beantwoord

Defecte roltrap Lelystad

• 28 december 2018
  • 7 reacties
  • 201 Bekeken

NS, de roltrap op Station Lelystad naar spoor 1/2 is inmiddels al ruim een maand buiten gebruik. Is er de intentie om deze te repareren of meer informatie te verstrekken over de stand van zaken? De roltrap geeft inmiddels geen storing meer aan maar is in zijn geheel uitgeschakeld. Reizigers ondervinden hier hinder van.
icon

Beste antwoord door Denice NS 28 december 2018, 11:29

Deze roltrap is inderdaad bij ons bekend. Er moeten onderdelen vervangen worden. Hiervoor loopt nu een aanvraag. Het is helaas niet bekend wanneer de roltrap weer werkt 😞
Bekijk origineel

7 reacties

Deze roltrap is inderdaad bij ons bekend. Er moeten onderdelen vervangen worden. Hiervoor loopt nu een aanvraag. Het is helaas niet bekend wanneer de roltrap weer werkt 😞
Badge
Mocht traplopen te belastend zijn kunt u gebruik maken van de lift naar spoor 1/2.
Mocht traplopen te belastend zijn kunt u gebruik maken van de lift naar spoor 1/2.
En mensen met bijvoorbeeld claustrofobie die slecht ter been zijn? Is maar een voorbeeld, zo enorm veel zullen het er niet zijn. Ik vind het vooral bijzonder dat het zolang duurt om een roltrap te repareren, terwijl zo ongeveer elk openbaar gebouw in Nederland er wel minstens eentje heeft. De trend is op veel stations te zien waar kapotte roltrappen en informatieborden inmiddels al maanden uit staan. Voor grote bedrijven als ProRail en NS begrijp ik niet waarom zij niet aan onderdelen kunnen komen.
Reputatie 7
Badge +3
En mensen met bijvoorbeeld claustrofobie die slecht ter been zijn? Is maar een voorbeeld, zo enorm veel zullen het er niet zijn. Ik vind het vooral bijzonder dat het zolang duurt om een roltrap te repareren, terwijl zo ongeveer elk openbaar gebouw in Nederland er wel minstens eentje heeft. De trend is op veel stations te zien waar kapotte roltrappen en informatieborden inmiddels al maanden uit staan. Voor grote bedrijven als ProRail en NS begrijp ik niet waarom zij niet aan onderdelen kunnen komen.
Alleen de meest gangbare onderdelen van roltrappen worden tegenwoordig door de fabrikant nog op voorraad gehouden. De rest wordt pas geproduceerd als ze nodig zijn en dan kost het natuurlijk al gauw weken. Incourante onderdelen op voorraad houden zou goud geld kosten omdat het gros daarvan dan nooit gebruikt zal worden en uiteindelijk vernietigd moet worden. Het probleem is daarbij ook dat veel onderdelen op maat gemaakt moeten worden omdat roltrappen geen standaard maten hebben. Tot slot spelen ook de bureaucratische procedures binnen ProRail een rol omdat er budget moet worden aangevraagd en ook dat kost veel tijd.
Zoals Tamzin al noemt zijn niet alle onderdelen op voorraad. Daarbij komt ook dat in sommige gevallen geheel vervangen goedkoper is dan een onderdeel vervangen. Dit wordt allemaal beoordeeld door collega's en vervolgens worden onderdelen besteld. Daardoor kan het soms wat langer duren voordat een roltrap hersteld is. Voor die situaties is dan de lift de uitkomst. Voor reizigers die zowel slecht ter been zijn als claustrofobisch zijn is op dat moment helaas geen oplossing. Zoals je zelf al aangeeft zal die groep erg klein zijn en ik verwacht dan ook niet dat hier speciale voorzieningen voor worden gemaakt.
Het is toch niet normaal dat een NS geen onderhoudscontract heeft om de roltrap binnen een afgesproken termijn te laten repareren cq de roltrap te laten vervangen.
Badge
Het is toch niet normaal dat een NS geen onderhoudscontract heeft om de roltrap binnen een afgesproken termijn te laten repareren cq de roltrap te laten vervangen.

Dat is compleet verklaarbaar, de roltrap valt onder beheer van Prorail en niet onder beheer van de NS. Om die reden heeft de NS helemaal geen contract met de leverancier voor de roltrap.

Reageer