Door poortjes bij sloterdijk extra betalen | NS Community

Door poortjes bij sloterdijk extra betalen


Reputatie 1
Sloterdijk is voor mij en vele anderen een belangrijk overstapstation. De nieuwe poortjes zijn echter dusdanig ingericht en ingesteld dat iedere x dat ik moet overstappen op een andere trein, ik verplicht word uit te checken en vervolgens weer bij mijn nieuwe perron in moet checken. Als ik dus voor 15u smiddags bijvoorbeeld met korting incheck, dan kan het zo zijn dat ik door deze constructie alsnog voor de helft van mijn reis het volle pond moet betalen. Is dit geen afzetterij? En hoe valt dit te rijmen met het beleid van de ns om buiten de spits reizen te stimuleren?

129 reacties

In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM. Op dit moment kan ik er weinig anders van maken. Als je er echt niet uit komt met de Klantenservice, LoesJM, kan ik er prima nog even naar kijken (stuur een privébericht met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres), maar ik zal daar pas later deze week aan toe kunnen komen.

Kan je hier ook nog even op reageren, veel dank!

Is dit al opgelost inmiddels? Als de reisplanner een ander tarief noemt dan wat je daadwerkelijk betaalt, zonder dat expliciet duidelijk te maken is er sprake van een ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJK en is wettelijk verboden in het consumentenrecht. Dus de NS overtreedt dan de wet als dat nu nog zo is (ongeacht of je het kan terugvragen).

Misschien kan een moderator dit ook even doorzetten naar de juridische / legal afdeling van de NS? Die kijken weer met een andere blik tegen de problematiek aan dan stationsbeheerders of een stuurgroep.


Het kan natuurlijk zijn dat het inmiddels weer duidelijk staat gemeld dat je meer betaalt dan de reisplanners aangeven en dat je het moet terugvragen, maar dat weet ik niet. Reis niet op die stations.

In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM. Op dit moment kan ik er weinig anders van maken. Als je er echt niet uit komt met de Klantenservice, LoesJM, kan ik er prima nog even naar kijken (stuur een privébericht met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres), maar ik zal daar pas later deze week aan toe kunnen komen.Kan je hier ook nog even op reageren, veel dank!


Is dit al opgelost inmiddels? Als de reisplanner een ander tarief noemt dan wat je daadwerkelijk betaalt, zonder dat expliciet duidelijk te maken is er sprake van een ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJK en is wettelijk verboden in het consumentenrecht. Dus de NS overtreedt dan de wet als dat nu nog zo is (ongeacht of je het kan terugvragen).

Misschien kan een moderator dit ook even doorzetten naar de juridische / legal afdeling van de NS? Die kijken weer met een andere blik tegen de problematiek aan dan stationsbeheerders of een stuurgroep.
Het kan natuurlijk zijn dat het inmiddels weer duidelijk staat gemeld dat je meer betaalt dan de reisplanners aangeven en dat je het moet terugvragen, maar dat weet ik niet. Reis niet op die stations.


Nee dat staat er niet. Er staat dat om kosten te vermijden je dient om te lopen. Probleem is alleen dat de omlooproute verplicht met een trap is. Mensen die slecht ter been zijn, mensen met kinderwagens, koffers e.d. kunnen hier dus geen gebruik van maken.

Ik persoonlijk snap het wel dat als je elke dag een trap van 30 treden af moet en 200 meter moet omlopen omdat NS zijn zaakjes niet voor elkaar heeft, dat je dat op den duur gewoon vertikt. NS had voor deze mensen al lang een regeling moeten treffen.

