beantwoord

De trein van gisteravond 21.54 uur Santpoort Noord.

• 14 september 2016
  • 3 reacties
  • 123 Bekeken

Gisteravond had ik (net als iedere dinsdag) paardrijles in Santpoort Noord. Normaal haal ik dan (net) de trein van 21.24 uur terug naar Amsterdam, deze keer zag ik hem letterlijk aan me voorbij rijden (iets te lang met de paarden bezig geweest). Balen dat ik een half uur moest wachten.... maar na een half uur werd er omgeroepen dat de trein een kwartier vertraging had; daarna een hele tijd niets... en toen de volgende trein (22.24 uur Santpoort Noord) al twee minuten te laat was vertelde de omroepster dat de 21.54 "over enkele minuten zou vertrekken" (waarvandaan? van Alkmaar misschien?). Er kwam een trein aan (was dat de 21.54 of de verlate 22.24 ?) en ik ben gelukkig nog wel (een uur te laat) in Amsterdam (Halfweg feitelijk) aangekomen. Maar blij werd ik er niet van... de omroepster bleef ook in Halfweg volhouden dat de 21.54 Santpoort Noord "over enekel minuten zou vertrekken..." Dat is toch een loze mededeling als de latere trein er al is?
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 september 2016, 18:40

Gisteravond was er een verstoring in het treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest vanwege een persoon op het spoor. Daardoor reed de trein van 21.54 uur met een vertraging van ongeveer 38 minuten. De trein van 22.24 uur was uiteindelijk eerder in Santpoort Noord, want deze trein had enkele minuten vertraging. Dat de trein van 22.24 uur eerder was, komt omdat deze begonnen is in Uitgeest. Het zal een trein zijn geweest die vanaf Uitgeest niet verder kon richting Alkmaar en daarom teruggereden is richting Haarlem en Amsterdam.

Als de omroepster op een bepaald station omroept dat de trein over enkele minuten zal vertrekken, dan wordt daarmee bedoeld dat de trein over enkele minuten van dat station zal vertrekken. De omroep op Santpoort Noord om 22.26 uur gaf dus aan dat de trein van 21.54 enkele minuten na dat omroepbericht van Santpoort Noord zou vertrekken. Die mededeling had weinig nut meer, omdat de volgende trein al gekomen was. Omdat het om een automatische omroep gaat, vinden zulke omroepen toch plaats.
Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3
Gisteravond was er een verstoring in het treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest vanwege een persoon op het spoor. Daardoor reed de trein van 21.54 uur met een vertraging van ongeveer 38 minuten. De trein van 22.24 uur was uiteindelijk eerder in Santpoort Noord, want deze trein had enkele minuten vertraging. Dat de trein van 22.24 uur eerder was, komt omdat deze begonnen is in Uitgeest. Het zal een trein zijn geweest die vanaf Uitgeest niet verder kon richting Alkmaar en daarom teruggereden is richting Haarlem en Amsterdam.

Als de omroepster op een bepaald station omroept dat de trein over enkele minuten zal vertrekken, dan wordt daarmee bedoeld dat de trein over enkele minuten van dat station zal vertrekken. De omroep op Santpoort Noord om 22.26 uur gaf dus aan dat de trein van 21.54 enkele minuten na dat omroepbericht van Santpoort Noord zou vertrekken. Die mededeling had weinig nut meer, omdat de volgende trein al gekomen was. Omdat het om een automatische omroep gaat, vinden zulke omroepen toch plaats.
Hartelijk dank voor deze uitleg; dit maakt het een stuk begrijpelijker... een persoon op het spoor, dat is geen leuke situatie. Het automatische bericht had beter uit gezet kunnen worden, ik had voor mezelf al ingevuld dat de trein van 21.54 Santpoort Noord niet zou komen (maar heb een half uur lang gedacht dat hij wellicht toch nog eerder zou zijn dan zijn opvolger....)
Bedankt voor je toelichting Tochjo! Ik ga de feedback over de stationsomroep doorgeven, want dit soort onduidelijkheden moeten we zo veel mogelijk voorkomen.

Reageer