De NS heeft gelijk wat betreft luiheid reizigers

• 4 oktober 2016
  • 14 reacties
  • 474 Bekeken

Reputatie 6
Badge
Vandaag kwam de IC Vlissingen met een vertraging van 5 minuten op Rotterdam Centraal binnen. Vertraging, dus geen reden om te haasten (dat lees je goed). Op de borden op het perron stond duidelijk ''Vooraan instappen'', maar je raadt het al: vrijwel iedereen die met de lift of de roltrap uitkwam op het achterste treindeel (Het was een VIRM-4+4, en ging verder als VIRM-4), stapte doodleuk achterin in :? . Resultaat: 3 man van de NS die het achterste treindeel ingingen om mensen eruit te schreeuwen, met als uiteindelijke gevolg 5 minuten onnodig stil te hebben gestaan op Rotterdam Centraal.

Het is dus niet helemaal de schuld van de NS dat de treinen zo laat zijn, de reiziger heeft soms gewoon 0 begrip.

Dit wilde ik even kwijt. Voel vrij om jouw luie verhalen te delen 😛

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik was er zelf niet bij, maar was er behalve de tekst “Vooraan instappen” ook aangegeven dat het achterste treinstel achter zou blijven in Rotterdam? Bv omgeroepen?

En was dit de IC van 8.11? Deze had volgens mij wel meer dan 5 minuten vertraging. Ik zag deze rond 8.04 voorbij komen op Delft Zuid (was zelf net uit de sprinter Roosendaal gestapt) terwijl deze IC normaal al voor de sprinter om 7.55 uit Delft zou moeten vertrekken. Als een trein al bijna 10 minuten vertraging heeft dan krijg je weer het effect dat degene die op tijd zijn voor de IC van een kwartier later denken een mazzeltje te hebben, dat ze de vorige vertraagde trein nog even snel kunnen halen. Wellicht let men dan niet echt goed op de borden en duikt dan zo snel mogelijk een deur in.
En meestal is het toch ook zo dat het achterste treinstel pas in Roosendal achter blijft ipv in Rotterdam?

Ik had het vorige week juist andersom. Ik nam de sprinter van Den Haag richting Weesp. Op het eerste bord op het perron stond ook “Vooraan instappen” maar het treinstel aan de halzijde was gewoon toegankelijk. Ik ben wel doorgelopen tot het volgende treinstel maar uiteindelijk is het achterste treinstel toch meegegaan zag ik toen ik uitstapte op mijn bestemming. Nu was ik al ruim 10 minuten voor vertrektijd ingestapt dus weet niet of in de tussentijd die tekst niet meer getoond werd.
Reputatie 7
@Momo tegenwoordig wordt er ook in Rotterdam af en aangekoppeld, daar hebben ze minder tijd voor, maar staan de extra stellen wel op een drukkere plaats als in Roosendaal. Afwegingen die allemaal zijn voor en nadelen hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Op die manier.
Ik neem deze IC niet meer iedere dag, in de tijd dat ik wel deed stond er eigenlijk altijd op het achterste deel Roosendaal aangegeven.
Reputatie 7
Klopt, ik denk dat ongeveer de helft van de treinen sinds een paar weken (maanden) in Rotterdam wordt gesplitst/combineerd. Dus nog steeds ook in Roosendaal 🙂
Het is dus niet helemaal de schuld van de NS dat de treinen zo laat zijn, de reiziger heeft soms gewoon 0 begrip.

Dus als je per vergissing (wat heb je er aan??) in een verkeerd treinstel stapt omdat je over een bericht heen hebt gelezen ben je lui en heb je 0 begrip?

Schreeuwend personeel is wel begripvol?