Overigens de posters van de omlooproute zijn weer verwijderd (hedenochtend geconstateerd). NS brengt de mensen hier dus ook niet meer van op de hoogte. Van bureau Mijksenaar (bureau dat een wayfinding zou moeten verzinnen op Sloterdijk) ook nog niets gezien.
Reputatie 1
Sloterdijk is voor mij en vele anderen een belangrijk overstapstation. De nieuwe poortjes zijn echter dusdanig ingericht en ingesteld dat iedere x dat ik moet overstappen op een andere trein, ik verplicht word uit te checken en vervolgens weer bij mijn nieuwe perron in moet checken. Als ik dus voor 15u smiddags bijvoorbeeld met korting incheck, dan kan het zo zijn dat ik door deze constructie alsnog voor de helft van mijn reis het volle pond moet betalen. Is dit geen afzetterij? En hoe valt dit te rijmen met het beleid van de ns om buiten de spits reizen te stimuleren?Sloterdijk is voor mij en vele anderen een belangrijk overstapstation. De nieuwe poortjes zijn echter dusdanig ingericht en ingesteld dat iedere x dat ik moet overstappen op een andere trein, ik verplicht word uit te checken en vervolgens weer bij mijn nieuwe perron in moet checken. Als ik dus voor 15u smiddags bijvoorbeeld met korting incheck, dan kan het zo zijn dat ik door deze constructie alsnog voor de helft van mijn reis het volle pond moet betalen. Is dit geen afzetterij? En hoe valt dit te rijmen met het beleid van de ns om buiten de spits reizen te stimuleren?
Reputatie 1
Bedankt voor alle reacties. Ik ga het nu per mail proberen (nsklantenservice@ns.nl) en houd jullie op de hoogte.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het nu per mail proberen (nsklantenservice@ns.nl) en houd jullie op de hoogte.

 

Hi @LoesJM : Hoe staat het er nu mee? Krijg je nu gemakkelijk je geld terug. Kom zelf bijna dagelijks op Sloterdijk en er hangen nu geen posters over een omlooproute.

 

Is het probleem dan nu eindelijk opgelost??

 

Reputatie 5

De poortjes staan gewoon op de verkeerde plaats!

Waarom niet buiten voor de ingang?

Reputatie 1

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het nu per mail proberen (nsklantenservice@ns.nl) en houd jullie op de hoogte.

 

Hi@LoesJM : Hoe staat het er nu mee? Krijg je nu gemakkelijk je geld terug. Kom zelf bijna dagelijks op Sloterdijk en er hangen nu geen posters over een omlooproute.

 

Is het probleem dan nu eindelijk opgelost??

 

Bedankt voor je interesse Woefdram. Helaas. Het probleem is niet opgelost en ik meen dat er ook niet geprobeerd wordt het op te lossen. Het declareren blijft ook een probleem. Een half jaar geleden kon ik dat nog per mail doen maar nu is ook het e-mailadres niet meer in gebruik. Alleen via een speciale link die ik telefonisch moet opvragen (na lang wachten omdat het “ drukker dan normaal is en alle medewerkers in gesprek zijn” )kan mijn declaraties doorgeven. Ik word echt moedeloos van dit ontmoedigingsbeleid. 

Zo gaat NS dus met haar klanten om. Ik denk ook wel iets voor de Ombudsman OV. Gaat het nog druk krijgen met mij.

Reputatie 1

Zo gaat NS dus met haar klanten om. Ik denk ook wel iets voor de Ombudsman OV. Gaat het nog druk krijgen met mij.

Dan doe ik graag mee!

Reputatie 4

De poortjes staan gewoon op de verkeerde plaats!

Waarom niet buiten voor de ingang?


Omdat er geëist wordt dat het metroperron vanaf buiten door de hal heen te bereiken moet zijn zonder door een poortzone van de ns te hoeven gaan.

Hartelijk dank voor het indienen van uw klacht/vraag bij OV ombudsman. Uw klacht of vraag luidt als volgt:

Geachte heer, mevrouw,

 

Zoals u bekend is er een probleem bij het overstappen op station Sloterdijk. Bij sommige trajecten dienen reizigers een omlooproute te maken om extra kosten te besparen. Deze omlooproute heeft als groot nadeel dat er verplicht gebruik gemaakt moet worden van trappen.

 

Uit de Volkskrant bijvoorbeeld dit artikel: In het geval van Sloterdijk is dat niet nodig, reageert een woordvoerder van de spoorwegen. ‘Een reiziger kan een looproute volgen die de poortjes omzeilt.’ Hiervoor moeten de reizigers twee trappen omhoog naar een hoger gelegen perron en daarna via een andere trap afdalen naar het perron waar ze moeten zijn. ‘Dat betekent een stuk omlopen en mogelijk je aansluiting missen’, stelt OV Loket. Dat noemt de aanwijzingen voor die sluiproute op het station ‘niet duidelijk’. De NS zegt dat klanten de kosten voor de langere reis, gemiddeld een euro, kunnen terugvragen. ‘We zoeken in overleg naar mogelijkheden om de reizigers beter te informeren. We willen voorkomen dat klanten te veel betalen

 

Op het NS-forum zijn er zeer veel topics over dit onderwerp geplaatst en uiteindelijk zijn er door NS een aantal concrete toezeggingen gedaan.

