beantwoord

Boete op station na treinreis en na al uitgecheckt te hebben.

• 21 april 2019
  • 26 reacties
  • 1037 Bekeken

Hallo,

Ik heb vandaag eerste klas gereisd, en heb tevens (uiteraard) een kaartje gehaald voor mijn fiets die ook meeging.

De situatie is vrij raar: ik kwam op het station aan waar ik zou arriveren, had al uitgecheckt, en was zelfs al door de poortjes heengegaan (van het station af dus). Toch besloot ik even terug te gaan om te kijken of de AH to GO open was. Echter, toen ik weer incheckte en door de poortjes heenging kwamen mensen in hesjes mij vragen of ik een bewijs had voor mijn fiets. Die had ik natuurlijk allang weggegooid (doordat ik al van het station af was geweest). Vervolgens kreeg ik tot overmaat van ramp een boete (!!!!)..

Dit is toch echt belachelijk, en gaat toch veel te ver? Wat zijn mijn kansen in beroep? Ik kan uiteraard bewijzen dat ik al van het station af ben geweest (uitgecheckt heb).
icon

Beste antwoord door Thom 21 april 2019, 22:39

U moet een geldig kaartje op een eerste verzoek kunnen tonen. Dat had u niet, dus de boete is terecht. U zou eventueel de afschrijving van uw bank er bij kunnen houden als u contact opneemt met Klantenservice. Van beroep is niet zo zeer sprake, wel van een mogelijke kwijtschelding van een boete, verhoging eigenlijk.

Er is niks belachelijks aan, u moet kunnen aantonen dat u een geldig kaartje had en iets als 'Ik heb het weggegooid', dat is niet erg overtuigend. Ook al is het waar, dan gelooft nog niemand het. Het is ook niet relevant wat u beweert of de ander gelooft, het gaat er om of u een geldig kaartje heeft of niet. De rest is niet van belang. Als u een verhaal heeft, heeft u nog geen geldig kaartje.

Via bovenstaande route maakt u wel kans op kwijtschelding, ik zou dat proberen. Klantenservice betrekt het commentaar van degene die u bekeurde, mee in het oordeel. Correct gedrag werkt gunstig.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U moet een geldig kaartje op een eerste verzoek kunnen tonen. Dat had u niet, dus de boete is terecht. U zou eventueel de afschrijving van uw bank er bij kunnen houden als u contact opneemt met Klantenservice. Van beroep is niet zo zeer sprake, wel van een mogelijke kwijtschelding van een boete, verhoging eigenlijk.

Er is niks belachelijks aan, u moet kunnen aantonen dat u een geldig kaartje had en iets als 'Ik heb het weggegooid', dat is niet erg overtuigend. Ook al is het waar, dan gelooft nog niemand het. Het is ook niet relevant wat u beweert of de ander gelooft, het gaat er om of u een geldig kaartje heeft of niet. De rest is niet van belang. Als u een verhaal heeft, heeft u nog geen geldig kaartje.

Via bovenstaande route maakt u wel kans op kwijtschelding, ik zou dat proberen. Klantenservice betrekt het commentaar van degene die u bekeurde, mee in het oordeel. Correct gedrag werkt gunstig.
Reputatie 7
Badge +4
Mijn intelligentie valt bij u volledig in het niet, waarvoor mijn nederige excuses. Vergeeft u mij mijn beperkte abstractie- en beschavingsniveau.

Ik heb vandaag eerste klas gereisd, en heb tevens (uiteraard) een kaartje gehaald voor mijn fiets die ook meeging. De situatie is vrij raar: ik kwam op het station aan waar ik zou arriveren, had al uitgecheckt, en was zelfs al door de poortjes heengegaan (van het station af dus). Toch besloot ik even terug te gaan om te kijken of de AH to GO open was. Echter, toen ik weer incheckte en door de poortjes heenging kwamen mensen in hesjes mij vragen of ik een bewijs had voor mijn fiets. Die had ik natuurlijk allang weggegooid (doordat ik al van het station af was geweest). Vervolgens kreeg ik tot overmaat van ramp een boete (!!!!).. Dit is toch echt belachelijk, en gaat toch veel te ver? Wat zijn mijn kansen in beroep? Ik kan uiteraard bewijzen dat ik al van het station af ben geweest (uitgecheckt heb).
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad niet zo dom doen, Thom. Ze moeten gewoon 's ophouden met boetes uit te schrijven aan mensen zonder geldig kaartje, maar met een leuk verhaal.
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet of ik dit wel snap, mrfreeze.

