beantwoord

Disproportionele boete

Beste allen,

Gisteravond ging ik met een vriend van mij uit in Amsterdam. We hadden netjes ingecheckt op ons beginpunt en uitgecheckt(1) aan de centrum zijde van Adam Centraal. toen bleek dat er geen trams reden en we met de bus moesten zijn we in(2)- en uitgecheckt(3) en zijn we naar het busstation aan de ijzijde gerend. Daar bleek dat we fout gekeken hadden en we naar de prins Hendrikkade moesten. Omdat die vriend voor me liep en ik geen idee had in welke jaszak in mijn pasje had gestopt rende ik maar achter hem aan door het poortje, tijdens het uitchecken aan de andere kant rende ik dus ook achter hem aan. Daar sprak een ns medewerker mij aan en vertelde dat ik een boete van €160 moet betalen. Dit voor niet ingecheckt zijn(ik was niet aan het reizen) en tailgaten (duh van het 1 komt automatisch het ander dit zijn dus 2 boetes voor 1 delict maar goed). Meneer en zijn collega's bekeken mijn ov kaart en zagen dat ik in de laatste 5 minuten 1x was ingecheckt en 2x was uitgecheckt (dit om van centrumzijde naar ijzijde te komen). Toen ze dit vertelden dacht/hoopte ik dat ze doorhadden dat ik niet de intentie had om iets kwaads te doen maar helaas

Ik heb 1 boete in mijn hand gekregen en 1 zou thuis gestuurd worden. Die boete die ik in mijn hand kreeg was onleesbaar geschreven en ik kon niks eruit opmaken dus ik heb hem (stom genoeg) weggegooid.

Ik realiseer me achteraf natuurlijk dat ik fout zat door niet in te checken maar ik vind het best disproportioneel om 160 euro in rekening te brengen voor het oversteken van centraal station, dit was ook 1e keer dat ik in aanraking ben gekomen met boetes van NS of waarschuwingen of wat dan ook.

Bovendien staat in algemene voorwaarden van ns het volgende "U moet als u reist met NS in- en uitchecken door uw OV-chipkaart of Eenmalige chipkaart tegen de daartoe bestemde plek van een daarvoor bestemd poortje of paaltje te houden." Hoe kan ik dan een boete krijgen voor niet ingecheckt zijn als ik niet aan het "reizen" was met NS

Ik heb de boetes nog niet binnen en de aardige mevrouw van de klantenservice chat kon me ook niet verder helpen, wat kan ik hier het beste tegen doen? Ik ga binnenkort op vakantie voor een lange tijd en ben bang dat ik dan de boetes die aankomen mis.

Met vriendelijke groet,
icon

Beste antwoord door Robert B 20 juli 2018, 14:51

Welkom bij de NS Community!

Voor boete 1 (die onleesbare gele UvB) krijg je binnen enkele dagen een acceptgiro, waar het wel leesbaar op zal staan.

De andere gaat via het CJIB en krijg je ook post van.
Bekijk origineel

26 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Voor boete 1 (die onleesbare gele UvB) krijg je binnen enkele dagen een acceptgiro, waar het wel leesbaar op zal staan.

De andere gaat via het CJIB en krijg je ook post van.
Wat betreft die tweede, daar moet je even opletten. Die ontvang je inderdaad via het CJIB, de paarse enveloppe. NS klantenservice kan hier niet direct iets in betekenen voor je, in tegenstelling tot het gele uitstel van betaling dat je hebt ontvangen a 50 euro. Dat kan je in eerste instantie aan NS Klantenservice voorleggen.

Let goed op, helemaal als je naar het buitenland gaat, dat je de paarse enveloppe na ontvangst even bekijkt. Rechts bovenin staat een letter O of T. Wanneer je het niet eens bent met deze "boete" en je wil het geheel aan de rechter voorleggen, dan moet je het volgende doen.

