beantwoord

Deuren dicht en trein wacht niet

• 13 mei 2014
  • 3 reacties
  • 593 Bekeken

Jullie moeten me toch even uitleggen hoe t kan dat jullie conducteur van de intercity direct om 18.58 vanuit Rotterdam centraal het presteert om op het moment dat er mensen aan komen rennen vanaf de trein vanuit Brussel (een traject dat door jullie geweldige dienstregeling al bijna niet te doen is) op z'n fluitje blaast en vervolgens ook nog eens 'Nee, Nee' met een afwijzend vingertje gaat roepen als wij nog in zijn open deur willen. Die hij overigens sluit vlak voor we de deur hebben bereikt! Hebben jullie dan geen greintje menselijk?! De reis vanuit Brussel is al een gebed zonder einde en dan ook nog dit soort praktijken! Is het dan zoveel gevraagd dat jullie onderling coördineren dat de intercitydirect nog even wacht? Of op z'n minst de conducteur zich niet zo hufterig gedraagt en ons gewoon nog even binnen laat? En om het nog erger te maken, als ik vervolgens een klacht wil indienen bij de service balie krijg ik een kaartje in m'n handen gedrukt met een 0900 nummer erop. Ik ga toch niet betalen voor mijn klacht?!?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 14 mei 2014, 10:53

Dag Fossie, wat vervelend om te lezen dat je deze ervaring hebt gehad. Volgens de reisplanner heb je inderdaad 5 minuten om over te stappen. Ik geef toe dat dit krap is, maar onder normale omstandigheden zou dit te halen moeten zijn. Om de scherpte en punctualiteit vast te houden worden de treinen ongeveer 30 seconden van te voren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Indien de trein om 12.54 vertrekt, sluiten de deuren om 12.53.30. De conducteur maakt duidelijk dat de deuren dichtgaan door het fluitsignaal. Aangezien de conducteur dit proces niet kan afbreken is het levensgevaarlijk om na het fluitsignaal nog in te stappen. Daarnaast is het lang niet altijd mogelijk om treinen op elkaar te laten wachten. Gezien de krappe dienstregeling veroorzaakt een wachtende trein vaak een domino-effect aan vertraagde treinen. Ook kan het zijn dat een trein moet vertrekken omdat bijvoorbeeld het spoor leeg moet. Het hufterige gedrag van de conducteur kan ik natuurlijk niet goed praten. Ons personeel dient servicegericht te handelen. Ik hoop dat ik je zo meer achtergrondinformatie heb kunnen geven.

Ik heb het onderwerp van je topic veranderd zodat deze beter vindbaar is voor reizigers met soortgelijke ervaringen.

Groet Ramon
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik ben natuurlijk niet van de NS, maar volgens mij is de verbinding op Rotterdam Centraal van de IC uit Brussel op de IC direct ook helemaal geen aansluiting. De IC uit Brussel komt om :55 aan op spoor 8, de IC direct vertrekt om :54 vanaf spoor 12.

Als ik het goed zie is er sowieso iets raars aan de hand. Wat wel zou kunnen werken is met de IC uit Brussel naar Roosendaal, en daar overstappen op de reguliere IC naar Rotterdam. Die komt daar om :49 aan, en dan haal je de IC direct misschien nog. Wel een extra overstap.

Misschien zou het wel een idee zijn om de IC direct een paar minuten later in de dienstregeling te zetten, zodat dit wél een aansluiting wordt. Gewoon, als service naar de reizigers die nu de supersnelle Fyra moeten missen. Eventueel zou je ook het vertrek in Roosendaal van de IC uit Brussel en de IC uit Zeeland kunnen omdraaien, zodat de internationale trein in ieder geval op tijd aankomt om de aansluiting met de IC direct te kunnen maken, maar dat lijkt me ingrijpender omdat dat het hele uurschema van de binnenlandse IC's aantast.
Dag Fossie, wat vervelend om te lezen dat je deze ervaring hebt gehad. Volgens de reisplanner heb je inderdaad 5 minuten om over te stappen. Ik geef toe dat dit krap is, maar onder normale omstandigheden zou dit te halen moeten zijn. Om de scherpte en punctualiteit vast te houden worden de treinen ongeveer 30 seconden van te voren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Indien de trein om 12.54 vertrekt, sluiten de deuren om 12.53.30. De conducteur maakt duidelijk dat de deuren dichtgaan door het fluitsignaal. Aangezien de conducteur dit proces niet kan afbreken is het levensgevaarlijk om na het fluitsignaal nog in te stappen. Daarnaast is het lang niet altijd mogelijk om treinen op elkaar te laten wachten. Gezien de krappe dienstregeling veroorzaakt een wachtende trein vaak een domino-effect aan vertraagde treinen. Ook kan het zijn dat een trein moet vertrekken omdat bijvoorbeeld het spoor leeg moet. Het hufterige gedrag van de conducteur kan ik natuurlijk niet goed praten. Ons personeel dient servicegericht te handelen. Ik hoop dat ik je zo meer achtergrondinformatie heb kunnen geven.

Ik heb het onderwerp van je topic veranderd zodat deze beter vindbaar is voor reizigers met soortgelijke ervaringen.

Groet Ramon
Reputatie 3
Badge

Groet Ramon

Volgens mij is hier een misverstand.
De IC uit BRUSSEL komt volgens de reisplanner in Rotterdam aan om 18:55, de IC direct vertrekt om 18:54. Die kan hij dus normaal gesproken nooit halen.
De IC uit (Vlissingen-)ROOSENDAAL daarentegen komt aan om 18:49, en dan zou een aansluiting om 18:54 nog haalbaar moeten zijn.

Zoals gezegd: de truc is dat reizigers met de internationale IC uit Brussel/Antwerpen in Roosendaal moeten overstappen op de IC komend vanuit Zeeland. Dan halen ze in principe de aansluiting op de IC direct in Rotterdam nog. Of ze blijven zitten in Roosendaal, maar dan missen ze ook de aansluiting. Kiezen tussen extra overstappen, of langer onderweg zijn.

Reageer