Een kaartje voor een fiets?
Reputatie 4
Als ik de reactie van de TS op Thom lees ben ik bang dat hij zijn mogelijkheid op coulance al lang verspeeld heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of ik dit wel snap, mrfreeze.
Dat krijg je met jouw intelligentie ... 😉
Reputatie 7
U dient ten alle tijden een geldig vervoersbewijs te kunnen overleggen achter de poortjes. Ook op andere plaatsen kan dit van toepassing zijn als de vervoerder dit aangeeft. In dit geval was u dus niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs. U kon namelijk geen aanvullend vervoersbewijs tonen voor uw fiets.

Als u het kaartje voor de fiets al heeft weggegooid, kunt u er ook voor kiezen om de fiets tijdelijk te stallen, om hem daarna weer mee te nemen. Fietsen mogen sowieso niet onbeheerd achterblijven in een stationshal.

Als u in bezwaar wil gaan dan kan dat. Zorg dan in ieder geval dat u het bankafschrift heeft, waarop staat dat u de dagkaart fiets vandaag gekocht heeft. Ik zou dan wel een poging doen met toon die wat gematigder is en niet zo aanvallend. Dan is de kans namelijk 0,0.
Reputatie 3
Houdt dit in dat ik, als ik met mijn fiets op dinsdag om 18:05 op het station wacht op de trein van 18:32, ik een boete kan krijgen? Ik heb dan geen geldig vervoersbewijs voor mijn fiets. De fietskaart is immers ongeldig in de spits.

En met die actiekaartjes, geldig vanaf 9:00? Gaan al die mensen die al voor 9:00 het perron betreden op stations zonder poortjes ook een boete krijgen?

Met andere woorden: ik snap best dat jullie theoretisch gelijk hebben, maar had dit niet anders gekund, met een waarschuwing? Geef dan de mensen die onterecht in de 1e-klas zitten maar een boete, in plaats van een waarschuwing.
Reputatie 6
Badge +2
201904 22 7:34
https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/uitzwaaien-of-winkelen.html (''Als u binnen 60 minuten in- en uitcheckt, betaalt u niets.'') is onvolledig. Er staat niet bij dat met een fiets aan de hand door het station lopen wel geld kost.
Ongeacht wat er exact bij TS gebeurd is, de toon mag mijn inziens ook wat gematigd worden, bij mij staat ook niets bij dat je voor verblijf op het station een aanvullend vervoerbewijs dient te hebben. Dan zou je niet eens in de spits met een fiets op het station mogen wachten tot de daluren ingaan.
Je zou dan ook een kaartje voor een hond moeten hebben.
Twee opties, ofwel NS is onvolledig ofwel er is onterecht geschreven. Ik durf daar nu geen uitspraak over te doen, maar het is de eerste keer dat ik dit hoor.
Reputatie 4
Overigens zou je dan dus niet met een fiets aan de hand het station door kunnen lopen begrijp ik? Een dagkaart fiets wordt immers niet teruggegeven als je binnen 60 minuten weer uitcheckt en niet gereisd hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Consequent is dat je voor je fiets een fietskaartje moet hebben als je door de poortjes gaat. Je kunt dan niet met de fiets aan de hand iemand afhalen van het perron. Komt dat voor? Iemand die met de fiets op het perron staat te wachten, dat zijn mensen die er mee gaan reizen in de trein. Om wat dubbele situaties te voorkomen, kan de conducteur daar dan mee omgaan op basis van wijsheid als er inderdaad sprake is van door het station lopen, maar normaal moet er een kaartje zijn. Je kunt je er over verbazen dat het passeren niet mag, maar het is inmiddels als zo dat je zonder incheck het station niet mag passeren, en dat geldt dan ook voor de fiets. Je moet evenwicht houden tussen coulance voor de echte passant, maar ook geen gaten scheppen in de regelgeving. Het mag niet, maar laat het over aan wijsheid van de conducteur wel of niet te beboeten, is werkbaar. Iemand die net voor de daluren op het perron staat de wachten, zal echt niet beboet worden, zo wijs zijn de conducteurs wel.

De zaak was natuurlijk dat TS bekeurd was omdat hij geen fietskaartje kon tonen, bekeurd werd en stelde dat het was weggegooid. De oplossing die ik gaf was het bankafschrift er bij te pakken en op grond daarvan bezwaar te maken. Als hij dat afschrift zou hebben, was zijn verhaal aannemelijk geweest. Wat er precies in de wet staat, moet Slidestops dan maar even uitzoeken, het kan haast niet anders dat je je fietskaartje moet hebben op het moment dat je de poortjes passeert, anders is het systeem inconsistent. Het is dan aan de wijsheid van de conducteurs over te laten wat te doen bij een echte passant of iemand die nog net tijdens de spits naar het perron gaat. In de praktijk is er weinig controle in de gangen naar de perrons, nog wel voordat je het perron betreedt hier en daar.

