chaos omroepen Station Sloterdijk (falende info naar reiziger)

• 24 juni 2019
  • 15 reacties
  • 412 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Zojuist teruggekomen van mijn bijna dagelijkse reis Sloterdijk-Beverwijk. Mijn collega die naar Voorschoten moest had me al gewaarschuwd dat het licht chaotisch was op Sloterdijk. Helaas bleek dit een understatement. Ik had inmiddels begrepen dat op het traject Haarlem-Beverwijk geen treinen reden ivm seinstoringen, Ik had dus een aantal Keuzemogelijkheden.

1. Met de bus naar IJmuiden en daar overstappen op de bus naar Beverwijk
  2. De trein naar Castricum en daar overstappen op de trein naar Beverwijk
  3. De trein naar Zaandam en dar overstappen op de bus naar Beverwijk
Ik had voor mijzelf optie 3 bedacht en helaas ik had optie 1 moeten nemen omdat daar geen trein in voorkomt. Bij aankomst op Sloterdijk om 16.45 uur zie ik op de informatieborden veel vertraagde treinen.(helaas ook op 2 trajecten door een aanrijding met een persoon)

Het volgende kwartier heb ik alleen maar omroepen gehoord met "Beste reiziger: de …. naar.... vertrekt … minuten later. Na 5 minuten werden al deze omroepen vervolgens weer herhaald maar nu met 5 minuten extra boven op de eerdere omroep. Dit heeft zich een aantal malen herhaald. In de ± 35 minuten die ik op Sloterdijk heb gestaan, heb ik 1 sprinter richting Uitgeest lang zien komen (dermate druk dat instappen niet mogelijk was) en 1 intercity naar Enkhuizen die niet in Zaandam stopt. (Oorspronkelijke vertrektijd 16.55 uur deze had ook 25 minuten vertraging). Nadat deze trein vertrokken was Verscheen op het bord

Intercity: Enkhuizen 17.12 uur vertraging + 15 min.

Ik dacht nog en met mij velen wel 2 intercity's vlak na elkaar naar Enkhuizen en niets naar Zaandam- Alkmaar. De conductrice in de trein was echter iets aan het roepen en ik dacht ik loop er even heen. Zij riep dus dat deze trein helemaal niet naar Enkhuizen ging maar wel degelijk naar Schagen. Ik stapte dus snel in en kon zelfs nog zitten omdat de overige honderden passagiers er zoals het aanwijsbord aangaf vanuit gingen dat deze trein naar Enkhuizen zou gaan.

Ik moet helaas concluderen dat de reizigersinformatie bij grote verstoringen volledig faalt.

Ik vraag mij echt af of al die omroepen met: Beste reiziger….. op grote stations als Sloterdijk iets toevoegt aan de informatie op de borden. Ikzelf ervaar het als zeer irritant in ieder geval.

Ik denk dat een paar keer een omroep door een mens waarbij kort wordt aangegeven wat de problemen zijn veel meer duidelijkheid geven.

De verkeerde info op de matrixborden zijn echt een groot probleem bij dergelijke verstoringen. Dit is al talloze malen aangegeven. Helaas zonder resultaat

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik geloof dat het vandaag op meer plekken niet zo lekker liep. Ik was zelf even op de fiets naar Voorschoten en op de terug weg kwam er tussen Voorschoten en De Vink een ICD richting Den Haag en een Thalys richting Amsterdam voorbij, later nog een Eurostar, prob
Blij dat ik nu niet met de trein hoef.
Badge +3
(beetje off topic) Kijk, en dit vind ik dan weer mooi...

We hebben vandaag inderdaad een aantal stevige storingen gehad op vrij significante locaties. Tel daarbij op de de landelijke storing op telefonie en het absurd warme weer en je hebt een leuke dag. Ik snap het sentiment, maar ik vind het zelf niet heel raar dat de communicatie hier en daar niet vlekkeloos liep.
Reputatie 7
Badge +3
Eh, ik kan opeens mijn reply niet meer editen. Ik zag dat er ergens in mijn reply iets weggevallen was en wilde dat even herstellen, maar gaat dus niet.

Zo te zien hetzelfde euvel als waar anderen gister of zo ook tegenaan liepen.

Testje of het voor ook andere posts zo is dat ik niet kan editen....
Deze kan ik dus wel editen, maar oudere posts niet.
Badge +3
Is ook bekend @Momo, Super users hebben al sinds een paar dagen nog maar één uur om een (eigen) reply te bewerken.

