beantwoord

Borden op perrons bij werkzaamheden

  • 9 april 2015
  • 7 reacties
  • 371 Bekeken

De informatie op de digitale schermen op perrons zijn, als een trein niet verder rijdt dan station X, echt echt echt héél verwarrend.

Voorbeeld. Dit weekend werkzaamheden tussen Weert en Roermond. In Maastricht staat het volgende op het digitale scherm:


"Amsterdam XX:XX Intercity
via Sittard


Rijdt niet verder dan Roermond"

Dat is dus niet duidelijk.

Waar stopt de trein: Sittard, Roermond
Welke bestemmingen staan op het bord vermeld, Sittard, Amsterdam
Welke bestemming staat dus niet op het bord vermeld bij bestemmingen: Roermond.

Ja er staat in het klein rijdt niet verder dan Roermond. Maar Roermond staat niet in het lijstje met bestemmingen op het bord. Dus alleen vaste reizigers die weten welk traject de trein normaal rijdt snapt dit.

Er zijn meerdere manieren om dit duidelijk te communiceren. Welke keuze jullie daarin maken, mogen jullie zelf weten, maar hier ontbreekt informatie en staat verkeerde informatie, dus dit kan echt niet.

Overigens is dit in alle gevallen als een trein niet verder rijdt dan station X. Voorbeeld hierboven een concreet voorbeeld van afgelopen weekend.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 10 april 2015, 01:09

De discussie hierover is al veel langer gaande, en oplossingen zoals bijvoorbeeld de eindbestemming gewoon wijzigen en rood markeren zijn al eerder geopperd. Helaas is de huidige manier van opgeheven treinen (of treintjes met een andere "eind"bestemming) weergeven erg onhandig. In de online publicatie is het bijvoorbeeld ook beperkt. De grap: verwacht niet op korte termijn een update hiervan, al helemaal niet op de CTA's (ja, dat heet nu anders) zelf die op de stations hangen. Dat is niet om negatief te zijn, het is niet anders.



Natuurlijk gaan ze de melding doorzetten enzo, allemaal leuk en aardig.
Bekijk origineel

7 reacties

De discussie hierover is al veel langer gaande, en oplossingen zoals bijvoorbeeld de eindbestemming gewoon wijzigen en rood markeren zijn al eerder geopperd. Helaas is de huidige manier van opgeheven treinen (of treintjes met een andere "eind"bestemming) weergeven erg onhandig. In de online publicatie is het bijvoorbeeld ook beperkt. De grap: verwacht niet op korte termijn een update hiervan, al helemaal niet op de CTA's (ja, dat heet nu anders) zelf die op de stations hangen. Dat is niet om negatief te zijn, het is niet anders.

Natuurlijk gaan ze de melding doorzetten enzo, allemaal leuk en aardig.
Tijdens de werkzaamheden maakt het voor de reizigers moeilijk welke trein ze moeten nemen. De juiste Eindbestemming moet ook op de gele vertrekstaten gelinked zijn. Dus neemt u bijvoorbeeld de intercity naar Maastricht , dan staat er ook als Eindbestemming Maastricht maar als de Intercity niet verder dan Roermond gaat dan staat er ook duidelijk eronder. Je moet ook goed lezen wat erop de borden staat vermeld. De meeste mensen hebben ook een NS app op hun smartphone daarop kunt u ook zien wanneer er werkzaamheden zijn en u kunt ook een aangepast reisadvies opvragen. Er zijn ook momenten dat de digitale borden boven het perron helemaal niet werken. Dan kunt u altijd de gele vertrekstaten raadplegen en/ of de NS app. Een ander voorbeeld is als je van Schiphol naar Hilversum met de trein reist en u pakt de sprinter, dan staat er altijd onderaan op Schiphol op de digitale borden vermeld dat de Intercity richting Amersfoort (-Enschede) altijd eerder in Hilversum aankomt. Gek genoeg staat het wel in het Nederlands, maar niet in het Engels.
Het staat er juist niet duidelijk onder, het staat er heel klein onder. Onleesbaar van een afstandje.

Mensen zien de oorspronkelijke eindbestemming staan en komen er later pas achter dat de trein helemaal niet naar de eindbestemming gaat.
Het gaat niet zo zeer om de eindbestemming die groot op het bord staan, maar om het feit dat een van de stations waar de trein wel stopt niet in het rijtje met stations op het bord staat.

In het voorbeeld Roermond.
Ik kan helaas niet precies meer zien wat eruit is gegaan aan informatie rondom die werkzaamheden. Er zijn een aantal van deze beperkingen in de informatiestroom, en daar zijn ook wel oplossingen voor, maar er zit een bepaald gat tussen theorie en praktijk dan wel idee en uitvoering. Is dat politiek correct genoeg voor een NS forum? 🙂
Reputatie 1
Badge
Die gele vertrekstaten worden al jaaaaren helemaal niet meer aangepast, zefls niet eens meer een sticker dat ze ''vandaag niet gelden''. Nog verwarrender kan het zijn als een trein wel doorrijdt, maar met een ander treinnr-daar kan het systeem totaal niet mee overweg en veel personeel snapt er zelf ook niks meer van en geeft verkeerde info.
De koppelingen met afwijkende treinnummers worden gelukkig wel steeds beter 😉

Reageer