beantwoord

CICO-palen op Amsterdam Sloterdijk

Reputatie 3
Badge
Heb gisteren naar Sloterdijk gereisd en vandaar met de tram verder. Het viel me op dat de CICO-palen op Sloterdijk ergens centraal in de hal bij de liften staan, maar bijvoorbeeld niet op de route van spoor 7/8 naar de uitgang en de tram. Je moet dus komend van spoor 7/8 eerst naar die palen lopen en dan weer terug naar de uitgang.
Het zijn geen enorme afstanden, maar onhandig is het wel. En ook zoeken, want meestal verwacht je toch de palen/poortjes ergens tussen de opgang naar/van het spoor en de uitgang van het station tegen te komen.

Idee om een aantal palen bij te plaatsen? Of gaan daar poortjes komen?
icon

Beste antwoord door Loes 16 juni 2014, 16:45

Volgens de site staan ze in de planning voor de niet-hemboog. Vraag me niet wat dat precies inhoudt, maar het staat er.
Ik hoop dat ze dan meteen dat probleem getackeld hebben voor de reizigers. Wel zo handig he.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Er komen poortjes op het hoofdgedeelte van het station.Ik zie overigens dat die pas in 2016 of later in gebruik genomen worden.

201805 8 8:13 uinsns
Inmiddels heeft het hele station Ass volledig in werking zijnde poortjes.
Een jaar geleden geplaatst !- en het is alleen maar erger geworden nu iedereen moet in en uit checken.
Maar dat betekent volgens mij niet dat we van het probleem af zijn. Het gaat namelijk om een specifieke plek op het station. Op die plek komen namelijk 3 stromingen bij elkaar uit. Die moeten allemaal door dezelfde deur om o.a. in/uit te checken.

Hoe willen ze reizigers die via de trap gaan door poortjes laten gaan?

Dat wordt dus nog verder weg/om lopen? Waarom geen poortjes boven danwel onderaan de trap buiten het hoofdgebouw. Ik check regelmatig niet in of uit omdat het te druk is en de trein - er aan komt.
Ik ben niet zo bekend met de situatie die je beschrijft, maar ik heb het gemeld bij iemand die er meer van weet. Wordt vervolgd dus.
Reputatie 6
Badge +2
Er komen poortjes op het hoofdgedeelte van het station.
Ik zie overigens dat die pas in 2016 of later in gebruik genomen worden.
Maar dat betekent volgens mij niet dat we van het probleem af zijn. Het gaat namelijk om een specifieke plek op het station. Op die plek komen namelijk 3 stromingen bij elkaar uit. Die moeten allemaal door dezelfde deur om o.a. in/uit te checken.

Hoe willen ze reizigers die via de trap gaan door poortjes laten gaan?
Reputatie 6
Badge +2
Er komen poortjes op het hoofdgedeelte van het station.
Ik geef dit topic even een kick. De link die in het topic genoemd wordt werkt helaas niet meer. Ik reis ook iedere dag met de trein van Haarlem naar Sloterdijk. De plek van het in/uit check paaltje bij perron 7/8 is echt superonhandig zoals in http:///forum.ns.nl/op-station-17/de-doorstroom-op-sloterdijk-verbeterd-worden-5644 terecht genoemd wordt. Het is iedere dag weer proppen om door naar buiten of naar binnen te kunnen om uit/in te checken of naar buiten te gaan.

Ik kon niet zo snel een werkende link naar een overzicht van de poortjes vinden, dus vandaar mijn vraag hier.

Staat het nog op de planning om de iets te doen aan het drukke kruispunt bij perron 7/8 op Sloterdijk?

Groet.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het kan nadelig zijn in de spits na inchecken in de daluren. Je kan het wel vermijden, maar het kan een extra overstap in Zd vergen (overigens misschien sowieso wel handiger).
Reputatie 3
Badge
Het Hemboog-deel heeft al poortjes, dus je kan niet vergeten uit te checken.

