beantwoord

Boete voor roken op het station

• 10 januari 2015
  • 44 reacties
  • 11624 Bekeken

Hallo,

Eergisteren heb ik een boete gehad op Station Tilburg, i.v.m. roken op het station. En ik heb daar twee vragen over.. Ik heb hiervoor een boete gehad, maar geen briefje meegekregen dat ik een boete heb gehad, wel werd mij vertelt dat er een acceptgiro thuis werd gestuurd en dat is gelijk mijn tweede vraag wanneer krijg je zo'n acceptgiro gestuurd gekregen? Het is een vervelende situatie, vooral als je dan nog te horen kreeg dat als je 4 meter verder stond dat het dan prima was geweest.. Heb er over in gezeten, maar kwam erachter dat dat toch niet werkt. In ieder geval, als iemand mij hier meer over kan vertellen heel graag!
icon

Beste antwoord door Loes 10 januari 2015, 10:55

Hoi Nick10,

Een boete die wordt uitgeschreven voor deze overtreding is per direct een proces verbaal en die mogen wij een overtreder aanzeggen. Dat betekent dat we er geen papiertje voor af hoeven geven. Op de boete staat een vast sanctiebedrag, ik geloof €90,- en deze loopt via het CJIB waardoor er €7,- administratiekosten bij komen. De acceptgiro zal er ongeveer zes weken over doen om bij je te komen. Zelfde werkwijze als een politieagent iemand bekeurd. Vandaar dat het geen zin heeft om in beroep te gaan bij NS, maar dat gaat via de OvJ.
Ik hoop de vragen beantwoord te bebben, anders hoor ik het graag.
Bekijk origineel

44 reacties

Hoi Nick10,

Een boete die wordt uitgeschreven voor deze overtreding is per direct een proces verbaal en die mogen wij een overtreder aanzeggen. Dat betekent dat we er geen papiertje voor af hoeven geven. Op de boete staat een vast sanctiebedrag, ik geloof €90,- en deze loopt via het CJIB waardoor er €7,- administratiekosten bij komen. De acceptgiro zal er ongeveer zes weken over doen om bij je te komen. Zelfde werkwijze als een politieagent iemand bekeurd. Vandaar dat het geen zin heeft om in beroep te gaan bij NS, maar dat gaat via de OvJ.
Ik hoop de vragen beantwoord te bebben, anders hoor ik het graag.
Welkom op het forum nick10!

Loes heeft je al van duidelijke uitleg voorzien, waarvoor dank! Ik heb haar bijdrage daarom als beste antwoord gemarkeerd.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Hoi Nick10, In beroep gaan heeft zeker wel zin. Ik ken gevallen waar het is gelukt.
In het beginstadium van het rookverbod werd dit altijd omgeroepen. Nu is dit niet meer het geval. Omdat het op de stations niet of onduidelijk staat aangegeven geef ik je een grote kans. Bij binnengaan van een station hangt er een klein bordje waar het op staat. Dit is dus onduidelijk en niet waarneembaar als je voorbij loopt. In beroep gaan dus. Nee heb je,Ja kan je krijgen 😉 Succes.
Thanks voor uw reactie en tips! Maar wat heeft het voor zin om in beroep te gaan? Het was die middag namelijk wel omgeroepen, maar dacht als ik heel eerlijk was dat ik op de goede plek stond aangezien ik niet wist dat er überhaupt een rookzone stond op station Tilburg. En inderdaad het staat ook heel onduidelijk aangegeven waar de betreffende rookzone is. Maar daarbij moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik wel op een plek stond waar mensen er geen last van hadden en werd er ook verteld toen de boete werd uitgeschreven dat als ik iets verder stond dat ze dan geen boete hadden gegeven.. Ik heb het wel overwogen om het te doen, maar denk niet dat het helpt aangezien het wel is omgeroepen die middag en ik mij afvraag wat voor zin het heeft..