Bij een letter O, verzet aantekenen. Dit moet binnen 14 dagen, anders wordt het (in beginsel) onherroepelijk en zal je moeten betalen. In sommige gevallen zit er reeds een 'verzetsformulier' bij de brief, deze kan je invullen en snel terugsturen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal je zelf een briefje moeten schrijven. Achterop de brief van het CJIB staat alle informatie, de verzetsbrief mag inhoudelijk kort zijn:

"Ik ga in verzet tegen strafbeschikking %nummer% want ik heb het feit niet gepleegd subsidiair de feiten zijn niet correct weergegeven tertiair er is sprake van een misverstand. Ik verzoek u op grond van bovenstaande reden de strafbeschikking te vernietigen of voor te leggen aan de rechter."

Niet teveel inhoudelijk reageren, daar krijg je later voor de rechter alle kans voor. Idem dito voor een 'telefonisch verhoor' met een OM BOA, ook daar inhoudelijk antwoorden kan eigenlijk nooit in je voordeel werken. Wel even de achterkant van de CJIB-brief lezen, je moet een aantal gegevens vermelden in je brief (CJIB-nummer et cetera) en volgens mij tegenwoordig ook een kopie CJIB-brief meesturen.

Meer details: https://www.cjib.nl/ik-ben-het-niet-eens-met-een-strafbeschikking

Bij een letter T is het een transactievoorstel. Betaal je dan is de zaak afgedaan, betaal je niet, dan gaat het OM alsnog naar de zaak kijken. De keuze maken tussen wel of niet betalen is hier in principe voldoende, maar ook die informatie zal achterop de brief staan. Soms stuurt men dan een tweede, verhoogd transactievoorstel. Daarvoor geldt precies hetzelfde.

Het is een leerzaam en interessant traject, ongeacht de uitkomst, maar lees je wel goed in als je de keuze maakt om het geheel voor de rechter te laten komen. In https://community.ns.nl/in-de-trein-11/gtbv-bij-uvb-dubbele-fout-van-conducteur-bij-handelwijze-bij-vergeten-weekendvrij-49332#post336090 staat nog wel een leuk filmpje hierover.

Los van dit geheel: zorg sowieso dat iemand de post waarneemt tijdens je afwezigheid!
Reputatie 7
Badge +3
Zonder forse boetes zullen veel mensen niet snappen dat sommige dingen verboden zijn. Disproportioneel valt wel mee, door een rood stoplicht rijden kost €230 , rijden over de busbaan €140 en rijden zonder gordel ook €140. Dat lijken me qua zwaarte redelijk vergelijkbare overtredingen.
Reputatie 7
Tailgaten valt onder feitcode e-121b (Voorzieningen op een andere manier gebruiken dan de daarvoor bestemde wijze). Je hebt dan een aankondiging van Strafbeschikking gekregen.

Het niet in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs achter de poortjes, valt onder artikel 70 wet personenvervoer 2000. Bij deze kun je in bezwaar gaan bij de klantenservice na het ontvangen van de boete. Daar heb je nog een redelijk goede kans op, als ze meekijken in je historie.
Badge +3
Disproportioneel valt wel mee, door een rood stoplicht rijden kost €230
Auw inderdaad.. het was bij mij laatst nog warm oranje (of taxi-groen) en ik wist natuurlijk dat die verdoemde flitser er staat! Normaal 'groene golf' maar ja, als er dan een stadsbus met die lichten gaat spelen....

Probleem was een vrachtwagen voor me waardoor ik het verkeerslicht niet goed kon zien, en om dan met een busje met 9 personen vol in de ankers/ABS (vergelijk noodremming van een trein) te gaan...

Nou ja, zuur €$£¥ geld dus 😞
Zonder forse boetes zullen veel mensen niet snappen dat sommige dingen verboden zijn. Disproportioneel valt wel mee, door een rood stoplicht rijden kost €230 , rijden over de busbaan €140 en rijden zonder gordel ook €140. Dat lijken me qua zwaarte redelijk vergelijkbare overtredingen.