Aha. Dat scheelt inderdaad. Dan moet alleen de informatie worden aangepast die vrij algemeen verstrekt wordt, namelijk dat je niet hoeft uit- en opnieuw in te checken bij NS als je overstapt van de ene NS-trein op de andere. Daar zijn dan dus uitzonderingen op.
Reputatie 6
Badge +2
ik neem aan dat het poortje niet opengaat als je probeert naar binnen te komen en al ingecheckt bent. Of checkt-ie je dan gewoon opnieuw in en ben je dan je instap- of correctietarief kwijt van het eerste stuk wegens niet-uitchecken?
Dat zou hier dus niet van toepassing zijn, maar even in het algemeen: helaas het laatste.
Reputatie 6
Badge +2
Het Hemboog-deel heeft al poortjes, dus je kan niet vergeten uit te checken.
Reputatie 3
Badge

Er is wel een cico dichtbij de route van de metrozijde van spoor 7/8 naar de tram, maar inderdaad niet helemaal in het zicht, in de hal bij de metro, waar de route net buitenlangs loopt.

Dank voor de tip. Heb hem inderdaad niet gezien, maar zal er een volgende keer op letten.

Dat probleem met het Hemboog-deel intrigeert me inmiddels eigenlijk meer. Dikke kans dat er straks een aantal reizigers van het Hemboog-deel naar het hoofdgebouw overstapt, en vergeet bij het Hemboog-deel uit te checken als ze dat niet heel goed aangeven daar. Sta je vervolgens voor een dicht poortje in het hoofdgebouw, kun je weer 300 meter teruglopen. Althans: ik neem aan dat het poortje niet opengaat als je probeert naar binnen te komen en al ingecheckt bent. Of checkt-ie je dan gewoon opnieuw in en ben je dan je instap- of correctietarief kwijt van het eerste stuk wegens niet-uitchecken?
Reputatie 3
Badge
Dacht dat je in Hvs alleen door de tunnel van het ene perron naar het andere kon, en dat je daarvoor niet hoeft uit- en in te checken.
Van de hal naar spoor 1 is rechtstreeks, met poortjes.

Aha. Onhandig. Als je uit de richting Baarn of met de IC uit de richting Amsterdam komt, en naar Sportpark of Hollandsche Rading wilt. Zal wel niet over honderden reizigers per dag gaan . . .
Reputatie 6
Badge +2
Heb gisteren naar Sloterdijk gereisd en vandaar met de tram verder. Het viel me op dat de CICO-palen op Sloterdijk ergens centraal in de hal bij de liften staan, maar bijvoorbeeld niet op de route van spoor 7/8 naar de uitgang en de tram. Je moet dus komend van spoor 7/8 eerst naar die palen lopen en dan weer terug naar de uitgang.
Het zijn geen enorme afstanden, maar onhandig is het wel. En ook zoeken, want meestal verwacht je toch de palen/poortjes ergens tussen de opgang naar/van het spoor en de uitgang van het station tegen te komen.

Er is wel een cico dichtbij de route van de metrozijde van spoor 7/8 naar de tram, maar inderdaad niet helemaal in het zicht, in de hal bij de metro, waar de route net buitenlangs loopt.
Reputatie 6
Badge +2
Dacht dat je in Hvs alleen door de tunnel van het ene perron naar het andere kon, en dat je daarvoor niet hoeft uit- en in te checken.
Van de hal naar spoor 1 is rechtstreeks, met poortjes.

En in Asb zou uit- en inchecken inderdaad noodzakelijk kunnen zijn bij overstap van spoor 7/8 naar 2/3 v.v. maar ik denk niet dat dat vaak voorkomt. De lijn Ut-Asd komt langs 2/3, de lijn Ut-Asdz-Shl langs 7/8, maar als je van de ene lijn op de andere wilt overstappen (bijvoorbeeld voor Schiphol-Muiderpoort) moet je dat in Duivendrecht doen. Het kan natuurlijk wel in Asb, maar dat is een omweg.
Ja, alleen 's avonds laat is het geloof ik weleens aan de orde. Doordat dat niet de spits is en door de 35-minutenregel geeft dat geen complicaties.
Reputatie 3
Badge
[Amsterdam Muiderpoort bestaat ook uit twee gedeelten, wel met de beide ingangen iets dichter bij elkaar.

