Deuren trein te vroeg dicht

• 1 november 2018
  • 19 reacties
  • 757 Bekeken

Toen ik vandaag de trein wilde pakken (Station Nijmegen op 1 nov. om 11.13 vanaf spoor 4a) werd er helaas eerder gefloten dan de vermelde vertrektijd.

Het is me helaas vaker gebeurd dat een trein de deuren al sloot/gesloten had terwijl de vertrektijd nog niet bereikt was. Het begint daarom ook erg irritant te worden.

Is dit de beste plek om hier een klacht over in te dienen?

19 reacties

Reputatie 5
Een klacht indienen heeft niet zo veel zin, want het door u gesignaleerde verschijnsel is sinds enige tijd de standaard procedure. Conducteurs hebben de opdracht om er voor te zorgen dat de trein exact op tijd kan vertrekken en fluiten en sluiten de deuren enkele tientallen seconden voor de aangegeven vertrektijd.
Het exacte aantal seconden/minuten heb ik niet gezien, maar dit was meer dan een minuut.
Het ging vandaag dus niet om een paar seconden. Daarvoor had ik geen klacht in willen dienen. De vorige keren ging het meestal om zo'n 2 minuten.
Reputatie 7
Badge +4
Er wordt altijd eerder gefloten dan de vertrektijd, meestal 20 tot 30 seconden eerder. De vertrektijd is niet de tijd dat u nog in kunt stappen, maar het moment dat de trein gaat rijden. De vertrekprocedure van het veilig sluiten van de deuren begint na het fluiten, u mag dan niet meer instappen, dus al eerder.
Als het meer dan een halve minuut voor de vertrektijd is, is het te vroeg. Vroeger kon je op de vertrektijd nog wel in de trein stappen, nu niet meer. De dienstregeling steekt erg nauw en vertragingen worden er mee tegengegaan.
De dienstregeling steekt erg nauw en vertragingen worden er mee tegengegaan.
Dat heeft er werkelijk niets mee te maken, op tijd rijden en het communiceren van de vertrektijd zijn twee verschillende zaken. Als de NS naar de reiziger een tijd zou communiceren die 30 seconden vroeger ligt dan de tijd dat men intern hanteert als de tijd dat de trein in beweging moet komen zal er niet één trein extra vertraging krijgen, maar het wel duidelijker zijn richting de klant.

Sterker nog, ik heb een sterk vermoeden dat de huidige regeling vertragingen in de hand werkt, omdat er sprake is van willekeur tussen conducteurs, de een fluit 30 seconden voor tijd en is heel streng richting reizigers die daarna nog willen instappen, de ander fluit 15 seconden voor tijd en zwaait vervolgens richting reizigers dat ze snel in moeten stappen (gister nog meegemaakt). Kortom, er is een zekere variatie in de werkelijke vertrektijden op dit moment afhankelijk van welke conducteur er dienst heeft. Als je één duidelijke tijd afspreekt waarop gefloten wordt, zowel naar de klant als het personeel, dan vermoed ik dat de treinen stipter op tijd zullen vertrekken.
Reputatie 7
Badge +4
Het heeft er alles mee te maken. De aansluitende trein wacht ook niet na een overstap en de reizigers halen die als hun trein op tijd vertrekt. Vertragingen werken door en geven verderop weer overlast. NS heeft duidelijk gecommuniceerd waarom met tot het wat strengere systeem is overgegaan en dat betekent dat er eerder gefloten wordt. Dat conducteurs dat niet op dezelfde wijze doen, is geen argument, de omstandigheden zijn verschillend.

Loes, onze huisconducteur, heeft het elders uitgelegd. Loes blijft dezelfde dame maar reageert verschillend als de omstandigheden daartoe aanleiding geven. Dat recht heeft de conducteur en is geen willekeur maar noodzaak, wil je adequaat kunnen handelen. Je kunt. het als conducteur niet iedereen naar de zin maken bij vertrek.

Iedereen heeft er aan moeten wennen een halve minuut eerder aanwezig te zijn, dan werkt het wel, en inderdaad, soms mis ik ook een aansluiting in Amersfoort, vind dat vervelend, maar het is goed denkbaar dat mensen die alle factoren overzien, de goede beslissing genomen hebben. Ook in verband met het olievlekeffect. Ik zie alleen dat ik de aansluiting mis en dat is maar één factor.
Badge +3
Als je de hele dienstregeling een halve minuut opschuift, dan houd je precies evenveel tijd om een aansluitende trein te halen, maar kunnen reizigers wel instappen tot de tijd die op de borden staat. Ik ben het met Bemined eens dat dat klantvriendelijker zou zijn.
Badge +3
Ik las ergens dat bij andere vervoerders NIET gefloten/gesleuteld/gesloten mocht worden tot het moment dat de klok verspringt (en voor die tijd vertrekken natuurlijk helemaal uit den boze).