Ik zou door een rood stoplicht rijden (gevaar voor anderen en jezelf) en rijden zonder gordel (ook gevaar voor anderen en voor jezelf) niet op een lijn kunnen stellen met "Amsterdam Centraal overlopen zonder in te checken"
Reputatie 7
Badge +3

Zonder forse boetes zullen veel mensen niet snappen dat sommige dingen verboden zijn. Disproportioneel valt wel mee, door een rood stoplicht rijden kost €230 , rijden over de busbaan €140 en rijden zonder gordel ook €140. Dat lijken me qua zwaarte redelijk vergelijkbare overtredingen.Ik zou door een rood stoplicht rijden (gevaar voor anderen en jezelf) en rijden zonder gordel (ook gevaar voor anderen en voor jezelf) niet op een lijn kunnen stellen met "Amsterdam Centraal overlopen zonder in te checken"

Maar misschien ben jij als belanghebbende ook niet geheel objectief.
Ik vind door een rood stoplicht rijden ook een stuk gevaarlijker.
Heb er werkelijk niets mee te maken, dus redelijk objectief. Vind de vergelijking van Tamzin werkelijk nergens opslaan en de hoogte van de boete absurd. Begrijp dat handhaving gewenst is en een boete daarbij behulpzaam kan zijn maar als dit de enige overtreding is, zou ik het inderdaad disproportioneel vinden. Maar ja, ik ben er niet bij geweest en ken het verhaal van de verbalisant niet. Begrijp ook dat verbalisant in groep opereerde, dan kan ook iets als een groepsproces bijvoorbeeld een versterkende rol hebben gespeeld.
Blijft staan dat ik de vergelijking onjuist acht.
@joeydejong98 de race is nog niet gelopen, sterkte en succes !
Reputatie 6
Waar hangt het vanaf of iets een "O" of een "T" is ? Van het vergrijp zelf ?
Als we aannemen, dat SlideStops de juiste codes citeert, is dat dan een "O" of een "T" ?

Overigens vind ik dit wederom een flauwe vertoning. Men kon blijkbaar zien aan de check-ins en de check-outs, dat Joey letterlijk door het station heen is gerend. Hij heeft in de tussentijd niet stiekum een treinreisje kunnen maken.
Dus... wat was het probleem ?
Reputatie 6

Disproportioneel valt wel mee, door een rood stoplicht rijden kost €230Auw inderdaad.. het was bij mij laatst nog warm oranje (of taxi-groen) en ik wist natuurlijk dat die verdoemde flitser er staat! Normaal 'groene golf' maar ja, als er dan een stadsbus met die lichten gaat spelen....

Probleem was een vrachtwagen voor me waardoor ik het verkeerslicht niet goed kon zien, en om dan met een busje met 9 personen vol in de ankers/ABS (vergelijk noodremming van een trein) te gaan...

Nou ja, zuur €$£¥ geld dus :(

Ik voel met je mee. Mijn laatste verkeersboete (in 2004) was ook toen ik achter een vrachtwagen zat, op de A12 (de lummel reed op de linker rijstrook). Daar stond ook een verkeerslicht en dat heb ik ook niet gezien. En natuurlijk stond het op rood...
Bye, bye EUR 165. Nou ja, al lang blij, dat ik niet (net zoals dat busje met 9 Roemenen zonder veiligheidsgordel) op diezelfde A12 er eentje in de zijkant kreeg. Dat zou nog 'duurder' zijn geweest.
Waar hangt het vanaf of iets een "O" of een "T" is ? Van het vergrijp zelf ?
Als we aannemen, dat SlideStops de juiste codes citeert, is dat dan een "O" of een "T" ?

Waarschijnlijk strafbeschikking. Is voor het OM ook interessanter, want na 14 dagen definitief terwijl je bij een transactievoorstel deze kunt weigeren door niet betalen of niet verrichten van onbetaalde arbeid.

Basis strafbeschikking is Wet OM-afdoening en Sv art. 257a lid 1: https://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel257a

De officier van justitie kan, indien hij vaststelt dat een overtreding is begaan dan wel een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving gevangenisstraf is gesteld van niet meer dan zes jaar, een strafbeschikking uitvaardigen.

Vroeger waren het S-brieven, tegenwoordig O-brieven, ontbieding verhoor. Bijzonder systeem waarin je eerste en telefonisch verhoor krijgt met een BOA van het OM. Daar moet je dus geen woord tegen zeggen, je wordt verhoord door de partij die straks tegenover je komt te staan in de rechtszaal. Vroeger ontbrak die stap. Op het juiste moment verzet aantekenen en verder in stilte afwachten. Vaak genoeg haalt men de termijnen niet eens en ben je na een aantal jaren 'klaar'.

