beantwoord

Buitenlandse pinpassen worden niet geaccepteerd, dus kun je geen vervoersbewijs kopen

• 9 augustus 2014
  • 4 reacties
  • 432 Bekeken

Van familie die in het buitenland woont en voor vakantie/familie bezoek in Nederland is hoor ik dat het niet mogelijk is om zelf een geldig vervoersbewijs te kopen op Schiphol en andere stations. Buitenlandse pinpassen en creditcards worden stelselmatig geweigerd door de automaten.
Ook komt het voor dat mensen niet van stations kunnen omdat hun buitenlandse geldige vervoersbewijs niet geaccepteerd wordt door de in en uitcheck poortjes. Ik vind dit zeer vreemd. Is hier nooit over nagedacht? Dit is toch zeer toerist onvriendelijk? Hoe gaan de OV bedrijven dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Hertog 9 augustus 2014, 14:21

Op de volgende stations kun je vooralsnog (bij wijze van proef) met een credit card betalen (ook in de automaten):
Schiphol, Amsterdam Centraal, Amsterdam Duivendrecht, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, Eindhoven, Arnhem, Maastricht, Groningen, Hengelo en Roosendaal.

Dus ook op Schiphol waar tevens 24/7 een loket geopend is.

Het ligt in de bedoeling dat tegen het eind van dit jaar alle kaartautomaten van NS credit cards accepteren.

Overigens is op geen enkel station alle poortjes gesloten. Er is altijd minimaal 1 poortje geopend waardoor men het station probleemloos kan betreden c.q. verlaten.
Pas wanneer de (brede) poortjes zijn aangepast met de mogelijkheid barcodes te scannen (ook van buitenlandse papieren vervoerbewijzen) gaan de poortjes stapsgewijs dicht, totdat in 2016 op alle 82 daarvoor in aanmerking komende stations de poortjes definitief gesloten zijn.

Kortom, ook uw buitenlandse gasten kunnen op Schiphol 24/7 vervoerbewijzen aanschaffen en te allen tijde alle stations verlaten.
Bekijk origineel

4 reacties

Op de volgende stations kun je vooralsnog (bij wijze van proef) met een credit card betalen (ook in de automaten):
Schiphol, Amsterdam Centraal, Amsterdam Duivendrecht, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, Eindhoven, Arnhem, Maastricht, Groningen, Hengelo en Roosendaal.

Dus ook op Schiphol waar tevens 24/7 een loket geopend is.

Het ligt in de bedoeling dat tegen het eind van dit jaar alle kaartautomaten van NS credit cards accepteren.

Overigens is op geen enkel station alle poortjes gesloten. Er is altijd minimaal 1 poortje geopend waardoor men het station probleemloos kan betreden c.q. verlaten.
Pas wanneer de (brede) poortjes zijn aangepast met de mogelijkheid barcodes te scannen (ook van buitenlandse papieren vervoerbewijzen) gaan de poortjes stapsgewijs dicht, totdat in 2016 op alle 82 daarvoor in aanmerking komende stations de poortjes definitief gesloten zijn.

Kortom, ook uw buitenlandse gasten kunnen op Schiphol 24/7 vervoerbewijzen aanschaffen en te allen tijde alle stations verlaten.
Beste Marisca,

Welkom op het NS Serviceforum! Het antwoord van Hans is juist; je familie kan gewoon een vervoerbewijs aanschaffen met een creditcard, dit is geen probleem. Als je familie een binnenlandse reis wil maken, adviseer ik ze een eenmalige ov-chipkaart te kopen bij de kaartautomaat. Als de poortjes al gesloten zijn, kunnen zij met de eenmalige ov-chipkaart gewoon uitchecken om het poortje te openen. Mocht je meer vragen hebben hierover, dan vernemen we dit graag. Je topic is verplaatst naar "Op het station".

Groet,
Stephan
Met alle respect, Stephan, maar ik zie alleen een (eerste) reactie van mijzelf (die je trouwens als "antwoord" hebt gemarkeerd) en dan een reactie van jou.
In jouw reactie heb je het over Hans, waarbij je kennelijk op mij doelt.
Volgens mij was Hans behoorlijk actief op dit forum, doch sinds enige maanden niet meer hier gezien.
Was je zo onder de indruk van hem dat je mij daarom ook maar "Hans" noemde? 😉
Badge +3
Dat gaat vanaf 12 augustus zo zijn.

Reageer