Staat in hun concessie schijnbaar. Zelfs al loopt de klok niet gelijk... 🤔
Reputatie 7
Badge +4
Wiskundig juist, dat mag ik ook van je verwachten 😉, maar het gaat om de achterliggende gedachte de treinen stipter te laten rijden en daarom is dit beleid zo gestart. Niets is duidelijker dan dat de trein op de juiste tijd vertrekt. De praktijk was dat je tot de vertrektijd nog in kon stappen. De vertrektijd is dan altijd minder nauwkeurig. De weerstand ontstaat, omdat dit niet meer kan of omdat die moeite niet genomen wordt. Of de moeite niet wil nemen en maar gaat schelden omdat het ego is geraakt.

De term klantvriendelijk lijdt inmiddels aan een forse woordinflatie en betekent nu: Ik ben in mijn belang geschaad, ik ben een klant, dus dat is klantonvriendelijk. Dat is begrijpelijk voor een aantal mensen dat te laat is en er nu eerder moet zijn, maar het is buitengewoon klantonvriendelijk om de honderden mensen in de trein hierop te laten wachten, waardoor ze de aansluiting missen.

Iets anders is dat er wel een redelijke in- en uitstaptijd moet zijn voor de mensen die al op het perron staan. Dat niet doen is wel klantonvriendelijk, niet iedereen is jong, gezond en bereid tot voordringen, al kan dat de prijs hebben van extra vertraging.

We moeten overigens niet vergeten dat eisen aan de NS en het voorkomen van het moeten uitbetalen van Geld terug bij vertraging ook een rol speelt in de besluitvorming. Hoe minder GTBV, des te beter het bedrijfsresultaat. Wat de een ziet als een Egyptische vleespot, moet door de medereizigers worden opgebracht. Dit te voorkomen lijkt me een goed beleid.

Dat valt niet uit de lucht. De crossoveraansluiting in Amersfoort tussen de treinen uit het oosten naar Schiphol of de Amsterdamse regio met de trein van het Noorden naar Rotterdam is krap en er dan gaat nogal eens wat mis. Maar ja, beide treinen komen vanaf een grote afstand, en moeten over dichtbereden sporen. Als men in Deventer of Apeldoorn 'klantvriendelijk' is voor de late instappers, is men dat niet voor de overstappers in Amersfoort en het blijkt maar al te vaak dat het daar mis gaat.

Mensen die hier wat langer op het forum zitten, weten dat ik erg van België houd en dat is niet alleen omdat Belgische conducteurs wel in staat zijn elk uur te controleren. Helaas hadden ze vorig jaar 20 procent vertraagde treinen en dat is echt niet alleen de ICBrussel. Het verbetert, maar toch. Dat is bepaald onprettig.

Dat vind ik nu klantonvriendelijk. Het moet gezegd dat de Belgen nu ook maatregelen nemen, en die lijken nogal op de Nederlandse. Ze zijn daar laconieker, maar Belgen zijn echt alleen in moppen maar dom. De Nederlandse Spoorwegen doen het echt veel beter op dit punt, al is het Nederlandse gemopper helaas onderdeel van ons volkskarakter. Op de vertrektijd vertrekken, eist de inspanning er een halve minuut eerder te zijn. Dat is helemaal niet klantonvriendelijk in de woordinflatieloze betekenis van het woord.

Het leidt er toe dat meer treinen op tijd vertrekken en de dienstregeling in de praktijk betrouwbaarder wordt.

De discussie gaat wat mij betreft dus ook niet om die halve minuut en of die opschuift of niet, maar om het vertrekken op de vertrektijd. Duidelijker kan niet. Klantvriendelijk bij uitstek voor de mensen in de trein, in Nederland en nu ook meer in België.
Dat conducteurs dat niet op dezelfde wijze doen, is geen argument, de omstandigheden zijn verschillend.
De enige veranderde omstandigheid is dat er een andere conducteur dienst heeft en die anders handelt dan zijn collega in dezelfde situatie zou doen.

Iedereen heeft er aan moeten wennen een halve minuut eerder aanwezig te zijn, dan werkt het wel
Omgekeerde wereld, klanten moeten wennen aan de interne werkwijze van een bedrijf.

Ook in verband met het olievlekeffect.
Onzin, in de plannormen is voldoende marge opgenomen, het aantal punten waarbij een minuut vertraging zich als een olievlek kan verspreiden zijn op één hand te tellen.

Niets is duidelijker dan dat de trein op de juiste tijd vertrekt.
Niets is duidelijker? Het feit dat hier wekelijks over geklaagd wordt is overweldigend bewijs dat dit dus niet duidelijk is.