Hoi Nick10, In beroep gaan heeft zeker wel zin. Ik ken gevallen waar het is gelukt.
In het beginstadium van het rookverbod werd dit altijd omgeroepen. Nu is dit niet meer het geval. Omdat het op de stations niet of onduidelijk staat aangegeven geef ik je een grote kans. Bij binnengaan van een station hangt er een klein bordje waar het op staat. Dit is dus onduidelijk en niet waarneembaar als je voorbij loopt. In beroep gaan dus. Nee heb je,Ja kan je krijgen 😉 Succes.
Hoi Nick10, ik heb vandaag exact hetzelfde meegemaakt ook op tilburg cs. Was het bij jou ook een wat langere kale man? Deze kerel maakte duidelijk misbruik van zijn functie/macht. Er was ook nog een vrouw met krullen bij! Ik ging netjes buiten het perron staan, omdat nergens een rookzone staat aangegeven en nog krijg ik een boete! Ik ga dit zeker aanvechten en ben niet van plan om voor dit onrecht 97eur!! Te betalen
Wat kan de NS hierin doen? Dit is duidelijk een onbekwame medewerker!
Wat kan de NS hierin doen? Dit is duidelijk een onbekwame medewerker!

Het lijkt erop dat die medewerker gewoon zijn werk doet door het rookverbod te handhaven, maar dat er een andere medewerker aan de slag moet om de rookzones duidelijker aan te geven. Staan er in Tilburg geen pafpilaren?
Nou deze meneer had duidelijk zijn dag niet... Ik ben netjes buiten de overkapping van het station gaan staan, omdat ik geen rookpaal kon vinden
Hoi Freek112,

Zeer apart dat je bekeurd bent door buiten de overkapping te roken. Ik kan natuurlijk niet bepalen dat je er buiten stond, was er helaas niet bij. Naar mijn weten is het verboden om op perrons met overkapping te roken, behalve in de aangegeven rookzones. Tilburg heeft overigens ook rookpalen staan. Ik heb verder een met gegoogeld en daarbij ben ik telkens hetzelfde tegenkomen en zo handel ik zelf ook, naar mijn weten is dat ook de bedoeling.
Een klacht indienen tegen een medewerker kan altijd. Blijkbaar is daar een team van Veiligheid en Service geweest en heb je een goed signalement, dat is wel na te gaan vermoed ik. Als je over zes weken een acceptgiro binnen krijgt, is de medewerker helemaal te traceren, want ik vermoed dat de boete je is aangezegd en dat je geen doorslag hebt meegekregen, zowel, dan staat er een zogenoemde Mancode op, beginnend met N gevolgd door 5 cijfers, bijvoorbeeld N12345, dat is de code waar de gegevens van de verbalisant aan gekoppeld zijn.
Voor jullie allebei geldt, in beroep gaan kan altijd, daarvoor moet je eerst de boete binnen hebben gekregen. Misschien dat morgen een moderator nog reageert op dit topic om meer info over het indienen van een eventuele klacht te begeleiden.
Hey nick10. Zie dat je prive had gereageerd, maar kan het niet lezen.. Wil je je bericht alsnog hier sturen? Of opnieuw
Hoi Freek,

Helaas hadden wij niet dezelfde mensen, ik had namelijk 2 mannen... In ieder geval heeft de man tegen mij verteld dat als ik buiten de overkapping stond ik geen boete zou hebben gehad.. Dus snap ik jou boete ervoor eigenlijk helemaal niet? En inderdaad de rookpaal in Tilburg CS staat helemaal vooraan het perron, staat overigens ook nergens aangegeven.. Dus heel erg frustrerend, want in principe waar jij stond te roken zou NIEMAND last van hebben gehad + daarbij is het ook nog is buiten de overkapping! Waarschijnlijk waren ze gewoon uit om iemand te vinden en een boete te geven.. Wat ik ook heel vervelend vind is dat je op station Tilburg GEEN waarschuwing krijgt, maar gelijk een boete... Terwijl als ik kijk op station 'S Hertogenbosch krijg je eerst nog een waarschuwing om naar de rookpaal te lopen... Beetje jammer dat er niet word gewaarschuwd, maar gelijk boetes worden uitgeschreven. Ik ben ook van plan om in beroep te gaan, jij ook?

Hey nick10. Zie dat je prive had gereageerd, maar kan het niet lezen.. Wil je je bericht alsnog hier sturen? Of opnieuw
Reputatie 2
Gewoon op het station niet roken, het is niet prettig voor iedereen. Als je het dan toch doet, zoek goed naar de plekken waar dit duidelijk is aangegeven en ga niet medereizigers lastig vallen omdat jij niet goed kan zoeken. Als het onduidelijk is, ga er dan vanuit dat het gewoon net als in de rest van het station niet toegestaan is. Het klinkt misschien heel cru van mij, maar er is gewoon een rookverbod op het station. Je gaat toch ook niet wildplassen omdat het niet duidelijk is aangegeven dat het niet mag?
Reputatie 4
Badge
De huisregels bij NS zijn erg duidelijk. Is de plaats waar je staat overdekt (hoogte van het plafond doet niet terzake) dan moet je binnen 3 meter van een rookpaal staan, is de plaats niet overdekt dan mag je roken.

