status van jurisprudentie heeft? Rechters hebben er gehakt van gemaakt en die bevoegdheid hebben ze. Met jurisprudentie gaan ze echt anders om.

Jurisprudentie is verder een kostbaar juweel in onze rechtsstaat. En die is heilig, al spreek ik liever van de sociale rechtsstaat, maar dat is een opvatting.
Reputatie 5
U betrekt alles op zichzelf. Mijn bestrijden van het Geenstijlniveau en rechtsautonoom taalgebruik heeft zelfs niets met u te maken. Ik doe dat hier al meer dan vier jaar.

Wat jurisprudentie is zou ik toch nog eens opzoeken als ik u was, zeker in combinatie met een uitspraak van een geschillencommissie. Denkt u in ernst dat de uitspraak van de geschillencommissie aangaande het geschil met Arriva over het gebruik van een persoonlijke ov-chipkaart de status van jurisprudentie heeft? Rechters hebben er gehakt van gemaakt en die bevoegdheid hebben ze. Met jurisprudentie gaan ze echt anders om.

Jurisprudentie is verder een kostbaar juweel van onze rechtsstaat.

Dat kan zeker, dat heet vernietigen. De jurisprudentie vervalt dan (of zoals dat juridisch heet, vernietigd). Ook gerechtelijke uitspraken kunnen vernietigd worden door een hogere rechter.
Reputatie 3
Een groene pijl bij een poortje betekent dat daar kan worden ingecheckt, niet dat deze vrij door te lopen is. Als ik ergens kom waar poorten staan, dan zal ik me toch eerst moeten afvragen waarom die er staan. Ze staan er niet voor niets, ook niet als deze open staan.

Als via de SOS/Info zuil een NS medewerker een poortje heeft geopend (op verzoek) dan blijft de groene pijn branden, maar dan hoe ik niet nogmaals een ov-chipkaart aan te bieden. Anders had ik niet daarvoor met de NS medewerker gebeld.
Badge +3
Het is hier genoemd dat er een tunnel vlakbij is, dus die passagepassen zijn nergens voor nodig.
Jawel, voor mensen zonder ov-chipkaart. Zonder dat kan je ook geen eenmalige passage laden want losse passage (chip)kaartjes ben ik nog niet tegen gekomen als optie...Oh,wacht ik las het verkeerd. Je kunt alle poortjes vermijden via de tunnel bij de Bijenkorf of de andere tunnel (Dommeltunneltje, bij de TU/e richting Fuutlaan, maar da's wel 400 meter of zo)

Je kunt gewoon zonder kosten met een ov-chipkaart door de poortjes. Klant tegen nultarief. Dan krijg je echt geen boete

Om de poortjes binnen te komen betaal je 'kosten' (€10 of €20, afhankelijk van abonnement of Samenreiskorting of niet). Je hebt dan dus én een ov-chipkaart én voldoende saldo nodig.

Je kaart mag €4 in in min (als er geen Automatisch opladen op staat) dus dan is dus €6 (met willekeurig abonnement of Samenreiskorting geladen) of zelfs €16 (zonder abonnement, anonieme kaart of als je 'dom/onwetend' bent) benodigd om in te kunnen checken :P

Dat je dan 'kosteloos' weer naar buiten mag (en dat mag binnen 60 minuten) maakt niet uit. Je zult moeten 'betalen' om binnen te komen. Edit: Je kunt op een ov-chipkaart een gratis passage laden tegenwoordig.

Maar goed, vandaag alweer twee mensen die dachten op Utrecht CS gezellig te kunnen Starbucksen en een Juliaatje te doen.. en dus meer dan 60 minuten deden tussen in- en uitchecken.

Dan zegt het systeem inderdaad "Wat de #$^& doe je in hemelsnaam meer dan 60 minuten op een (trein)station, of waar kom je vandaan dan?"

Dat vind ik verdedigbaar vanuit NS. Moeten ze alleen niet van een station een half winkel/horeca centrum maken i.p.v. even in te checken (de €6 of €16 saldo dus even nodig als 'borg') en binnen een uur toch echt weer pleite dient te zijn, als je toch niet wilt gaan treinen...

