boete van 230 euro voor telaat instappen........................

Vanmorgen 6.15 Amsterdam Zuid sprinter richting Schiphol. Trein komt telaat binnen, terwijl mensen instappen, klinkt al het fluit signaal.....................en dat komt vaker voor. Dat de conducteur graag de tijd wil inhalen begrijp ik maar niet over de rug van de reiziger

Dus die bekeuring van 230 euro is niet altijd terecht

17 reacties

Een conducteur die fluit terwijl mensen nog aan het instappen zijn (en dan praat ik over mensen die al op het perron waren) of fluit om mensen aan te sporen moet die boete ook krijgen dan.

Het is in feite alleen gericht om de treinen op tijd te laten rijden. Alleen mensen die echt gevaarlijke dingen doen en echt te laat zijn horen een boete te krijgen, niet mensen die een trein willen halen die te vroeg vertrekt bv.
Dat treinen te vroeg vertrekken is een feit. Om dan een boete uit te schrijven na het fluitsignaal is discutabel. Instappen na het fluitsignaal is niet toegestaan, maar een natuurlijke reactie bij te vroeg vertrekken?? Dus publiceer de werkelijke vertrektijd gewoon, achteraf in de reisplanner. 🙂
Badge +3
Wat een gedoe zeg.

Heel snel veranderen dat concept!

Fluiten is volgens iedereen juist een waarschuwing dat het tijd is om in te stappen.

All aboard! We gaan zometeen vertrekken dus?

Conducteur kijkt vervolgens en dán pas de deuren dicht!

Het fluiten is gewoon een (laatste) signaal om in te stappen. "We gaan zo vertrekken" beste mensen, en de deuren gaan zometeen dicht. Meer kan ik er niet van maken, of leg eens uit waarom er sowieso gefloten wordt!

NS denkt daar anders over, maar die boete is volkomen onterecht! Fluiten betekent juist instappen, want we gaan zometeen vertrekken (zodra iedereen ingestapt is)!

Bij een rechtbank ga je dit zeker winnen, want een conducteur moet iedereen veilig kunnen laten instappen wanneer je die trein wilt halen.

Okee.. het fluitje betekent dus "niet meer proberen instappen, wacht maar lekker op de volgende" en dat is wel logisch.

Toch snap ik (en velen met mij) het niet, want tegen de tijd dat er iemand fluit maak ik mijn sigaar uit en is het tijd om in te stappen, want de trein gaat zometeen vertrekken.

Ik zei al "all aboard"? Zo bedien je reizigers als klant!

En ja, natuurlijk weet ik ook wel dat je niet eeuwig kan wachten op instappers. en minuten later vertrekken geen optie is.

Maar als het fluitje gaat, maak ik dus mijn sigaar uit en stap ik vervolgens in!

Fluiten is voor mij dus (en voor de meesten) het sein om snel in te stappen, want we gaan op pad van A naar B over rails.
Zolang conducteurs meerdere keren fluiten (en dat doen er een heleboel) is dit kansloos.
Waar het volgens mij om draait, is dat er een regel is, die gehandhaafd kan worden. Persoonlijk denk ik niet dat er een HC is, die gaat bekeuren als hij of zij heeft gefloten en men zonder gevaar nog bezig was met instappen. Waar ik onderhand wel vervelend van wordt zijn reizigers, die bewust een deur openhouden, koffers ertussen mikken of deuren zelfs weer opentrekken. Je moet iets doen om aan te geven dat je met het vertrek bezig bent, het fluitsignaal. Dat er veel onduidelijkheid is, voor reizigers en door personeel is wel een punt van aanpak ja.
Reputatie 7
Een bon voor instappen na het fluitsignaal is voor mij op zichzelfstaand niet logisch.

Maar gaat dat gepaard met de deuren forceren, deuren in storing, iets ertussen steken of wat dan ook, dan volgt bij mij vaak een prent.

Ik gebruik overigens bij intercity's alleen de sluit-fluit, dus dan gaan wel degelijk de deuren direct dicht.
Ik snap niet dat mensen dergelijke risico's nemen om een trein nog te halen. Het is levensgevaarlijk.. laatst nog een vrouw gehad die in sluitende (!) Deuren een kinderwagen duwde..
Er moet een einde komen aan al die onduidelijkheid naar de reiziger, de ene keer fluiten om te manen, de andere keer voor vertrek... nu geeft de NS weer traditioneel de reiziger de schuld.
O.V. moet simpel en overzichtelijk zijn, met al die regels kom je er zelfs met een forum niet meer uit..

Wat nog even door de dichtgaande deuren wringen betreft, bij de sprinters gaan de deuren na enkele seconden vanzelf dicht (onervaren reizigers schrikken zich een hoedje), hoe moet je nou weten dat de trein wel of niet op dat moment vertrekt. Helemaal omdat niet altijd gefloten wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, het is niet zo zwart wit. Veel verhalen hierover zijn dan ook erg gekleurd.
Reputatie 7
Badge +3
@Bob
Dit klink nogal naïef.
Reputatie 7
Als de deuren automatisch sluiten klinkt er een andere sluittoon 🙂
Reputatie 4
Precies, dus moet er eigenlijk in die reclamecampagne duidelijk gemaakt gaan worden dat die boete alleen maar gegeven gaat worden aan diegene die in het fluitsignaal van de deur als die vergrendeld gaat worden nog probeert in te stappen.
En dat dus de fluit van de conducteur en de fluit van automatisch dichtgaande deuren niets met deze boeteregeling te maken heeft.
Reputatie 7
Maar dat is niet waar.. zodra er enige hinder is voor het personeel, de trein, of de vertrekprocedure kan er worden bekeurd.
Als de deuren automatisch sluiten klinkt er een andere sluittoon :)

Dat weten alleen de ervaren reiziger (de onervaren is inderdaad vaak wat naïever ).
Voor de trein die ik meestal neem wordt meestal niet gefloten, ik hoor het aan het binnentrekken van de instaptreden, nie aan een afwijkend gepiep.
Reputatie 7
Voor een sprinter (DDAR, SGM, SLT en FLIRT) moet er gefloten worden. Deze deuren hebben namelijk geen sluit-fluit.
Reputatie 4
SGM heeft die wel, wordt alleen nauwelijks gebruikt. Ik hoor hem in ieder geval altijd als de trein in eenmansbediening rijdt.
Reputatie 7
Badge
Laat NS als eerste stap, de fluit-tijd identiek maken aan de vertrektijd. Dus niet 10 seconde van tevoren, geen 20, geen 30, maar gewoon op de seconde. Dan is het voor de reiziger ook heel duidelijk of je op tijd of simpelweg te laat bent.

Deuren tegenhouden hoort natuurlijk niet, maar soms vertrekt een tijd te vroeg, dan snap ik het wel, dat mensen gekke dingen doen.
Trein komt telaat binnen, terwijl mensen instappen, klinkt al het fluit signaal.....................
Dus die bekeuring van 230 euro is niet altijd terecht

Je doet het voorkomen alsof die bekeuring daadwerkelijk uitgeschreven is. Of verzin je dit gewoon?

Van een niet gegeven boete hoeven we ons niet af te vragen of deze terecht was of niet.

Reageer