Deelscooters op stationsplein | NS Community
beantwoord

Deelscooters op stationsplein


NS zorgt al jaren voor fietsenstallingen en goed begaanbare ruimtes voor de stations. Waarom worden dan deelscooters toegestaan die palvoor de entree geparkeerd staan, zoals bijvoorbeeld in Barendrecht. Kan dat niet in een aparte stalling?

icon

Beste antwoord door Momo 4 June 2021, 14:17

Bekijk origineel

18 reacties

Goedemiddag Gertjan Withagen en welkom bij de NS Community.

Ik snap even niet zo goed waar je precies op doelt. Dit gaat over elektrische deelscooters van andere aanbieders, die door gebruikers buiten de NS Fietsenstalling worden geplaatst?

Reputatie 7
Badge +3

Zie https://www.barendrecht.nl/elektrische-deelscooters

 

Samen met de aanbieders van de deelscooters is bepaald waar de scooters mogen staan en waar niet. Dit wordt regelmatig gemonitord en waar nodig bijgesteld. Wanneer een rit wordt beëindigd buiten het gebied waar dit is toegestaan blijft de huurder een parkeertarief betalen.

Ervaart u overlast door verkeerd geparkeerde deelscooters? Geef uw melding online door aan de betreffende aanbieder Felyx of GoSharing.

Badge +3

Die elektrische scooters van o.a. Felyx en GO Sharing mogen blijkbaar overal midden op de stoep geparkeerd worden.

Hier in Eindhoven staan ze bij bosjes, meestal op een straathoek of op parkeerplekken voor auto’s. Best hinderlijk. Ik zag ook al foto’s bij stations en bushaltes waar ze gewoon midden op de geleidelijnen stonden.

Ook al staat op de websites van die clubs wel dat je ze netjes moet stallen en geen hinder voor anderen mag veroorzaken, heb ik niet het idee dat ook maar iemand zich daar aan houdt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat geldt hetzelfde voor deelfietsen. Voor gewone fietsen is een open stalling zonder toezicht op het plein bij het station in mijn buurt. Om bij het station te komen moet je een fietspad oversteken. Deelfietsen mogen aan de andere kant van het fietspad onder het spoorviaduct staan. Echter staan en liggen die rekken nu bomvol met gewone fietsen, want naast lift en trap naar perron.

Reputatie 7
Badge +3

Toen ik nog in Delft werkte zag ik daar ook overal van die MoBikes deelfietsen. Bij het station was wel één rij met fietsenrekken in de oude bovengrondse stalling voor die MoBikes en zag ik maar zelden een MoBike daar op een verkeerde lokatie, bv in de nieuwere ondergrondse stalling, maar regelmatig stonden er veel meer MoBikes dan er rekken voor waren en stond de halve bovengrondse stalling er vol mee. Het aantal MoBikes was sinds de introductie flink gegroeid maar het aantal stallingsplekken bij het station ervoor niet.

Het idee van al die deelfietsen en deelscooters is leuk, maar het zorgt zo ongeveer overal voor klachten dat die dingen worden achtergelaten op plekken waar dat niet mag. 

Reputatie 6

Die elektrische scooters van o.a. Felyx en GO Sharing mogen blijkbaar overal midden op de stoep geparkeerd worden.

Hier in Eindhoven staan ze bij bosjes, meestal op een straathoek of op parkeerplekken voor auto’s. Best hinderlijk. Ik zag ook al foto’s bij stations en bushalters waar ze gewoon midden op de geleidelijnen stonden.

Ook al staat op de websites van die clubs wel dat je ze netjes moet stallen en geen hinder voor anderen mag veroorzaken, heb ik niet het idee dat ook maar iemand zich daar aan houdt.

Die groene dingen van GO zag ik een tijd geleden overal in Helmond, in inderdaad lukraak neergezet op de meest onmogelijke plekken. Dacht in mijn naïviteit toen nog dat het bedrijf zélf dat had gedaan, die scooters overal in de stad neerplempen, als een soort reclame-uiting. Maar inderdaad stonden ze voornamelijk in de weg: dwars over de stoep, zodat niemand er meer langs kon, zelfs midden op een wandelpad in een park, of recht voor de deur van een supermarkt, zodat je er je nek over brak als je naar binnen/naar buiten wilde, enz.

