Controle op station i.p.v. in de trein

• 11 maart 2015
  • 8 reacties
  • 430 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik vind het principe controle van kaartjes in de trein achterhaald. Wat beter zouden kunnen doen is bij alle ingangen controle plaatst vind dus personeel op het stations controleert alle toegangen d.m.v. camera's of toekijken.

Voor in de trein zou ik alleen bewakingspersoneel inzetten voor rondes in de trein. Uit ervaring weet ik dat er maar 1 conducteur wordt ingezet op soms overvolle treinen/ nacht treinen. Dit is vragen om "gewelds" incidenten. Als je meer beveiligingspersoneel in de treinen inzet hebben reizigers ook een beter gevoel. (ik bedoel geen groepen van 8 want dit voelt weer ongemakkelijk voor reizigers) en conducteurs voelen zich alleen ook niet bedreigd of in het nauw gedreven .

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg...

Dennis

8 reacties

Dat is de natte droom van NS ja, geen conducteurs meer hebben, alleen af en toe BOA´s inzetten bij steekproef controles op stations
misschien als de ns ook iets met de klachten zou doen die de reizigers hebben zo als veel vertraging te volle treinen en slechte communicatie bij vertragingen of uitvallen bij treinen en wat nog te denken van de veel te hoge prijzen ,als de ns daar iets mee zou doen dan heb je al 90 % minder geweld maar zolang de ns zijn kop in het zand blijft steken en overal maling aan heeft zal het geweld blijven, dus de ns is zelf mede verantwoordelijk voor dit geweld jammer voor het personeel maar die kunnen beter bij hen werkgever gaan miepen dan staken waar door er meer treinen gaan uitvallen .
misschien als de ns ook iets met de klachten zou doen die de reizigers hebben zo als veel vertraging te volle treinen en slechte communicatie bij vertragingen of uitvallen bij treinen en wat nog te denken van de veel te hoge prijzen ,als de ns daar iets mee zou doen dan heb je al 90 % minder geweld maar zolang de ns zijn kop in het zand blijft steken en overal maling aan heeft zal het geweld blijven, dus de ns is zelf mede verantwoordelijk voor dit geweld jammer voor het personeel maar die kunnen beter bij hen werkgever gaan miepen dan staken waar door er meer treinen gaan uitvallen .
Helemaal mee eens. Ik heb totaal geen begrip voor de stakingen van het personeel dat treinuitval tot gevolg heeft. Als ze actie willen voeren, stop dan met controleren en ga gezellig met de reizigers praten. Zorg dat de NS de situatie verbetert ipv de reiziger -die al als oud vuil behandeld wordt- nog verder te duperen.
Reputatie 3
Badge
maar zolang de ns zijn kop in het zand blijft steken en overal maling aan heeft zal het geweld blijven, dus de ns is zelf mede verantwoordelijk voor dit geweld jammer voor het personeel maar die kunnen beter bij hen werkgever gaan miepen dan staken waar door er meer treinen gaan uitvallen .

Wat een onzin. In alle gevallen van geweld is er maar een die ervoor verantwoordelijk is, en dat is de geweldpleger. Klaar. Er is geen excuus voor geweld, tenzij je zelf direct bedreigd wordt. En een reiziger die vertraging oploopt of strandt kan wel gefrustreerd zijn, maar bedreigend is het niet.

Persoonlijk zou ik juist veel intensiever controleren in de trein. De pakkans zodanig vergroten, dat het niet meer aantrekkelijk is om zwart te rijden. Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat je eens in de veertig minuten een conducteur tegenkomt. Ik heb het een maand lang bijgehouden bij dagelijks verkeer tussen Haarlem en Den Haag, en af en toe een omweg. Totaal zo'n 24 uur in de trein gezeten; 12 keer een HC gezien voor controle of service. Ze halen dus eens in de 120 minuten nog niet eens, en in 120 minuten ben je bijna het land uit 😉. Ik begrijp werkelijk niet dat ik op het traject Haarlem-Den Haag Centraal zo weinig gecontroleerd wordt, terwijl de trein uit Amsterdam CS komt of daar naartoe gaat; je maakt mij niet wijs dat al die conducteurs tussen Haarlem en Amsterdam door de trein gaan, waardoor ik ze nooit zie.