Een hoop mensen leggen daar dus toch een opgenomen verklaring af, waarmee ze het zichzelf extra moeilijk maken. Ik vind het persoonlijk vergelijkbaar met de streken uit de Wahv (Wet Mulder). Collega sprak laatst over een tv-programma (ken het niet, heb geen tv) waarin schijnbaar wordt gefilmd in de rechtbank. Bij een Wahv-zaak mag men naderhand allerlei gegevens corrigeren en een nieuwe beschikking sturen. Mensen gaan door de bezwaar/beroepsprocedure heen omdat ze denken dat het foutief noteren van bijvoorbeeld flitslocatie fataal is, waarop men simpelweg zegt 'tnx, we sturen een nieuwe beschikking!'. Graag tijdig naar Leeuwarden gireren.

IANAL natuurlijk. Ik reageer louter op dit soort topics omdat ik me erger aan het feit dat men bijna nooit op de mogelijkheden tot verzet wordt gewezen. "U moet gewoon betalen".
Reputatie 6
Badge
Ik snap de tweede boete sowieso niet. Ts reisde toch niet. Hij wordt dan 2x beboet voor hetzelfde, maar onder een andere noemer.

Werken v&s medewerkers met targets? Zou dat kunnen meespelen?

Als het zo gegaan is zoals ts beschrijft, vind ik het een triest voorval. Triest voor hem en triest van v&s.
Ach, er staat een vrij recent Wp2000-arrest online van V&S Amsterdam waarbij de ene V&S'er een Wp2000 art. 73 aanwijzing geeft om het station te verlaten, en de andere V&S'er verdachte vastpakt en het zo onmogelijk maakt om de aanwijzing op te volgen.

https://linkeddata.overheid.nl/front/portal/document-viewer?ext-id=ECLI:NL:GHAMS:2018:1137
Reputatie 7
Badge +3
Heb er werkelijk niets mee te maken, dus redelijk objectief. Vind de vergelijking van Tamzin werkelijk nergens opslaan en de hoogte van de boete absurd. Begrijp dat handhaving gewenst is en een boete daarbij behulpzaam kan zijn maar als dit de enige overtreding is, zou ik het inderdaad disproportioneel vinden. Maar ja, ik ben er niet bij geweest en ken het verhaal van de verbalisant niet. Begrijp ook dat verbalisant in groep opereerde, dan kan ook iets als een groepsproces bijvoorbeeld een versterkende rol hebben gespeeld.
Blijft staan dat ik de vergelijking onjuist acht.
@joeydejong98 de race is nog niet gelopen, sterkte en succes !

Handhaving werkt natuurlijk niet als de boetes (te) laag zijn. Het is net als met parkeren zonder te betalen. Als de boete daarvoor €20 zou zijn bij een pakkans van 10% dan betaalt er binnen de kortste keren niemand meer. Hetzelfde geldt in dit geval: tailgaten is bij een lage boete goedkoper dan inchecken en binnen de kortste keren gaat Jan en alleman op de korte afstand tailgaten en gokken op gratis reizen. Die poortjes staan er niet voor niets al denken sommige jongeren dat (ik heb nog nooit een bejaarde zien tailgaten) .
Reputatie 7
Badge +3
Binnen de poortjes hoor je een vervoersbewijs te hebben cq ingecheckt te zijn. Is dat niet zo, dan kun je daarvoor een boete krijgen.
Achter iemand aangaan door de poortjes zonder in/uit te checken mag niet en daar kun je een boete voor krijgen.
TS was niet ingecheckt binnen de poortjes (boete 1) en liep achter iemand aan door de poortjes zonder in/uit te checken (boete 2)

Gezien de andere in/uitchecks binnen korte tijd kan TS aannemelijk maken dat hij op zoek was naar een bus en door de haast er niet aan dacht om weer in/uit te checken en dit niet bewust had gedaan.
Badge +3
Ach, er staat een vrij recent Wp2000-arrest online van V&S Amsterdam waarbij de ene V&S'er een Wp2000 art. 73 aanwijzing geeft om het station te verlaten, en de andere V&S'er verdachte vastpakt en het zo onmogelijk maakt om de aanwijzing op te volgen.

https://linkeddata.overheid.nl/front/portal/document-viewer?ext-id=ECLI:NL:GHAMS:2018:1137

Geweldig om te lezen! Jammer dat het in zo'n geval tot een hoger beroep moet komen.