HenkWim namens NS over het restitutieproces: Resteert een coulance /restitutie proces. Wat we maximaal klantvriendelijk inrichten, maar wat natuurlijk niet ideaal is.

 

Communicatie over omlooproute: Daarnaast zou NS actief gaan communiceren over de omlooproute: De omlooproute wordt in de app slecht weergegeven. Er staat letterlijk: Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal en perron 11/12.

 

Ik snap niet waarom hier de opmerking overstappen via de stationshal staat gegeven, Dit zorgt er nl juist voor dat er extra kosten in rekening worden gebracht. Voorts is er op sloterdijk al zeker 4 maanden geen informatie over dit probleem meer te vinden. De laatste, ook nu weer zeer onduidelijke poster, is begin van dit jaar weggehaald.

Restitutieproces: Nu (14-11-2019) zien we op het NS forum weer klachten binnenkomen over het restitutieproces, klanten hangen lang in de wacht en krijgen pas na lang zeuren een link waar ze het teveel betaalde kunnen declareren:

Klant LoesJM: Helaas. Het probleem is niet opgelost en ik meen dat er ook niet geprobeerd wordt het op te lossen. Het declareren blijft ook een probleem. Een half jaar geleden kon ik dat nog per mail doen maar nu is ook het e-mailadres niet meer in gebruik. Alleen via een speciale link die ik telefonisch moet opvragen (na lang wachten omdat het “ drukker dan normaal is en alle medewerkers in gesprek zijn” )kan mijn declaraties doorgeven. Ik word echt moedeloos van dit ontmoedigingsbeleid.

Ik heb bij maximaal klantvriendelijk een heel andere voorstelling voor ogen.

Ik hoop dat u wil bemiddelen om NS op haar verantwoordelijkheden in deze te wijzen.

 

Reputatie 6
Badge +2

Via de stationshal” lijkt erop te slaan dat je niet aan de metrozijde moet overstappen.

Badge +3

Via de stationshal” lijkt erop te slaan dat je niet aan de metrozijde moet overstappen.

Zal best, maar om hoe dan ook vanuit een trein in de stationshal te komen (in plaats van trappen lopen) moet je door poortjes… en liefst niet die van GVB natuurlijk, dat heeft weinig zin en levert alleen maar extra gedoe op.

 

Reputatie 6
Badge +2

De route gaat door delen van de stationshal binnen de poortjes.

Via de stationshal” lijkt erop te slaan dat je niet aan de metrozijde moet overstappen.

 

De metro heeft er niets mee te maken ligt aan de andere kant van het station. Ik blijf erbij bijzonder onhandige communicatie. NS communiceert op dit forum haast niet meer over sloterdijk dus enige reactie van die zijde zal wel uitblijven. Benieuwd wat de ombudsman er van vindt. 

Reputatie 7
Badge

Via de stationshal” lijkt erop te slaan dat je niet aan de metrozijde moet overstappen.

 

De metro heeft er niets mee te maken ligt aan de andere kant van het station. Ik blijf erbij bijzonder onhandige communicatie. NS communiceert op dit forum haast niet meer over sloterdijk dus enige reactie van die zijde zal wel uitblijven. Benieuwd wat de ombudsman er van vindt. 

 

Precies, en om daar (aan de andere kant vsn het station bij de metro) te kunnen komen zonder door NS OV-chipkaartgebied te hoeven (en zonder buitenlangs om het station heen te moeten lopen), mag dit dus geen aaneengesloten gebied over de hele breedte van de hal zijn. Dat heeft er dus alles mee te maken.

Reputatie 6
Badge +2

Via de stationshal” lijkt erop te slaan dat je niet aan de metrozijde moet overstappen.

 

De metro heeft er niets mee te maken[, deze] ligt aan de andere kant van het station.

Ik heb het niet over de metro zelf, maar over de metrozijde, als je daar een treinperron betreedt of verlaat moet je sowieso door poortjes.

Via de stationshal” lijkt erop te slaan dat je niet aan de metrozijde moet overstappen.

 

De metro heeft er niets mee te maken ligt aan de andere kant van het station.

