Capaciteit fietsenstalling station Delft

Sinds het begin van het nieuwe collegejaar in Delft, merk ik dat de fietsenstallingen bij station Delft helaas niet meer genoeg capaciteit bieden. Met name op zaterdag en zondag is het zeer uitdagend om nog een plek in één van de fietsrekken te vinden, terwijl er ook een hoop fietsen buiten de rekken staan.

Allereerst heb ik één specifieke vraag: op de vloer zijn grijze zones getekend, iets ruimer dan de rekken. Is het toegestaan om een fiets te parkeren buiten de rekken, zolang de fiets binnen de donkergrijze zone staat?

Volgens dit artikel van ProRail is er nu in totaal officieel plaats voor 8400 fietsen. Ik schat dat er dan in het weekend nu minstens 8500 tegelijkertijd geparkeerd staan (er staan een hoop fietsen buiten de rekken), en ik ken meerdere mensen die regelmatig de fiets een paar straten verderop parkeren als ze in het weekend met de trein willen, omdat ze dan wel een plek kunnen vinden, of tegenwoordig met de tram of bus naar het station ga. Ik wijk zelf af en toe uit naar Pijnacker (en reis dan met de RET). Het reistijdverschil compenseer ik dan doordat ik daar wel snel mijn fiets kan parkeren.

Volgens de planning gaat medio 2019 een derde ondergrondse stalling open. Het aantal fietsplaatsen zou dan 10.100 moeten zijn (de bovengrondse stalling met 700 plekken verdwijnt dan), wat volgens het artikel genoeg moet zijn tot 2030. Dat lijkt me een erg optimistische inschatting, getuige de gemiddelde groei van de TU Delft met 1000 studenten per jaar en het huidige capaciteitstekort. Wellicht is het tijd voor een herevaluatie van het benodigde aantal fietsenrekken rondom het station.

15 reacties

Reputatie 6
De vele fietsen in Delft leveren niet alleen problemen op in de stalling, ook in straten en wegen van en naar de Universiteit komt de doorstroming in het gedrang, wat leidt tot opstoppingen en gevaarlijke situaties. De gemeente werkt samen met de TU aan plannen om de enorme stroom fietsers beter te laten doorstromen.

Er worden al sinds 2005 (!) plannen gemaakt over de aanleg/doortrekking van een tramlijn naar de TU-wijk. De besluitvorming is moeizaam en de problematische vervanging van een belangrijke brug, waar ook de tram gebruik van gaat maken, loopt door financiële tegenslagen, inspraak en bezwaarprocedure's door omwonenden, keer op keer vertraging op. In de planning zit ook een verbouwing van station Delft-Zuid, dat voor veel faculteiten in de TU wijk dichterbij is dan station Delft. De verwachting is, dat wanneer de bereikbaarheid met het openbaar vervoer verbeterd, het aantal fietsers ook zal afnemen.

Ik woon ook in Delft en ga bijna altijd op de fiets naar het station. Inmiddels heb ik vlak bij het station een plek gevonden, waar bijna altijd plaats is voor de fiets. Het iets langere lopen staat in geen verhouding tot het zoeken naar een plek in de stalling. En, als ik richting Den Haag moet, fiets ik naar Rijswijk: da's bij mij vandaan nauwelijks verder dan station Delft.
Reputatie 7
Badge +2
Er is blijkbaar geen peil op te trekken en ook de bordjes geven niet atijd de juiste info aan. Of die sensors die moeten aangeven hoeveel en welke plekken vrij zijn functioneren niet altijd even goed.

Moest ik vorige week vrijdagmiddag bijna een kwartier in stalling 1 zoeken naar een plekje, had ik er vandaag tegen alle verwachting in gelijk eentje gevonden. Gelijk in het eerste pad vanaf de ingang, ook al gaf het bordje in rood VOL aan. Behalve mijn plekje waren er nog gewoon 4 andere plekjes beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +2
Mensen die elders wonen en in Delft werken / studeren en met de fiets van station naar werk / studie gaan kunnen niet anders dan hun fiets een heel weekend in de stalling zetten.
De drukte op vrijdagmiddag en als gevolg daarvan ook in het weekend komt ook omdat veel studenten die in Delft wonen op vrijdag naar het ouderlijk huis en dan hun fiets stallen op het station.
Dat moet ook gewoon kunnen.