Onhandig, maar is gemeld en gaat (via Insided) opgelost worden neem ik zomaar aan.
Badge +3
Oh, en voor wat betreft de chaos lees ik zojuist dit:

Het GSM-R netwerk gaat ook via KPN en dat viel ook uit waardoor de treinen die op de HSL onder ERTMS (level 2) rijden geen nieuwe rijweg meer kregen omdat dat via GSM-R aangeleverd wordt bij de trein het duurde wel korter dan de algehele storing.

Bron: https://twitter.com/rolf_fredriks/status/1143245962774745088
Badge
Misschien eerst even kijken wat voor CHAOS het was op het spoor maar ook daarbuiten door het uitvallen van een groot communicatie netwerk waardoor allerlei diensten en mensen getroffen waren.

Zonder onderlinge communicatie krijgen we natuurlijk ook de informatie niet bij de juiste personen. Als het hele GSM-R netwerk waar we in de treinen gebruik van maken er uit was gevallen was de chaos nog erger geweest.
Badge +3
Precies, dat dus!

Dat social media kanalen dan helemaal ontploffen is te verwachten. En ik heb ongeveer 10 NL Alerts gekregen met allemaal foute info soms..

Komen alweer kamervragen over en zo https://nos.nl/l/t/2290490

En ja. 'We zijn zelf ook niet trots dat dit heeft kunnen gebeuren'

Reputatie 7
Badge +3
Los van de telefoon storing was er al veel eerder een seinstoringtussen Haarlem en Santpoort Noord, was er ook al eerder een aanrijding met persoon op Utrecht Centraal waardoor er veel chaos was rond Utrecht, een gestrande trein op de HSL (vandaar de ICD, Thalys en ICD omgeleid via de Oude Lijn) en verder nog wat kleinere storingen.
Een collega machinist van je had het op Twitter over 16 storingen tegelijk. Ik heb even niet meegeteld 😁
Badge +3
Een collega machinist van je had het op Twitter over 16 storingen tegelijk. Ik heb even niet meegeteld 😁
Alsnog respect dan, en ook op Twitter de nodige (positieve) berichten over 'eindelijk thuis'.

En bedankt voor de (soms wel of soms ook niet een omroep) of de dan nogal wisselende info. Kan beter inderdaad!
Badge
https://www.telegraaf.nl/nieuws/862288690/spoorbazen-alles-ging-mis
Badge +3
Auw... bij het zien van deze was ik spontaan naar buiten gevlucht hoor.

Dan maar geen trein. Moet er niet aan denken zeg!

Dat ik vervolgens opgeschrokken werd door NL Alerts... urenlang.... Soit!
Dat zal wel weer een drama worden om mijn geld terug te krijgen, mijn claims van de staking zijn ook nog steeds niet gehonoreerd...
Geld terug claim ik nooit. Ik heb aangegeven dat de informatievoorziening nog steeds niet op peil is. Ik heb in ca. 4o minuten ongeveer 80 keer een omroep beginnen met beste reiziger gehoord. Dat lijkt mij wat veel eerlijk gezegd. Er stonden nog heel veel mensen op het perron die richting de zaanstreek moesten. Deze hebben de trein niet genomen omdat er Enkhuizen op het display stond. (stopt niet in Zaandam).

Misschien moet NS op een gegeven moment ook maar omroepen dat de situatie op het spoor dermate onvoorspelbaar is dat reizigers worden geadviseerd om andere opties te zoeken. (daarbij wel duidelijk aangeven dat een taxi op kosten van NS geen optie is).

Door het steeds ophogen van de vertraging met 5 minuten gaat de reiziger er van uit dat er wel degelijk een trein onderweg is. Aan deze verwachting is dan weer vaak niet voldaan.

Ik ben benieuwd overigens hoe het vandaag gaat met nog veel hogere temperaturen.

We gaan het zo meteen zien.
Reputatie 5

Door het steeds ophogen van de vertraging met 5 minuten gaat de reiziger er van uit dat er wel degelijk een trein onderweg is. Aan deze verwachting is dan weer vaak niet voldaan.

Precies dit. Ik vind het zo jammer dat dit niet goed gecommuniceerd wordt. Ik heb wel eens dat ik op Haarlem of Heemstede +5 zie wat telkens oploopt en dan blijkt de trein nog niet eens uit Amsterdam CS vertrokken....

Ik had vanmorgen +5 volgens de perronborden. In de app stond niets, geen omroep en vervolgens kwam de trein inderdaad te laat binnen. Ik heb paar minuten in de trein gezeten en toen was het ook stil. Pas nadat we vertrokken waren, kregen we te horen dat er vertraging is van +6.

Reageer