TS kan met zijn bankafschrift waarschijnlijk zijn boete terugkrijgen. Heeft hij dat niet, dan heeft hij ook geen verhaal en wordt alles dubieus. De toonzetting noch de attitude vallen binnen de kaders van de burgerlijke beleefdheid.
@dennistd

Daar zit ik dus ook mee. Dan heb je ook een probleem als je bv een passagepas hebt of passagerecht hebt op je kaart, daar wordt niet in voorzien voor fietsen en honden. En ja, ik zie geregeld op perrons reizigers met honden of fietsen reizigers uitzwaaien. Ik ga eens kijken of ik er iets over kan vinden.

Neemt niet weg dat de oplossing van Thom in deze situatie in orde is als er een betalingsbewijs is voor de fiets, dan is het bewijs er gewoon.
Excuses voor de toon, ik denk dat emotie de overhand nam gisteravond ipv ratio.

We zijn met een groepje studenten een dagje gaan fietsen, zijn onderweg steeds wat gaan eten en drinken in tussenliggende dorpjes, en zijn 's avonds weer teruggegaan per trein. Één persoon heeft alle kosten voor zijn rekening (niet ik) genomen, en stuur ons binnenkort allemaal een tikkie. Geen ideale situatie dus. Wellicht kan ik hem vragen voor een bewijsje, maar ik weet niet in hoeverre dat toereikend is.

Net alvast even met de klantenservice gebeld, en die zeiden dat ik inderdaad terug moet bellen als ik de acceptgiro heb ontvangen. Ze hadden het (nog) niet over eventueel bewijs.

Toch blijf ik het wel een beetje vreemd vinden. Ik was dus echt al van het station af (door de poortjes uitgecheckt), had mijn fiets in een stalling neergezet, om vervolgens weer in te checken voor een hamburgertje en cola. Ik was eigenlijk al helemaal niet meer met die reis bezig. Er is wel bewijs dat ik al heb uitgecheckt vóór het tijdstip van de boete dus (en al van het station af was)..
Reputatie 5
Die fiets stond dus al in de stalling. Heb je die dan toch weer meegenomen naar de AH To Go ?

Wacht even de acceptgiro af. Daar staat ook meer info in welke "boete" ze je nu precies hebben aangesmeerd.
Fiets was inderdaad al in de stalling.. Vervolgens heb ik weer ingecheckt (zonder fiets) en ben wat eten gaan halen. Daar kwam ik 3 mannen van de NS in hesjes tegen, die alsnog vroegen om een fietsbewijs, omdat ze mij met fiets in de trein zouden hebben gezien.

Ik vraag me dus af in hoeverre dat mag, als de fiets al buiten het station in de stalling staat, je al uitgecheckt hebt, en gewoon weer even incheckt voor een broodje

Op het papiertje dat ze me gaven stond dat ik "geen geldig vervoersbewijs" had, had wel een eersteklas kaartje overigens. Boete is €50 + €6,90
Badge +3
Als ik de reactie van de TS op Thom lees ben ik bang dat hij zijn mogelijkheid op coulance al lang verspeeld heeft.
Waar zie je die reactie, of is er iemand aan het gummen geweest zonder een berichtje achter te laten "reactie verwijderd door × wegens..." 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Er is inderdaad iemand aan het gummen geweest ☺
(maar onderin de reactie van Thom daarop kun je 'm stiekem nog lezen 😉) edit: Emma is weer bezig geweest 👍

De laatste reactie van TS maakt het verhaal wel weer anders. Als je de fiets op dat moment niet bij je had, vraag ik me ook wel af hoe dat juridisch precies zit.
Ik zou in dit geval toch even proberen het bewijs te achterhalen dat er een fietskaartje gekocht is. Dan kan het haast niet anders dan dat de boete kwijtgescholden wordt.
De reactie van Maestroo was niet gepast. We hebben privé even gebabbeld en ik heb besloten de reactie te verwijderen.
Badge +3
U dient ten alle tijden een geldig vervoersbewijs te kunnen overleggen achter de poortjes. Ook op andere plaatsen kan dit van toepassing zijn als de vervoerder dit aangeeft. In dit geval was u dus niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs. U kon namelijk geen aanvullend vervoersbewijs tonen voor uw fiets.
Als ik met mijn fiets door een station wil banjeren (of de AH ToGo daar blij van wordt, geen idee!) dan doe ik dat gewoon.

