Doneren statiegeld flesjes | NS Community

Doneren statiegeld flesjes

  • 22 September 2022
  • 8 reacties
  • 302 Bekeken

Sinds kort zit er statiegeld op kleine flesjes en op stations kun je deze inleveren en er geld voor krijgen. Nu probeer ik zo weinig mogelijk van die flesjes te kopen, de enige plek waar ik dit nog wel eens doe is op het station voor in de trein, maar om eerlijk te zijn heb ik nooit zin om zo'n flesje dan te bewaren en in te leveren voor die 15 cent. Ik vermoed dat ik niet de enige ben... is het niet een idee om in de trein en/of op het station bakken te plaatsen om de flesjes te verzamelen zodat het statiegeld naar een goed doel kan gaan?


8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Tenminste op Eindhvn airport staan van die bakken-maar daar kan je ze toch niet inwisselen. En zoals je wel weet bij veel winkels kan je kiezen uit terugbetalen of ´goed doel´

Het lijkt me best een goed idee, maar ik zie (mede omdat groot deel van family in levensmiddelendetailhandel werkt en alles weet van dat soort zaken) ook bezwaren, die tiepies NS-van daar uit waarschijnlijk nog veel meer zullen worden opgeblazen. Nu komen de meeste in feite in handen van het schoonmaakpersoneel als klein extraatje.

In Duitsland is het al lang-en uiteraard ook op Dosen (=blikkies), 25 ct op alles, en daar zie je elke minuut wel mensen scharrelen-soms met zelfs speciale karren etc. om ze te zoeken. Welwillende gemeentes hebben daar nu speciale randen langs vuilbakken om ´´Leergut mit pfand´ daarin te kunnen zetten

Badge +3

Een leuk idee, en sommige automaten in supermarkten e.d. hebben al een doneer-knop of een ‘brievenbusje’ of koker voor een goed doel waar je je emballagebonnetjes in kunt gooien.

En inderdaad, ik heb ook wel eens een Hago medewerker (schoonmaker) bij een AH innamepunt zien staan met een enorme zak plastic flesjes. Gok dat ongeveer de helft hem een zakcentje opleverde.

Gelukkig hebben ze daar twee van die automaten, anders hadden anderen (en ikzelf) wel even geduld moeten hebben… want elk flesje dat geweigerd werd moest er natuurlijk eerst 3 keer in (nog een keer proberen zonder dop) voordat het in de prullenbak ging. 😅

In Duitsland is het al lang-en uiteraard ook op Dosen (=blikkies), 25 ct op alles, en daar zie je elke minuut wel mensen scharrelen-soms met zelfs speciale karren etc. om ze te zoeken. 

Ik las in Duitsland ooit een artikel over een "inzamelaar" uit Hamburg die met een bestelbus voetbalwedstrijden, festivals, braderieën, etc. in de regio afliep. Als HSV thuis speelde haalde hij op een wedstrijddag gemiddeld 4000 blikjes en flesjes op, ofwel €1000.

Reputatie 7
Badge +3

In Hoog Catharijne en in het stationsgebied bij Utrecht Centraal loopt iemand met een heel grote boodschappentas alle afvalbakken af om te kijken of er statiegeldflessen in zitten. Ik stond toevallig een keer achter hem toen ik zelf een statiegeldflesje wilde retourneren bij Albert Heijn in Hoog Catharijne. Er kwam geen eind aan de stroom plastic flesjes en ik zag dat hij €9 op zijn bon kreeg. 

Het is heel merkwaardig dat Nederlanders gewoon geld in de afvalbak gooien.

Reputatie 7
Badge

In Enschede ook wel eens inzamelaars gezien die lege flessen/blikjes inzamelen in de treinen die zojuist uit Duitsland gearriveerd zijn.

Badge +3

Onlangs bij de ALDI emballage automaat gestaan met wat (frisdrank) flessen die bijna ergens anders geaccepteerd worden omdat ze uit Duitsland komen (zoals 2 liter Coca Cola of huismerk).

Apparaat in storing ‘vraag hulp’… Medewerker erbij (da’s in een ALDI soms zoeken als naar een NS conducteur) 😅 “Ik zie het al, de opvangzak voor plastic zit vol, shop maar verder en kom over 5 minuten terug, dan vervang ik hem even”.

Dat zijn dus zakken van pakweg 1 m³ (vergelijk die Big Bags voor bouwafval/puin), maar dan met 2 vingers te tillen i.p.v. een hijskraan 🤣

Badge +3

Meer automaten graag, waar je in kunt leveren.

Speciale bakken lijkt me een dure aangelegenheid. Kun je de flesjes niet inleveren waar je ze gekocht hebt? Misschien nog beter is gewoon een flesje drinken van huis meenemen. Of onderweg niets drinken, de meeste mensen kunnen best 2 of 3 uur zonder water.

Reageer