beantwoord

Boete op station na treinreis en na al uitgecheckt te hebben.

• 21 april 2019
  • 26 reacties
  • 1109 Bekeken

Hallo,

Ik heb vandaag eerste klas gereisd, en heb tevens (uiteraard) een kaartje gehaald voor mijn fiets die ook meeging.

De situatie is vrij raar: ik kwam op het station aan waar ik zou arriveren, had al uitgecheckt, en was zelfs al door de poortjes heengegaan (van het station af dus). Toch besloot ik even terug te gaan om te kijken of de AH to GO open was. Echter, toen ik weer incheckte en door de poortjes heenging kwamen mensen in hesjes mij vragen of ik een bewijs had voor mijn fiets. Die had ik natuurlijk allang weggegooid (doordat ik al van het station af was geweest). Vervolgens kreeg ik tot overmaat van ramp een boete (!!!!)..

Dit is toch echt belachelijk, en gaat toch veel te ver? Wat zijn mijn kansen in beroep? Ik kan uiteraard bewijzen dat ik al van het station af ben geweest (uitgecheckt heb).
icon

Beste antwoord door Thom 21 april 2019, 22:39

U moet een geldig kaartje op een eerste verzoek kunnen tonen. Dat had u niet, dus de boete is terecht. U zou eventueel de afschrijving van uw bank er bij kunnen houden als u contact opneemt met Klantenservice. Van beroep is niet zo zeer sprake, wel van een mogelijke kwijtschelding van een boete, verhoging eigenlijk.

Er is niks belachelijks aan, u moet kunnen aantonen dat u een geldig kaartje had en iets als 'Ik heb het weggegooid', dat is niet erg overtuigend. Ook al is het waar, dan gelooft nog niemand het. Het is ook niet relevant wat u beweert of de ander gelooft, het gaat er om of u een geldig kaartje heeft of niet. De rest is niet van belang. Als u een verhaal heeft, heeft u nog geen geldig kaartje.

Via bovenstaande route maakt u wel kans op kwijtschelding, ik zou dat proberen. Klantenservice betrekt het commentaar van degene die u bekeurde, mee in het oordeel. Correct gedrag werkt gunstig.
Bekijk origineel

26 reacties

Bedankt allemaal! Dit is inderdaad precies wat er is gebeurd, ik was gisteren nogal emotioneel doordat ze gingen intimideren.

Als het nodig is verwijs ik de klantenservice naar dit forum :)

Ik apprecieer de ondersteuning. Als ik het goed begrijp hadden ze me geeneens mogen bekeuren, zelfs niet als ik echt zwart reisde. Fiets was al buiten het station in de stalling even later, toen ik weer incheckte later.

Reageer