Maar ik heb het idee dat men de capaciteit niet goed ingeschat heeft. Vorig jaar bij de ingebruikname van de 2e stalling gaf men aan dat genoeg was, maar nu blijkt iedere keer dat het niet genoeg is. Blijkbaar is de groei van het aantal gebruikers meer dan men verwacht had, plus dan het aantal Mobikes wat ook gestald moet worden.
Van de oude buitenstalling is maar een deel opnieuw gebruikt. Wanneer daar meer van behouden was, was het probleem nu niet zo groot.

Zoals hierboven aangegeven wordt er momenteel een 3e stalling gebouwd, waarmee volgens ProRail het aantal plekken tot 2030 genoeg moet zijn. Hopelijk heeft men wel dit wel juist ingeschat.
s1mon9 schreef:

Momo schreef:

Prima, maar laat Mobike dan ook een eigen stalling bekostigen op het station

Waarom zou iemand met een normale fiets wel van gebruik mogen maken van de gratis stalling, en een gebruiker van Mobike niet?
Je zou het zelfs eerder andersom kunnen stellen, laat mensen die een heel weekend hun fiets daar laten staan, maar bijbetalen, zij zijn de meest inefficiente gebruikers van de fietsenstallingen.

Voor elke fietsenstalling geldt een maximum stallingsduur. Bij een persoonlijke fiets (koop/swapfiets) is de eigenaar verantwoordelijk om er zorg voor te dragen dat de fiets niet langer dan 14 dagen in de stalling staat. Voor deze deelfietsen is Mobike verantwoordelijk voor het foutparkeren (wat helaas elders nog vaak gebeurt). Zolang zij dat blijven oplossen (het schijnt actief in de gaten gehouden te worden door Mobike), lijkt me dat er niets aan de hand is.

Stalling gedurende een weekend is de korste overbrugging tussen vrijdagmiddag en maandagochtend, dus dat is voor iedereen de meest efficiënte stallingsduur om een fiets in Delft te kunnen gebruiken doordeweeks.
Reputatie 7
Badge +2
Lijkt me een goed oplossing, beter dan een paar honderd fietsen op straat achter het station.
Reputatie 4
Idealiter wordt de buitenstalling tijdelijk wat groter gemaakt in overleg met de gemeente. Er is daar momenteel toch genoeg ruimte.
Reputatie 7
Badge +2
Ik zeg niet dat ik meer rechten heb, maar wanneer een bedrijf als Mobike een groot aantal fietsen de stad in gooit kunnen ze er ook wel voor zorgen dat er genoeg plek is om deze te stallen, misschien in samenwerking met de gemeente. Bij het begin van de Mobike in Delft stond er 1 rij fietsen boven en onder aan de kop van de buitenstalling bij het station, sinds een paar weken lijkt het of er een veelvoud aan deze fietsen verdeeld over de gehele buitenstalling staat.
Blijkbaar is het een groot succes, maar aanvaard dan ook de consequentie dat deze fietsen ergens moeten staan zonder overlast op te leveren.

Bij het in gebruik nemen van de 2e ondergrondse stalling werd gezegd dat volgens de tellingen de twee ondergrondse stallingen zouden voeldoen, behalve op piekmomenten in het jaar, zoals bij aanvang van het nieuwe collegejaar. Daarvoor werd nog een gedeelte van de oude bovengrondse plekken beschikbaar gehouden. Maar dat was dus voordat Mobike begon in Delft en het aantal fietsen naar mijn idee recent is toegenomen.