Slecht systeem dus.
@HenkK

Klopt, de groene pijl blijft aan, ook bij inchecken, tenzij er sprake is van 2 richtingen, dan verschijnt aan 1 zijde toch echt een rood kruis, ook als op afstand wordt opengedaan.
Een groene pijl bij een poortje betekent dat daar kan worden ingecheckt, niet dat deze vrij door te lopen is. Als ik ergens kom waar poorten staan, dan zal ik me toch eerst moeten afvragen waarom die er staan. Ze staan er niet voor niets, ook niet als deze open staan.

Deze week moest ik omreizen via Den Haag CS (een voor mij onbekend station), en moest ik tweemaal door open poortjes met groene pijl lopen. Had ik daar ook uit- en in moeten checken? Nee toch?
@Martin7182

Officieel ja, dat had officieel gemoeten, maar nu komt het volgende, in Den Haag Centraal zijn de poortjes nog niet gesloten. Alle poortjes staan daar open. Als ze dicht waren geweest, had u wel gemoeten, anders was u er niet doorgekomen, in dit geval reist u om en bent u nog in het bezit van een geldig vervoersbewijs. U heeft nl een geldige checkin.
Badge +3
Omdat de poortjes nog niet gesloten zijn in Den Haag Centraal had @Martin7182 juist niet moeten uitchecken bij het overstappen. Er is daar dan ook nog geen sprake van een poortjesgebied.

Het in- en uitchecken in Den Haag Centraal bij een overstap kan tot teveel betalen leiden, net als in Amsterdam Sloterdijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik reis wel vaker van Delft naar De Vink via Den Haag CS. De ene keer stap ik van spoor 1, 2 of 3 over naar 7 en dat kan zonder poortjes te passeren, soms naar spoor 8,dan moet ik wel door de poortjes. Gister was er een spoorwijziging en stond de SNG naar Haarlem op 9, dan moet je ook door 2 poortjes.
Voor mij is het in feite niet omreizen want reisadvies in de planner om van de 1100 over te stappen op de 6300 op Centraal. Nu de poortjes nog open staan check ik niet uit en daarna weer in. Wanneer ze een keer dicht gaan zal dat wel moeten. Qua bedrag maakt het voor mij niet uit, eerder heb ik wel eens daar uitgecheckt omdat ik maar tot Centraal hoefde, en er werd geen rit buiten traject berekend.
Maar in andere gevallen (bv van/naar richting Utrecht) kan het wel tot meer betalen leiden.

Maar zolang de poortjes daar open zijn vind ik het onzin om bij zo'n overstap uit en weer in te checken. En zoals Loes al opmerkt, ik heb gewoon een geldige checkin.

En er staan ook regelmatig NS medewerkers waaronder V&S in de buurt van poortjes, die staan blijkbaar niet actief te controleren want ik loop er zo doorheen zonder dat ze erop letten.
Badge +3
Open poortjes zijn de facto niets anders dan paaltjes. Op een station met paaltjes check je ook niet uit en weer in bij een overstap.
Reputatie 5
Maar wat nou, als ze net als TS maar op 1 kant open staan en 1 kant dicht? Zit je met een nog ingecheckte kaart voor gesloten poortjes, en als je dan incheckt zal er een correctietarief worden geheven.
Reputatie 7
Badge +3
Daarom loop ik ook zo door.
Het jammere op Den Haag is alleen dat er bij de poortjes bij spoor 8/9 iedere keer zo'n enorme opstopping ontstaat bij het leeglopen van een IC. Het kleine aantal poortjes is veel te weinig voor de aantallen reizigers die wel moeten uitchecken.
Badge +3
Maar wat nou, als ze net als TS maar op 1 kant open staan en 1 kant dicht? Zit je met een nog ingecheckte kaart voor gesloten poortjes, en als je dan incheckt zal er een correctietarief worden geheven.
Je kunt altijd weer uitchecken wanneer je ingecheckt bent. Of er nu poortjes openstaan of niet. Het probleem met TS was dat hij niet ingecheckt was maar zich toch in het poortjesgebied bevond.
Reputatie 1
Ik moet zeggen dat ik bij mij in de stad nooit incheck als ik even op het station ben (Groningen). Nooit geweten dat het zou moeten en eerlijk gezegd ben ik dan bang dat ik vergeet uit te checken 😅 Dat is met die poortjes toch net iets duidelijker.

Daarnaast snap ik de klacht van de TS in dit geval wel, aan de andere kant snap ik ook dat er een balans gevonden moet worden tussen goedwillende en kwaadwillende mensen 😉

Reageer