We moeten overigens niet vergeten dat eisen aan de NS en het voorkomen van het moeten uitbetalen van Geld terug bij vertraging ook een rol speelt in de besluitvorming.
Gaat geld terug bij vertraging niet over de totale reis, inclusief overstap? En worden de prestaties van de NS tegenwoordig niet voor een flink deel bepaald door reizigerspunctualiteit, dus ook inclusief overstap? Een gemiste overstap, zeker op corridors met een halfuurdienst, zal dan direct leiden tot verminderde prestaties door de NS en extra terugbetalingen. Je zou dan juist verwachten dat het overnemen van een overstap hoge prioriteit zou krijgen.

Als men in Deventer of Apeldoorn 'klantvriendelijk' is voor de late instappers, is men dat niet voor de overstappers in Amersfoort en het blijkt maar al te vaak dat het daar mis gaat.
Er bestaat nog zoiets als speling in de dienstregeling, minimaal 5% volgens de plannormen. Natuurlijk zitten er limieten aan klantvriendelijkheid, maar tot 3 minuten te laat uit Deventer vertrekken zou geen gevolgen moeten hebben voor de aansluiting in Amersfoort. En tot 30 seconden vertraging heeft sowieso nergens negatieve invloed, die marge zit verwerkt in de opvolgtijd tussen twee treinen, en tussen vrijwel alle grote knooppunten zit wel genoeg rijtijdspeling om die 30 seconden in te lopen.
Reputatie 6
Als 30 seconden 'te laat' vertrekken tot chaos en een compleet verstoorde dienstregeling door het 'olievlekeffect' leidt, dan zou dat toch dagelijks het geval zijn?

Een paar keer week, reis ik van Delft naar Rotterdam Alexander vv.

In de middagspits heeft de IC naar Rotterdam C, volgens de schermen op station Rotterdam Alexander vaak + 5, maar in de praktijk is dat een meestal een minuut of twee, drie en toch komt die bijna altijd op tijd aan op Rotterdam C. Als dat niet het geval is, dan moet er binnenkomst op Rotterdam C gewacht worden, omdat er geen spoor vrij is. En dat komt niet omdat de IC 30 seconden vertraagd is, maar omdat de sprinter, richting Gouda, die het perronspoor bezet houdt, vijf minuten te laat vertrekt.

Van Rotterdam C richting Den Haag, vertrekken de treinen vaak een halve tot anderhalve minuut 'te laat' en hebben soms al bij Schiedam de vertraging weten in te lopen.

Wat me trouwens in omgekeerde richting opvalt is dat de IC naar Eindhoven soms wel anderhalve minuut in Delft met gesloten deuren de vertrektijd staat af te wachten.
Reputatie 1
Prima, de reiziger moet er dus aan wennen dat de tijd die in de reisplanner staat de vertrektijd is en hij/zij/het dus ruim voor die tijd aanwezig moet zijn. Dan zou het goed zijn als de NS aangeeft hoe lang van tevoren dat is, want conducteurs kunnen nu naar eigen inzicht die tijd langer of korter nemen.
Maar, als die reisplanner dan zo heilig is dan ook graag normale overstappen die als zodanig zijn aangegeven handhaven. Want een aanbevolen crossplatform van 2 minuten kan hopeloos de mist in gaan als je in de drukte moet uitstappen en de conducteur van de aansluitende trein (te) vroeg zijn vertrekprocedure start. Bij een correcte aankomst duurt het toch al gauw enige tijd voor de deuren open gaan en iedereen is uitgestapt. Dus niet bij vertrektijden roepen dat de dienstregeling heilig is en bij overstappen volgens de planner snel de deuren sluiten als de horde eraan komt,.
@Bertus

De IC Eindhoven op Delft, daar gaan mijn collega's idd wel eens de fout in wat betreft te vroeg vertrekken. De Traxx is wel een verhaal apart, kost ongeveer 25 sec om de deuren te sluiten en 10 sec voor de Traxx daadwerkelijk in beweging komt. Het sein in Delft staat meestal veilig door en als je niet oplet, ga je de mist in, want je komt ongeveer 2 min voor vertrek binnen. Ik heb laatst een collega hier ook op moeten attenderen. Vraag me niet waarom het hier vaak verkeerd gaat, geen antwoord op.
Binnenkort komt er de digitale aanvulling op de tablet van de machinist (roltijdenapp) en daarop kan de Traxx machinist zien dat hij/zij veel te snel rijdt tussen Den Haag HS en Delft, en daardoor deze ruim te vroeg aankomt. Dmv een handig metertje kan de mcn dan zien of hij/zij voortijd of natijd rijdt.
Het heeft geen enkel nut, ook qua EZR, om volgas (130 km/h) te rijden, met max 80 ben je ook nog ruim op tijd te Delft.
Reputatie 7
Badge
Die trein heeft daar gewoon een stationnement van 2 minuten. Roltijd gaat dus hoogstwaarschijnlijk geen 80 km/u adviseren omdat je dan te laat aan gaat komen.
Het is mij daar overigens nog geen enkele keer gebeurd dat de deuren te vroeg gesloten werden (en ik rij dat ding toch zeer geregeld).
Reputatie 6
@Loes