Ik zei ook niet dat al die Mobikes de reden zijn dat de stallingen iedere keer vol zijn, ik constateerde alleen het feit dat er steeds meer Mobikes staan.
Reputatie 4
De fietsenstalling van de OV-fietsen is ook gewoon met gemeenschapsgeld betaald hoor... Het concept is inderdaad wat anders waardoor deze eigen plekken nodig hebben, maar voor de rest is ook hun fietsenstalling gewoon door ons allemaal betaald. Voor de rest geef je geen enkel argument waarom iemand met een normale fiets meer rechten zou moeten hebben dan iemand met een Mobike. Net als elke andere fiets wordt een Mobike gewoon weggehaald als hij er te lang staat. Ik vind het persoonlijk een beetje arrogant overkomen dat jij meent dat je meer rechten hoort te hebben dan iemand die op een deelfiets rijdt, terwijl dat op de lange termijn beter is.

Of die betaalde fietsenstalling terugkomt, is afwachten tot alles klaar is in 2020, dan pas kunnen de verschillende partijen de eindsituatie opnemen.
Reputatie 7
Badge +2
Prima, zet maar weer een betaalde en bewaakte stalling neer. Voordat dit nieuwe station en fietsenstalling in gebruik werd genomen had ik een jaarabonnement voor de bewaakte stalling. Stond mijn fiets veilig en altijd plek, kon gerust dingen als een regenpak of handschoenen in mijn fietstas laten zitten zonder risico dat het het gejat werd.

Maar op de vraag aan Spoorzone Delft, de gemeente Delft en NS om ook in de nieuwe stalling een bewaakt en betaald gedeelte te maken kreeg ik alleen maar als antwoord dat een bewaakte stalling niet past bij het open karakter van de ondergrondse stalling.
Wanneer er wel een bewaakt en betaald gedeelte was, zou ik me als één van de eerste ervoor aangemeld hebben.

En die Mobikes mogen best gratis gestald worden, maar dan wel in stalling die Mobike zelf bekostigt. OV-fietsen hebben toch ook een eigen plek?
Reputatie 4
Momo schreef:

Waarom zou iemand met een normale fiets wel van gebruik mogen maken van de gratis stalling, en een gebruiker van Mobike niet?
Je zou het zelfs eerder andersom kunnen stellen, laat mensen die een heel weekend hun fiets daar laten staan, maar bijbetalen, zij zijn de meest inefficiente gebruikers van de fietsenstallingen.
Reputatie 7
Badge +2
Reputatie 4
Momo schreef:

Die buitenstalling lijkt ook iedere keer weer voller te staan met Mobikes.

Op termijn is dit juist wel een goede oplossing. Ik zie steeds meer studenten die geen eigen fiets meer hebben, maar een Mobike abonnement nemen. Als dat zo blijft gaan zal dit uiteindelijk tot een verlichting van het fietsenprobleem leiden.
Reputatie 7
Badge +2
Die buitenstalling lijkt ook iedere keer weer voller te staan met Mobikes.
Ik zal komend weekend een foto maken van de chaos van geparkeerde fietsen langs de straat achter het station. Er staan er zaterdag en zondag een paar honderd. De buitenfietsenstalling is ook vol. Zelf pak ik in het weekend altijd de tram naar het station, omdat ik geen zin in gedoe heb.
Reputatie 7
Badge +2
Ik werk in Delft en stal mijn fiets dan iedere werkdag zo rond 17.15. Ik zie de situatie dan niet in het weekend maar op vrijdag eind van de middag is het vaak ook al moeilijk een vrij plekje te vinden.
In de grijze zones mag je volgens mij officieel niet je fiets stallen, ik heb daar wel eens aan gestalde fietsen een label zien hangen dat deze verkeerd gestald was, maar de laatste tijd zie ik wel steeds vaker fietsen in deze zones staan. Zelf durf ik het nooit aan, wil niet het risico lopen dat mijn fiets weggehaald wordt.

Vorige maand was voor mij een beetje de maat vol, er werd door een stallingsmedewerker gezegd dat allebei de ondergrondse stallingen vol waren en ook de buitenstalling, ik moest maar ergens op straat mijn fiets parkeren. Daarop heb ik onderstaande mail aan de gemeente gestuurd en daarop afgelopen vrijdag een antwoord ontvangen.
De zin "Er zal met eventuele handhaving op foutgestalde fietsen rekening gehouden worden met de drukte in het weekend." doet mij vermoeden dat bij drukte minder gehandhaafd wordt op bv fout gestalde fietsen in de grijze zones.