Bij de trappen instappen is niet zozeer luiheid maar geen idee hebben waar de trein stopt en hoe lang die is, en welk materieel.
Als de trein te ver doorrijdt kan het gebeuren dat je te laat instapt omdat je je te ver van de trein bevindt.
Goed voorbeeld is juist deze ic, ik zie het iedere dag gebeuren dat een hele hoorde zich snel moet verplaatsten omdat de IC naar Vlissingen te vroeg stopt op het perron (in dit geval in Leiden)..
Reputatie 7
Daarvoor heb je de app, met actuele gegevens over de lengte van de trein en evt waar deze zich splitst. Dus het argument geen idee hebben, gaat niet op, want voor die mensen is er de informatie op het station en in de trein. Op de trein zelf staat altijd de eindbestemming (bij een splitsende trein staan er dus 2 verschillende, ook in de trein en in de trein wordt ook middels de schermen gezegd dat er wordt gesplitst).
Ook de CTA borden geven informatie aan over splitsen. Verder wordt dit zowel in de trein, als op de perrons omgeroepen.

Overigens komt de trein in Leiden altijd op een a of b zijde aan, de voorkant komt daarmee altijd op dezelfde plaats, in het midden van het perron, alleen de achterzijde varieert. Hiervoor gebruik je dus de app. Een trein stopt ook nooit te vroeg op een perron, hiervoor zijn bordjes geplaatst en een machinist zet de trein altijd bij het corresponderende bordje weg.
Je zegt het zelf, a of b, het moment van remmen verschilt bij elke trein/machinist.
Ik neem elke dag deze trein en probeer me strategisch op te stellen wat niet altijd goed uitpakt.
De bewering dat de trein altijd op het hetzelfde punt stopt klopt echt niet!

En wat die app betreft, niet iedereen heeft een smartphone ook al denkt de NS van wel...

En dan is er nog het punt dat het niet duidelijk is wat het drukste deel van de trein is.
Bij de sprinter van Den Haag Centraal naar Hilversum stappen de meeste reizigers achterin in omdat Den Haag centraal een kopstation is, maar dat moet je ook maar weten.

En het geval overstappen, in een te korte tijd, je gaat als nog maar 1 minuut hebt om in te stappen niet helemaal naar voren rennen...
Niet iedereen heeft een smartphone, laat staan dat je daar continue op kijkt. Laat iedereen gewoon lekker op een kluitje staan, als ze er echt problemen mee hebben dan spreiden ze zich wel.

Dat laatste klopt trouwens wel Slidestops. Ik maakte vroeger ook de fout om zo ver mogelijk van de trappen in te stappen bij treinen waarvan de voorkant bij de trappen stopt. Maar dat werkt alleen als de trein voldoende lang is. Bij materieeltekort is de achterkant van zo'n trein altijd bomvol want waar je had willen instappen, stopt niets.
Reputatie 7
Je zegt het zelf, a of b, het moment van remmen verschilt bij elke trein/machinist.

De trein naar Vlissingen vertrekt vanaf Leiden altijd op spoor 8b.
Het moment van remmen scheelt misschien kwa tijd, maar niet kwa afstand. Een trein stopt altijd zo dicht mogelijk bij de hal, of de plek waar de meeste reizigers instappen, zo zijn de treinlengte bordjes op het station ook ingedeeld, dit is het bordje waar de machinist de trein weg moet zetten, er is dus geen sprake van "oh ik parkeer hem hier maar". Dit betekent als je aan de halzijde staat, de trein altijd sowieso daar komt. De rest van de lengte van de trein kan variëren.

En wat die app betreft, niet iedereen heeft een smartphone ook al denkt de NS van wel...
Zonder app kun je nog steeds naar de mobiele website gaan. Beschik je daar ook niet over, dan heb ik in mijn post ook aangegeven dat er voldoende alternatieven zijn op het station, in de trein zelf.

En dan is er nog het punt dat het niet duidelijk is wat het drukste deel van de trein is.
En het geval overstappen, in een te korte tijd, je gaat als nog maar 1 minuut hebt om in te stappen niet helemaal naar voren rennen...

Twee vliegen in een klap. Als je in de trein naar voor/achteren loopt, weet je voortaan waar het rustig is, heb je ook gelijk een plekje, ook met een korte overstap. 😉
De website geeft geen materieel en lengtes van treinen aan, ik kijk voor ik vertrek naar het station altijd naar de situatie op het spoor.
Die alternatieven op het station geven ook geen lengtes aan van de treinen.
De IC uit Vlissingen stopt in Leiden af en toe zelfs helemaal op perron A, maar dat is wel incidentendeel.
Maar ik geef als voorbeeld de trein die ik altijd neem, en ik lieg niet over het punt waar die trein precies stopt!