Dat de Traxx is geval apart is, dat zal niemand ontkennen. 'In den beginne', toen de IC Den Haag C - Eindhoven met deze 'gevallen' ging rijden, nam ik deze toch zeer regelmatig (tot Breda). Soms miste ik deze omdat de deuren al vroeg gesloten waren en soms, als ik hem gehaald had, dan stonden er soms toch nog mensen met een vertwijfelde of vragende blik op de knoppen te drukken. En nog steeds zie ik, dat die wel eens met gesloten deuren de vertrektijd staat af te wachten.

Wat ik ook wel eens opmerkte: bij binnenkomst werd de stroomafnemer neergelaten, vlak voor vertrek ging die weer omhoog. Is dat misschien de reden dat het even duurt voordat het 'geval' in beweging komt.

@Stoomman

Daaruit blijkt dat rijtijden (zeer) ruim bemeten zijn. Dat blijkt ook uit de meldingen dat treinen te vroeg vertrekken. Dat dertig seconden de complete dienstregeling in de war laten lopen en chaos veroorzaken is leuk verzonnen. Ik reis vaak en zie regelmatig treinen iets 'vertraagd' vertrekken en heb daardoor nog nooit chaos zien ontstaan.

@Edwin

Klasse. Zo hoort het ook maar - zoals Loes ook aangeeft - gaat het niet altijd goed.
Reputatie 7
Badge

Wat ik ook wel eens opmerkte: bij binnenkomst werd de stroomafnemer neergelaten, vlak voor vertrek ging die weer omhoog. Is dat misschien de reden dat het even duurt voordat het 'geval' in beweging komt.

Apart, het is namelijk al een tijd zo dat de (2e) stroomafnemer vlak voor stilstand omhoog komt en vlak na vertrek weer zakt. Dit is overigens niet de reden dat het even duurt voor het ding in beweging komt.
Het duurt even voor de computer het signaal doorkrijgt dat alle deuren zijn gesloten, daarna kunnen we pas tractie geven (eerder heb je gewoon geen vrijgave). Op het moment dat je die tractie aanzet, moet eerst de halterem van de locs gelost worden. Dat duurt even (je hoort 'm ook licht sissen vlak voordat ie gaat rijden). Dat alles kán het gevoel geven dat we met gesloten deuren staan te wachten, maar dat is het niet.
Reputatie 6

Apart, het is namelijk al een tijd zo dat de (2e) stroomafnemer vlak voor stilstand omhoog komt en vlak na vertrek weer zakt. Dit is overigens niet de reden dat het even duurt voor het ding in beweging komt.
Het duurt even voor de computer het signaal doorkrijgt dat alle deuren zijn gesloten, daarna kunnen we pas tractie geven (eerder heb je gewoon geen vrijgave). Op het moment dat je die tractie aanzet, moet eerst de halterem van de locs gelost worden. Dat duurt even (je hoort 'm ook licht sissen vlak voordat ie gaat rijden). Dat alles kán het gevoel geven dat we met gesloten deuren staan te wachten, maar dat is het niet.

Het kan best dat de stroomafnemers eerst stijgen en dan weer dalen. Het is me eens opgevallen dat de stroomafnemers bewogen en dat schouwspel is nu ook weer niet zo interessant dat altijd te bekijken. Waarom is dat eigenlijk?

Maar al met al, de vertrekprocedure van 30 seconden is voor de Traxxtreinen dus eigenlijk te kort?
Euh, ja, die is te kort, daar moeten de deuren al 10 sec voor de vertrektijd dicht zijn om idd tijdig te vertrekken. Gisteren tussen de 35 en 40 sec voor nodig gehad 😔
Reputatie 7
Badge
Het kan best dat de stroomafnemers eerst stijgen en dan weer dalen. Het is me eens opgevallen dat de stroomafnemers bewogen en dat schouwspel is nu ook weer niet zo interessant dat altijd te bekijken. Waarom is dat eigenlijk?

Maar al met al, de vertrekprocedure van 30 seconden is voor de Traxxtreinen dus eigenlijk te kort?

Die 2e stroomafnemer komt op om de treinverwarming (stroomvoorziening voor de gehele trein simpel gezegd) te voeden. Voorheen was dat altijd de achterste loc, nu kan dat ook de voorste zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de tijd nooit opgenomen heb, maar het duurt een aardige tijd voor ik daadwerkelijk die trein in beweging heb na het eerste fluitsignaal van de HC.

Ik zit er maandag weer op als het goed is, zal eens timen.

Reageer