beantwoord

Boete roken

• 24 september 2017
  • 90 reacties
  • 5238 Bekeken

Goedenavond, onze dochter belde dat ze een boete had gekregen omdat ze had gerookt op station Arnhem vanavond. Ze stond niet onder een overkapping en stond te wachte
icon

Beste antwoord door Thom 24 september 2017, 22:24

Roken mag in principe alleen bij een rookzuil. Het gaat er om of uw dochter in overtreding was of niet, als de conducteur zo snel anderen niet kan bekeuren, is ze daarmee nog niet onschuldig en is er ook geen sprake van willekeur. Leuk of niet: Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen en ze kan zich er nooit op beroepen dat ze het niet wist. Het is een ieder ook bekend dat roken aan strikte voorwaarden gebonden is, dus het is een beetje onbegrijpelijk dat ze een sigaret aansteekt, zonder zich er van te vergewissen dat het mag.

Ik denk dat veel mensen de Arriva-conducteur steunen. Het is gewoon de wet en daar heeft uw dochter zich ook aan te houden.

Het is een dure grap, negentig euro, plus negen euro kosten meen ik zelfs. Het loopt via Justitie, dus u kunt, mits beargumenteerd, bezwaar maken. Roken wordt over het algemeen wel als hinderlijk ervaren, zeker als de regelgeving in deze botweg wordt genegeerd.

NS kan en hoeft hier echter niks mee.
Bekijk origineel

90 reacties

Conducteur Arriva gaf haar een boete.
Vroeg naar haar ID zonder te vertellen waar het over ging. Naast haar stonden ook mensen te roken, geen reactie daarop door hem. Het lijkt willekeur wat hier gebeurd. Lijkt me dat je een waarschuwing geeft, zeker voor iemand die hier niet mee bekend is.
Reputatie 3
Badge
Hallo blossem1,

Aangezien dit een conducteur/steward van Arriva was die de boete uit schreef kunt u het beste met hun contact opnemen. Dit kan via: https://www.arriva.nl/contact-opnemen-1.htm de NS kan namelijk niet bij het boetebestand van Arriva.
Reputatie 7
Badge +4
Roken mag in principe alleen bij een rookzuil. Het gaat er om of uw dochter in overtreding was of niet, als de conducteur zo snel anderen niet kan bekeuren, is ze daarmee nog niet onschuldig en is er ook geen sprake van willekeur. Leuk of niet: Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen en ze kan zich er nooit op beroepen dat ze het niet wist. Het is een ieder ook bekend dat roken aan strikte voorwaarden gebonden is, dus het is een beetje onbegrijpelijk dat ze een sigaret aansteekt, zonder zich er van te vergewissen dat het mag.

Ik denk dat veel mensen de Arriva-conducteur steunen. Het is gewoon de wet en daar heeft uw dochter zich ook aan te houden.

Het is een dure grap, negentig euro, plus negen euro kosten meen ik zelfs. Het loopt via Justitie, dus u kunt, mits beargumenteerd, bezwaar maken. Roken wordt over het algemeen wel als hinderlijk ervaren, zeker als de regelgeving in deze botweg wordt genegeerd.

NS kan en hoeft hier echter niks mee.
de NS kan namelijk niet bij het boetebestand van Arriva.
Dit loopt via het OM, de post komt dus straks van het CJIB in Leeuwarden, en eventuele bezwaren lopen via de CVOM in Utrecht.
Reputatie 3
Badge
de NS kan namelijk niet bij het boetebestand van Arriva.
Dit loopt via het OM, de post komt dus straks van het CJIB in Leeuwarden, en eventuele bezwaren lopen via de CVOM in Utrecht.
oh thanks voor je verbetering! Ik ben zo braaf dat ik nog nooit een boete heb gekregen 😛
Ik lok nog wel eens iets uit 😉
Bij de NS is het gewoon toegestaan om te roken bij de aangegeven rookzones of als je niet onder de overkapping staat. Wist niet dat het bij Arriva anders was.
Reputatie 7
Het is toegestaan te roken bij een rookzone en gedoogd te roken buiten de overkapping 🙂
Bij de NS, bij Arriva blijkbaar dus niet. Maar wat een slap beleid, gedoogd buiten de overkapping.....:?
Het lijkt me bizar als Arriva andere regels hanteert dan NS, zo wel moet NS z.s.m. haar eigen regels aanpassen want hier is al meer onduidelijkheid over geweest wat de regels zijn.

En inderdaad slap beleid, Arriva heeft op zich wel gelijk, maar mag een Arriva conducteur hier een boete voor geven als je bv met een NS trein gaat reizen ?
Reputatie 7
Een boa van Arriva zal toch echt in dezelfde wettelijke kaders moeten werken als een van de NS. Ook de lokaties waar een boa mag schrijven verschilt niet. Wat je zegt is niet mogelijk. Dat de een er wel mag schrijven en een ander niet.
Ach, zwartrijden in de eerste klas in een drukke trein wordt ook gedoogd. :S
Een boa van Arriva zal toch echt in dezelfde wettelijke kaders moeten werken als een van de NS. Ook de lokaties waar een boa mag schrijven verschilt niet. Wat je zegt is niet mogelijk. Dat de een er wel mag schrijven en een ander niet.