Voor @joeydejong98: Wat @Ferdinand Delasoie al zegt. Aan de hand van je eerdere (zeer recente) in- en uitchecks had men zo kunnen zien dat je geen zwartrijder bent.. "hé heren/dames V&S, rustig maar.. Ik kom net van de andere kant van het station en kon in alle haast mijn kaart zo gauw niet vinden dus ren ik even terug met mijn vriend die zijn kaart wel paraat had".

Dan zou de reactie moeten zijn "Bewijs dat maar dan!", en als ze geen apparatuur bij zich hebben om je kaart te scannen loop je samen even naar een kaartautomaat en vraagt je historie op en ben je klaar.. Boete 1 (het UvB) is dus onterecht.

Boete 2 (het tailgaten) laat ik even in het midden, want daarvoor zullen ook de in/uitcheck gegevens van je vriend nodig zijn. Als die matchen is je verhaal plausibel/verdedigbaar maar je hebt toch iets gedaan wat niet mag (maar dagelijkse praktijk is).

Want als ik met een (geldig) e-ticket achter iemand aan loop door een poortje mag dat ook eigenlijk niet (het gaat piepen). Maar als een poortje toevallig (in Eindhoven 25%) open staat mag het ineens wél en als er helemaal geen poortjes zijn.. nou ja vul maar in :)

Je eerdere passage zou heel goed je vrijspraak kunnen zijn in deze. Boete 1 was al aantoonbaar overbodig (maar die kans hebben ze je niet gegeven) en boete 2 is een gevalletje "foei, mag eigenlijk niet" maar heeft geen gevaar of (financiële) schade opgeleverd voor wie dan ook behalve voor jezelf (risico dat een poortje in je gezicht dicht klapt).

IANAL (zoals Henk_NL al zei) maar ben wel heel benieuwd hoe dit af gaat lopen als je de moeite gaat nemen om het aan te vechten. Succes en hou ons op de hoogte!

@Slidestops Wat wordt er trouwens op een UvB ingevuld als je zegt helemaal niet van plan was te zijn om te gaan reizen, is dat gewoon simpelweg € 50,- voor een reis naar nergens, dus geen traject maar wél een vervoersbewijs nodig?
Badge +3
Bye, bye EUR 165. Nou ja, al lang blij, dat ik niet (net zoals dat busje met 9 Roemenen zonder veiligheidsgordel) op diezelfde A12 er eentje in de zijkant kreeg. Dat zou nog 'duurder' zijn geweest.
Dat dus inderdaad, maar als er enig gevaar zou zijn rem ik echt wel! In mijn geval ging het om een halve seconde want ik zag het licht gewoon nog van oranje op rood springen tijdens de 'fotofinish' met ruim onder de toegestane 70 km/u waar het mij overkwam :P

Daarmee krijg je -gelukkig- echt geen stadsbus (die dus super handig/irritant de verkeerslichten kunnen beïnvloeden) in je zijkant.

Bovendien weiger ik om ook maar één meter te rijden zonder dat ik zeker weet dat iedereen de gordels om heeft, en kleine kinderen op een zitverhoger of in een Maxi Cosi en dergelijke.

Voor de rest is dit off-topic, maar dat ter info.
Daarmee krijg je -gelukkig- echt geen stadsbus (die dus super handig/irritant de verkeerslichten kunnen beïnvloeden) in je zijkant.

Ach, laten we het eens over de beveiliging van die KAR-systemen gaan hebben 😎

--
Wat betreft dit topic, ik probeer me met opzet buiten de discussie te houden of een sanctie terecht is. Die discussie sla ik ook nu graag over verders. Laat u zich door mij natuurlijk niet tegenhouden, maar houd dat even in het achterhoofd bij het aanhalen van mijn eerdere berichten. Ik doe niet mee.
Badge +3
Wat betreft dit topic, ik probeer me met opzet buiten de discussie te houden of een sanctie terecht is. Die discussie sla ik ook nu graag over verders. Laat u zich door mij natuurlijk niet tegenhouden, maar houd dat even in het achterhoofd bij het aanhalen van mijn eerdere berichten. Ik doe niet mee.
KAR ken ik niet (wil ik het weten?)