Ik moet eerlijk zeggen dat sinds een week of 2 op vrijdag stallingsmedewerkers vaker aangeven dat in bepaald pad nog enkele plekken vrij zijn. Er gaan tenslotte met iedere trein die aankomt ook weer mensen met hun fiets weg waardoor plekjes vrij komen en kan ik vaak redelijk snel een plekje vinden in de eerste paden van stalling 1.

Zelf heb ik voordat de 2e stalling open ging enige tijd mijn fiets op Delft Zuid gestald, daar is wel altijd plek. Qua fietsafstand is dat zelfs dichterbij mijn werk (Technopolis gebied), alleen betekent het wel een keer extra overstappen vanuit de sprinter.
Ik weet niet waar je woont in Delft, maar dat zou eventueel nog een overweging kunnen zijn.

***********************************************************************************************************************************************

Antwoord op uw vraag/reactie van 22-09-2018, Correspondentienr. VJV-2588834:

Beste mevrouw xxxx,

Dank voor uw melding met betrekking tot de volle stallingen bij het station. Het is een bekend probleem dat de capaciteit van de ondergrondse stallingen in de weekenden momenteel de vraag niet aankunnen. Met name tijdens de start van het nieuwe studiejaar zijn er veel nieuwe eerstejaarsstudenten die nu nog geen kamer hebben of in het weekend nog teruggaan naar het ouderlijk huis.
Om het tekort structureel op te lossen zijn we onlangs gestart met de realisatie van een derde ondergrondse fietsenstalling met een totale capaciteit van 2400 plekken. Deze stalling kan volgens planning in augustus 2019 voor een groot deel in gebruik genomen worden. In de tussentijd kan gebruik gemaakt worden van de tijdelijke stalling langs het water. Op vrijdagmiddag zijn daar achteraan vaak nog lege plekken te vinden. In geval deze stalling toch vol raakt zal er een plek gevonden moeten worden in de openbare ruimte. De fietscoaches zullen fietsers begeleiden naar de juiste plekken. Er zal met eventuele handhaving op foutgestalde fietsen rekening gehouden worden met de drukte in het weekend.

Met vriendelijke groet,
Gemeente Delft

Uw vraag/reactie was:

Hoe staat het met de bouw van de 3e fietsenstalling bij het station? In maart 2016 werd aangegeven dat de gemeente hoopt dat de derde stalling begin 2019 klaar is.

Ik woon in Leiden en werk in Delft, ga met de trein en vanaf station naar werkadres.
Over het algemeen zijn de huidige stallingen voldoende.
Gister (21/9) echter werd aangegeven dat de 1e stalling vol was, de paden waren met rood/witte linten afgezet, komt wel vaker voor, dus doorgereden naar stalling 2. Die was echter ook vol, bij de ingang stond een medewerker die aangaf dat niemand er in mocht. Wist ook te melden dat wat er nog is aan buitenstalling ook vol was. Enige optie volgens hem was gewoon op straat stallen. Op de vraag of fietsen dan niet worden weggehaald wanneer die er een heel weekend staan haalde deze man alleen maar de schouders op. Dit vind ik volkomen belachelijk.
Dit was rond kwart over 5 op een vrijdagmiddag. Dit is inderdaad een drukke tijd, wanneer iedereen het advies opvolgt om gewoon op straat te stallen, betekent dit er het hele weekend tientallen, misschien wel honderden fietsen zo op straat staan, lijkt me ook geen wenselijke situatie. Nog afgezien van het feit dat deze dan misschien bij controle worden verwijderd.

Ik ben uiteindelijk weer terug gegaan naar stalling 1, de schreeuwende medewerker daar dat je er niet in mocht genegeerd, over zo'n lintje heen gefietst en toch een leeg plekje gevonden. Zag op weg naar de stationshal nog meerdere lege plekjes, ook omdat er iedere 5 -10 minuten weer treinen aankomen en dus ook reizigers die hun fiets weghalen.

Reageer