Controle zou erop gericht moeten zijn dat iedereen gemiddeld eens per reis een conducteur ziet verschijnen. Dus bepaal de gemiddelde tijd dat mensen in de trein zitten, en zorg ervoor dat ook de gemiddelde 'controletijd' daaraan gelijk is. En dan extra controles op de risicotrajecten; denk ook aan de korte stukjes zoals Den Haag-Zoetermeer of Haarlem-Amsterdam. Met vliegende brigades of zo. Ik zie niet in wat er mis is om met acht mensen tegelijk de trein in te gaan, twee bakken tegelijk, twee mensen boven en twee beneden, elk vanaf een andere kant om 'vluchters' in te sluiten. Tijdje consequent volhouden tot iedereen weet dat de pakkans groot is, en daarna met gerichte campagnes.

Of natuurlijk gewoon alle poortjes dicht 🙂.

O ja: en natuurlijk moet dan wel de dienstverlening omhoog. Punctualiteit en informatievoorziening. Prima om te betalen, maar dan wil ik ook wel waar voor mijn geld. . .
Persoonlijk zou ik juist veel intensiever controleren in de trein. De pakkans zodanig vergroten, dat het niet meer aantrekkelijk is om zwart te rijden. Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat je eens in de veertig minuten een conducteur tegenkomt. Ik heb het een maand lang bijgehouden bij dagelijks verkeer tussen Haarlem en Den Haag, en af en toe een omweg. Totaal zo'n 24 uur in de trein gezeten; 12 keer een HC gezien voor controle of service. Ze halen dus eens in de 120 minuten nog niet eens, en in 120 minuten ben je bijna het land uit 😉.
Ik zie ze 1x per 80 minuten controleren hoor, meer dan genoeg want ik wil niet 4x per rit gecontroleerd worden.
er kan best een reden zijn om geweld te gebruiken, als je een reiziger maar genoeg blijft uitmelken en het leven zuur probeert te maken dan is het wachten tot er een uit zijn slof schiet, je kan bepaald gedrag namelijk ook uitlokken en dat is wat de ns doet, en dan later huilen bij het nos nieuw!
Reputatie 3
Badge
Persoonlijk zou ik juist veel intensiever controleren in de trein. De pakkans zodanig vergroten, dat het niet meer aantrekkelijk is om zwart te rijden. Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat je eens in de veertig minuten een conducteur tegenkomt. Ik heb het een maand lang bijgehouden bij dagelijks verkeer tussen Haarlem en Den Haag, en af en toe een omweg. Totaal zo'n 24 uur in de trein gezeten; 12 keer een HC gezien voor controle of service. Ze halen dus eens in de 120 minuten nog niet eens, en in 120 minuten ben je bijna het land uit 😉.
Ik zie ze 1x per 80 minuten controleren hoor, meer dan genoeg want ik wil niet 4x per rit gecontroleerd worden.

Hangt wellicht van het traject af. Ik heb het echt een maand heel precies bijgehouden.
Overigens gisteren op en neer naar Tilburg geweest. Ruim drie uur in de trein, geen conducteur gezien. . .

En ik kan me nog herinneren dat ik op lange stukken wel degelijk vaker een HC zag, maar dat ze zo goed mogelijk onthielden of ze je al gecontroleerd hadden of niet. Of even aan je vroegen of ze je kaartje al gezien hadden. Dat vereist natuurlijk wel dat dezelfde HC's meegaan van bijvoorbeeld Maastricht naar Amsterdam, en dat ze ook een beetje handigheid hebben in het onthouden van wie ze al gecontroleerd hebben.
Ik ben weleens 3x gecontroleerd (uitzondering), toen ik er de 3x keer wat van zei kreeg ik de chagrijnige opmerking terug "dat kan helemaal niet, want ik begin net mijn ronde". Blijkbaar zijn er dus ook spookconducteurs.

Reageer