beantwoord

correctietarief

  • 9 February 2023
  • 38 reacties
  • 838 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik krijg het volgende onduidelijk bericht:

Op 7 februari 2023 is met kaart **** **** ****  van  een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht.

Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.

De eerste zin klopt niet eens, daar ontbreekt een woord.

En waarom moet ik dit betalen? Ik heb op Utrecht CS een poortje gemist en ben vervolgens direct naar de conductrice gelopen voordat ik de trein instapte die mij heeft ingecheckt. Daar heb ik in Amsterdam gewoon uitgecheckt. Hoezo krijg ik nou een factuur van 50?? Zeer onterecht.

En niet eens een email adres of telefoonnummer waar je uitleg kunt krijgen!

 

icon

Beste antwoord door MoDe 9 February 2023, 08:38

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge

U kunt niet zonder extra kosten inchecken (een vervoersbewijs aanschaffen) bij een conducteur. Bij reizen op saldo bent u dan een wettelijke verhoging van €50 verschuldigd en bij NS Flex wordt een even hoog correctietarief in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge

Als dit u niet vaker gebeurt heeft u kans dat dit bedrag u wordt kwijtgescholden als u contact opneemt met de klantenservice en het verhaal uitlegt.

Reputatie 7
Badge +3

Die €50 is omdat je binnen de poortjes niet was ingecheckt. Hoe heb je een poortje kunnen missen op Utrecht centraal? Overigens kan een conducteur niemand inchecken, bij flex wordt er een aantekening gemaakt, waarop een correctietarief volgt.

Je kunt telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice om de gemiste uitcheck te corrigeren en de boete ongedaan te laten maken. Het ongedaan maken van de boete is coulance en kan alleen bij een 1e boete.

 

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! Ik had beter niets kunnen zeggen en niet kunnen betalen aangezien er zelden in de trein gecontroleerd wordt.

Nu wordt dus mijn eerlijkheid, omdat ik het paaltje gemist had, bestraft met een boete van 50 euro!

Zo moedig je zwart reizen wel aan zeg.

Vroeger kon je altijd zonder enig probleem nog een kaartje kopen in de trein bij de conducteur zonder extra kosten als je dat gelijk aangaf.

Bovendien heeft de conductrice mij daarvan niet op de hoogte gesteld. Ik vind het schandalig. Zulke hoge kosten van het vervoer en het dan ook nog eens met zo’n hoog bedrag bestraffen als iemand eerlijk aangeeft een poortje gemist te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Er verschijnen hier regelmatig berichten dat de conducteur gezegd zou hebben iemand in te checken. Het lijkt erop dat niet al het personeel ervan op de hoogte is dat dit niet kan.

Blijft de vraag staan hoe je een poortje kunt missen 🙂

Neem zoals hierboven gezegd rechtstreeks contact op met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

Reputatie 7
Badge

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! Ik had beter niets kunnen zeggen en niet kunnen betalen aangezien er zelden in de trein gecontroleerd wordt.

Nu wordt dus mijn eerlijkheid, omdat ik het paaltje gemist had, bestraft met een boete van 50 euro!

Helaas klopt dat.

Zo moedig je zwart reizen wel aan zeg.

Dat ben ik dan weer niet helemaal met u eens want nadat u zonder in te checken doorde poortjes ging, dus ook toen u een conducteur zocht, was u formeel al zwart aan het rijden en hoefde dat dus niet meer aangemoedigd te worden.

Vroeger kon je altijd zonder enig probleem nog een kaartje kopen in de trein bij de conducteur zonder extra kosten als je dat gelijk aangaf.

Ik kan het even niet terugvinden maar recent las ik op dit forum dat dit niet waar is. Zelfs toen we nog met guldens betaalden bleek een laartje kopen bij een conducteur al duurder. Het verschil was toen wel aanzienlijk kleiner.

Bovendien heeft de conductrice mij daarvan niet op de hoogte gesteld. Ik vind het schandalig. Zulke hoge kosten van het vervoer en het dan ook nog eens met zo’n hoog bedrag bestraffen als iemand eerlijk aangeeft een poortje gemist te hebben.