Het gebruik van een verdamper geldt bij NS ook onder de noemer roken.
Reputatie 2
Nu ben ik fervent tegenstander van roken op het perron waar het niet mag, (en ik amuseer me ook altijd kostelijk, als ik iemand daarvoor de bon op zie gaan!). NS mag weleens bij een binnenkomende trein gaan controleren en iedereen verbaliseren die niet even de moeite kunnen hebben om eventjes naar buiten te lopen, wat is 1-2 minuutjes nou, die kunnen toch ook wel bij de 1-2-3 uur?

Loes maakt even een fout. Een verbalisant hoort altijd een kopie van een proces-verbaal te geven, dat is namelijk een bewijs om te voorkomen dat deze straks kan zeggen van: "maar dat heb ik niet gehad". Dit dient ook bewaard te worden, totdat de schikking van de OvJ binnenkomt, (waarom de politie dat wel netjes doet en NS het zo nodig weer anders moet doen, snap ik eerlijk-gezegd niet). Wat betreft het roken, als je inderdaad in de open lucht stond, heb je niks verkeerds gedaan en heeft de verbalisant zich schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. Als je er een zaak van maakt, kon deze nog een groot probleem krijgen. Hoelang NS camera-beelden bewaart weet ik niet, ik geloof 48 uur, tenzij er binnen die periode melding van een calamiteit is gemaakt. Ondanks dat ik het niet zo op heb met rokers, wens ik je toch heel veel succes en ik zal voor je duimen op een goede afloop, waarbij de verbalisant nog een flink poepie moge gaan ruiken.
Reputatie 2
Nu ben ik fervent tegenstander van roken op het perron waar het niet mag, (en ik amuseer me ook altijd kostelijk, als ik iemand daarvoor de bon op zie gaan!). NS mag weleens bij een binnenkomende trein gaan controleren en iedereen verbaliseren die niet even de moeite kunnen hebben om eventjes naar buiten te lopen, wat is 1-2 minuutjes nou, die kunnen toch ook wel bij de 1-2-3 uur?

Loes maakt even een fout. Een verbalisant hoort altijd een kopie van een proces-verbaal te geven, dat is namelijk een bewijs om te voorkomen dat deze straks kan zeggen van: "maar dat heb ik niet gehad". Dit dient ook bewaard te worden, totdat de schikking van de OvJ binnenkomt, (waarom de politie dat wel netjes doet en NS het zo nodig weer anders moet doen, snap ik eerlijk-gezegd niet). Wat betreft het roken, als je inderdaad in de open lucht stond, heb je niks verkeerds gedaan en heeft de verbalisant zich schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. Als je er een zaak van maakt, kon deze nog een groot probleem krijgen. Hoelang NS camera-beelden bewaart weet ik niet, ik geloof 48 uur, tenzij er binnen die periode melding van een calamiteit is gemaakt. Ondanks dat ik het niet zo op heb met rokers, wens ik je toch heel veel succes en ik zal voor je duimen op een goede afloop, waarbij de verbalisant nog een flink poepie moge gaan ruiken.

Ook de politie geeft niet altijd een kopie van het proces-verbaal. Ook bij oa verkeersongevallen wordt er geen schriftelijk proces-verbaal meegegeven. In veel gevallen wordt een proces-verbaal zelfs al direct digitaal verzonden. Een schriftelijke kopie is enkel een kennisgeving en alleen de aanwezigheid, niet afwezigheid, kan gebruikt worden om later zaken te verklaren. Ik wou dat het zo simpel was als alle boetes doorscheuren en dat het CJIB geen boetes mag uitreiken.