Het probleem lijkt me dat NS het gedoogd, maar dat het officieel niet mag ?
Waarom is het antwoord van Thom gemarkeerd als beste antwoord ?

Buiten de overkapping mag je roken.
Reputatie 7
Badge +3
@MvanGelder
Dat zat ik me ook af te vragen.

Het rookbeleid op stations is niet erg duidelijk met rookpalen, rookputten en gedoogzones maar de stelregel is toch echt dat buiten de overkapping gerookt mag worden. Het wordt niet gedoogd, het is gewoon toegestaan want het wordt beschouwd als buitenlucht. Ik mag aannemen dat die Boa van Arriva ook van deze regels op de hoogte is. Ofwel heeft hij ten onrechte een bon geschreven ofwel is er toch onder de overkapping gerookt.
Het lijkt me zeer lastig om tegen de verklaring van een Boa in beroep te gaan zonder getuigenverklaringen.

Het zou natuurlijk veel duidelijker zijn wanneer op stations helemaal niet meer gerookt mag worden. Dan weet iedereen waar die aan toe is.
Reputatie 7
Ofwel heeft hij ten onrechte een bon geschreven ofwel is er toch onder de overkapping gerookt.
Het lijkt me zeer lastig om tegen de verklaring van een Boa in beroep te gaan zonder getuigenverklaringen

Elke bon wordt getoetst op rechtmatigheid & wetmatigheid. Is ie niet rechtmatig, dan krijgt de BOA op zijn donder en zul je hem niet thuis krijgen uiteraard. Zodra je hem wel thuis krijgt, is de strijd eigenlijk al gestreden..
Reputatie 6
Badge
Uit de titel te lezen lijkt het wel alsof TS letterlijk een boete heeft gerookt.
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Je beschrijft hoe het in theorie zou moeten werken. Maar het wordt lastig op het moment dat een Boa noteert dat je onder de overkapping stond te roken terwijl je zelf zeker weet dat het in de buitenlucht was. Zonder getuigenverklaringen of ander ondersteunend bewijs als camerabeelden leg je het dan als burger altijd af tegen de Boa.
Reputatie 7
Badge
Het lijkt willekeur wat hier gebeurd. Lijkt me dat je een waarschuwing geeft, zeker voor iemand die hier niet mee bekend is.

Leergeld, noemen we dat.

In afgelopen weekend een jongedame (uit een groepje) met studentenweekkaart in de trein. Boute met uitstel van betaling. Het ID-vragen en bon-uitschrijven duurde zo lang dat de overige schoolgenoten één voor één onopvallend verdwenen naar een volgende wagon. Willekeur? Of handig?

De jongedame belde daarna achtereenvolgens haar moeder, vader, vriendin en vriend. Met naar alle vier een verschillend verhaal. Resultaat: moeder haalde haar af van station, vader ging de boete betalen, vriendin vond het ook "zeikerds", en vriend gaf een tip hoe ze er onderuit kon komen.
Zodra je hem wel thuis krijgt, is de strijd eigenlijk al gestreden..
Nee joh, dan is het circus pas net begonnen 😃 Zelfs instanties die enorme aantallen per dag verwerken, krijgen het nog voor elkaar om keer op keer plat te gaan op (fatale) vormfouten.
Reputatie 4
Snelheidsboetes of ook uitstel van betaling en dergelijke?

Een boa van Arriva zal toch echt in dezelfde wettelijke kaders moeten werken als een van de NS. Ook de lokaties waar een boa mag schrijven verschilt niet. Wat je zegt is niet mogelijk. Dat de een er wel mag schrijven en een ander niet. Qua bevoegdheden kan er legio verschil in zitten, bij oa Connexxion lopen niet en wel geweldsbevoegd door elkaar in combinatie met stagiaires van het ROC. Al zullen bepaalde kaders wel overeen komen.
Daarnaast zullen CXX,Arriva of NS zullen (ziekte)verzuim door werken bij de concurrentie niet op prijs stellen.
Snelheidsboetes of ook uitstel van betaling en dergelijke?
UvB's, combibonnen, het hele rataplan. Lage snelheidsboetes zijn juist vervelend, want onder Mulder moet je heel wat meebrengen om vormfouten fataal te laten zijn.
Reputatie 7
Iedere BOA met domein openbaar vervoer mag hetzelfde. Het zijn uiteindelijk de vervoerders die (uiteraard in overleg) bepalen wie wel of niet de geweldsbevoegdheid erbij krijgt (lees: haalt) en wie waar schrijft.
Reputatie 7
Badge +3
Lage snelheidsboetesZijn dat boetes voor te langzaam rijden?
Ja, en die kunnen een stuk hoger uitvallen dan de boete voor roken op het perron.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersregels/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer

Reageer