Deuren voor neus dicht

Op 3 juni kom ik om 10.07 met vertraging aan in Amersfoort. De aansluitende intercity die om 10.07 vertrekt staat er, doet zijn deuren dicht, waardoor 30 mensen de trein voor hun neus van stilstand zien wegrijden. En een half uur moeten wachten op de volgende intercity. Waarom maakt Ns de overstap onmogelijk?

12 reacties

Wanneer de trein met grote vertraging aankomt wachten de treinen nooit op elkaar. Als u vanuit Hilversum komt, dan had u misschien beter via Almere, Lelystad, Zwolle (Hanzelijn) kunnen reizen. Via Amersfoort is om en dan bent u daardoor mee tijd kwijt. Als u vanuit Utrecht komt dan is het zeker balen! Voor Zwolle had u ook de stoptrein kunnen pakken. Als u naar Groningen of naar Leeuwarden gaat dan heeft u wel recht op GTBV.
Dank voor de reactie. Ik moest naar Haren.
Ik snap dat treinen niet op elkaar kunnen wachten. Maar als je de aansluitende intercity ziet staan en dan je deuren dicht doet, terwijl als je een halve minuut wacht er 30 mensen mee kunnen snap ik niet.
@ R. van Hees.

Ik ben het wel met u eens, dat het vreemd is dat de Intercity niet ff 30 seconden langer kan blijven wachten om nog een aanzienlijk grote groep van 30 personen in kan laten stappen.. Ik begrijp dat het OV bussen treinen tram/metro etc afhankelijk zijn van een nauwgezette dienstregeling, maar die 30 seconden zou een Intercity onderweg toch goed kunnen maken lijkt mij.. Heeft misschien ook met het vertreksignaal/ toestemming (opdracht) om te kunnen vertrekken van de treindienstleiding te maken.. De treindienstleiding zorgt ervoor dat de treinenloop goed en met zo min mogelijk vertraging verloopt. Een Intercity die bijvoorbeeld een halve minuut later vertrekt dan volgens planning, kan misschien weer gevolgen hebben voor de volgende trein of aansluiting en ondervinden nog meer reizigers last van 1 vertraging... Tenminste, ik denk dat het zoiets zal moeten zijn ...
Reputatie 3
Treinen moeten toch op tijd rijden. Danmoet je niet op laatkomers gaan wachten. Je had ook een trein eerder naar Amefsfoort kunnen komen.
Reputatie 6
NS heeft bovendien geen eigen verantwoordelijkheid, maar volgt slechts bevelen van Prorail en de overheid op. Als Prorail het bevel geeft om te vertrekken, mag het personeel van NS niet zelf nadenken maar zijn die verplicht om de deuren dicht te gooien en de trein weg te laten rijden.

De reiziger staat immers op de plaatsen 1, 2 en 3.
Positief bekijken, je hebt nu wel recht op GTBV.
Het ligt heel erg aan het personeel op de trein, die maken de uiteindelijke beslissing.
Al heel vaak meegemaakt dat een conducteur WEL even wacht op die enkele laatste reiziger.

De instructie die personeel krijgt is, kosten wat het kost op tijd vertrekken voor de statistieken.
Af en toe is er rijdend personeel die wel de reiziger op 1 plaatst, hoort niet maar af en toe is dat wel fijn.

NS is op de eerste plaats een bedrijf wat zoveel mogelijk winst wil halen, dat staat net als bij het hele bedrijfsleven op nr1
NS moet verantwoordelijkheid afleggen aan de enige aandeelhouder de Nederlandse staat en dat doen ze o.a. door middel van statistieken.
Ik lees al veel juiste info omtrent dit probleem.

Ja, op het moment dat het sein "veilig" toont, moet de vertrekprocedure worden ingezet, koste wat het kost, want we moeten punctueel vertrekken.
Is dat reizigersgericht, nee, natuurlijk niet, zeker niet als je een aansluiting hebt, die net iets later is en de trein naast je alweer wegrijdt, dan denk ik altijd persoonlijk, dank je wel collega, zeker als die collega mij met gemak aan kan zien komen. Dit wordt ook het sneeuwbaleffect genoemd.

Het ligt ook aan het personeel op de trein. De een is er veel meer mee bezig dan de ander. Elke keer als er een beslissing genomen moet worden, moet het personeel zich afvragen, welke consequenties heeft het als ik A doe of als ik B doe.

Zelf kijk ik altijd voor aansluitingen (mits ik er weet van heb, ook ik ga wel eens hiermee de fout in). Zit de aansluiting net op mijn vertrektijd, heb ik veel rijtijd of ga ik keren. Dan is de opgelopen vertraging nooit heel erg als er voldoende keertijd is. Heb ik al vertraging, dan kan ik er absoluut niet op wachten. Hoe vervelend dat ook is. Reizigers die laat aankomen rennen hadden normaliter die trein toch al gemist als die op tijd rijdt. Zo heb ik gisteren ook mensen moeten teleurstellen, hoe vervelend dat ook is.

Er zit een groot verschil in wat men van ons verwacht en welke keuzes het personeel maakt en ik hoop dat iedereen een beslissing neemt vanuit zijn of haar vakmanschap.
Zelf kijk ik altijd voor aansluitingen (mits ik er weet van heb, ook ik ga wel eens hiermee de fout in). Zit de aansluiting net op mijn vertrektijd, heb ik veel rijtijd of ga ik keren. Dan is de opgelopen vertraging nooit heel erg als er voldoende keertijd is. Heb ik al vertraging, dan kan ik er absoluut niet op wachten. Hoe vervelend dat ook is.
En dan is het nog maar de hopen dat de machinist het met die beslissing eens is.
En dan is het nog maar de hopen dat de machinist het met die beslissing eens is.

Tja, de machinist mag niet wegrijden zolang de deuren geopend zijn. Die zal zich dan toch moeten schikken naar de conducteur denk ik dan.
Je hoort weleens wat gemopper door te portofoon komen als de conducteur naar mening van de machinist te veel treuzelt.
Er zijn ook heel wat onmogelijke overstap situaties in het spoor"boekje"
Bijvoorbeeld als je van Leiden naar Rijswijk moet (1 minuut overstaptijd op HS) en de overstap in Zaandam van de stoptrein van Schiphol op de stoptrein naar Uitgeest.
Als de conducteur wacht op rennende reizigers in Sloterdijk, halen de reizigers, die in Zaandam moeten overstappen hun trein weer niet.

Reageer