beantwoord

dichte poortjes tussen perrons

Er zijn stations, zoals Lelystad, waar de toegangpoortjes bij het perron staan en niet bij de ingang van het station. Als doorgaande reizigers van perron moeten wisselen, klimmen ze dan beter over de poortjes of over het spoor?
icon

Beste antwoord door kamcon 12 mei 2015, 20:02

Volgens de vertrekstaat http://www.ns.nl/vertrekstaten/lls0.pdf is er maar één keer per week een eerste sprinter die van een afwijkend perron vertrekt. Op dat moment zij er alleen sprinters, dus het is voor doorgaande reizigers niet logisch om op de eerste ic over te stappen. Verder zijn alle treinen in dezelfde richting op hetzelfde perron en hoeft er dus niet langs een poortje te worden gegaan.

Toch kan het natuurlijk bij afwijkingen in de dienstregeling voorkomen dat iemand van perron moet wisselen. Als je dan pech hebt en je zit in de dal/spits en je hebt een abonnement of je reist via een langere route zit er niets anders op dan via de blauwe knop contact op een nemen met een ns medewerker die op afstand een poortje kan openen. Of je moet later je geld terug vragen. Als je niet in de dal/spits overgang zit en je reist wel via de kortste route zou het niets moeten uitmaken omdat de lange afstandkorting doortelt en kun je gewoon uit en in checken.
Bekijk origineel

12 reacties

Is er een reden dat je uit-checken en weer inchecken niet als optie noemt? In principe wordt dat als overstap gezien.
Omdat ik vrees dat ik dan twee keer betaal. Ik heb het 8 personeelsleden van de NS gevraagd. Die wisten het ook niet.
Citaat uit dit topic

@kamcon

Vandaag een railpocketbericht ontvangen over de stations waar reizigers straks bij overstappen moeten uit- en opnieuw moeten inchecken. Dat dat nadelige gevolgen kan hebben van bv dal naar spits.

In het bericht staat dat NS reizigers het teveel betaalde bedrag terug zal betalen als gevolg van tussentijds uit- en inchecken en er wordt gewerkt aan een definitieve oplossing voor deze stationsperikelen.
Het gaat om de gedwongen overstapstations:

Amsterdam Muiderpoort (vanaf 6 mei)
Sittard (vanaf 1 juni)
Amsterdam Zuid (vanaf 8 juni)
Hilversum (vanaf 15 juni)

Dit even ter info.
Reputatie 4
Badge
Volgens de vertrekstaat http://www.ns.nl/vertrekstaten/lls0.pdf is er maar één keer per week een eerste sprinter die van een afwijkend perron vertrekt. Op dat moment zij er alleen sprinters, dus het is voor doorgaande reizigers niet logisch om op de eerste ic over te stappen. Verder zijn alle treinen in dezelfde richting op hetzelfde perron en hoeft er dus niet langs een poortje te worden gegaan.

Toch kan het natuurlijk bij afwijkingen in de dienstregeling voorkomen dat iemand van perron moet wisselen. Als je dan pech hebt en je zit in de dal/spits en je hebt een abonnement of je reist via een langere route zit er niets anders op dan via de blauwe knop contact op een nemen met een ns medewerker die op afstand een poortje kan openen. Of je moet later je geld terug vragen. Als je niet in de dal/spits overgang zit en je reist wel via de kortste route zou het niets moeten uitmaken omdat de lange afstandkorting doortelt en kun je gewoon uit en in checken.
Overigens kan ik weinig redenen verzinnen waarom mensen in Lelystad van perron zouden willen wisselen. Aan het ene perron vertrekken immers de treinen naar het noorden en aan het andere perron de treinen richting het zuiden. Alleen als je terug zou willen reizen in de richting van je vertrekpunt, zul je dus van perron moeten wisselen. En als je terug wilt reizen in de richting van je vertrekpunt, is het al nodig om opnieuw uit en in te checken.

Of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
Badge +4
Je zou je dalkorting dan mis kunnen lopen in het geval je in de spits opnieuw moet inchecken. Als ik kijk naar de inrichting van dit station is overstap in dezelfde richting verder gewoon mogelijk op hetzelfde perron zonder enige vorm van inchecken. Het lijkt me afgezien van de terugreisoptie met opnieuw in moeten checken in de spits, een non-probleem. Maar wie weet, missen we wat. Dat kan Jabal mogelijk aangeven. Hij spreekt de angst uit dat mensen onwettige dingen gaan doen.
Ja. Je ziet iets over het hoofd. Alle raketten voor ISS zijn bedoeld om daar aan te komen. Toch stort er zo nu en dan 1 in zee. Treinen komen geregeld op andere sporen binnen dan in de dienstregeling voorzien.

Is er ook een NS authoriteit die zich in deze discussie kan mengen? Dat scheelt een boel giswerk.
Conducteur 9 weet het ook niet en begint een tirade tegen poortjes in het algemeen. Ik denk dat de vraag het goed zou doen in de quiz op de jaarlijkse NS personeels BBQ...
Ik heb het werkelijk nooit meegemaakt dat treinen te Lelystad aan een perron dat bestemd is voor de andere richting aankwamen. Er wordt wel eens gewisseld tussen sporen aan hetzelfde perron, maar een trein die op spoor 1 of 2 hoort aan te komen, zal nooit aankomen op spoor 3 of 4, tenzij er sprake is van een storing.
Dat is aantoonbaar vals. Het gebeurde net nog... Ik reis wekelijks langs dat station. Mijn dikke duim zegt 1 op de 3 keer gaat het fout. Ik ben begonnen met vragen toen de poortjes nog open waren. Vandaag waren ze dicht.
Er zijn stations, zoals Lelystad, waar de toegangpoortjes bij het perron staan en niet bij de ingang van het station. Als doorgaande reizigers van perron moeten wisselen, klimmen ze dan beter over de poortjes of over het spoor?

Over de poortjes. NS deelt namelijk liever een boete van 90+35 euro uit voor over de poortjes klimmen dan dat ze iemand van de dwarsliggers moeten schrapen. Ik geef ze daarin zowaar een keer gelijk. Beter is uitchecken en inchecken en achteraf via de klantenservice het teveel betaalde geld terugvragen. Zo'n verzoek wordt in dit soort gevallen doorgaans gehonoreerd.

Dat neemt uiteraard niet weg dat er voor stations waar wél vaak van perron gewisseld moet worden bij het overstappen een structurele oplossing nodig is.
Dat is aantoonbaar vals. Het gebeurde net nog... Ik reis wekelijks langs dat station. Mijn dikke duim zegt 1 op de 3 keer gaat het fout. Ik ben begonnen met vragen toen de poortjes nog open waren. Vandaag waren ze dicht.

Dat aantal lijkt me wat overdreven, maar het is vandaag inderdaad twee keer voorgekomen dat een trein naar het andere perron werd omgeleid: sprinter 304634 (10.57) Amsterdam Centraal en IC 2662 (18.14) Vlissingen gingen beiden van spoor 3 in plaats van 1/2.

Reageer