De Trein naar Hilversum is erg populair, je wordt vanwege de drukte ook zelden gecontroleerd.
Als ik zonder moeite door die trein zou kunnen lopen, hoef ik me ook niet strategisch op te stellen. 😉
Reputatie 7
De website geeft geen materieel en lengtes van treinen aan, ik kijk voor ik vertrek naar het station altijd naar de situatie op het spoor.

De NS vertrekstaat laat inderdaad geen treintypen zien of tot waar er gereden wordt.
Maar dan kijk je naar bijvoorbeeld naar Rijden de Treinen (schematisch met plaatjes) of ovtijden.com (text-based en light-weight) ;)

Ook tussen thuis vertrekken en aankomen op het station/vertrek van de trein, kan nog erg veel gebeuren!
Reputatie 7
Badge +3
Het zijn allemaal leuke argumenten en in een ideale wereld zou iedereen dit allemaal doen. Maar het is nu eenmaal geen ideale wereld.

Ik heb geen smartphone, en wanneer ik de snelste route neem volgens de reisplanner moet ik 2 keer overstappen. Ik kijk nu al voor vertrek of mijn 1e en soms ook 2e trein vertraging heeft. Maar dan zou ik ook nog iedere ochtend en middag voor vertrek van 3 treinen moeten gaan bekijken hoe lang ze zijn om te bedenken waar ik moet instappen en dan maar hopen dat ik geen vertraging heb op Laan van NOI. Wanneer deze wel vertraging heeft dan maakt het echt wel uit of ik dicht bij de trap uitstap. En in dat geval stap ik ook bij de volgende trein weer dicht bij trappen in, omdat ik dan geen tijd meer hebt om naar een volgende deur te lopen. Als het mogelijk is loop ik dan wel in de trein naar voor of achter maar soms is een trein zo vol dat dat gewoon niet mogelijk is. Ik kies er dan wel eens voor om maar 1 station mee te gaan, dus instappen Laan van NOI en dan gelijk bij HS eruit om daar de sprinter naar Delft Zuid te nemen, ipv pas in Delft over te stappen .

Maar vanwege de niet altijd te halen overstap op Laan van NOI en de drukke IC maak ik vaker gebruik van alleen maar sprinters met een overstap op Den Haag CS (helaas dan ook langere reistijd). Dan stap in ’s morgens in een net aangekomen en nog bijna lege sprinter naar Delft Zuid (de Roosendaal sprinter) en ’s middag in die naar De Vink (de Hilversum sprinter) die dan ook nog ongeveer leeg is. Dan heb ik alle tijd en ruimte en kan ik instappen waar ik wil.
Reputatie 2
Een trein stopt ook nooit te vroeg op een perron, hiervoor zijn bordjes geplaatst en een machinist zet de trein altijd bij het corresponderende bordje weg.
Dit is veels te makkelijk gezegd. Het is misschien niet de bedoeling, maar het gebeurd wel degelijk. Nog geen 3 dagen later overkomt het me al. IC naar Vlissingen, om 10:05 op Leiden. Trein is 6 lang, maar stopt dichterbij het bordje van 4 dan van 6... Gevolg: Onnodig veel mensen moeten instappen bij de voorste deuren.
Reputatie 2
Overigens staan de bordjes ook niet altijd even strategisch.

SGM2 stopt in Haarlem hélemaal vooraan perron 1 bij de ene trap. Vanaf de andere trap, die net zo druk is, moet je het gehele perron af rennen. Zet korte treinen gewoon in het midden neer

In Delft speelt een vergelijkbaar iets. Richting Den Haag stopt alles hélemaal vooraan het perron. Korte sprinters staan dan aan één kant, ook nog eens de kleine kant, van de hoofdtrap. Als die korte treinen wat eerder stoppen heb je een veel betere spreiding over beide kanten én is het minder ver lopen naar de trap direct de fietsenstalling in.

Reageer