Dat ben ik dan wel weer helemaal met u eens en is ook op dit forum een veel gehoorde klacht, maar NS schijnt dit tegenwoordig normaal te vinden

Reputatie 7
Badge

Ik vraag me af hoe je op Utrecht Centraal een poortje kan missen. Normaal gesproken kom je er zonder inchecken niet doorheen. 

Bedankt voor de reactie, ik ga hier zeker over bellen.

En nog even dit: Ik was nog niet ‘formeel aan het zwartrijden’ want ik zocht de conductrice VOORDAT ik de trein instapte (ze stond op het perron) en als ze me toen had gezegd dat het 50 euro extra zou kosten had ik er wel voor gekozen om mijn trein te missen en heen en weer te lopen naar een poortje (dat op centraal station utrecht wel ver weg is). 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! Ik had beter niets kunnen zeggen en niet kunnen betalen aangezien er zelden in de trein gecontroleerd wordt.

Nu wordt dus mijn eerlijkheid, omdat ik het paaltje gemist had, bestraft met een boete van 50 euro!

Zo moedig je zwart reizen wel aan zeg.

Vroeger kon je altijd zonder enig probleem nog een kaartje kopen in de trein bij de conducteur zonder extra kosten als je dat gelijk aangaf.

Bovendien heeft de conductrice mij daarvan niet op de hoogte gesteld. Ik vind het schandalig. Zulke hoge kosten van het vervoer en het dan ook nog eens met zo’n hoog bedrag bestraffen als iemand eerlijk aangeeft een poortje gemist te hebben.

Dat je vroeger een kaartje in de trein kon kopen was vorige eeuw.

Een paaltje missen op Utrecht CS is onmogelijk. Er staan daar alleen poortjes. Het kan bijna niet anders dat je met iemand meegelopen bent. Hoe wist je dat je niet ingecheckt was?

Je had het risico kunnen nemen om niet iets tegen de conducteur te zeggen, maar op het moment dat je binnen de poortjes was, had je al een vervoersbewijs moeten hebben. Dat is dus voordat je de trein instapt. Nogmaals als dit de eerste keer was dat je een correctietarief hebt gekregen dan kan dit misschien ongedaan gemaakt worden.

Het is niet goed te praten dat je niet bent geïnformeerd over dit correctietarief. Echter weten niet alle conducteurs dat dit gebeurt als zij een aantekening maken. Bij de backoffice wordt gekeken of de aantekening ‘niet ingecheckt’ of bijvoorbeeld ‘1eklas’ kloppen. Die berekenen een eventueel correctietarief.

Reputatie 7
Badge

Bedankt voor de reactie, ik ga hier zeker over bellen.

En nog even dit: Ik was nog niet ‘formeel aan het zwartrijden’ want ik zocht de conductrice VOORDAT ik de trein instapte (ze stond op het perron) en als ze me toen had gezegd dat het 50 euro extra zou kosten had ik er wel voor gekozen om mijn trein te missen en heen en weer te lopen naar een poortje (dat op centraal station utrecht wel ver weg is). 

 

U mag niet op het perron - of op een station met poortjes daarachter - zijn zonder vervoersbewijs helaas, dus tenzij u buiten de poortjes een conducteur trof, en dat zal hier niet aangezien u het poortje dan nog niet 'gemist' kon hebben, 'reed' u toen al zwart.

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! 

Daar is niets onredelijks aan.

Op de eerste plaats hoe komt u in Utrecht CS door de poortjes zonder in te checken??? Hoe kunt u "een poortje missen", wat moet ik me daarbij voorstellen?

U kunt proberen de boete kwijtgescholden te krijgen maar dan zult u een betere verklaring moeten bedenken dan "ik heb een poortje gemist".

En verder kunt u sowieso niet inchecken bij de conducteur dus u zat in de trein zonder ingecheckt te zijn.

Badge +3

Als je vanuit het buitenland kwam met een internationaal ticket tot Utrecht moet je inderdaad op het perron inchecken bij een (overstap)paaltje om verder te mogen reizen.

