beantwoord

Direct retourreis

• 6 januari 2020
  • 8 reacties
  • 208 Bekeken

Hoe moet ik handelen als ik op Utrecht Centraal een pakje moet ophalen en dus direkt terug reis ?

Begin en eindstation zijn dan dus hetzelfde.

Ben ik verplicht helemaal naar de uitgangspoortjes te gaan om eerst uit en dan direkt weer in te checken ?

icon

Beste antwoord door Thom 6 januari 2020, 18:29

Het moet, want u mag niet tegen de richting in reizen. U reist dan gewoon zwart. Er geldt een lager tarief per kilometer als u binnen 35 minuten terugreist. Dit komt door de langeafstandskorting. De prijs van uw terugrit is dus lager dan van uw heenrit en u bent dan niet benadeeld op de heenrit, maar bevoordeeld op de terugrit.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je moet dan inderdaad uit- en weer inchecken. Op een aantal perrons staan ook paaltjes, dan hoef je niet helemaal naar de poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

Ook wanneer je allen even snel heen en weer gaat moet je in- en uitchecken. Als je binnen 35 minuten uit- en incheckt dan krijg je waarschijnlijk lange afstands korting afhankelijk van jouw afstand.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe moet ik handelen als ik op Utrecht Centraal een pakje moet ophalen en dus direkt terug reis ?

Begin en eindstation zijn dan dus hetzelfde.

Ben ik verplicht helemaal naar de uitgangspoortjes te gaan om eerst uit en dan direkt weer in te checken ?

Je moet in Utrecht uit- en weer inchecken, al dan niet via de poortjes. De terugreis geldt dan als een overstap en is daardoor goedkoper dan de heenreis.

Hallo jellyoonk en welkom bij de NS Community,

Zoals mrfreeze al aangeeft dien je dan wel uit- en opnieuw in te checken anders reis je zwart. Ik weNS je veel reisplezier!

Badge +3

Het pakketpunt in Utrecht is een paar stappen verwijderd van de poortjes dus even naar buiten en dan weer naar binnen is geen groot probleem.

Op sommige perrons (in ieder geval 5/7 en 18/19) staan ook overstappaaltjes (met witte kubus erboven). Die kan je ook gebruiken.

Reputatie 7
Badge +4

Het moet, want u mag niet tegen de richting in reizen. U reist dan gewoon zwart. Er geldt een lager tarief per kilometer als u binnen 35 minuten terugreist. Dit komt door de langeafstandskorting. De prijs van uw terugrit is dus lager dan van uw heenrit en u bent dan niet benadeeld op de heenrit, maar bevoordeeld op de terugrit.

Reputatie 5

Dit is inderdaad een van de nadelen van dat chipkaartgedoe, al zullen maar heel weinigen daar nou last van hebben. Het systeem is ooit opgezet voor hele grote drukke metroś met niet al te hoge MAX tarieven en niks van dat soort afhaalzaken e.d. binnen de bebakening-HongKOng, Singapore. Hier in NL is het met veel kunst+vliegwerk en geknutsel en allerlei onduidelijke bijzaken door een eigenlijk veel te groot spoorsysteem daarvoor opgezet, in feite onder dwang om met de bussen mee te doen.

Als je maar en heel kort ritje maakt, bvb van Bilthoven, ben je binnen 60 min retour, dan betaal je anders; NIKS.

Woon je verder weg en kom je pas na 1 uur terug en doe je dat Uit+in ch. niet, dan krijg je het afstraftarief: 10 of 20 eur, afh. of je wel/niet een soort korting hebt.

Dus zo snap je zelf hopelijk ook wel dat papa NS daar niet op zit te wachten.

Badge +3

Als je vanuit Utrecht komt met een incheck nog geen uur geleden in Bilthoven heb je bij controle een hele goede kans op een UvB (€50) wegens terugreizen zonder incheck.

Reageer