conducteur roept op mondkapje af te doen

• 15 september 2021
  • 8 reacties
  • 200 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren !4/09/21 nam ik op Den Haag Centraal de intercity van 11.55 richting Utrecht. Op het perron passeer ik een conducteur zonder mondkapje bij de trein. Zelf houd ik mij netjes aan de voorschriften van de overheid dus ook mbt mondkapjes. Nu de conducteur geen mondkapje draagt op het perron, twijfel ik of het eigenlijk nog wel verplicht is. Dus ik besluit even terug te lopen om te vragen of die verplichting is vervallen. De conducteur antwoordt dat die verplichting “officieel nog bestaat”, maar dat het”niet meer nodig is” en ik hem “gerust kan afzetten”. Ongevraagd voegt hij er aan toe dat “hij mij ook toestemming geeft het mondkapje in de trein ook af te zetten”. Ik heb de conducteur gezegd dat ik mij netjes aan de regels van de overheid houd. De conducteur draagt volgens mij gezag in en om de trein. Heeft niet de autoriteit deze beweringen te doen. Stel je voor dat elke politieagent burgers toestemming geeft of uitnodigt overtredingen te begaan of misdrijven te plegen. Met veel drank op achter het stuur, met 100 km p.u. over een woonerf met kinderen en noem maar  op.

Dit verbaast me zeer en ik vind het plichtsverzuim. Ben benieuwd hoe de briefings van NS aan haar geüniformeerde personeel er uit zien.

8 reacties

Ik verbaas me hier ook enorm over. Dat is niet hoe we dit aanpakken. Het is verplicht, voor iedereen, ook het personeel. Het is wenselijk dat oNS personeel het goede voorbeeld geeft. Ik ga dit melden. Bedankt voor het aangeven!

Reputatie 7
Badge +3

Toestemming om geen mondkapje te dragen is natuurlijk iets anders dan een oproep om mondkapjes af te doen. Ook een politieagent kan in bepaalde situaties bepalen dat een regel tijdelijk overtreden mag worden. Wellicht was het erg rustig in de trein en vond de conducteur het daarom wel prima.

Het draagvlak voor de mondkapjes is gelukkig in rap tempo aan het verdwijnen, blijkbaar ook onder conducteurs. Hopelijk zijn we snel ook van de laatste stap af.

Reputatie 7
Badge +3

Toestemming om geen mondkapje te dragen is natuurlijk iets anders dan een oproep om mondkapjes af te doen. Ook een politieagent kan in bepaalde situaties bepalen dat een regel tijdelijk overtreden mag worden. Wellicht was het erg rustig in de trein en vond de conducteur het daarom wel prima.

De conducteur kan geen toestemming geven wettelijke verplichtingen niet na te leven. 

Reputatie 7
Badge +3

De plicht tot het dragen van mondkapjes in de voertuigen van het OV blijft. Ook na 25 september. Een conducteur is tevens een BOA en dient zich aan de wet te houden en geen onzin te verkopen. Een andere werkkring zoeken is ook een optie.

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur kan geen toestemming geven wettelijke verplichtingen niet na te leven. 

Het hebben van een vervoersbewijs is ook wettelijk verplicht. Een conducteur kan prima beslissen iemand zonder geldig vervoersbewijs toch te laten reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Het hebben van een vervoersbewijs is ook wettelijk verplicht. Een conducteur kan prima beslissen iemand zonder geldig vervoersbewijs toch te laten reizen.

Kolder, dat mag een conducteur helemaal niet 

Kolder, dat mag een conducteur helemaal niet 

En als hij/zij het toch doet, wie houdt hem/haar tegen?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een andere kwestie. Dat de pakkans (bijna) nihil is wil niet zeggen dat iets is toegestaan.

Reageer