Overigens ga ik nu de Algemene Voorwaardes aanhalen:
"Roken is in binnenlandse en internationale treinen nergens toegestaan. De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan. Let op: ook het gebruik van een elektronische sigaret is alleen toegestaan in de gemarkeerde rookzones op de perrons en de stations. In de buitenlucht, zoals op perrons zonder overkapping, is roken toegestaan."
Aangezien alle perrons in Tilburg een overkapping hebben, is het op alle perrons niet toegstaan om te roken behalve in de gemarkeerde zones. De Algemene Voorwaardes zeggen niet dat je op de gedeeltes van perrons waar geen overkapping is wel mag roken, maar enkel in de buitenlucht. Het is dus een kwestie van interpretatie hoe ver van de overkapping je dient te zijn. In het geval van Tilburg kan dit een aardig eindje zijn, want buitenlucht betekend niet dat je direct mag roken op het moment dat er geen overkapping direct boven je zit.
Reputatie 1
Ik ben persoonlijk een groot voorstander van een volledig rookvrij station, wat maakt die 5 minuutjes die je er over doet om buiten te komen uit op de reistijd dat je toch al niet mag roken. Ik ben dus ook blij te lezen dat er op gecontroleerd wordt!! Opvallend in de voorwaarden is dat je op een perron zonder overkapping overal mag roken, zo bestaat de kans dat ik als niet rokende klant alsnog in de rook sta.
Wat betreft het roken, als je inderdaad in de open lucht stond, heb je niks verkeerds gedaan en heeft de verbalisant zich schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. Als je er een zaak van maakt, kon deze nog een groot probleem krijgen. Hoelang NS camera-beelden bewaart weet ik niet, ik geloof 48 uur, tenzij er binnen die periode melding van een calamiteit is gemaakt. Ondanks dat ik het niet zo op heb met rokers, wens ik je toch heel veel succes en ik zal voor je duimen op een goede afloop, waarbij de verbalisant nog een flink poepie moge gaan ruiken.

Vergeet het maar. Als het in een rechtszaak aankomt op het woord van een BOA tegen dat van een ambteloos burger (zonder verder bewijs voor een van beide), zal een rechter het woord van de BOA zwaarder laten wegen.
Ik werd vandaag beboet bij de ingang van station Tilburg. Ik stond juist buiten te wachten tot mijn sigaret op was, maar de ambtenaar noemde dat binnen. Waar ligt de grens, niet duidelijk.
Reputatie 4
Badge
In jan 2015 was toch de huidige tunnel/ingang nog helemaal niet open? Ik zie de relevantie voor het reageren op dit topic daarom voor jou geval niet in. De huidige situatie is totaal anders dan toen.
De situatie is veranderd ja, maar dit gaat toch over een boete voor roken?
Reputatie 6
De Algemene Voorwaardes zeggen niet dat je op de gedeeltes van perrons waar geen overkapping is wel mag roken, maar enkel in de buitenlucht. Het is dus een kwestie van interpretatie hoe ver van de overkapping je dient te zijn. In het geval van Tilburg kan dit een aardig eindje zijn, want buitenlucht betekend niet dat je direct mag roken op het moment dat er geen overkapping direct boven je zit.

Ik hoor ook wel eens discussie, tot welke afstand van de rookzuil gerookt mag worden. Is dit 1 meter, 3 meter of een vaag begrip als "bij"? En, als het drie meter is, is dat dan in een cirkel rondom de (ronde) pafpaal of een vierkant? Dat maakt ook nog verschil, dus het gebied waarbinnen gerookt mag worden, zou aangegeven moeten zijn. Als niet-roker pleit ik overigens voor een afgesloten ruimte, maar ik begrijp dat dat om budgettaire redenen niet haalbaar is.

Juist omdat het nu een kwestie van interpretatie is, blijft onduidelijk waar roken wel en niet toegestaan is. Om die onduidelijkheid tegen te gaan, lijkt het nuttig de Algemene Voorwaarden aan te passen, in die zin dat roken in het station en op de perrons alleen binnen het gemarkeerde gebied rondom de rookzuil toegestaan is.

Ik vraag me trouwens af of NS medewerkers beboet worden, als die roken op plaatsen waar dat niet is toegestaan, bijvoorbeeld naast hun trein onder de overkapping.
@bertus

Het is mijn inziens ook te onduidelijk en ik zou zeker pleiten voor eenduidig beleid en herkenning, want als je mij vraagt hoe ver je van de pafpaal mag roken? Durf daar geen sluitend antwoord op te geven, tenzij het staat aangegeven.
Misschien wat bestickering. 😉
Reputatie 7
Het liefst niet meer roken op stations en perrons, dit aangeven met een duidelijke streep voor binnenkomst zodat duidelijk is waar het verbod begint.
@Nooduitgang

We nemen ff een potje verf en gaan effe kladderen..... waarom ben ik daar nog niet opgekomen. 😉

Reageer