Den Haag CS, spoor 4 naar utrecht

• 26 januari 2015
  • 7 reacties
  • 309 Bekeken

Iedere ochtend (in ieder geval om 8.24) staat er een trein voor het vertrekkende trein naar Utrecht op spoor 4 geparkeerd waardoor je helemaal naar achteren moet lopen/rennen om de vertrekkende trein te halen. Dit is verwarrend en irritant, want je mist soms zo je verbinding. Waarom wordt spoor 4 als parkeerplaats gebruikt? Kan de vertrekkende trein niet gewoon vooraan staan zoals het hoort?

7 reacties

Reputatie 3
Badge
Huh?

Den Haag Centraal is een kopstation. Als daar een trein vóór de vertrekkende trein staat kan die vertrekkende trein in ieder geval niet weg voordat de ervoor staande trein is weggerangeerd. Dan hoef je je dus ook niet echt te haasten.
En als er een trein achter de vertrekkende trein staat, is het inderdaad onmogelijk om die weg te rangeren voordat die andere trein normaal vertrokken is.
*Inmiddels overbodig*
Hallo tarique, welkom op het forum. Kan je kort toelichten hoe jij je verbinding hierdoor mist? En op welk station is dit?
En op welk station is dit?

Volgens de titel gaat het om Den Haag Centraal.
Hallo, het gaat hier om Den Haag centraal. De trein van 8.24 richting Utrecht staat achter een stilstaande trein. Hierdoor denk je dat de trein vooraan je trein is, maar de deuren hiervan zijn gesloten. Daarom moet je dus nog even doorlopen voordat je de vertrekkende trein in kan. Ik heb hierdoor deze trein maar net gemist. Ik vraag me af waarom ze een trein parkeren tijdens zo'n drukke tijdstip als de spits
Ik vraag me af waarom ze een trein parkeren tijdens zo'n drukke tijdstip als de spits

Op deze manier staat dat treinstel al op de juiste plaats als er even later een trein verlengd moet worden, of als dat treinstel nodig is om in plaats van een vertraagd binnenkomend treinstel te rijden. Anders moeten ze daarvoor tussen de reizigerstreinen door rijden vanaf het opstelterrein en dat kost veel meer tijd en kan andere treinen vertragen.
Reputatie 3
Badge
Het is heel simpel.

Om 8:07 komt op spoor 4 trein 1718 uit Enschede/Amersfoort binnen, die bestaat uit 2 VIRM-4's.
Om 8:24 gaat er één VIRM-4 als 11727 naar Amersfoort Schothorst.
Omdat het verdraaid lastig is om het treinstel aan de halzijde van Den Haag Centraal) te laten vertrekken als er nog een stel voorstaat, zult u toch echt wat verder moeten doorlopen.
Zodra de trein naar Schothorst vertrokken is, wordt het achtergebleven stel vermoedelijk weggerangeerd.

Een beetje vreemd is het wel.
Om 8:07 komt de 1718 aan met 2 VIRM-4's, om 8:24 vertrekt de 11727 met 1 VIRM-4. Daar zit 17 minuten tussen. Er blijft 1 stel achter. Dan komt - 13 minuten later - om 8:37 de 11720 binnen met 2 VIRM-4's die ook allebei om 8:54 weer als 1731 naar Enschede gaan.
Kennelijk wordt dat achterblijvende stel tussendoor weggerangeerd. Je zou zeggen dat het gemakkelijker is om een stel weg te zetten in 17 minuten dan in 13 minuten.
Maar ik ben gelukkig geen planner bij NS of ProRail, dus ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd.

Reageer