Ik heb het niet over de metro zelf, maar over de metrozijde, als je daar een treinperron betreedt of verlaat moet je sowieso door poortjes.

Oh, Ja nu snap ik het, je moet inderdaad doorklikken op de tekst maar er zijn natuurlijk legio mensen die dit niet doen en alleen op het eerste schermpje in de App kijken. Op Sloterdijk zelf ontbreekt al maanden elke vorm van informatie over dit probleem. Bureau Mijksenaar heeft in het afgelopen jaar ook niets kunnen bedenken blijkbaar. 

Badge +3

De route gaat door delen van de stationshal binnen de poortjes.

Er is dus tegenwoordig een route via (delen van) de stationshal waarbij je géén poortjes meer hoeft te passeren?

Dan is dat traplopen/omloopverhaal dus ook niet meer nodig inderdaad.

Hoera, eindelijk! (als het echt zo is)

De route gaat door delen van de stationshal binnen de poortjes.

Er is dus tegenwoordig een route via (delen van) de stationshal waarbij je géén poortjes meer hoeft te passeren?

Dan is dat traplopen/omloopverhaal dus ook niet meer nodig inderdaad.

Hoera, eindelijk (als het echt zo is)!

Nee ik zal je gelijk uit de droom helpen, dit is niet zo. Voor bepaalde reizen dien je altijd de 35 traptreden naar beneden te nemen. (Er is sedert het plaatsen van de poortjes nl niets door NS in positieve zin gedaan om het probleem op te lossen).

Badge +3

Bummer… te vroeg gejuicht :disappointed_relieved:

Maar waarom geeft de app/reisplanner dan die suffe info “Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal en perron 11/12” als je juist NIET via de stationshal moet? :rolling_eyes:

Omdat zoals Dennis al aangeeft Sloterdijk meerdere uitgangen heeft. Aan de metrozijde moet je sowieso eerst door de poortjes om verder te komen. In de stationshal kan je via de trap naar boven naar spoor 11 en 12, vervolgens 200 meter de andere kant oplopen en via de trap weer naar beneden. 

Het is allemaal prachtig bij Sloterdijk met zowel sporen onder als boven, het enige probleem is dat het door de poortjes één groot probleemstation is geworden. 

Badge +3

Misschien snap ik het niet, want kom er niet vaker dan noodzakelijk :sweat_smile:

Ik vergelijk het zelf maar met Bijlmer ArenA (waar het probleem van omreizen niet speelt).

Als je daar vanaf een perron naar de stationshal wilt.. Boem, poortjes boven of onderaan de (rol)trappen, geen ontkomen aan.

Poortjes onderaan een roltrap naar beneden ook geen goed idee trouwens, maar dat terzijde...

Er zijn op Sloterdijk 2 poortjes gebieden. 3, 4, 11 en 12 en 5 t/m 8, 11 en 12. Als je dus van 3 of 4 naar 5 t/m 8 (en vica versa) wil zonder door de poortjes te gaan, zal je via 11 en 12 (de bovenste sporen moeten lopen). Ik kan mij heel goed voorstellen dat je als je dat elke dag moet doen omdat je voor je werk moet overstappen dat je dat niet wil en dus dagelijks een claim neerlegt. Ook met koffers , kinderwagens e.d. is deze omlooproute niet te doen. (vanaf sloterdijk 2 (spoor 9 en 10) moet je overigens altijd door de poortjes) Problemen hier komen echter bijna uitsluitend voor als er werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden zijn en er moet omgereisd worden via Sloterdijk.

 

Reputatie 1

Goedemiddag,

Nadat ik een tijd mijn declaraties via het emailadres NSKlantenservice@ns.nl heb kunnen indienen, blijkt dat inmiddels niet meer te kunnen. Telefonisch (“het is momenteel drukker dan u gewend bent…..”) werd mij geadviseerd het via de live chat te proberen maar…."daar is het momenteel drukker dan u van ons gewend bent”  dus daar sta ik inmiddels bijna 2 uur in de wacht. Ik denk dat ik het voor vandaag voor gezien moet houden. Zou het echt de bedoeling van de NS zijn dat we het uiteindelijk opgeven?? Waarom is er anders niet een makkelijke manier om het te veel betaalde geld terug te kunnen krijgen??? Als hier iemand van de NS meekijkt zou ik graag van hem/haar horen wat ik moet doen.

Reageer