Badge +3

Ik denk dat het bedrijf deze inderdaad (ook) zelf verspreidt over het gebied, want regelmatig zie ik er wel een stuk of 8 netjes naast elkaar op een grasveldje staan, met de neus naar de straat toe en vlakbij een gebied met meerdere mbo scholen waaronder de politieschool.

Zelfde bij complex Strijp-S en T, waar maar 4 OV-fietsen beschikbaar zijn.

Neem aan dat ze verwachten dat o.a. studenten die dan zullen gebruiken om bijv. naar het station te gaan, i.p.v. zich in een stadsbus (ze staan tegenover de bushalte) te proppen. En inderdaad, rond het station is er totaal geen geschikte plek voor die dingen, dus zet maar ergens neer bij de ingang, of op de taxistandplaats…

Reputatie 7

Da's nog niets, jongens. In Nederland zijn elektrische steps verboden. Hier niet.

Dus breek je overal je nek over de elektrische deelsteps. In het geval van blinden en slechtzienden kan je dat zelfs letterlijk nemen, want ze leggen ze gewoon over de stoep heen.

Maar goed… als gemeentelijke handhavers al jarenlang fietssloten doorknippen en privé-fietsen meenemen naar het depot, misschien moeten ze dat dan ook maar gaan doen met de scooters ?

En na 6 weken door de shredder ?

 

Eens kijken wat de aanbieder gaat doen als zijn halve bestand op het gemeentedepot staat.

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://www.ed.nl/auto/deelscooter-maakt-razendsnelle-opmars-in-steden-maar-niet-iedereen-is-daar-blij-mee~acffbd3f/

 

Reputatie 6

Ik kom vaak in Canada en daar kan je een deelfiets of deelscooter gebruiken in de steden. Maar die staan allemaal in een stalling, dat kan zijn een fietsenrek langs de stoeprand, dat kan ook zijn een afdakje aan de rand van een park of een daartoe aangewezen plek op een plein in het centrum. Je kan die fiets/scooter meenemen nadat je je creditcard hebt gebruikt om borg/gebruik te betalen, en die borg krijg je pas terug als je je voertuig weer terugzet op een daartoe aangewezen plek. Zo kan het ook. Fietsen die worden neergesmeten in het centrum of elders, worden in beslag genomen en de verhuurder krijgt die pas terug na betaling van een fikse boete.

Reputatie 6

Deelfietsen en andere vervoermiddelen van verschillende aanbieders staan inderdaad regelmatig in de weg, net als de gewone fietsen. Als ik rond de stations kijk zijn er vaak te kort plekken voor fietsen, dus staan ze in de ruime omgeving en op plekken waar je er lastig langs kan. Dat is niet alleen rond de stations maar ook in de winkelgebieden. Het is soms wat vervelend dat je tussen de fietsen door moet slalommen. Dat gemeentes de openbare fietsenrekken weghaalt omdat een bedrijf een betaalde fietsenstalling opent, vind ik nog veel erger… 
Eerst moet alles wijken voor de auto in het kader van de bereikbaarheid, toen moest de auto terug gedrongen worden ten gunste van het OV en fiets… De fiets was de oplossing…. Gaan veel mensen op de fiets …. zijn er geen of onvoldoende gratis stallingsplaatsen. Fiets, na de auto de nieuwe melkkoe?Sloten knippen en fietsen weghalen … de nieuwe uitvoering van auto's wielklemmen en wegslepen.

 

Eerst moet alles wijken voor de auto in het kader van de bereikbaarheid, toen moest de auto terug gedrongen worden ten gunste van het OV en fiets… De fiets was de oplossing…. Gaan veel mensen op de fiets …. zijn er geen of onvoldoende gratis stallingsplaatsen. Fiets, na de auto de nieuwe melkkoe?Sloten knippen en fietsen weghalen … de nieuwe uitvoering van auto's wielklemmen en wegslepen.

Vraag is natuurlijk waarom automobilisten moeten betalen voor parkeren en fietsers niet.

Beiden gebruiken openbare ruimte voor privé doeleinden. .