Helemaal naar boven om bij de poortjes in te checken gaat niet lukken, tenzij je daar kunt ‘regelen’ dat je eerst door de poortjes naar buiten kan zonder je ov-chipkaart te gebruiken.

Als je vanuit het buitenland kwam met een internationaal ticket tot Utrecht moet je inderdaad op het perron inchecken bij een (overstap)paaltje.

TS stelt zelf dat hij een poortje heeft "gemist" dus dat lijkt me niet wat jij beschrijft.

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. Volgens mij willen ze gewoon dat mensen gaan zwartrijden, word steeds meer aangemoedigd door de NS. Overigens kan je niet een poortje op Utrecht Centraal missen, ik kom er regelmatig, staan gewoon poortjes. 

Reputatie 7
Badge +1

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. Volgens mij willen ze gewoon dat mensen gaan zwartrijden, word steeds meer aangemoedigd door de NS.

Hoe zie je dat precies voor je? Een (volgens mij zelfs wettelijke) verhoging van 50 euro op het reizen zonder geldig vervoersbewijs moedigt je af om te gaan reizen met vervoersbewijs?

Reputatie 7
Badge +3

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Badge +3

Overigens kan je niet een poortje op Utrecht Centraal missen, ik kom er regelmatig, staan gewoon poortjes. 

Oh jawel hoor, als je bijv. gezellig pratend samen met @Momo na een etentje door poortjes loopt, en in de trein pas beseft ‘ben ik wel ingecheckt, want ik heb geen e-ticket!?’

Dat kan dan alsnog op het perron (als daar paaltjes staan, toevallig op spoor 18/19 wel).

Vetraging een kwartier (want er was al gefloten toen ik de trein uit sprong om alsnog even in te checken)

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Als je gewoon een kaartje hebt gekocht maar bent vergeten in te checken hoort daar geen financiele consequentie op te staan.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens kan je niet een poortje op Utrecht Centraal missen, ik kom er regelmatig, staan gewoon poortjes. 

Oh jawel hoor, als je bijv. gezellig pratend samen met @Momo door poortjes loopt, en in de trein pas beseft ‘ben ik wel ingecheckt?’ Dat kan dan alsnog op het perron (als daar paaltjes staan, toevallig op spoor 18/19 wel).

Vetraging een kwartier (want er was al gefloten toen ik de trein uit sprong om alsnog even in te checken)

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Als je gewoon een kaartje hebt gekocht maar bent vergeten in te checken hoort daar geen financiele consequentie op te staan.

Als je reist met de OV-chipkaart heb je als je niet incheckt geen kaartje gekocht. Je hebt pas een geldig vervoerbewijs als je incheckt aan het begin van de reis. 

Badge +3

Als je vanuit het buitenland kwam met een internationaal ticket tot Utrecht moet je inderdaad op het perron inchecken bij een (overstap)paaltje.

TS stelt zelf dat hij een poortje heeft "gemist" dus dat lijkt me niet wat jij beschrijft.

Zie hier voor de reactie waar ik op reageerde:

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! Ik had beter niets kunnen zeggen en niet kunnen betalen aangezien er zelden in de trein gecontroleerd wordt.

Nu wordt dus mijn eerlijkheid, omdat ik het paaltje gemist had, bestraft met een boete van 50 euro!

Neemt niet weg dat die 50 euro correctie terecht is (en je die via de Klantenservice gewoon eens per jaar terug kunt krijgen).

Reputatie 7
Badge +3

In de eerste post heeft TS het over een poortje.

En waarom moet ik dit betalen? Ik heb op Utrecht CS een poortje gemist en ben vervolgens direct naar de conductrice gelopen voordat ik de trein instapte die mij heeft ingecheckt.

Een paaltje is makkelijker te missen dan een poortje, het is me ook wel eens overkomen, wel zonder deze €50 als straf (correctietarief voor Traject Vrij was toen nog ter introductie €0,01 om mensen te laten wennen aan het moeten in/uitchecken en was geen controle). Een poortje kun je alleen missen als die open staat en je om wat voor reden ook afgeleid bent bij het door het poortje lopen. 

Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Mea culpa, ik was (verder off-topic) blijkbaar nog gewend aan de situatie in Eindhoven.

Bovendien waren er toentertijd nog volop (e-ticket) actiekaartjes waarbij in/uitchecken helemaal niet uitmaakte, dus samen met iemand anders door een poortje lopen ook niet.

Totdat ik inderdaad een keer een heus (en volkomen terecht) UvB kreeg omdat mijn dagkaartje (die van € 12,50) nog klaar stond als bestelling bij een automaat.

Paar dagen erna (na ontvangst brief met die ‘boete’ en acceptgiro) keurig opgelost na een telefoontje. Verscheur die brief maar, het is goed zo…

Ik raad @EvN en @Reizenmetdetrein aan om ook gewoon even contact op te nemen dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Mea culpa, ik was (verder off-topic) blijkbaar nog gewend aan de situatie in Eindhoven.

Bovendien waren er toentertijd nog volop (e-ticket) actiekaartjes waarbij in/uitchecken helemaal niet uitmaakte, dus samen met iemand anders door een poortje lopen ook niet.

Totdat ik inderdaad een keer een heus (en volkomen terecht) UvB kreeg omdat mijn dagkaartje (die van € 12,50) nog klaar stond als bestelling bij een automaat.

Paar dagen erna (na ontvangst brief met die ‘boete’ en acceptgiro) keurig opgelost, verscheur die brief maar.

Wat betreft die dagkaartjes van €12,50, die dag reisde ik met zo'n dagkaartje, een Dal Voordeelurenkaart die ik dus wel bij een automaat had geladen. 

Reputatie 7
Badge +4

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Als je gewoon een kaartje hebt gekocht maar bent vergeten in te checken hoort daar geen financiele consequentie op te staan.

Waar haalt u die gedachte vandaan? Een ov-chipkaart zonder incheck is geen geldig vervoersbewijs, ook al staat er een abonnement op. Ik heb Dalvrij maar zonder incheck mag ik niet reizen, ook niet in de daluren. Het heeft voor reizen evenveel waarde als de bonuskaart van Albert Heijn of een tandenborstel. Een ov-chipkaart is alleen geldig met een geldige incheck, dus wat u beweert, kan aantoonbaar nooit zo zijn.Legt u eens uit hoe je een geldig kaartje met een ov-chipkaart hebt gekocht zonder in te checken.

 

 

Het hele systeem werkt met een aantoonbare en geldige in- en uitcheck.

Als je niet incheckt met je ov-chipkaart heb je gewoon geen kaartje gekocht. En dat is dan vijftig euro. In Utrecht kom je niet binnen zonder in te checken. 

Ik reis al meer dan vijftig jaar met de trein, heb nog nooit een boete of correctietarief gehad, maar als ik in Utrecht niet incheck, krijg ik ook een boete wegens zwartrijden. Reizigers worden op gedrag beoordeeld, niet op intenties en een goed betalingsverleden.

 

Ik denk dat TS erg aanhikt tegen het hoge bedrag, maar die boete moet het onbetaald meereizen nu eenmaal tegengaan. Voor veel mensen is 50 euro inderdaad veel geld, daar lijkt hij ook tegen tegen aan te hikken. Dat is goed na te voelen, maar u bent zelf verantwoordelijk voor het bezit van een geldige ov-chipkaart.  Niet betalers hebben de raarste excuses, maar die zijn met een geldig kaartje niet nodig. Reizen doet je met een geldig vervoersbewijs, niet met een verhaal.

Als u bedenkt dat een eersteklas kaartje voor een lange reis bijna vijftig euro kost, €49,98 om precies te zijn, is het bedrag dus niet te hoog. Een boete is maar twee cent duurder.

 

In Utrecht is niet-inchecken niet op een legale wijze mogelijk, het station is volledig voorzien van poortjes. Zonder incheck kan daar nooit per ongeluk. TS is niet onrechtvaardig behandeld, wel sneu dat zijn veronderstellingen niet blijken te kloppen.

 

Zoals hierboven genoemd: Bel Klantenservice en vraag om kwijtschelding. Bij een eerste boete lukt dat meestal nog wel.

 

Reageer