Soms is het wel één station, maar ook met uit- en inchecken als je van het ene naar het andere perron gaat, bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer Arena en Hilversum.

Dacht dat je in Hvs alleen door de tunnel van het ene perron naar het andere kon, en dat je daarvoor niet hoeft uit- en in te checken. Ben er al een tijdje niet geweest, maar vroeger was dat altijd zo.

En in Asb zou uit- en inchecken inderdaad noodzakelijk kunnen zijn bij overstap van spoor 7/8 naar 2/3 v.v. maar ik denk niet dat dat vaak voorkomt. De lijn Ut-Asd komt langs 2/3, de lijn Ut-Asdz-Shl langs 7/8, maar als je van de ene lijn op de andere wilt overstappen (bijvoorbeeld voor Schiphol-Muiderpoort) moet je dat in Duivendrecht doen. Het kan natuurlijk wel in Asb, maar dat is een omweg.
Reputatie 6
Badge +2
Amsterdam Muiderpoort bestaat ook uit twee gedeelten, wel met de beide ingangen iets dichter bij elkaar.

Soms is het wel één station, maar ook met uit- en inchecken als je van het ene naar het andere perron gaat, bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer Arena en Hilversum.
Reputatie 3
Badge
Ik vermoed dat er rekening wordt gehouden met overstappers, hiervoor zal ongetwijfeld een poortje open blijven staan of een andere oplossing worden gezocht. Wat exact precies is nu nog lastig te zeggen nu de extra paaltjes nog niet geplaatst zijn. Nog even afwachten dus 🙂 Bedank allen voor jullie bijdrage 🙂

In ieder geval weet NS nu dát er een oplossing moet komen.... Volgens mij is het niet mogelijk binnendoor van de Hemboog naar het hoofdgebouw te komen of omgekeerd.

Vraag me trouwens af of er meer stations zijn waarvan je bepaalde sporen alleen kunt bereiken door het station zelf te verlaten. . .
Dag forumleden. Ik ben ook even in de zaak gedoken. Het antwoord van Loes is juist, er is een voornemen extra incheckpaaltjes te plaatsen rond het niet-hembood deel. De Hemboog bevind zich aan de zuidwestkant van het Station, daar worden de extra palen dus niet geplaatst. Ik vermoed dat er rekening wordt gehouden met overstappers, hiervoor zal ongetwijfeld een poortje open blijven staan of een andere oplossing worden gezocht. Wat exact precies is nu nog lastig te zeggen nu de extra paaltjes nog niet geplaatst zijn. Nog even afwachten dus 🙂 Bedank allen voor jullie bijdrage 🙂
Reputatie 3
Badge
Volgens de site staan ze in de planning voor de niet-hemboog. Vraag me niet wat dat precies inhoudt, maar het staat er.
Ik hoop dat ze dan meteen dat probleem getackeld hebben voor de reizigers. Wel zo handig he.

Dank Loes!
Het niet-hemboog-deel is volgens mij het hoofddeel van het station. De Hemboog is de rechtstreekse verbinding van Schiphol naar Zaandam en door naar Hoorn (treinserie 3300). Ik meen dat het spoor 9 en 10 is van Sloterdijk. het niet-hemboog-deel zal dus het 'oorspronkelijke' deel van Sloterdijk zijn. Daar is dan ook de stationshal. Als daar poortjes komen bij alle in- en uitgangen, zou dit inderdaad opgelost moeten zijn.

Al dient zich dan een nieuwe onhandigheid aan: als je op Sloterdijk wilt overstappen van een trein van de 3300-serie uit de Zaanstreek op de trein naar bijvoorbeeld Haarlem, moet je van het Hemboogdeel naar het oude deel van het station. Maar als dat oude deel straks poortjes heeft, moet je wel zorgen dat je op het Hemboogdeel uitcheckt. En dat is tegen het beleid van NS in dat je voor een overstap van de ene NS-trein naar de andere niet hoeft uit- en in te checken.

Reageer