beantwoord

Doel gele hesjes Amsterdam Zuid?

Op Amsterdam Zuid staan al enkele maanden vrijwel dagelijks medewerkers in gele hesjes. Vaak 3-6 per perron. Het is mij echter volslagen onduidelijk waarom deze mensen er staan.
Over het algemeen doen ze niets, alleen staan en kijken. Als er een trein aankomt doen ze niets, als er een trein vertrekt doen ze niets, behalve met elkaar staan kletsen. Ze blijven echter wel op het perron, dus het lijkt mij dat ze er staan met een reden.
Heb nu al een aantal keer gezien dat mensen zich niet aan de regels houden, zoals roken op een niet toegestane plaats of fietsen op het perron. Ze staan erbij en kijken ernaar, dus daarvoor zijn ze ook niet.

Dus waarom staan deze mensen hier?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 januari 2019, 11:37

Ik heb het even voor je nagevraagd, RodePanda en kan het antwoord van iMark bevestigen. Het betreft hier collega's die zich bezig houden met crowd control. Bij drukte op het perron kunnen zij reizigers verzoeken zich te verspreiden op het perron. Het betreft hier geen BOA's waardoor ze geen mogelijkheid hebben tot het handhaven van de regels.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge
Voor zover ik weet staan ze daar om spreiding van reizigers te bevorderen, net als op Schiphol.
Badge +3
Ik heb de mannen en vrouwen in gele jassen ook gezien in Amsterdam Zuid. Het zijn "stewards" van ProRail. Zij moeten ervoor zorgen dat de reizigers zich niet ophouden in de geel gemarkeerde vlakken bij de roltrappen en zich beter over het perron verspreiden.
https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-zuid/nieuws/wat-doen-die-gele-vakken-op-station-amsterdam-zuid

Ik vermoed dat de "stewards" geen BOA's zijn en dus ook niet kunnen optreden tegen rokers en fietsers die zich niet aan de regels houden. Ze zullen daar ook niet voor zijn besteld.
Hallo RodePanda en welkom bij de NS Community.

Wat exact het doel is van deze collega's kan ik zo niet inzien, dat moet ik uitzoeken. Ik kan mij echter voorstellen dat de suggesties van Edwin en iMark wel in de goede richting zijn. Ik kom erop terug.
Reputatie 3
Klinkt bijna alsof ze daar staan te protesteren over de toenemende reiskosten dit jaar 😉
Ik heb het even voor je nagevraagd, RodePanda en kan het antwoord van iMark bevestigen. Het betreft hier collega's die zich bezig houden met crowd control. Bij drukte op het perron kunnen zij reizigers verzoeken zich te verspreiden op het perron. Het betreft hier geen BOA's waardoor ze geen mogelijkheid hebben tot het handhaven van de regels.
Badge +3
Wat is precies het beleid voor de markering voor het antwoord op de vraag? In dit topic had ik het antwoord al gegeven en heeft @Jouke NS niet veel meer gedaan het bevestigen van het al gegeven antwoord. 😀
Precies omdat hij dit heeft uitgezocht en jouw vermoeden kon bevestigen. Ik ben het er mee eens dat jouw reactie ook net zo goed als beste antwoord gemarkeerd had kunnen worden, maar dit is net zo goed een optie. Je krijgt alsnog credits voor jou reactie.
Bedankt voor de reacties.

Zelf blijf ik van mening dat als ze er toch staan, ze ook wel mensen kunnen aanspreken als ze de regels overtreden. Ze hoeven geen boetes uit te delen, maar aanspreken moet kunnen. Dat kan je als normale reiziger ook doen, maar doe je toch niet zo snel als er een paar man van NS/Prorail staat toe te kijken en niets doet. Dan voel ik mij als reiziger er niet in gesterkt als ik iemand zou aanspreken.
Reputatie 4
De zgn perronschreeuwers. Waren ook aktief op de perrons van Schiphol.
Reputatie 7
Badge +3
In Japan zie je ze al jaren op veel stations in de drukke uren. En in Duitsland tegenwoordig op sommige S-Bahnstations in de spits.
Reputatie 5
Vareo schreef:

Klopt, en op Schiphol staan ze nog steeds. Wel heb ik het idee dat het gemiddeld niveau van de medewerkers (lees: benadering van de klanten) sterk is verbeterd en dat de echte schreeuwerds er tussenuit zijn gehaald. Aan het begin was het echt tenenkrommend.

De zgn perronschreeuwers. Waren ook aktief op de perrons van Schiphol.

Reageer