beantwoord

De 18.14 uur van Halfweg naar Santpoort- Noord (Uitgeest)

• 21 september 2016
  • 9 reacties
  • 197 Bekeken

Gisteravond had ik weer paardrijles, en zoals meestal kwam ik rond 18.00 uur aan op station Halfweg; toen ik mijn fiets in het rek zette hoorde ik iets omroepen over "inzet hulptroepen" .... zouden er misschien meer treinen gaan rijden? Ik liep naar "mijn" perron en hield mijn kaart tegen de paal, en zag op beide sporen een trein aankomen in dezelfde richting (eng gezicht, maar ik neem aan dat NS weet wat ze doen); aan "mijn kant" de sneltrein naar Dordrecht en aan de andere, verkeerde kant, de stoptreinnaar Zandvoort aan Zee. Op het bordje las ik dat "mijn trein", de 18.14 naar Santpoort- Noord, "wegens inzet van hulptroepen" niet zou rijden. (Zijn we in oorlog dat de militairen die trein nodig hebben? was de gedachte die bij me opkwam). Er kwamen een paar snltreinen langs (leuk om 1 van de eerste acht dubbeldekkers, gemarkeerd met een olifant, weer eens te zien) en toen de 18.29 naar Zandvoort aan Zee moest komen werd omgeroepen dat die vijf minuten vertraging had. Ik besloot om niet in deze trein naar Haarllem te rijden, omdat ik niet wist of ik met deze trein op het juiste spoor zou uitkomen. Met zeven minuten vertraging kwam en ging deze trein. Het tijdstip van 18.44 naderde, geen ankondiging vav vertraging, geen trein. 18.45 uur, 18.46 uur.... Pas om 18.51 uur kwam de trein naar Uitgeest (Hoorn ston erop) zonder dat van deze vertraging melding was gemaakt.
Dit levert twee vragen op bij mij... 1/ wat wordt in 's hemel's naam bedoeld met "inzet hulptroepen" waardoor mijn trein niet reed? Was er een uitbraak van oorlog, was er een zwaar ongeluk? IK heb alleen 's morgens op de radio gehoord van een koperdiefstal in de buurt van Den Haag... 2/ Waarom werd de zeven minuten vertraging van de trein naar Zandvoort aan Zee wel omgeroepen, maar werd diezelfde vertraging van de trein naar Santpport- Noord (Uitgeest, Alkmaar, Hoorn) vergeten? (Heb vaker gemerkt dat vertraging van deze trein kennelijk niet telt voor de NS, al toen Uitgeest het echte eindpunt was.... maar ik zou denken dat nu de lijn langer gemaakt is hij ook beter zou moeten meetellen...)
icon

Beste antwoord door Loes 21 september 2016, 15:05

Ik kan niet echt reageren op uw vragen, maar ik snap de kreet "Inzet van hulptroepen" niet echt, deze kreet is mij onbekend. Ik verwacht eerder dat er gestaan heeft (of zou moeten hebben) "Inzet van hulpdiensten" maar verder kan ik u helaas niet helpen.

Als de term hulpdiensten wordt gebruikt, is dat weer erg breed, dit kan bv de politie zijn die bezig zijn met personen langs het spoor of een onderzoek, het kan ook de brandweer zijn, die een brand aan het blussen zijn en hun slangen over het spoor hebben liggen en de laatste kan het een ambulance zijn die ofwel bij die betreffende trein is geroepen of verderop zijn ze bezig een slachtoffer te verzorgen. Ik hoop dat iemand er meer over weet, want ik kan u helaas niet aan de juiste antwoorden gaan helpen.
Bekijk origineel

9 reacties

Ik kan niet echt reageren op uw vragen, maar ik snap de kreet "Inzet van hulptroepen" niet echt, deze kreet is mij onbekend. Ik verwacht eerder dat er gestaan heeft (of zou moeten hebben) "Inzet van hulpdiensten" maar verder kan ik u helaas niet helpen.

Als de term hulpdiensten wordt gebruikt, is dat weer erg breed, dit kan bv de politie zijn die bezig zijn met personen langs het spoor of een onderzoek, het kan ook de brandweer zijn, die een brand aan het blussen zijn en hun slangen over het spoor hebben liggen en de laatste kan het een ambulance zijn die ofwel bij die betreffende trein is geroepen of verderop zijn ze bezig een slachtoffer te verzorgen. Ik hoop dat iemand er meer over weet, want ik kan u helaas niet aan de juiste antwoorden gaan helpen.
Het moet inderdaad hulpdiensten zijn, excuses ... de troepen komen uit mijn hersenpan.
Reputatie 4
Wat ik met wat zoekwerk kan achterhalen is inderdaad de trein van 18.14 uur naar Santpoort-Noord en verder naar Hoorn komen te vervallen. De trein van een half uur later heeft zo'n 8 minuten vertraging gehad.

Wat de reden van die vertraging van de latere trein is geweest valt voor mij niet te achterhalen.
De koperdiefstal in de buurt van Den Haag heeft naar waarschijnlijkheid geen invloed gehad op de vertraging. Dat was veel eerder op de dag.
@Suzan

Als het alleen die trein betrof verwacht ik de inzet van een ambulance (reiziger onwel) of politie (onderzoek naar persoon).

By the way, inzet van hulptroepen vond ik wel mooi gevonden hoor.
Het was méér dan die ene trein... (die ene trein verviel inderdaad, maar de treinen van Sloterdijk richting Haarlem waarvan één op het verkeerde spoor, de sneltrein naar Dordrecht die duidelijk verlaat was (normaal is die vóór de stoptrein naar Zandvoort aan Zee, de sneltrein naar Den Haag Centraal die vervallen is (?) of verlaat (?) .... Er was iets (las ik op het bord) tussen Amsterdam (Centraal? Sloterdijk?) en Haarlem en ja, Halfweg zit daar natuurlijk precies tussen...

Tja, hulptroepen, hulpmiddelen, hulpdiensten.... sorry, mijn geheugen verdrinkt in de vaagheid 🙂.
Wellicht handig om de volgende keer toch maar in de eerstvolgende trein naar Haarlem te stappen SuzanPM.
Het was inderdaad een overweging van me... maar ik ben nog op tijd aangekomen hoor, dat is het probleem niet; ik blijf wel nieuwsgierig naar wat er nu aan de hand was... en waarom de vertraging van de trein naar Zandvoort aan zee wel werd omgeroepen maar die van de 18.44 uur niet....
Ik kan het niet precies achterhalen SuzanPM. Ook ik zie de inzet van hulpdiensten, maar zoals Loes ook aangeeft kan dit verschillende oorzaken hebben. Fijn dat je ondanks deze verstoring toch nog op tijd bent aangekomen. De reden dat de vertraging niet is omgeroepen kan ook zijn omdat de situatie op dat moment ook nog onduidelijk was.
Dank voor de reactie en ja, dat kan natuurlijk ook; alleen is het me (in de loop der jaren, ook toen station Halfweg nog niet bestond en de trein nog tot Uitgeest reed) in het verleden veel vaker opgevallen dat bij vertragingen deze trein "vergeten" werd.... (misschien een stukje oud zeer....):8

Reageer