beantwoord

Declaratie taxi rit

Beste NS,

Afgelopen vrijdag heb ik met een groep meiden meer dan 60 minuten vertraging opgelopen op onze reis van Station Ede-Wageningen naar Antwerpen Centraal door blikseminslag. In eerste instantie tussen Utrecht centraal - Rotterdam centraal, later nadat we omgereisd waren tussen Tilburg - Breda. Hierdoor zouden wij de laatste Intercity van Roosendaal naar Antwerpen Centraal in geen mogelijkheid meer halen. Dit werd ook bevestigd door de medewerkers van de NS op het station. Daarom hebben wij gekozen om taxi's te nemen van station Tilburg naar station Roosendaal, en hebben hierdoor de laatste intercity nog net kunnen halen.

Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is om deze rit te declareren? Aangezien dat, als wij deze taxi's niet genomen hadden, we waren gestrand op station Tilburg of anders op station Roosendaal, en in geen mogelijkheid nog op onze bestemming (Antwerpen Centraal) waren aangekomen.
icon

Beste antwoord door Thom 9 juni 2015, 15:39

U kunt het declareren als een conducteur u daarvoor van te voren toestemming heeft gegeven. Als u het op eigen intitiatief heeft gedaan, dan bent u uw geld kwijt. Het kan niet zo zijn dat iedereen die een treinreis niet kan maken dan maar op kosten van de NS een taxi mag nemen. U had beter de NS-medewerkers even kunnen vragen, al hadden die u ook op de mogelijkheid kunnen wijzen. U zou een beroep kunnen doen op coulance, het is zeker geen recht van uw kant.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt het declareren als een conducteur u daarvoor van te voren toestemming heeft gegeven. Als u het op eigen intitiatief heeft gedaan, dan bent u uw geld kwijt. Het kan niet zo zijn dat iedereen die een treinreis niet kan maken dan maar op kosten van de NS een taxi mag nemen. U had beter de NS-medewerkers even kunnen vragen, al hadden die u ook op de mogelijkheid kunnen wijzen. U zou een beroep kunnen doen op coulance, het is zeker geen recht van uw kant.
Beste Etm.maas,

Thom geeft het correcte antwoord. Als de laatste aansluiting niet te halen is, zal NS zich inzetten om er toch voor te zorgen dat reizigers hun eindbestemming bereiken. Zo worden taxikosten in dat soort situaties vergoedt.

In dit geval adviseer ik jou om jouw vervoerbewijs met een begeleidende brief op te sturen naar NS Klantenservice. Toezeggingen over een positieve afhandeling kan ik in deze situatie helaas niet doen. Het postadres is:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht.

Voor een goede afhandeling is het verstandig om het IBAN-rekeningnummer en de NAW-gegevens in de begeleidende brief te vermelden.
Beste NS,

Hierdoor zouden wij de laatste Intercity van Roosendaal naar Antwerpen Centraal in geen mogelijkheid meer halen. Dit werd ook bevestigd door de medewerkers van de NS op het station.

Hebben zij vervolgens enige moeite gedaan om dit probleem op te lossen?
Als de laatste aansluiting niet te halen is, zal NS zich inzetten om er toch voor te zorgen dat reizigers hun eindbestemming bereiken. Zo worden taxikosten in dat soort situaties vergoedt.
Complete nonsens, het betreffende eindstation is niet van de NS en dan heb je helemaal nergens recht op, zie de voorwaarden, zelfs GTBV kun je vergeten.
Sem, Herman heeft het juiste antwoord gegeven. Ik begrijp dat je vrij kritisch bent, maar mijn vraag is om dan ook in je reactie aan te tonen waar in de voorwaarden het tegenovergestelde van Herman's antwoord staat. We zetten ons ervoor in dat de reizigers hun eindbestemming bereiken, taxikosten worden in sommige gevallen vergoed of een GTBV-claim kan worden ingediend.
Als de laatste aansluiting niet te halen is, zal NS zich inzetten om er toch voor te zorgen dat reizigers hun eindbestemming bereiken. Zo worden taxikosten in dat soort situaties vergoedt.
Complete nonsens, het betreffende eindstation is niet van de NS en dan heb je helemaal nergens recht op, zie de voorwaarden, zelfs GTBV kun je vergeten.

"NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur)." Dat is NS vanuit artikel 41-5 van de hoofdrailnetconcessie verplicht. (Ik meen dat ik u in een eerder topic al eens had uitgenodigd dat zelf na te lezen als u het niet gelooft.) Of het eindstation van NS is doet daarvoor dus helemaal niet ter zake. Het feit dat in dit geval de eindbestemming buiten Nederland ligt, is wel een grond waarop NS het verzorgen/betalen van vervangend vervoer kan weigeren.
Bedankt voor de aanvulling Pe_pe.
Reputatie 1
Badge
Valt nog mee dat de moderatoren niet meteen hebben gewezen: daar moet je wezen: NS-INTernationaal!
Dan krijg je met de veel minder gulle EU-regels te maken.
mijn vraag is om dan ook in je reactie aan te tonen waar in de voorwaarden het tegenovergestelde van Herman's antwoord staat.
Zie punt 6.3 "Als u als gevolg van de vertraging bij uw reis met NS niet meer in staat bent om op dezelfde NS-dag het station van bestemming te bereiken omdat de laatste trein op uw NS-Reisroute niet meer rijdt, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog het station van bestemming kunt bereiken."
Valt jouw laatste trein niet onder de NS kun je het dus vergeten dat NS zorgt dat je nog jouw bestemmingsstation bereikt. Logischerwijs bij problemen op het NS traject.

We zetten ons ervoor in dat de reizigers hun eindbestemming bereiken
Dit is dus gewoon niet waar, ben hier zelf tenslotte het voorbeeld van. NS is op de hoogte, maar wil helemaal niets betekenen voor de klant.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat je voor GTBV enkel NS stations kunt selecteren, daarmee val je dan sowieso buiten de boot.
@Stephan NS nogal lafhartig om niet meer te reageren, blijkbaar heb ik dus toch gewoon gelijk, goh dat verwacht je niet hè.
En is reizen met de NS dus vrij riskant opdat de kans aanwezig is dat je niet meer thuiskomt. Of hiervoor tientallen euro's aan 'n taxi wilt besteden of 's nachts mensen uit bed wil bellen.

En daar betaal je dan een godsvermogen voor om zo'n service te krijgen.

Reageer