Skip to main content

Het busstation onder station Almere Centrun wordt binnenkort verbouwd. Grijpt NS dit ook aan om haar voorzieningen daar te verbeteren? Sinds de dienstregeling 2025 reis ik via dit station en een tweetal dingen valt op dat m.i. duidelijk verbetering kan gebruiken:

- Inmiddels al 2,5 jaar staan bij de opgehangen naar de perrons bouwhekken om deze (buiten de spits) af te kunnen sluiten i.v.m. de sociale veiligheid. Komt hiervoor ooit nog een minder lelijke, meer permanente oplossing? Is het bijvoorbeeld geen optie gewoon de poortjes op deze tijden allemaal als uitgang in te stellen? Dan zijn extra hekken niet eens nodig en kunnen mensen toch niet ongezien de perrons op.

- Hoewel mensen van het grootste deel van de bushaltes en de fietsenstalling (als ze open zijn, in de spits) deze opgangen gebruiken, is er totaal geen reisinformatie te vinden. Er hangt niet eens een klok. Als een trein bijvoorbeeld van het andere perron vertrekt, kom je daar achter als je toevallig in de app kijkt, of anders pas als je de trap op bent gegaan naar het (dan verkeerde) perron en de borden daar ziet. Is een digitaal bordje met de eerstvolgende vertrekkende treinen zoals inmiddels volgens mij bij vrijwel iedere opgang van een station in Nederland hier niet gewenst en mogelijk?

Het busstation onder station Almere Centrun wordt binnenkort verbouwd. Grijpt NS dit ook aan om haar voorzieningen daar te verbeteren? Sinds de dienstregeling 2025 reis ik via dit station en een tweetal dingen valt op dat m.i. duidelijk verbetering kan gebruiken:

Volgens mij gaat dit om een project van de gemeente waar NS/ProRail buiten staat.

Klopt ​@Tamzin Ik vroeg me alleen af of ze niet van de gelegenheid gebruik kunnen maken als er toch, inderdaad door anderen, wordt verbouwd.

Klopt ​@Tamzin Ik vroeg me alleen af of ze niet van de gelegenheid gebruik kunnen maken als er toch, inderdaad door anderen, wordt verbouwd.

Dan moet daar eerst een plan en geld voor zijn. Zo maar wat mensen aan het werk zetten en spullen kopen kan niet, die moeten ook betaald wordt.

Als NS dat echt wil dan zullen ze om de tafel moeten met de betrokken partijen. Vooropgesteld dat ze daarvoor geld hebben.

Uiteraard is dat beide volkomen waar. Het lijkt mij alleen zeker wat betreft die hekken duidelijk dat er iets moet gebeuren en een moment dat er toch al een hoop gebeurt zorgt dan hopelijk voor minder overlast en wellicht ook juist minder kosten doordat bijvoorbeeld geen aparte afzetting van een werkterrein nodig is.

Reageer