Reputatie 6

Zorg gewoon voor goed en betaalbaar openbaar vervoer vanuit de diverse stadswijken naar het station. Dan hoeven mensen niet op de fiets naar het station. En zorg dat de stadsbussen zo veel mogelijk aansluiten op de treinen, niet dat als je uit de bus stapt, je nét de intercity waarmee je wilt reizen, het station ziet uitrijden en een half uur moet wachten op de volgende. Daar hadden ze namelijk hier in Helmond een handje van: de stadsbussen sloten nóch aan op de intercity naar Eindhoven, nóch op de intercity naar Venlo. Je hapte steeds net langs de koek, zeg maar. Maar goed, dat is verleden tijd, want een paar jaar geleden hebben ze in deze stad van 100.000 inwoners gewoon ál het stadsvervoer opgedoekt. Dus je móet wel met de fiets naar het station, of te voet, want een stadsbus is er niet meer.

Badge +3

Maar goed, dat is verleden tijd, want een paar jaar geleden hebben ze in deze stad van 100.000 inwoners gewoon ál het stadsvervoer opgedoekt. Dus je móet wel met de fiets naar het station, of te voet, want een stadsbus is er niet meer.

Echt he? https://9292.nl/station-helmond?tab=bus maar lijn 52 rijdt nog wel zo te zien? https://9292.nl/helmond/bushalte-weg-door-de-rijpel (uurdienst)

Maar daarmee houdt het inderdaad wel op. Er zijn wat (handjevol) OV-fietsen op Brouwhuis, Brandevoort en Mierlo-Hout, als je geluk hebt.

Reputatie 6

Maar goed, dat is verleden tijd, want een paar jaar geleden hebben ze in deze stad van 100.000 inwoners gewoon ál het stadsvervoer opgedoekt. Dus je móet wel met de fiets naar het station, of te voet, want een stadsbus is er niet meer.

Echt he? https://9292.nl/station-helmond?tab=bus maar lijn 52 rijdt nog wel zo te zien? https://9292.nl/helmond/bushalte-weg-door-de-rijpel (uurdienst)

Maar daarmee houdt het inderdaad wel op. Er zijn wat (handjevol) OV-fietsen op Brouwhuis, Brandevoort en Mierlo-Hout, als je geluk hebt.

Bus 52 rijdt al jarenlang niet meer. Bus 51 nog wel, gespaard omdat die langs een tweetal scholen komt, Maar dat is dan ook de enige stadslijn die nog rijdt. De lijnen 52, 53 en 54 zijn opgeheven.

Badge +3

Ah, dan is die halte-info van 9292 misschien verouderd? Vreemd genoeg zie ik het andersom staan (geen lijn 51 maar de andere juist wel) 🤔

Op pagina 2 van https://www.connexxion.nl/getmedia/fd5e7939-35d9-494c-ae34-87be65480391/18_Hermes_Zuidoost_Brabant_2020-2021_v7web.pdf staan ze ingetekend.

En via https://bravo.info/reizen/busdiensten/bravo/dienstregeling-bus kan je de tijden vinden.

Lijn 52 (Molenbeek via Rijpelberg), uurdienst op werkdagen van 6:54 tot 11:54 en 13:04 tot 18:04 plus nog eentje om 18:39

Lijn 53 (Straakven), uurdienst op werkdagen van 7:00 tot 12:00 en van 13:09 tot 18:09

Lijn 54 (Brouwhuis via Vossenbeemd/Rivierensingel) op werkdagen van 7:24 tot 12:24 en van 13:34 tot 18:34

Via 9292 krijg je ook gewoon reisadviezen voor die lijnen, dus ze zijn er nog wel :thinking: Maar fijnmazig is het inderdaad niet, al zijn er natuurlijk wel 4 treinstations en de streeklijnen 23 t/m 26 en 320 die ook in het weekend rijden.

De Go Sharing scooters in Helmond (kom er dagelijks) nog weinig gezien, wel een rijtje deelfietsen of iets dat daar op lijkt aan de zuidzijde van het station. Ah, dat zijn deze https://mobilitymixx.com/nl/deelvervoerhelmond en zie ook https://indebuurt.nl/helmond/genieten-van-helmond/mysteries/helmonds-mysterie-zo-zit-het-met-deze-deelfietsen~84432/

Badge +3

Off-topic (had al niets met NS te maken, deelfietsen ook niet):

Hoe is het tegenwoordig in Helmond @PeterJKH (en misschien @mrfreeze) met de bussen daar?

Badge +3

Oh, en #hoedan voor de trein, die 30% 🤔

Het zal allemaal wel… Moet je dan een eerst een persoonlijke ov-chipkaart (€ 7,50 en levertijd binnen een week) kopen of zo?

 

Reageer