Oók zonder geldig vervoersbewijs, want mijn Passagepas of stationspassage uit de automaat op een chipkaart of als los bewijs van toegang lijkt me voldoende, zowel voor mijzelf alsook voor alles wat ik op dat moment bij me heb.

Die fiets gaat verder nergens heen met een trein, dus waarom moet/kan dat beboet worden? En hoe verhoudt zich dat dan t.o.v. een station zonder poortjes waar je met je fiets (of hond) doorheen loopt, of iemand gaat uitzwaaien op het perron?

Perronkaartjes zijn er al lang niet meer... dus TS heeft een punt, als het verhaal verder klopt.

Edit: Ik had alleen de eerste 5 reacties gelezen, rest van het draadje niet gevolgd (want er ontbrak dus een deel, weggegumd).
Als men je 'gezien' heeft in de trein met een fiets, dan hadden ze je daar moeten controleren. Zodra je (mét fiets) door de poortjes uitgecheckt bent en weer (zonder fiets) naar binnen gegaan bent voor die hamburger en cola (die ze bij de AH ToGo volgens mij niet hebben, maar goed).. dan heb je niets misdaan, en heb je recht op het volledige bedrag terug. Wacht de acceptgiro dus even af en neem dan contact op met NS (ik lees dat je Emma al als ingang hebt, dus komt goed).
Reputatie 4
Van alle emoties ontdaan en gezien het feit dat de fiets al in de stalling was denk ik dat er inderdaad nog eens naar gekeken moet worden
Het advies van Thom zoals gegeven was correct.
Het was niet duidelijk waar de fiets was.
Reputatie 3
Fiets was inderdaad al in de stalling.. Vervolgens heb ik weer ingecheckt (zonder fiets) en ben wat eten gaan halen. Daar kwam ik 3 mannen van de NS in hesjes tegen, die alsnog vroegen om een fietsbewijs, omdat ze mij met fiets in de trein zouden hebben gezien.

Als dit echt zo gegaan is, dan is dit natuurlijk een belachelijke gang van zaken. Je hoeft bij een nieuw bezoek aan een station toch geen oude (fiets)vervoerswijzen te laten zien? Zeker niet als je als zonder fiets op het station bent. Hoe lang moet je die vervoersbewijzen dan bewaren? Vijftien minuten, een dag, een week?
Reputatie 5
Eerlijk gezegd... toen ik de vraag stelde, dacht ik "Neuh... zo zot zijn ze zelfs bij de NS niet."
Dus wel.

De schele hesjes hebben zichzelf overtroffen.

Ik zou zelf niet de klantenservice om coulance vragen, maar hem eerder insteken als klacht jegens die toezichthouders. Een zogeheten "BOA-klacht".

Produceert die stalling ook nog reçu'tjes met tijdsstempel van ontvangst ?

In dat geval kan je je klacht helemaal dichtplamuren: een incheck bij je vertrekstation, een aankoop van een fietskaartje, een uitcheck bij je aankomststation, gevolgd door een reçu'tje van de fietsenstalling, waarna wederom een incheck (en dan de boete).
Dan hebben die geheel onterecht (en bewezen) een "boete" uitgeschreven.

(en zelfs zonder reçu is het verhaal al klachtwaardig, aangezien "He... we hebben je ooit wel eens met een fiets gezien!" geen geldig argument is om een boete uit te schrijven en de BOA-macht te misbruiken)
Badge
De schele hesjes hebben zichzelf overtroffen.

Ik mag toch hopen dat dit een heel slordig typefoutje van je was .... is toch totaal onnodig om zoiets neer te zetten anders. 🤔
Reputatie 7
Het is een ander verhaal als u de fiets gestald heeft en zonder fiets achter de poortjes bent. Staande houden & verbaliseren buiten heterdaad (op een later tijdstip), dat mag, maar controle op basis van een fiets die al het station af is, dat is een stuk lastiger. Bij het verlaten van het poortjes / perron hoeft u niet meer in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs, dus kunt u hem gewoon weggooien. In het geval dat u eerder gecontroleerd bent, geen fietskaartje had, weggaat en terugkomt, dan kunt u nog geverbaliseerd worden. Als u niet gecontroleerd bent en er dus geen constatering is geweest van een strafbaar feit, kan op een later tijdstip ook geen proces-verbaal oid volgen bij een controle op iets wat niet meer van toepassing is (fietskaartje)

Reageer