Maar we waren er niet bij en als TS niet meer reageert (zoals in dat andere topic over iemand die tijdens het werken/pauze op een station zijn pijnlijke rug strekte op een bankje en zijn telefoon bijna afgepakt werd omdat die filmde?) dan ben ik er ook klaar mee. Gossie, hoe is dat eigenlijk afgelopen?

De info die jij hier geeft is natuurlijk goud (een O een T, een S beschikking of kenmerk, hoe te handelen..?)

Wie weet dat in hemelsnaam? Bij deze wel natuurlijk.. maar ja, dat moet je ook maar net weten dus.

En de info die ik er nog aan toevoegde *voor zover ik kan lezen* is de slagroom, want als dit soort situaties voorkomen denk dan even na als BOA en geef de persoon de kans om zich ter plekke te kunnen verdedigen met het verhaal zoals het hier staat.

Dan was boete 1 (het UvB) niet nodig en boete 2 door de vingers te zien.

Vandaag binnen 1 minuut ongeveer 5 keer poortjes op tilt horen gaan en echt niemand die handhaaft... Dat was in Woerden overigens, waar iedereen blijkbaar weet/doet alsof die poortjes helemaal niet BESTAAN (inclusief ikzelf want e-ticket in de app bij me, dus follow the locals!).

En Woerden was nog wel het eerste station met beheerste/gecontroleerde toegang (voor de perrons of passage), toch?

Hoe dan ook, ik wens Joey dus veel succes en ben benieuwd, meer niet en vooral IANAL dus 😛
Reputatie 5
Ik heb vaker gezien dat mensen ongestraft zonder inchecken door het poortje gingen. Zelfs waar personeel van NS bij stond. Je moet dan erge pech hebben als je betrapt wordt en een boete krijgt.
Reputatie 6
Badge
Maar MoDe als je een taigater bent, dan ben je toch logischerwijs niet ingecheckt? Anders zou je niet tailgaten toch?

Het kan welliswaar gebeuren dat je incheckt en poortjes gaan weer dicht, zonder dat je er al door was. Als je dan gaat tailgaten, omdat de poortjes niet opengaan, dan krijg je dus korting op je vergrijp. Moet ik het zo zien?
Reputatie 7
Werken v&s medewerkers met targets? Zou dat kunnen meespelen?
Nee geen targets
Reputatie 7
@Slidestops Wat wordt er trouwens op een UvB ingevuld als je zegt helemaal niet van plan was te zijn om te gaan reizen, is dat gewoon simpelweg € 50,- voor een reis naar nergens, dus geen traject maar wél een vervoersbewijs nodig?
Dan wordt bovenaan het bolletje poortpassage aangekruist, En op het traject wordt ingevuld: alleen verblijf
Handhaving werkt natuurlijk niet als de boetes (te) laag zijn. Het is net als met parkeren zonder te betalen. Als de boete daarvoor €20 zou zijn bij een pakkans van 10% dan betaalt er binnen de kortste keren niemand meer. Hetzelfde geldt in dit geval: tailgaten is bij een lage boete goedkoper dan inchecken en binnen de kortste keren gaat Jan en alleman op de korte afstand tailgaten en gokken op gratis reizen. Die poortjes staan er niet voor niets al denken sommige jongeren dat (ik heb nog nooit een bejaarde zien tailgaten) .
Je vergeet het belangrijkste detail: de context. Men kan in dit geval eenvoudig constateren dat er geen sprake is van een poging tot zwartrijden, en op grond daarvan is zo'n boete dus aan de hoge kant. Vergelijk het met jouw rood licht verhaal, een voetganger die door rood loopt op een kruising waar totaal geen verkeer te zien is vormt geen gevaar voor de verkeersveiligheid. De wet maakt er geen onderscheid op, maar een agent die niet letterlijk vanuit de wet werkt maar vanuit verkeersveiligheid kan in zo'n geval besluiten om iemand slechts aan te spreken en niet te bekeuren. Bij wegmisbruikers en andere programma's zie je ook vaak genoeg dat men een waarschuwing geeft i.p.v. een boete op basis van de situatie.

Reageer